overløb igen igen!!
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
overløb igen igen!!
hvor højt placerer i jeres sikkerhedsrør i overløbet?? skal lige tilføjes at hovedrøret er "dursomodellen" kom gerne med et par billedeksembler.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
tror du har byttet rundt, sikkerhedsrøret er den man typisk vil montere durso på og er den som er højest i akvariet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Herzberg> da jeg ikke har monteret det endnu så laver da' bare spørgsmålet om
hvor højt placerer i hovedrøret o.s.v.

Mvh. Peder
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Øhh - det gi'r da ikke meningHerzberg skrev:tror du har byttet rundt, sikkerhedsrøret er den man typisk vil montere durso på og er den som er højest i akvariet.

Hvorfor skal man montere en durso på et rør, hvor vandet kun skal løbe igennem i nødstilfælde (sikkerhedsrør)?
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Disse tråde dukker efterhånden op rigtig tit med samme forvirring hver gang.
Der er mange måder at gøre det på, og selvom I har fundet en metode, der virker for jer, er det ikke den absolutte bedste - Det er en smagssag!
Personligt indstiller jeg altid overløbene således, at 5-10 % af nedløbsvandet ryger gennem sikkerhedsrøret. På den måde er det enormt nemt at jurstere ind, hvor jeg synes det kan være svært at lukke så præcist af, at vandstanden lige præcis er et par centimeter under sikkerhedsrøret, som "Musiker" så fint har fået gjort. Og hvis vandstanden i overløbet er for lav, begynder det at plaske irriterende meget.
Der er mange måder at gøre det på, og selvom I har fundet en metode, der virker for jer, er det ikke den absolutte bedste - Det er en smagssag!
Personligt indstiller jeg altid overløbene således, at 5-10 % af nedløbsvandet ryger gennem sikkerhedsrøret. På den måde er det enormt nemt at jurstere ind, hvor jeg synes det kan være svært at lukke så præcist af, at vandstanden lige præcis er et par centimeter under sikkerhedsrøret, som "Musiker" så fint har fået gjort. Og hvis vandstanden i overløbet er for lav, begynder det at plaske irriterende meget.
- Vedhæftede filer
-
- Lige min oftepostede tegning over den opsætning, jeg oftest opsætter:
- overloebsopsaetning-4-1.JPG (53.66 KiB) Vist 1212 gange
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Enig med mads.. Det kræver lidt "fingerspitzgefühl" at instille niveauet - Ikke mere end et par minutter dog, også plasker det nu ikke synderligt selv om det står helt nede ved de kalkalger man kan se på billedet. Det er måske fordi min returpumpe er lille?.
Jeg havde regnet med at bruge durso, men fandt den her løsning mere stille. Durso'en kan jeg altid rode med igen, hvis jeg mister taget på at justere det andet
/Henrik
Jeg havde regnet med at bruge durso, men fandt den her løsning mere stille. Durso'en kan jeg altid rode med igen, hvis jeg mister taget på at justere det andet

