"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tips:hvordan man flytter et saltvandsakvarium m. fisk osv.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Tips:hvordan man flytter et saltvandsakvarium m. fisk osv.

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg er ved at købe et akvarium på 250 l. med det hele i og vil lige høre om tips til hvordan man bedst flytter / transportere især korallerne og fiskene?
Hvad skal man extra påpasselig med osv.?
Det skal flyttes et længere stykke vej, så der går nok en del tid med det.
Pft.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Tips:hvordan man flytter et saltvandsakvarium m. fisk os

Indlæg af Jens.k »

Hej Lene
Jeg har aldrig flyttet et helt akvarie først men her er mit bud på din udfordring. Du kan starte der hjemme så du er forberedt når du kommer hjem med akvariet. Jeg tænker du kan dække dit gulv af med noget plastik ekstra håndklæder, forlænger ledninger, stikdåser, 25L osmose vand 25L frisk lavet salt vand og så få fat i 5 eller 6 25L spande med skrue låg eller et godt tæt låg spandene må selvfølgelig gerne være støre. Så kan du flytte sten med koraller ned i spanden og sørge for at stenen og koraller er overdækket med noget af det saltvand der er i akvariet, det samme gør du med fiskene. Du skal nok også lade noget af vandet være i akvariet 1/4 tænker jeg.
Hvis det er en længere tur skal du nok have et termometer med så du kan måle vandet undervejs, jeg vil nok også tage nogle frost blokke med fra fryseren hvis vandet bliver for varmt, over 26,5º så kan du køle vandet ned med dem, sommeren er jo blevet varmt så tror ikke du for problemer med for koldt vand. :) Når du er kommer hjem og du har fået akvariet stilet på plads og alt er tilsluttet, koraller og fisk er i akvariet skal du nok lave et vandskift her kommer dit ny lavet saltvand til gode. Skift mindst 10 til 15%. saltvand, hold så øje med fisk og koraller en lille uge og så skift 10% saltvand igen.
Håber at jeg kunne hjælpe selv om min faring som akvarie flyttemand er = 0.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med flytningen og akvariet frem over
Hav' en god flyttedag Hilsen Jens
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tips:hvordan man flytter et saltvandsakvarium m. fisk os

Indlæg af Carsten »

Jeg tror at jeg blot ville komme korallerne i plastposer uden vand. I naturen står de ofte fuldt exponeret i solen, medens det er lavvande. Så en time eller to i en lukket pose tvivler jeg på vil betyde ret meget for dem. Sten blot op i spande eller flamingo kasser. Ingen vand ved. Der er masser af fugt i stenene til at bakterierne overlever turen.
Vandet ville jeg ikke bruge tid på at transportere, men have friskt vand klar. Sandet - hvis der er noget, skal skylles ved hjemkomsten.
Flyttede selv indholdet af et 576 liters, og intet gik tabt. Korallerne stod fint allerede samme dag
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Tips:hvordan man flytter et saltvandsakvarium m. fisk os

Indlæg af Emils Far »

Flyt korallerne hver for sig i poser, har prøvet at en Zenia ødelagde alle de andre koraller i en spand
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"