"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
potestas
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 27. mar 2016 23:20
8
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2016

Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af potestas »

Hej allesammen,

Tak for de gode opstarts artikler på siden. har vistnok været dem alle igennem.

En veninde har købt et Fluval Spec V 20L akvarie der er lavet til saltvand (modificeret med medie basket (3 lag), LED lys inkl computer (Zetlight ZA1201 16w), samt opgradering af original pumpe.)
Efter lidt gransken herinde tror jeg faktisk det er Benny A's akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=18&t=76045" onclick="window.open(this.href);return false;
Da jeg allerede havde et Fluval Spec med kampfisk og få RCS (som hendes datter gerne ville have), har vi byttet, inkl hun fik lidt penge hendes vej.

Nu står jeg så med dette fine Fluval Spec akvarie der er skabt til saltvand, og ville rigtigt gerne gøre mig et forsøg med saltvand, de er jo bare smukkere end ferskvand. Jeg har som nævnt læst en del om emnet, men er på helt bar bund ellers erfaringsmæssigt, da jeg kun har drevet ferskvandsakvarier - har dog prøvet en del af dem.

Min tanke er at købe følgende:
Modnet saltvand (til opstart)
Red Sea Salt (til at salte vand)
AquaMedic Salimeter (til at måle saltværdier)
Fiji levende sten (for at skabe bedre vandforhold, og for dekoration)
Red Sea Live Reef Base White sand (for at have et pænt bundlag, samt igen for filtrering).

Jeg har dog et par spørgsmål.
1. Har i andre anbefalinger til indkøbslisten? I så fald skriv gerne hér, eller hvis i har noget jeg kan bruge, smid mig en PB (tak).
2. Angående medie basket, hvad vil i anbefale i de 3 lag, for nuværende er der keramik i de to nederste, og intet andet.
3. Hvilke testsæt vil i anbefale for at tjekke vandværdierne?
4. Er der andet jeg skal bruge end ovenstående for at starte akvariet?
5. Er akvariet bare for lille til dette projekt, og bør jeg holde mig til ferskvand som jeg har styr på?

På forhånd mange tak for jeres hjælp..
Senest rettet af potestas man 28. mar 2016 00:00, rettet i alt 1 gang.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af Anden »

Lyder som en god plan.

1. Det salimeter er det deres glasflyde pind? For den er ret stor/lang og kan få meget mindre eller køb et refraktometer i stedet for.

2. Ud med keramik (det klare dine levende sten) og brug et svamp så kul evt sammen med po4-fjerner og så vat.

3. Testsæt vil jeg starte med nitrit nitrat ammoniak* po4 og så mg ca og kh om lidt.

3(igen). Osmose anlæg, og en masse andet med det kan vente lidt.
Billede
potestas
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 27. mar 2016 23:20
8
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2016

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af potestas »

Hej Anden, tak for dit svar.

1. Jeg ved det faktisk ikke, fandt det bare på en side, tror det er en pipette til at teste med, er der et andet (specifikt) du kan anbefale der fungerer godt?
2. Jeg er ny, så tillader mig at spørge, kan du linke enten til mere information omkring de ting du anbefaler i media basket, eller til links omkring artikler vedrørende det?
3. Super, det ser jeg på!
4. Ja, er enig, vil dog gerne holde det nede budgetmæssigt, så har valgt umiddelbart at droppe skummer, Omvendt osmose, mv. - Tror du det er muligt?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af Anden »

Uden osmose ville jeg ik kunne holde sådan et lille akvarie desvære, så du må nok søge råd hos andre der har mere styr på det end mig, men der er ik ret mange der køre uden osmose og uden skummer tror jeg.
Billede
potestas
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 27. mar 2016 23:20
8
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2016

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af potestas »

Jeg kan blot købe osmosevand, har fundet ud af at min lokale akvariebutik sælger det, så jeg slipper for investeringen.

Tror du/i det vil blive meget svært at holde qua størrelsen på akvariet? Vil gerne have en god oplevelse med det, og betyder det at jeg må vente, og købe et større salt start kit en anden gang, så vil jeg hellere dét..
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af Tykki »

Køb noget større. Der er jo ikke mulighed for en hujende fis hvad aqascaping angår. Desuden er der ikke plads til en eneste fisk, og værdierne fiser op og ned hvis man ikke passer det til punkt og prikke. Jeg kan simpelthen ikke fatte disse vandpytter, og da slet ikke som begynderbaljer. Der er mange gode akvarier til salg her inde og endda til latterlige priser. Køb minimum et på 200 liter og du er godt begyndt. Mvh Dan
JesperA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 13. mar 2016 08:35
8
Postnummer: 6330 Padborg
Saltvand siden?: 2016

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af JesperA »

Tykki skrev:Køb noget større. Der er jo ikke mulighed for en hujende fis hvad aqascaping angår. Desuden er der ikke plads til en eneste fisk, og værdierne fiser op og ned hvis man ikke passer det til punkt og prikke. Jeg kan simpelthen ikke fatte disse vandpytter, og da slet ikke som begynderbaljer. Der er mange gode akvarier til salg her inde og endda til latterlige priser. Køb minimum et på 200 liter og du er godt begyndt. Mvh Dan
Hver sin smag, måske vedkommende ikke har plads til en 200000 L balje eller også ønsker vedkommende sig bare en lille balje? Kig rundt på Nano Reef der er mange...

Denne her f.eks. http://s21.postimg.org/ecfsrr787/image.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Den slår mange af de større pytter jeg har set, der er kræset for detaljerne og den bliver passet til punkt og prikke.

Jeg vil da langt hellere se på den end på denne her f.eks. http://s946.photobucket.com/user/truree ... 6.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
potestas
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 27. mar 2016 23:20
8
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2016

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af potestas »

Den lille er godt nok smuk.

For mig handlede det om 2 ting:
1. Jeg har lige fået dette akvarie, og det har tidligere været brugt til Saltvand, tænkte derfor det var en mulighed.
2. Min plads er desværre stærkt begrænset.. kan nok godt finde plads til et 60L, men kommer de næste mange år forventeligt ikke til at have plads til mere...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af Tykki »

Nu skrev jeg også 200 L som ikke fylder alverden, og måske vedkommende har lige så meget erfaring som dig? Som ifølge din profil er lig med 0 , så stik piben ind. Nå, fuck det, køb du bare et lille glas vand. Du kan jo altid sælge det når tid er.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nybegynder i Fluval Spec V 20L

Indlæg af Anden »

Jeg har lidt små salte akvarie der køre fint du kan evt kigge ud og få lidt ideer og råd.

Jeg har et iq3 på 8 liter og et iq5 på 13 liter og et red sea på 9 liter og så er der et 15 liter og et par 30 liters.

Husk lige meget hvor du læser er der folk der mener en masse husk og spør hvor længe de har holdt et lille pico rev for alle der har holdt et pico ved også hvor lette de er.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"