silicat filter
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 5500 middelfart
silicat filter
hej alle her inde hvilket silicat filter bruger i hvade regnet med at det skulle være et by pass filter
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg bruger et Aqualight silicat filter:
http://www.aquapro2000.de/Filtertechnik ... 76453fc990
http://www.aquapro2000.de/Filtertechnik ... 76453fc990
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Helt korrekt, havde ikke lige den vinkel med.Nolan skrev:... ???
Det holder altså ikke.
Silikatfilteret skal ikke på akvariet men på osmoseanlægget.
Der dannes ikke silikat i akvariet - det kommer ind med det vand du efterfylder med.
/Kim
Et silicat filter, fjerner ikke kun silicat, men i princippet ALT incl. salt
Hvis filteret er stort nok, kan du lave dit saltvandsakvarier om til et ferskvand uden at skifte vand.
Som Nolan skriver, så skal silicat filteret sættes til efter osmoseanlægget og ingen andre steder.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
T1000 skrev:ok det er så 3 gang jeg har det inden for 6 måneder og har behandlet med cemiclean hver gang det kommer så efter en halvlanden måned igen hvad kommer det så af tilsætter kun caltium ,strontium , kh ,jod , poll coral
vitalizsator og så laver ca 15-20 procent vand skift hver 6 uge
Har du fuldt brugsanvisningen til punkt og prikke??
Formentligt! Jeg fandt ud af at en svag overdosering fjernede det, så det ikke kom igen.
Er du helt sikker på at det er cyanobakterier??? Har du lavet testen??
Pohl's Coral vitalizator hvad er det for noget?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er min egen erfaring, at et højt indhold af næring (ikke nødvendigvis nitrat og fosfat men også bare alm. "snask" fra nedbrudt materiale - detritus) sammen med en høj temperatur i akvariet giver gode betingelser for cyano.
Jeg har en ret stor besætning i mit 250L og en skummer, der måske ikke lige er heeeelt stor nok. Samtidig sulter de ihvertfald ikke de små
Jeg oplever ind imellem en mindre opblomstring af cyano. Det forsvinder dog som regel ad sig selv, når jeg lige sparer lidt på foderet i et par dage.
Jeg har, to gange sidste år, måttet ty til Chemiclean-løsningen. Som Carsten skriver, så har en lille! overdosering en gavnlig effekt.
Det er min overbevisning, at ALLE akvarier har cyanobakterier - det er bare ikke i alle akvarier det får fat og bryder ud i fuld flor.
/Kim
Jeg har en ret stor besætning i mit 250L og en skummer, der måske ikke lige er heeeelt stor nok. Samtidig sulter de ihvertfald ikke de små

Jeg oplever ind imellem en mindre opblomstring af cyano. Det forsvinder dog som regel ad sig selv, når jeg lige sparer lidt på foderet i et par dage.
Jeg har, to gange sidste år, måttet ty til Chemiclean-løsningen. Som Carsten skriver, så har en lille! overdosering en gavnlig effekt.
Det er min overbevisning, at ALLE akvarier har cyanobakterier - det er bare ikke i alle akvarier det får fat og bryder ud i fuld flor.
/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Sådan er det i teorien, men virkeligheden er desværre anderledes.
Mit system bestod af et stort akvarie -1120 liter, en sump på ialt 576 liter(indeholdt ca 200 liter vand) samt et fragment akvarie på 150 liter.
Begge akvarier var forbundet med sumpen, så det var det samme vand der cirkulerede. i det store akvarie er der 4 tunze stream pumper med en kapicitet på 40000 liter, i fragment akvariet var der 2 Marea 2400 liters pumper. Så det har ikke været cirkulation der har manglet.
Der kom da lidt slam med op fra sumpen, når jeg havde rodet i den, men der var mange gange mere slam i både sumpen og ikke mindst i det store akvarie. Hvorfor kom der så kun cyanobakterier i fragment akvariet???
Mit system bestod af et stort akvarie -1120 liter, en sump på ialt 576 liter(indeholdt ca 200 liter vand) samt et fragment akvarie på 150 liter.
Begge akvarier var forbundet med sumpen, så det var det samme vand der cirkulerede. i det store akvarie er der 4 tunze stream pumper med en kapicitet på 40000 liter, i fragment akvariet var der 2 Marea 2400 liters pumper. Så det har ikke været cirkulation der har manglet.
Der kom da lidt slam med op fra sumpen, når jeg havde rodet i den, men der var mange gange mere slam i både sumpen og ikke mindst i det store akvarie. Hvorfor kom der så kun cyanobakterier i fragment akvariet???