IKS og fin justering ?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
IKS og fin justering ?
Kan man fin justere IKS prober til foreks. salifert test sæt, så de viser nogen lunde det samme og i så fald gøres dette under calibering ??
og er det rigtig at Prober kun holder ca. 1 år, aner ikke om det er en and jeg har fået fortalt
og er det rigtig at Prober kun holder ca. 1 år, aner ikke om det er en and jeg har fået fortalt
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Jeg tror, at det er rigtigt, at levetiden for prober er meget forskellig - jeg har et meget godt øje til redox proben, men pH proberne skulle holde betragteligt mere end et år. Hvis de bliver renset, kalibreret og efterset jævnligt må de kunne holde i flere år. Det er sjældent at vi skaifter prober i laboratorier og det er samme gammelkendte teknologi IKS benytter. Men naturligvis skal de kalibrares jævnligt. Det skule heler ikke undre mig om man skal skifte elektrolyt i dem. det skal man i hvert fald i nogle laboratorieprober.
temperaturproben må iøvrigt være noget nær uopslidelig så længe den bliver renset.
Det gælder med garanti for alle proberne, at man skal være rimeligt forsigtig når man renser dem. Nogle af dem har en meget tynd glasbold i enden.
/Hans
temperaturproben må iøvrigt være noget nær uopslidelig så længe den bliver renset.
Det gælder med garanti for alle proberne, at man skal være rimeligt forsigtig når man renser dem. Nogle af dem har en meget tynd glasbold i enden.
/Hans
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Jeg har også målt forskel mellem pH proben og Salifert pH målesæt, hvor proben viste det laveste. Da jeg lige havde kalibreret proben og den var helt ny og min anden pH probe viste det samme som den første, så antager jeg, at det er Saliferts målesæt, der ikke viser rigtigt. Man kalibrerer jo efter IKS standarder og dem antager jeg er 100% bombproof.
Der indsniger sig i hvert fald også en fejl med målesættet, fordi man sidder og vurderer subjektivt med øjnene om farven er lidt mere eller mindre grøn. Et fotospektrometer havde været bedre.
Jeg skal iøvrigt sige, at mine prober også viste lavere værdier end Salifert målesættet.
Men nu da emnet er taget op, skal jeg tage et pH meter fra mit laboratorium med hjem og prøve at måle alt mod det og så vender jeg tilbage med en lille historie om de resultater.
Man kunne sagtens iværksætte en mere systematisk undersøgelse, for det er jo ikke sikkert, at målesættet er lineært overhele pH området og så kan fejlen være større eller mindre alt efter, hvor pH ligger.
/Hans
Der indsniger sig i hvert fald også en fejl med målesættet, fordi man sidder og vurderer subjektivt med øjnene om farven er lidt mere eller mindre grøn. Et fotospektrometer havde været bedre.
Jeg skal iøvrigt sige, at mine prober også viste lavere værdier end Salifert målesættet.
Men nu da emnet er taget op, skal jeg tage et pH meter fra mit laboratorium med hjem og prøve at måle alt mod det og så vender jeg tilbage med en lille historie om de resultater.
Man kunne sagtens iværksætte en mere systematisk undersøgelse, for det er jo ikke sikkert, at målesættet er lineært overhele pH området og så kan fejlen være større eller mindre alt efter, hvor pH ligger.
/Hans
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Jeg har renset mine ferskvandsprober i en eddikesyreopløsning og så skyldet dem godt. Jeg tror ikke det hjælper meget bare at lade dem stå i osmosevand.
Jeg har ikke renset mine prober til min aquatronica endnu.
Jeg har ikke renset mine prober til min aquatronica endnu.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421