/Henrik
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det kan godt være, at jeg ser det lidt firkantet, men man kalder det vel et sikkerhedsrør, fordi det skal tage over, hvis hovedrøret bliver stoppet?mads-fisk skrev:...Personligt indstiller jeg altid overløbene således, at 5-10 % af nedløbsvandet ryger gennem sikkerhedsrøret....
I din beskrivelse bruges begge rør til almindelig drift, og hvis et vilkårligt af dem stopper til, kan overløbet vel ikke håndtere den samlede vandmængde.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor man skulle lave to "nedløbsrør" når de benyttes på denne måde. Så kan man vel ligeså godt nøjes med et rør og kun benytte 50% af dettes kapacitet?
Misforstår jeg noget?
Mvh. Ryan
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja, jeg vil klart mene, du misforstår noget!snib skrev:Det kan godt være, at jeg ser det lidt firkantet, men man kalder det vel et sikkerhedsrør, fordi det skal tage over, hvis hovedrøret bliver stoppet?mads-fisk skrev:...Personligt indstiller jeg altid overløbene således, at 5-10 % af nedløbsvandet ryger gennem sikkerhedsrøret....
I din beskrivelse bruges begge rør til almindelig drift, og hvis et vilkårligt af dem stopper til, kan overløbet vel ikke håndtere den samlede vandmængde.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor man skulle lave to "nedløbsrør" når de benyttes på denne måde. Så kan man vel ligeså godt nøjes med et rør og kun benytte 50% af dettes kapacitet?
Misforstår jeg noget?
Hvad i alverden skulle forhindre det ene i at tage 100 % af overløbsvandet, hvis det andet tilstoppes? I dagligdagen er det bare langt nemmere at holde støjfrit på denne måde. Har du nogensinde prøvet at jurstere et overløb ind, med kun et nedløbsrør i en større størrelse? Det lyder ikke sådan, for det er ikke lige til, hvis der samtidig vælter mange tusinde liter i timen ind over en relativ lille kam.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er helt normalt at man lader lidt vand løbe igennem sikkerhedsrøret.. Sandsynligheden for de begge stopper er noget mindre end hvis du kun har et rør..
Mit system kører således at selv hvis begge rør stopper så løber returpumpen tør for vand inden akvariet løber over. Så for mig koster det højst en returpumpe hvis de begge stopper.
Mit system kører således at selv hvis begge rør stopper så løber returpumpen tør for vand inden akvariet løber over. Så for mig koster det højst en returpumpe hvis de begge stopper.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Min pointe er jo netop, at når sikkerhedsrøret benyttes til almindelig drift, så kan dette vel også risikere at stoppe til? Og når hovedrøret er justeret til at lade 5-10% løbe i sikkerhedsrøret, så kan hovedrøret jo netop ikke tage 100% af vandmængden.mads-fisk skrev: Hvad i alverden skulle forhindre det ene i at tage 100 % af overløbsvandet, hvis det andet tilstoppes?
Her er jeg lidt mere lun på Musikers løsning - selvom den kræver finjustering, da han netop ikke bruger sikkerhedsrøret, med mindre der er et problem med hovedrørets gennemløb.
Mvh. Ryan
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Snib, der vil opstå en balance hvor vandstanden ikke stiger yderligere - Trykket fra vandsøjlen gør jo at vandet løber hurtigere. Det er jo netop det jeg udnytter. Så hvis man tænker at sikkerhedsrøret stopper som det eneste, skulle der gerne opstå en balance inden vandet når kritisk højde..
Uanset hvad så tror jeg du kommer til at eksperimentere med det når der kommer vand i. Jeg fyldte ferskvand i mit akvarie og prøvede forskellige ting. Bla også at stoppe sikkerhedsrøret (Ja begge faktisk). Jeg havde faktisk tænkt mig at køre som Mads, med 5 - 10% gennem sikkerhedsrør, men da jeg kunne justere det andet ind så blev det sådan.
/musiker
Uanset hvad så tror jeg du kommer til at eksperimentere med det når der kommer vand i. Jeg fyldte ferskvand i mit akvarie og prøvede forskellige ting. Bla også at stoppe sikkerhedsrøret (Ja begge faktisk). Jeg havde faktisk tænkt mig at køre som Mads, med 5 - 10% gennem sikkerhedsrør, men da jeg kunne justere det andet ind så blev det sådan.
/musiker
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ok - det havde jeg så lige glemt i forbifartenmads-fisk skrev:Hvis sikkerhedsrøret tilstoppes, vil vandstanden jo blot stige => trykket stiger => Mere vand presses gennem hovedrøret.

På trods af dette vil jeg nok foretrække et sikkerhedsrør som ikke er en del af den alm. drift - og måske endda gurgler som en sindssyg! Så ved jeg ihvertfald hvornår mit hovedrør trænger til justering/rensning.
Også min holdning - begge rør skal være stoppet (forhåbentligt ikke sandsynligt) - og det skal "kun" koste en returpumpe.Musiker skrev: Mit system kører således at selv hvis begge rør stopper så løber returpumpen tør for vand inden akvariet løber over. Så for mig koster det højst en returpumpe hvis de begge stopper.
Mvh. Ryan