opbygning af sump??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

opbygning af sump??

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hejsa
Jeg er sikker på i kender historien ALT for godt.. man tænker: Hmm.. jeg staret lige med et LILLE saltvandsakvarie, bare sådan lige for at se, hvad det er for noget, for det er sikkert pissedyrt og besværligt.. Men så 3 mdr senere er det lille akvarie blevet FOR småt, der er ikke plads til alle de fede koraller, og den kirug, man VIL have deri skal altså bare have mere end 112 ltr. Hvad gør man så? Jo.. man køber da bare et større akvarie, så enkelt er det da:-) Og valget er faldet på et 240 ltr.

Lys, pumpe og det hele har jeg på plads, og har besluttet mig for at lave en sump ud af et 54 ltr. standard akvarie, hvori skummeren og returpumpen skal placeres, men hvordan vil i anbefale at opbygge en sådan sump? Og kan det evtl. laves med en eller anden for for kammer efter skummeren men før returpumpn, hvor man kan have lidt ekstra filtermateriale i form af levende sten eller lignenden?

Jeg ville blivet meget glad for links, tegninger eller lignende over en "optimal" opsætning af en sump. jeg har søgt herinde, men har ikke kunnet finde noget konkret synes jeg ikke:-)

Og kan nogen af jer anbefale en driftsikker, billig (Og støjsvag;-) skummer til et så lille akvarie?

Jeg takker på forhånd for alle svar:-)
MVH
Kenneth Tinnesen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

At du ikke finder noget konkret er vel meget naturligt, da det kan laves på mange forskellige måder.

Har du kigget denne tråd igennem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =brugernes ?

Du kan da lige få en tegning over min nuværende sump, som fungerer lige som den skal:
Billede
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg tror du vil blive ked at kun at have en sump på 54 liter, dit nuværende 112 liters akvarie ville være meget bedre egnet.
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

tak for svarene
Har lige læst tråden igennem.
Jeg overvejer også at sætte 112eren på i stedet for et 54 ltr. det hele kommer an på pladsen i skabet.

Hvad ville i sige til følgende setup? Brugbart??

Jeg vil gerne have kammeret efter skummeren til at have en konstant vandstand, og grunden til at jeg vil lade vandet løber ind i pumpekammeret for neden er, at jeg ad den vej vil tvinge vandet forbi filtermaterialet (Levende sten eller lignende) - Ved at lade vandet løbe over til pumpekammeret vil jeg mene, at de rer en stor risiko for, at vandet løber hen over filtermaterialet i stedet for igennem det (Det samme sker i ferskvand, og princippet er vel det samme)

Alle kommentarer er meget velkomne.
Kenneth Tinnesen
Vedhæftede filer
tegning af skummer. Al magt til windows paint!
tegning af skummer. Al magt til windows paint!
skummer1.JPG (16.93 KiB) Vist 1289 gange
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det setup du har lavet dér, holder i hvert fald ikke!

Du kan jo ikke lave en åbning i bunden mellem refugiet og returkammeret, uden at vandstanden vil være den samme i de to kamre.

Du skal derimod gøre det som på nedenstående tegning. I mellem den indsatte plade og din oprindelige, vil vandet presses igennem, og du kan derfor ligge filtersvame o.lign. deri.
Vedhæftede filer
sump-tegning-3.jpg
sump-tegning-3.jpg (19.36 KiB) Vist 1285 gange
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Du skal lige huske at volumen af vand i dit returkammer afgør hvor ofte du skal fylde osmosevand på pga fordampning, hvis altså du ikke kører med osmolator.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Og husk også lige, at der skal være plads til at overløbsvandet i tilfælde af strømsvigt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18

Hej Mads
Tak for det! Det har du helt ret i. Tænkte mig hvis ikke helt om der;-)

Jeg vil opbygge det, som du har tegnet, og sørge for at have godt med plads i returkammeret, så jeg ikke skal hælde vand på hver dag:-)

Hvilket filtermateriale kan anbafeles i filterkammeret? Skal jeg bare hælde nogle kilo ekstra levende sten i? eller kunne det være en fordel f.eks. at ligge et bundlag på 5-10 cm. af noget groft koralgrus for at få så stor en overflade som muligt? Kunne et keramisk filtermateriale som f.eks. aquarock benyttes deri? Dette materiale har en meget høj porøsitet og er keramisk?

Med venlig hilsen
Kenneth Tinnesen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg vil ikke anbefale nogle af de ting, du foreslår. Du har massere overfalde i dine levende sten i akvariet, og det bliver meget hurtigt noget bøvl at tvinge vandet gennem div. materialer, da de blot tilstoppes af snavs. Jeg vil uden tvivl sætte en 25 W. pære over og smide en omgang caulerpaalger i. Disse alger vil sørge for at fjerne Nitrat og fosfat fra vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"