"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp søges!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Jeg søger en person fra Kbh/nordsjæland som kan hjælpe mig.

Sagen er den at jeg har besluttet at lukke akvariet ned. Dog for at lukke det op igen.
Der er derfor nogle koraller og fisk som skal passes.

Antallet af koraller er ikke overfældende mere.
Ligeledes er antallet af fisk til at overse.

Tidshorisonten er nok ca 2 måneder.

Med hensyn til fiskene, vil det nok være smartest at holde fiskene i et akvariet for sig selv.
Ikke fordi de fejler noget, men indfangningen vil være lettest der.


Hvad er så grunden til at jeg lukker akvariet ned.
Den er ret simpel. Det kører ad H.. til, og jeg ved ikke hvad der er galt.
Der er ingen ny og uprøvet teknik.
Har fået flere forslag til hvad jeg kunne ændre.
Blandt andet andet lys. Men det kommer ikke på tale.
Jeg har 6x120w Maxspekt over akvariet, og ofrer ikke 30000 på nyt lys.
Saltet er også bragt op. Jeg bruger Blue Tresure salt. Det fungerer godt for rigtigt mange andre,
Så hvorfor skulle det ikke gøre det hos mig også? Og så lige det fakta, at jeg ganske enkelt ikke vil betale
600 kroner for 20 kilo salt. Blot fordi det kommer i en flot spand.
I samme omgang havde jeg tænkt at ændre cirkulationen, så de 4x Tunze 6095 sendes på pension og 2 Gyre 150 kom ind som erstatning.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Flemse »

Hej Carsten

Kan du fortælle hvad du slås med! Bare nysgerrig!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp søges!

Indlæg af StarF »

Mit akavede kørte meget dårligt da jeg bruger blues treasure. Til sidst opgav jeg og købte red sea og lavede 2 store vandskift. Oplevede hurtigt en klar forbedring. Det eneste problem jeg kunne måle med min blue treasure salt var kh var meget høj fra det, og var forskellig fra pose til pose. Bortset fra det kan jeg ikke forklare hvorfor mit akvarie kørte elendigt med blue treasure når andre jeg kendte ingen problemer havde. Og jo lavede også adskillige vandskift med blue treasure saltet uden det ændrede noget. Efter de 2 store vandskift og et mindre vandskift, har der ikke været skiftet vand i mit system i et år snart, det køre bare.

Er lille indspark, jeg ville prøve at skifte saltet og se hvad der sker.

Jeg tror ikke på det er dit lys, eller dine pumper. jeg vil gætte på saltet baseret på min oplevelse.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Hvad er det som sker i akvariet??
Jo sagt kort. Så dør korallerne - nogle af dem.
Og det er ikke entydigt LPS eller SPS.

Med hensyn til saltet. Så vil jeg udtrykke det så klart, at RED SEA bliver ikke valgt til. Med mindre de sænker prisen ganske gevaldigt, og det gør de jo nok ikke. Jeg har nemlig prøvet Red Sea, både Pro og den almindelige. Eneste forskel var at jeg var nogle 100 kroner fattigere.
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Niwenco »

Hva siger dine værdier??? Er bare nysgerrig ;)
Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Niwenco skrev:Hva siger dine værdier??? Er bare nysgerrig ;)
Lige nu aner jeg det ikke.
Har ikke målt i lang tid, da jeg som sådan har opgivet konceptet
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3764
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp søges!

Indlæg af charlie saltvand »

Det lyder NEDEREN Carsten! Øv.....

Jeg kan desværre træde til og hjælpe med opbevaring, har sgu ikke plads.

Hvad med at kontakte Erik eller Flemming?

Håber du får løst drillerierne..... Hvor længe har akvariet kørt? Er det old tank syndrom?

