Hej... jeg er nyopstartet, og er netop på vej nedaf med grønalger.. jeg har haft virkelig mange og høstet tit, men der er mange af dem der ikke er til at komme til.. nu er mit spørgsmål så.. de er ved at "rådne" skal jeg så tage hver enkelt sten op og nærmest barbere dem fri af trådalger, eller dør det helt af sig selv, så skummeren kan tage næringen selv? Eller burde de nye lilla kalkalger spise det resterende.. ? Håber nogen kan hjælpe.. for der er jo ingen grund til at gøre denne lange lange opstartstid længere end nødvendigt.. mine vandværdier er helt i orden ellers.. og har været det siden grønalgerne blomstrede op.. men der må jo uundgåeligt blive frigivet noget nærring nu grønalgerne dør.. spørgsmålet er bare.. som hvad??!?! og hvad skal jeg gøre!?
Du skal ikke begynde, at hive stenene op. Lad akvariet få ro, så vil algerne dø, og skummeren vil optage næringen. Som Hendrix siger, ville jeg også smide en omgang algesnegle i og evt. en gul kirurg eller en hugo. De tager selvfølgelig også algerne på stenene.
algesnegle.. er det fx turbosnegle? Og jo misforstå mig ikke.. mente bare at have hørt at hugo, snegle og gul kirug ikke spiser trådalgerne? men bare de grønne belægninger..? er det forkert?
-Bagger- skrev:algesnegle.. er det fx turbosnegle? Og jo misforstå mig ikke.. mente bare at have hørt at hugo, snegle og gul kirug ikke spiser trådalgerne? men bare de grønne belægninger..? er det forkert?
Ja det er.
Nej der er bestemt noget om det hvad angår Hugo og algesneglene. Dog mener jeg ikke, at det gælder for gul kirurg. Den plejer gerne at ville flå i lange trådalger.
okay vil se om jeg ikke skal på tur her i weekenden så.. eller næste weekend.. men hvis jeg bare lader algerne dø, blomstre der så nye op igen eller vil de faktisk forsvinde så?
Forhåbentlig lilla med tiden.. men tænkte bare at når de grønne dør.. kommer der jo ny næring og vil da ikke ha en extra omgang opblomstring af grønalger hvis det kan undgås.. men hvis der ikke er chance for det vil jeg bare lige give der noget ro inden jeg sætter liv i..
ellers så vil caulerpaen (du modtager imorgen) også hjælpe med at optage næring, og tror der sad en masse SMÅ snegle der på, og de spiser helt sikkert algerne på ruden og stenene
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef