Nu er det jo normalt, at jordledningen går til chassis på et apparat.
Jeg har vist aldrig set en ballast med jordledning - jordledningen er normalt bundet fast på den kasse ballasten sidder i.
Hvis den ikke er tegnet ind på diagrammet på ballasten, skal den vel ikke bruges til noget.
når det er en elektronisk ballast er der vel ikke et decideret chassis som på et alm arrangement med spole osv... men blå/grøn syntes jeg lyder underligt ..jord plejer da at være grøn / gul !
@Sørensen:
Jeg havde sgu ikke lige tænkt over, at det var de dér Coralvue-tingester.... De er jo allerede pakket ind. Men jord SKAL være gul/grøn - sån er'et.
@Martin:
Prøv lige at smide et billede - det kan nok hjælpe lidt på det.
Ballasten er amerikansk og jeg mener ikke at de følger samme farvekode som vi (det skulle da være første gang).
Jeg har samme ballast og jeg har forbundet jorden til reflektoren.
mantaray skrev:Ballasten er amerikansk og jeg mener ikke at de følger samme farvekode som vi (det skulle da være første gang).
Jeg har samme ballast og jeg har forbundet jorden til reflektoren.
Morten
det har jeg også gjort men får stød af mine reflrktore det kan være jeg skal tage den fra har prøvet af vende stikkene det hjælper ikke
Johnny skrev:det har jeg også gjort men får stød af mine reflrktore det kan være jeg skal tage den fra har prøvet af vende stikkene det hjælper ikke
Hmm, iflg. div. tråde på RC så er den grønne ledning ”ground”.
Er din ballast jordet? Kablet mellem ballast og stikkontakt er jo typisk et computerkabel og hvis du har brugt ”Schuko-udgaven” (hanstik med kun 2 ben) er din ballast ikke jordet (i Danmark).
Hvis du får stød ved at røre reflektoren, er der helt klart noget galt i din installation og du bør få en prof. elektriker til at gennemgå den inden noget går galt, eventuelt rådføre dig med nogle af dem der er her i forumet.
jeg har ikke jord i kontakter derfor er der ikke så meget af efterse men jeg prøver lige af afmont jord ledninger og så er det ikke helt stød men en meget kraftig snorren når jeg rammer reflektor eller skinnen den er mont i
Johnny skrev:det har jeg også gjort men får stød af mine reflrktore det kan være jeg skal tage den fra har prøvet af vende stikkene det hjælper ikke
Hmm, iflg. div. tråde på RC så er den grønne ledning ”ground”.
Er din ballast jordet? Kablet mellem ballast og stikkontakt er jo typisk et computerkabel og hvis du har brugt ”Schuko-udgaven” (hanstik med kun 2 ben) er din ballast ikke jordet (i Danmark).
Hvis du får stød ved at røre reflektoren, er der helt klart noget galt i din installation og du bør få en prof. elektriker til at gennemgå den inden noget går galt, eventuelt rådføre dig med nogle af dem der er her i forumet.
Morten
Jeg har jord i alle kontakterne så det er ikke værre end at jeg får fat i en adapter til schuko-stik så de passer til dansk jord.
Takker for svaret.