Vi ses
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Anden »

Jeg ved ik hvad du mener om med at dine fisk nok helst skal gå alene men hvis du har et extra akvarie kan det stå her og blive passet og hvis du ik selv har et akvarie til dem må du lige sige lidt om fiskene og hvor mange liter de helst skal gå i så finder vi ud af et vandhul til dem.
Hvis det haster har jeg kun et 160 liters klar men plads til meget mere.
Senest rettet af Anden lør 26. mar 2016 09:38, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Der er intet som haster. 16 liter er nok lige lidt nok, når de skal gå der en månedstid eller mere.
Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde, skyldes at når de engang skal fanges op, at det ikke er nødvendigt at splitte det hele ad.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Det lyder NEDEREN Carsten! Øv.....

Jeg kan desværre træde til og hjælpe med opbevaring, har sgu ikke plads.

Hvad med at kontakte Erik eller Flemming?

Håber du får løst drillerierne..... Hvor længe har akvariet kørt? Er det old tank syndrom?

Vi ses
Tvivler på at det er "old tank" syndrom. Akvariet har kørt i en 3 års tid, og har aldrig rigtig
været godt.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Tykki »

Du kan fise til Brøndby og hente en 325'er med det hele. Dog skal der ny rørføring på. Vh Dan. Send en PB hvis det er intr
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Tykki skrev:Du kan fise til Brøndby og hente en 325'er med det hele. Dog skal der ny rørføring på. Vh Dan. Send en PB hvis det er intr

Takker for tilbudet, men pladsen til et ekstra akvarie er der desværre ikke
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Thue »

Kan desværre ikke hjælpe.

Men er mere nysgerrig når nu sådan en gammel ræv i gamet har svært ved og vende skuden.

Har fuldt med i dit akvarie de sidste par år med hva du har prøvet hen ad vejen, hva ønsker du og prøve anderledes ved ny op start ?

Min tanke har tit gået på dine sten om de kunne inde holde noget rigtig skidt som evt gør at de aldrig rigtig er kommet i gang. Men det er bare en tanke

Mvh Thue
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp søges!

Indlæg af MoG »

Det er sgu trist Carsten ..

Sikkert et dumt spørgsmål .. Men har du ofret lidt mønter på en triton test ?

Jeg tænkte da jeg læste dit indlæg, lidt henad det som Thue er inde på..
Kan der være et eller andet gemt i en/flere sten som laver balladen ? Du siger selv at det aldrig helt har været godt.. Så det er vel ikke helt utænkeligt at der måske kunne være noget om snakken? Eller der er noget , et eller andet sted i dit setup som afgiver noget ? Eller hvad tænker du?
Vil du blot tømme det og starte forfra med samme sten, eller hvad er tanken ? For gør du det første og problemet ligger der, så er du jo lige vidt! :wink:
Morten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp søges!

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Hvad er det som sker i akvariet??
Jo sagt kort. Så dør korallerne - nogle af dem.
Og det er ikke entydigt LPS eller SPS.

Med hensyn til saltet. Så vil jeg udtrykke det så klart, at RED SEA bliver ikke valgt til. Med mindre de sænker prisen ganske gevaldigt, og det gør de jo nok ikke. Jeg har nemlig prøvet Red Sea, både Pro og den almindelige. Eneste forskel var at jeg var nogle 100 kroner fattigere.
Lyder nøjagtig som mit problem.. Som altså gik væk da jeg smed det blue treasure salt væk..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

En Triton test er prøvet, men for lang tid siden. Og må indrømme jeg gider det ikke. Jeg har haft akvarie i så mange år inden Triton kom på banen.
Og dengang kunne vi skam også få akvarier til at køre uden super avancerede test til en mindre formue.
Stenene er købt brugte, men blev totalt renset ud for et par år siden, med et bad i brintoverilte. og siden hen i et svag klorin opløsning.
Der var positive tegn, indtil for ca 6 måneder siden. Siden da erdet bare gået den forkerte vej. Men jeg har nu heller ikke ofret alt for meget tid på det, netop fordi det ikke ville som planen var. Det lyder måske lidt selvmodsigende.
Om der er kommet noget i akvariet som der ikke burde, ved jeg ikke. Jeg har ihvertfald ikke gjort det.
Min tanke var at få det tømt, og så lave om på cirkulationen, som jeg har en mistanke om ikke er god nok. Selvom der er 36000 liters omrøing i 1000 liter. Ligeledes er planen at ændre på opbygingen. Stenene får en omgang med en børste, for selvom mange koraller er gået til, så er der stadig liv i en del, og nogle af dem sidder fast på stenene. Om jeg skal lægge en del af stenene i sumpene og derfor have færre i akvariet end nu, har jeg ikke helt besluttet.
Men en tinger sikkert, lykkes det ikke næste gang. Så lukker jeg ned.
Der kan virkeligt være mange små rejer i et 1000 liters :)

