"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af ejsing86 »

Der er 2 ting jeg er i tvivl om, og trænger til lidt andre tanker omkring det end mine egne :beer:

1. Giver det mening, at laver overløbet på den måde jeg har skitseret på billedet?? (at overløbet er sort og helt skjult i indbygningen) - eller vil det give nogle former for problemer??!?!?

2. Højden på akvariet - bliver meget høj ift. mine relativt korte arme, men vil jo gerne at glasset som ikke bliver dækket til giver en 100% kvadratisk firkant.. Det betyder nok bare at jeg ikke kan nå bunden.. Vil jeg blive træt af det??

Billede (spørg endelig hvis der er noget der ikke giver mening):
eks på akvarium.png
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af nielsk »

Mit akvarium er også 80 cm højt. Så bruger jeg bare tang.
Jeg er vild med høje akvarier og især kuber
SPS : Stability provides succes
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Anden »

Stil dig på en skammel så kan du vel fint nå bund godt nok med hovedet ret tæt på overfladen.
Jeg har lige bestilt et der er 85cm højt og 70 bredt og 80 dybt men jeg skal have DSB og så bliver den fri forrude 70 gange 70 og en dæk plade der skjuler sandbund.


Edit: jeg tager fejl du kan nok ik når mere end 65cm jeg har lige målt og jeg kan nå 70cm ca.
Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Marco R »

Hej,

Selvfølgelig kan der bruges en tang, men da jeg havde mit midlertidige Juwel Lido 120 akvarie, blev jeg ret hurtigt træt af den højde. Det var kun 60 cm, og det synes jeg, gjorde det bøvlet at rode i akvariet :rolleyes:

Ved ikke, om det er pumpetårne eller tårne til Vortech-pumper, men af erfaring angående en indvendig sump som jeg har haft, hvor jeg ikke kunne se ind i. Så var det øv, at man ikke kunne kigge ind i den, hvis den skulle støvsuges. Nu ved jeg ikke, om det er det samme ved et overløb? Ellers så kunne du lave det sådan, at siderne indtil overløb/ tørside kunne skærmes af, og denne skærm kunne tages af og på.

Blot et par erfaringer herfra :beer:
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af ejsing86 »

Det er meningen, at det skal være 2x Jebao RW8, med magnet på tørsiden.. Har godt tænk lidt på det med slam i overløb.. Måske man bare skal gøre det til en vane, at suge lidt der 4-6 gange årligt!?

Ja, det er dælme et dilemma med den højde... Hvad er folks erfaring med at bruge tang.. Ville det f.eks være nemt nok at sætte en et fragment fast med 2 komponent på en sten i akvariet med tangen?? Eller er en god tang ikke så handy??

Tak for god sparring :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Carsten »

De der gips plader skal mere end blot beskyttes mod fugt. Vil da være ærgerligt at skulle lave det om kort tid efter. Synes ikke jeg kan se højden. Men med mindre du har extrem lange arme. Så må du ikke lade det blive højere end 70 cm
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Tykki »

Det sidste akvarie jeg havde før vi flyttede var 87 cm højt. En tang var et must, og helt ærligt, jeg blev idiot af det. Det jeg har nu er 70 , men da jeg køre med DSB kan jeg liiiiiiiiige nå, dog ikke inde bag ved og der er tangen super. Vh Dan
Brugeravatar
Ocellaris
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: fre 13. nov 2015 15:18
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Ocellaris »

Første gang du taber et frag ned mellem to sten, kommer du til at hade dig selv for, at vælge et akvarie er der højere end dine arme er lange. ;)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af Mic4700 »

Carsten skrev:De der gips plader skal mere end blot beskyttes mod fugt. Vil da være ærgerligt at skulle lave det om kort tid efter. Synes ikke jeg kan se højden. Men med mindre du har extrem lange arme. Så må du ikke lade det blive højere end 70 cm
Mon ikke der tænkes på vådrums gips i dette tilfælde. :wink:
Mit sidste akvarie 882l. var også 70cm. Højt , så det prøvet , sker ikke igen, Max. 65cm. Højt er ok.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Kommende setup.. Giver det mening!?!?

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har planer om at dække det hele til med op skummet pvc plader.. gibs pladerne er dog af ældre dato (gemt et nedløbrør midt i mellem stue og køkken, da huset i sin tid var født med fladt tag), og jeg bør måske skifte disse, nu når jeg alligevel er igang med pvc pladerne.. Regner dog med at køre med dæk glas, så vil det være nødvendigt at begynde og pille i!?

Jeg ender nok med, at at skære lidt ned på højden, til en 60-65cm, pga. mine korte arme ;)

Fedt med de mange indputs, så jeg kan få taget de rigtige beslutninger!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"