VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Spørgsmål ang pvc dele samt rør

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Spørgsmål ang pvc dele samt rør

Indlæg af martin »

Hej...

Jeg har erhvervet mig et hjørneakvarie som godt nok skal benyttes til ferskvand, men principperne er de samme :wink:

Der er lavet 2 huller i det, et til 32mm rør og et til 25 mm rør så er det lige med hvilket rør der skal benyttes til hvad.
Som returpumpe vil jeg benytte et tunze powerhead som så vidt jeg ved har en rørdiameter på 20 mm, jeg var lidt fristet af at trække en slange til retur vandet uden om akvariet og så benytte de 2 genneføringer til henholdsvis en durso og sikkerhedsrør.
Er denne tanke helt i skoven?

Ud over dette så har jeg besluttet mig for at skifte de 2 rørgennemføringer der er ud. Jeg er i den forbindelse lidt i tvivl om hvad jeg skal købe ud over gennemføringen. For inde på koiimports hjemmeside ser det ud som om at en 32mm rørgennemføring der er den ene side 32 mm og den anden 40 mm? eller er det mig der har misforstået det.

/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Normalt bruger man det rør med størst diameter som overløb, og det mindre til returløb.
Jeg ved ikke om tunzes powerhead har kraft nok til at trykke vand højt nok op til at det kan bruges til noget fornuftigt.
Hvorfor skifte dem ud, hvis de fungerer fint?? Ellers afmonter dem, og bring dem med til en forhandler, og sammenlign med hvad han har og dem du har.
Da jeg fik mit nye akvarie, var hullerne ikke lige beregnet til den type rørgennemføring som jeg havde og kunne få fat i, så jeg var desværre nødt til at spænde gennemføringerne fast, og så slippe gevindet så langt ned at de kunne komme igennem hullerne.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Det er sådan et her jeg har kig på:
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=10332&sub=0&page=1
Alternativt: http://cichlidecentret.biz/product.asp? ... b=0&page=1

Den ene yder 800 l/t og har en løftehøjde på 2,2 m. Den anden 1200 l/t og 3,3 m. Grunden til at jeg helst vil anskaffe den første er at den er væsentlig billigere... (Kan ikke tro at jeg selv sidder og siger dette da jeg efterhånden har fundet ud af at det ikke kan betale sig at spare)

Problemet med rørgennemføringerne er at der har siddet nogle stumper af rør i som den gamle ejer havde siddende, de var ikke mere end et par centimeter så dem har jeg pillet ud, men der sidder nogle stumper tilbage som så vil blokere for flowet.
Om ikke andet så koster en ny kun 80 kr så jeg vil egentlig hellere udskifte dem og dermed være sikker på at der ikke er nogen problemer med dem.

/martin
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af pjunker »

Næsten synd at bruge det fine akvarie til ferskvand :-) Hvor mange liter er det på?
Jeg har et 200L propfyldt med Cichlider og Eheim gulvspand, hvis du vil bytte siger du bare til. :-)

-Peter
Mvh. Peter
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

470 l... der skal også salt i det en dag, men skal lige have mine studier overstået før jeg kaster mig ud i det projekt.. tro mig jeg har overvejet det ;-)

/martin
/martin
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hehe.... Jeg har også lige bestilt 800/2 som returpumpe (Derfor ciclidecenteret har fået den på programmet)

Tunze har simpelhen en serie af pumper der er bygget som returpumper 800/2 er den mindste!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

800 liter er ikke ret meget, hverken når det blot skal blæse vandet lige ud, men endnu mindre når den skal til at trykke det op!! Selvom der står en løfte højde på 2,2 meter, betyder det ikke at man kan bruge det til noget som helst. Jeg har med stor succes brugt en Aquabee 3000 som retur pumpe, og den koster faktisk 100 kroner mindre ude hos Martin, end Tunzen. Du skal også huske på at retur pumpen skal have så meget tryk på, at den film der ellers kan danne sig på overfladen bliver revet i stykker og ryger i overløbet.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hej Carsten,

Nu bliver mit nye akvarie ikke så stort (180L). Og så vidt jeg kan se, så er 800/2 den samme som 1600/2 bare konfigureret til høftehøjde - Så det interessante er vel antallet af liter der rent faktisk kommer tilbage i akvariet.

Men da mit akvarie bliver kvadratisk bliver filmen jo ikke helt så udstrakt ;-)

Men prisen for pumpen syntes jeg ikke er det vigtigste, derimod er det interessant at den kun bruger 12W.

/Erik
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Carsten skrev:....... Du skal også huske på at retur pumpen skal have så meget tryk på, at den film der ellers kan danne sig på overfladen bliver revet i stykker og ryger i overløbet.
Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med dette ?
For det forstår jeg ikke
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Hougaard: det er nemlig det der er interessant, hvor meget den koster i drift.
Ud over cirkulationen gemmen filtret så vil jeg også smide en eller anden form for cirkulation i selve akvariet.

Edit: Alternativt kunne man smutte over i den anden lejr og anskaffe sig en deltec eller reddragon retur pumpe...

Men er der nogen der har nogen kommentarer til mit pvc spørgsmål?

/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

der kan danne sig en bakterie film, hvis der ikke er bevægelse nok i vandet. Og det skal være overfladen der bevæger sig. Ellers bliver filmen ikke brudt.
Det er logisk at det er den mængde vand som kommer retur til akvariet som er det intersante. Men hvor meget af de 800 liter kommer retur??
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Ingen anelse, men mon ikke at martin fra cc kan lokkes til at teste det?

/martin
/martin
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"