Taeniura lymma

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7190 Billund
Geografisk sted: Danmark, Billund

Taeniura lymma

Indlæg af Billund »

Der må da efterhånder være solgt en del Blue Spotted Stingray herhjemme, men kan man få dem til at overleve?? Nogen erfaringer
Mvh. Jan

1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hej Jan
Hmm, måske er det ikke helt i samme boldgade, men jeg holder ferskvandsrokker, og kan ihvertfald sige, at det ikke er nemme dyr. Dels er der størrelsen (Jeg holder en af de mindste arter, de er lige nu omkring 25 cm. i skiven, og hannen er endnu ikke kønsmoden), og jeg er meget sikker på, at de blåplettede bliver noget større.. Det betyder altså, at man skal have et ENORMT bundareal (mine to har 160x80 cm, og det er for lidt når de er voksne, omkring 40 cm)
Altså, hvis man vil forsøge sig med saltvandsrokkerne, så skal man have en enorm effektiv skummer(De æder konstant, spiser MEGET og vokser hurtigt), og masser af levende sten i baljen er svært at kombinere med et stort bundareal, men mindre man har et specialakvarie kun til rokkerne, for de æder alle andre fisk de kan komme i nærheden af, og hvis ikke de kan æde dem, så slår de dem ihjel. Desuden er det typisk ret svært at få dem til at æde, specielt vildtfangede dyr.

Måske er mine erfaringer kun baseret på ferskvandsrokkerne, men jeg kunne ikke forestille mig, at saltvandsrokkerne er nemmere at holde. Så vil man forsøge sig, vil jeg mene, at mindst 2000 liter er minimum, med en bundflade på MINDST 2x1 mtr, gerne mere (Og det er altså fri svømmeplads, ikke bundareal med masser af levende sten)

MVH
Kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det som Kenneth skriver, er også det som jeg har hørt fra andre sider.
Flotte, men umulige at holde liv i. Lad dem blive på revet.
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Billund »

Efter lidt "kiggen" på nette har i ret. har kun bundareal på 2x0.8 mtr. men der skal også være plads til lidt sten mm. Kan bare se at de ankommer i mange sendinger og der må da være private der falder for køb af dem!
Mvh. Jan

1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeps, det er der da også, men tror nu nok de fleste er forudbestilt.
Og pudsigt nok, hører vi jo aldrig om at nogen har dem, og hvorfor mon ikke?
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Ja, det er der nok også, men prisen afskrækker nok de fleste, de koster tupisk omkring de 1000,- mindst. Så altså, helt sikkert mega fede, interesante dyr (mine to rokker vil til hver en tid vinde over alle de saltvandsfisk jeg har set indtil nu rent adfærdmæssigt), men som kræver meget plads, og som langt fra er nemme.

Så helt sikkert en af de arter, men bør lade være på revet

(kan også lige slutte med, at det er blevet forbudt at udføre alle arter af ferskvandsropkker fra brassilien, netop fordi der dør så mange, og de yngler langsomt)

MVH
Kenneth
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Billund »

Tror nu ikke det er prisen - har set dem i salg fra 300.- til 900.- hvor bl.a. medimport er ca. 250.- så i frohold til mange andre ikke meget dyrere.
Mvh. Jan

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"