returpumpe hvor kraftig

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

returpumpe hvor kraftig

Indlæg af røntved »

Jeg har lånt en flowmåler og er lidt nysgerrig, hvor meget gemmentræk skal der være gennem sumpen. jeg har ca 500 l akv og 250 l sump. Der løber 1485 l gennem. (aquabee 3000)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvor kraftig returpumpen skal være, er der vist delte menigner om (ligesom alt andet inden for denne hobby ;))

Nyberg og jeg har for ikke ret længe siden diskuteret det. Selvom vi ikke nåede til enighed, kan du nok alligevel få lidt inputs ud af at læse tråden: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 59&start=0
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hvis din skummer står i sumpen og fødes direkte fra overløbet, skal returpumpen blot kunne levere den mængde, som skummeren kræver.

Hvis skummeren derimod selv suger vand ind fra sumpen, skal returpumpen som minimum og effektivt returnere samme mængde vand i timen, som skummeren kan tage.

@mads-fisk: Så langt tror jeg vist nok, at vi blev enige ;-)
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Jeg er ved at lave ny sump. Skummeren er en shuran med fælles føde og boblepumpe. Udløbet fra skummeren bliver i et andet kammer end fødepumpen, vandet fra overløbet falder lige ned over fødepumpen, det vand der kommer "for meget" ned til skummeren til den når at flytte det løber direkte over i kamret på 150 l med levende sten og caulerpa. Skummerens udløb er osse deri
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"