Kenneths 240 ltr. nystartet

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

Kenneths 240 ltr. nystartet

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hejsa
mit 112 ltr. blev egentlig ret hurtigt for lille, så jeg besluttede mig for at opgradere til et 240 ltr. incl. sump på 54 ltr.

mit "gamle" 112 ltr. kan ses her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11049

240eren er lavet med et enkelt overløb, der køres ca. 600 ltr. retur, og der er (lige nu) en enkelt Tunze nanostream 2400ltr./time i, der skal dog en pumpe mere i indenfor de næste par uger.
Skummeren er en luftskummer, der står i sumpen, og lyset består af et stk. 150 w. hqi, men jeg vil gerne have to st. T5 comapct actinic blue over også, for at give lidt mere skær til korallerne. Når det kommer, kommer der naturligvis et billede mere.

Opgraderingen er gået meget godt. de levende sten jeg købte havde lagt i et akvarie i ca. 5-6 år, så de var særdeles godt indkørte. på stenene jeg købte var der en del forskellige polypper, et par meget store kolonier af neongrønne stjernpolypper (den største koloni er vel omkring 30x30 cm - nice!) samt røde skiver, og 2-3 slags ricordia, bla. andet en neongrøn en af slagsen.

Der er ikke kommet flere fisk i, end der var i 112eren, og jeg tilfører først mere liv når det hele har stabiliseret sig. Der skal senere et par P. kaudernier i, samt et par enkelte større fisk, gerne en slags kirug eller en anden "rigtig" saltvandsfisk.

men se billedet, desværre er det lidt for mørkt i siderne på grund af lysets spredning fra hqien. Men håber i kan danne jer et overblik over det hele.
Vedhæftede filer
saltvand_240_ny.jpg
saltvand_240_ny.jpg (79.87 KiB) Vist 524 gange
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Ser godt ud Kenneth,

kan du ikke bare hæve din hqi så du spreder det lidt mere?

Husk masser af pics. efterhånden det modnes ;-D
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Så er der lige et par friske pics af nogle af korallerne og fiskene. Håber de er ok:-)
Vedhæftede filer
Gulhalet damsel. Lille, lækker fisk
Gulhalet damsel. Lille, lækker fisk
gulhaletdamsel.jpg (39.32 KiB) Vist 459 gange
Clavularia viridis og polypper, kolonoen er ca. 30x20 cm.
Clavularia viridis og polypper, kolonoen er ca. 30x20 cm.
clavularia_koloni.jpg (68.38 KiB) Vist 459 gange
Zebrasoma scopas - fed kirug, måske ikke så skarp i farverne, men mønstret på den er lækkert!
Zebrasoma scopas - fed kirug, måske ikke så skarp i farverne, men mønstret på den er lækkert!
zebrasoma_scopas.jpg (45.63 KiB) Vist 459 gange
Rhodactis sp. - super fed skiveanemone, jeg har 4 stk, på hver 7-8 cm. i diameter.
Rhodactis sp. - super fed skiveanemone, jeg har 4 stk, på hver 7-8 cm. i diameter.
rhodactissp.jpg (61.42 KiB) Vist 459 gange
Zoanthus sp. lækker polyp, der er helt flourscerende "hvid" i midten, kameraet fanger det desværre ikke helt.
Zoanthus sp. lækker polyp, der er helt flourscerende "hvid" i midten, kameraet fanger det desværre ikke helt.
zoanthussp.jpg (79.73 KiB) Vist 459 gange
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

og lige et af mine Pictichromis paccagnellae

Den har sit territorie, som bliver forsvaret uden alt for meget ballade, ved den koloni af stjernepolypper, som ses i forrige indlæg:-)
Vedhæftede filer
P. paccagnellae - fin lille "vingummifisk"
P. paccagnellae - fin lille "vingummifisk"
pictochromis.jpg (50.21 KiB) Vist 452 gange
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ser rigtig godt ud, men er bestemt ikke enig i at den damsel er en lille lækker fisk, efter min mening et bæst (men sådan er vi jo forskellige :wink: heldigvis).

Flotte billeder :TH
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Hej Mike
Jeg har læst en del om damslerne, og besluttede mig for denne, da den har ry for at være en af de mest fredelige, og den har da heller ikke gjort noget ved nogle af de andre fisk overhovedet. heller ikke pictichromissen eller kirugen, der er kommet i, efter damslen. MEn den er jo også kun 3 cm. lige nu, så det kan naturligvis vende, når den bliver større.

MVH
Kenneth
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er nu også bare fordi jeg selv har ret så dårlige erfaringer med denne fisk at jeg skriver som jeg gør, det kan jo godt være at dit eksemplar holder sig på måtten. Men her hos mig har de bare været meget dominerende over for alt og alle, så ud røg de og skal aldrig have dem igen.

Men en flot fisk er det bestemt.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

damsler er bestemt lede over for artsfæller man alene kan jeg nu ikke se det store problem min han jaktede den nye han over baljens kant og derefter ingen problemer han har taget hunnerne til sig
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Så kom der lidt lidt nye billeder, dels af akvariet, fordi jeg har lavet stensætningen om, da jeg skulle ha ændret lidt ved mit afløb.

Der er kommet et 36 w. rør over i kombiantion med HQIen, for at give lidt mere lys i siderne.

Pumpen, der er synlig i venstre side bliver skjult af et par nye levende sten i morgen. Det ser ikke godt ud, når man kan se pumper mm. deri:-)

Der er også kommet en større skummer på, en Skimmerbeat 400, og jeg har lavet returpumpen større, den kører nu med ca. 12-1500 ltr. i timen, hvor den før kørte med 500 ltr. hvilket var alt for lidt.

Jeg overvejer kraftigt om jeg skal sætte en tunze nanostream 2500 mere på, for at gi lidt mere cirkulation. Hvad mener i? der er ca. 35-3700 ltr. i timen på lige nu.
Vedhæftede filer
Akvariet som det ser ud lige nu.
Akvariet som det ser ud lige nu.
saltvand_240ny.jpg (50.49 KiB) Vist 391 gange
Kardnialreje (L. debilius) der er et nanosekund fra at fange en artemia:-) Fed reje!
Kardnialreje (L. debilius) der er et nanosekund fra at fange en artemia:-) Fed reje!
saltvand_lysmata.jpg (44.09 KiB) Vist 393 gange
Palythoa sp. der har snuppet en snack i form af en lille fisk, der var blandt de frosne mysis.
Palythoa sp. der har snuppet en snack i form af en lille fisk, der var blandt de frosne mysis.
saltvand_Palythoafisk.jpg (42.25 KiB) Vist 393 gange
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"