"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

To dumme spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

To dumme spørgsmål

Indlæg af Jerslev »

1. Jeg vil gerne flytte et indkørt akvarie uden sump. Hvordan gøres det lettest
2: når jeg måler med Hannah Po4 low range får du et tal i parts Per million.
Dette tal siger mig absolut intet. Og mit elos po4 sæt regner med andre enheder.
Jeg får 0 Ppm i mit akvarie, ved det er for lavt, men hvad er optimalt med den enhed ppm?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: To dumme spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Til 1. Det kan gøres på mange måder. Hvad har du selv tænkt?
2. Problemet med en måling i ppm er, at den værdi du måler for, ofte en mindre end den fejlvisning Hanna selv opgiver.
Jeg måler i ppb der klarer de lave værdier. Jeg sigter efter 0,046 i Po4, hvilket Ca svarer til 16 i ppb.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: To dumme spørgsmål

Indlæg af Barner »

skal du have flyttet det rundt i huset.
Eller skal det hentes fra et andet sted?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: To dumme spørgsmål

Indlæg af Jerslev »

Seahorse:
Kan også se den også måler i pb nu.. Dvs jeg skal forsøge at ramme tallet 16 på testeren?

Og ja mit lille reserveakvarium skal flyttes i huset.
Kan jeg blot fjerne koraller og ls, tømme det meste af vandet og lade fisk være og så flytte og fylde vandet og sten i igen?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: To dumme spørgsmål

Indlæg af Barner »

Jerslev skrev:Seahorse:
Kan også se den også måler i pb nu.. Dvs jeg skal forsøge at ramme tallet 16 på testeren?

Og ja mit lille reserveakvarium skal flyttes i huset.
Kan jeg blot fjerne koraller og ls, tømme det meste af vandet og lade fisk være og så flytte og fylde vandet og sten i igen?
Jeg ville tage koraller og sten i passende beholder med vand fra akvariet, samt cirkulation. SÅ ville jeg fange fisk for sig selv. Tror de vil blive mindre stresse. End hvis de blev tilbage i akvariet med lidt vand, under flytning.
Så kan du få sten og koraller i igen uden at stresse fiskene unødigt. Jeg ville kun genbruge 60-70 % af det "originale" vand. Da der under så kraftig en flytning kan blive frigivet diverse snask fra bunden og stenene.
så ellers udsætte fisk igen og hold godt øje med det hele nogle dage.
Men skal vi ikke set lidt billeder af hele processen?
God arbejdslyst.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: To dumme spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev:Seahorse:
Kan også se den også måler i pb nu.. Dvs jeg skal forsøge at ramme tallet 16 på testeren?
Når du måler med Hanna Phospherus testeren, så får du en måling af P. (Altså Fosfor) Jeg skyder efter at ligge omkring de 16, det passer fint her.
Når man snakker næring, så regner de fleste med Po4. Så hvis du har det bedre med det, så skal P omregnes til Po4. Det kan gøres manuelt, men der findes en nemmere måde.
Ved hjælp af denne omregningstabel går det hurtigt. Den er her: https://www.hannainst.com/hubfs/006-fin" onclick="window.open(this.href);return false; ... uments.pdf
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"