"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad bruger I her den 12.3.22

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mack
Reactions:

Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Mack »

Hejsa
Jeg overvejer at starte op igen med saltvand men da det er laaaang tid siden jeg sidste havde et er der nok sket en hel del på teknik siden den gang brugte jeg Balling metoden. Så hvad er In og hvad er no go her i 2022
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af dyne »

bruger ati pro
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af sydsjælland »

Hej jeg var selv lige væk fra saltvand et par år fra 2015-16 til 2018 syntes oplevede en masse forbedringer og stadig gør :-) så jeg vil da gerne komme med nogle bud ud fra egne oplevelser men om det er det hotte og sidste nye anno 2022 tør jeg ikke spå om.
Balling metoden holder da stadig - der er kommet nogle alternativer med fordeleog ulemper
2-part men jeg syntes det får cyano til at opblomstre hyppit - så tilbage til balling her også :-)
Sump med stor vandvoloume NEJ ikke nødvendigt
Konstante problemer med for høj No3 og po4 NEJ
masser af sand og levende sten til bakteriekultur NEJ
Biobricks / chaetoalger / rullefilter og måske en god skummer fikser det :-)
Biobricks der er fler forskellige mærker og modeller jeg har flere forskellige fra Brighewell og de virker.
https://www.brightwellaquatics.com/prod ... _brick.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Chaeto alger / køb chaeto gro til dem og se nogle youtube videoer fra brstv (de laver mange gode tests og guides).
Rullefilter - bare accepter det fra start - og få alt det skidt og møj ud af akvariet med det samme, kontsant og løbende - og så nyd at du aldrig mere skal slås med tilstoppede filtersokker ser konstant skal renses.:-)
Låg på sumpen - topgitter på akvariet - automatisk vandskift og vandpåfyldning med fotocensore.
pumper og skummere 12-24v halvering af strømforbrug bedre effektivitet - cirkulations pumper / doceringspumper med Apps til tlf for let og fede måder at styre tingene på.
En cirkulationspumpesom ikke er til at overse :Nero5 støjsvag max spredning og power.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
IKKE programmere den som han har gjort - ( totalt lattertligt valg):-)
Tror også at der er kommet en støjsvag maxpekt gyro pumpe
Vandskift og ro påfyldning :autoaqua flere fede produkter som bare virker.
http://www.autoaqua.com.tw/en/sawc-400p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lys - masser af muligheder fornuftige led til fornuftige priser - DIY led :-) hører fortiden til.
Skal du ha koraller som vokser :ph kontrol ( lyftslange ude fra til din skummer eller nyt alternativ co2scrubber eksembelvis ati ca3,2 kg (køb den store model de ikke viser på hjemmesiden)
https://atiaquaristik.com/en/?page_id=1730" onclick="window.open(this.href);return false;
Skummer - Ati power cone 200/250 holder stadig ved køb af en ny pumpe :-) ellers har jeg valgt en godt overdimmentioneret deltech til mine 275l display+100lzoatank+ 70l sump
https://www.deltec-aquaristic.com/en/pr ... mer-1500i/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også lavet en video af den :-) støjsvag - stabil - let at justere - ikke nødvendig at kører på max - total adskillelig for rengøring - stop overskumnings funktion.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Og så er der den her :-) Apex cor 20 returpumpe = lydløs + sparker røv
Det var hvad jeg kunne bidrage med håber andre bidrager med andre forslag / ting der er betydeligt forbedret gennem de sidste par år :-)
Held og lykke med projektet - jeg har valgt redsea reefter 350 ( 275l+70l sump) skulle sku nok have valge et eller to numer større (400-500l) :-) set i bakspejlet.
Mack
Reactions:

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Mack »

Ja deltec fungere så det bliver nok den 1500i jeg vælger der
Hvad med Led lamper Pro/Cons for de enkelte produkter ?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Jerslev »

Hejsa Mack
Jeg har været i samme situation - genoptog hobbyen foret halvt år siden.
Jeg er til lidt low tech, men har en stor sump og en stor skummerf - Octo efter råd fra Carsten, og den er jeg mega glad for.
Gyre 350 samt maxpect lampe 300 w
Octo returpumpe, Grotech til at styre Balling tisæt ing - Agua forest -
Osmolator og ph måler - ikke styring - endnu
Du er velkommen til at smutte forbi
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Mack
Reactions:

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Mack »

Tak for de svar jeg har modtaget indtil nu
Hvad med bundlag sidste jeg brugte var det Fiji pink sand i den lille str men jeg tænker jo hvis det bliver større vil det ikke pakke sig så hårdt kunne det ikke være en fordel ? Hvad er den optimale sand str her i 2022
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Jerslev »

Kan jeg ikke huske, men ikke de fineste, fordi det flytter sig.
Sandsnegle er et godt virkemiddel
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Mack
Reactions:

Re: Hvad bruger I her den 12.3.22

Indlæg af Mack »

Er der nogen som bruger uv i dag ? Nu har jeg af gammel vane bestilt er uv filter fordi de fleste akvarie fisk i dk kommer i anlæg med UV men er der andre end jeg som overvejer dette
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"