Me jeg mangler stadig et sted at parkere koraller og fisk
Senest rettet af Carsten fre 25. mar 2016 23:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:
Carsten skrev:Hvad er det som sker i akvariet??
Jo sagt kort. Så dør korallerne - nogle af dem.
Og det er ikke entydigt LPS eller SPS.

Med hensyn til saltet. Så vil jeg udtrykke det så klart, at RED SEA bliver ikke valgt til. Med mindre de sænker prisen ganske gevaldigt, og det gør de jo nok ikke. Jeg har nemlig prøvet Red Sea, både Pro og den almindelige. Eneste forskel var at jeg var nogle 100 kroner fattigere.
Lyder nøjagtig som mit problem.. Som altså gik væk da jeg smed det blue treasure salt væk..
Jeg har kig på noget salt i Tyskland. Skal se om jeg kan få det til en fornuftig pris, hvis jeg køber nok.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp søges!

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror ikke på, at problemerne stammer fra noget af din teknik.
Det må være enten cirkulationen, som du også selv er inde på, eller noget der kommes i. Det efterlader vel næsten kun de levende sten og saltet.

Det er jo en ordentlig omgang du skal i gang med, hvis du vil tømme det og starte forfra.
Jeg tror, at hvis det var mig, så ville jeg starte med at fjerne sten fra stensætningen stk for stk, over en periode. Det ville give bedre cirkulation og det ville ske gradvist. Den har jeg selv været på og det er en langstrakt affære, men du siger jo at tiden ikke spiller den store rolle.

Og så ville jeg skifte salt. Jeg kender ikke BT salt og har aldrig prøvet det. Men da jeg selv havde problemer i mit og fejlsøgningen til sidst pegede på, at det næsten kun kunne ligge i det saltfabrikat jeg brugte (alle andre muligheder var afprøvet), så skiftede jeg da saltmærke.
Jeg havde kørt med det samme salt i lang tid, flere år faktisk og var glad for det. Men det kunne jo ikke nytte, hvis det gav problemer.
Hos mig er det aldrig bevist at saltet gav problemerne, men jeg har ikke fortrudt at jeg skiftede for nu kører det igen.

Jeg ved godt at Red Sea koster mere end BT, men så vælg et andet af de anerkendte mærker, ikke noget ukendt.Men de koster jo også mere.
Men de ekstra skillinger er i mine øjne givet godt ud, fremfor at skulle i gang med den kæmpe operation. Og så er der altså ofte en grund til at ting er billige.

Og - en sidste ting jeg ville gøre er, at droppe alle tilsætninger udover at regulere for de 3 hellige. Bare køre med regelmæssige vandskift.
Så kører du helt rent. Det gør det nemmere at fejlfinde.

@Thue Jeg forstår godt det du siger med, at vende skuden. Men når først et akvarie i den størrelse er kommet ud af kurs, så er det hulens svært at få rettet skuden op igen. Det tager lang tid.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp søges!

Indlæg af thni »

Hvis det er så har jeg lidt plads. Men dit akvarie er noget større. Kan du evt tage nogle billeder af hvad du skal have passet? Mvh
Mvh Thomas
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp søges!

Indlæg af thni »

*på koral siden :)
Mvh Thomas
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Anden »

160 og ik 16 og jeg har plads til mere hvis du selv har tank, men giv lyd hvis det bliver nødvendigt.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp søges!

Indlæg af Carsten »

Så blev en god del af mine koraller udstationeret. Men der er stadig nogle tilbage.
Ligeledes søger jeg et midlertidigt hjem til mine fisk. Det drejer sig om 12-13 fisk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"