Larm fra returpumpe + luftbobler i akvariet

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kvejborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8230 Åbyhøj
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Århus

Larm fra returpumpe + luftbobler i akvariet

Indlæg af Kvejborg »

Halløj I gæve akvarister

Jeg har problemer med larm fra en Ocean Runner 1200 i mit nyopstartede akvarie. Den står i et særskilt kammer i et 128L akvarie og virker som returpumpe.

Jeg har isoleret kammeret med skumpuder, så vibreringen er minimeret, men der er stadig en brummen fra selve pumpen, som til dels forstærkes i det lille kammer.

Findes der mere lydløse pumper på markedet som kan minimere støjen? Eller er der andre tiltag som er bedre?

Har derudover tusindvis af små luftbobler i akvariet, hvad gør man ved dette? Har filtersvampe i returløbet, og de stammer så vidt jeg kan se ikke fra min skummer.

Steffen
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Mht brummen fra pumpen så prøv at tage den fra alt andet end strømmen og lad den køre i rummet som det er. Hvis den ikke siger noget så må den overføre vibrationer via slangen/røret til resten. Det vil du kunne løse ved at smide et stum fleksibel silikoneslange ind hvilket bør afkoble den fra resten. Det plejer at kunne købes i diverse akvariebutikker, cichlidecentret har haft det og kan sikkert få det hjem hvis de ikke har det.

Mht luftbobler, så prøv at slukke for cirkulationspumperne i akvariet derved kan du finde ud af om det kommer fra skummeren eller returpumpen.
/martin
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af flem »

Deltec og red dragonpumper er mere lydløse. Men ellers kan jeg kun tilslutte mig forslaget med siliconeslange.
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

jeg har en pumpe magen til og den siger lidt træls hvis der ikk helt er nok vand i min sump.
ellers siger den ikk rigtig noget. jeg sover i samme værelse hvor mit akvarie står og det er ikk noget problem
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

og det med luftboblerne kan skyldes at din pumpe ikk får nok vand
Besvar