"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En gyser

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg ved godt Halloween forlängst er forbi Men i skal da Ikke snydes For den her Historie.
For nogen Aar siden hvor jeg var i bergen og besögte vores käre norske med akvarist Knut-Arne,fortalte Han at en af Hans venner var bleven tystet paa for holde ulovelige og fredede koraller,myndighederne var kommet og destrueret alle Hans koraller paa stedet.jeg Husker Ikke hvad de kaldes i norge Men det maa Väre noget i Stil med skov og naturstyrelsen.jeg aner Intet om Motivet,maaske gamle fjender?Miljö Aktivister?hvem ved?men det kräver Ikke mer end de rigtige knapper og et Fuldt Navn.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: En gyser

Indlæg af MarkBruhn »

Hvor kom den lige fra Ole?? :-)

Hvad var det for nogle koraller han havde?
Det kunne være dejligt hvis du havde nogle billeder til at supplere historien. :-) :Peace:
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg tror du har misset Pointen:)
Jeg behöver Ikke vise billeder og forummets Server gaar meget langsomt efterhaanden.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: En gyser

Indlæg af Allan M »

Hvad var pointen?
At de blev destrueret? Eller at nogen havde sladret?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: En gyser

Indlæg af Jones »

At visse brugere på dette forum har ulovlige koraller?
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En gyser

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:At visse brugere på dette forum har ulovlige koraller?
Uden at vide det 100%, så tror jeg ikke at vi har set den slags koraller her i DK.
Nu interesserer jeg mig mest for Acropora og der er arter der er strengt regulerede. De anvendes primært i forbindelse med forskning.

Jeg læste et par amerikanske tråde, der omhandlede Acropora palmata http://www.nmfs.noaa.gov/pr/species/inv ... ncoral.htm" onclick="window.open(this.href);return false; og-
Acropora cervicornis. http://www.nmfs.noaa.gov/pr/species/inv ... ncoral.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kom Eric Bornemann under mistanke, da der dukkede fragmenter af dem op i nogle forretninger.
Han havde, iflg trådene, fået tilladelse til at udtage nogle eksemplarer til forsknings formål. Når han var færdig med sin forskning, skulle de tilbage til det sted de kom fra.
Derfor var det selvfølgelig en skidt situation, at der pludselig var frags af dem i almindeligt salg.
Om der er sket noget siden det her, har jeg ikke fulgt med i. Deres status kan have ændret sig, men de er sikkert ikke mindre truede.

Jeg har aldrig hørt, at de arter på noget tidspunkt skulle have været tilstede i DK.
Alle de sjældne (?) koraller vi ser, er alle kulturerede/opformerede arter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En gyser

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:At visse brugere på dette forum har ulovlige koraller?

Nu kan vi ikke rigtigt sammenligne DK med Norge.
De har nogle meget underlige regler der oppe med visse dyr.

Har lige hørt oppe fra de Norske fjelde, at alle padder og krybdyr er totalt forbudte deroppe.
Selvom ingen af dem ville kunne overleve hvis de blev sat ud inaturen
Jesper ØH
Reactions:

Re: En gyser

Indlæg af Jesper ØH »

Ha ha ja så kan man jo tænke hvad man vil om tråden. Jeg syntes det er usmageligt hvis SF skal stå for stikker forum. En del folk har jo haft problemer med folk der anmelder og stikker folk, pga misundelse. Jeg selv er blevet anmeldt til told og skat fordi jeg har en sort kirurg GG. Syntes det er på tide folk hygger sig med deres hobby, og deler ud af positiv viden.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Maaske i fremtiden Lever de truede koraller kun i akvarier og kan leve videre paa den maade. :GO
Ligesom i norge har de arkiver paa frö og arter som kan genoplives senere
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: En gyser

Indlæg af Kimkjaer »

Jesper ØH skrev:Ha ha ja så kan man jo tænke hvad man vil om tråden. Jeg syntes det er usmageligt hvis SF skal stå for stikker forum. En del folk har jo haft problemer med folk der anmelder og stikker folk, pga misundelse. Jeg selv er blevet anmeldt til told og skat fordi jeg har en sort kirurg GG. Syntes det er på tide folk hygger sig med deres hobby, og deler ud af positiv viden.
Det er godt nok latterligt, hvis du er blevet anmeldt :dizzy: :dizzy:

Håber du kom godt igennem det ...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: En gyser

Indlæg af Jones »

Hahaha, er det rigtigt Jesper? Det er da langt ude. Du har jo købt og betalt den i Horsens, så hvad skulle T & S gøre ved det?
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Undrer mig Lidt hvem som kan finde paa at Göre Saadan noget?maaske en forhandler?det er jo et Lille niche Marked.
Om Ikke andet har jeg skrevet Til Adm at salg Ikke Burde Fylde SAA meget Men der blev Ikke lyttet.
Jesper ØH
Reactions:

Re: En gyser

Indlæg af Jesper ØH »

Salg hygge og bytte af koraller og fisk, er jo en meget stor del af SF og hobbyen. Hvis det bliver fjernet eller gjort mindre eller hvad det er nogle folk vil ? Så vil jeg mene Hobbyen og SF er færdig. Told og skat gør ikke noget ved sagen, da det jo er helt ude i skoven, men skal siges det ikke er første gang. Så er ved at være vant til det, og det er told og skat også :dizzy:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Det der hygge er jo helt ok,Men naar det begynder at fylde hvert andet indläg er det jo Business,maaske en forhandler er bleven fornärmet?fordi de skal jo Altid Betale Skat paa alt Hvis det begynder at fylde for meget.
Jesper ØH
Reactions:

Re: En gyser

Indlæg af Jesper ØH »

ole kekkonen skrev:Det der hygge er jo helt ok,Men naar det begynder at fylde hvert andet indläg er det jo Business,maaske en forhandler er bleven fornärmet?fordi de skal jo Altid Betale Skat paa alt Hvis det begynder at fylde for meget.
Tvivler på der er nogen forhandlere tilbage, hvis folk ikke må klippe i deres dyrt købte koraller fra forhandlere, og få en lille skilling så de igen kan købe en ny ved forhandler, og selvfølgelig bytte fra mand til mand.
Nå nok om det.
Jeg skal flytte snart, så håber jeg kan købe nogle frags tilbage af dem der har købt af mig gennem tiden, da jeg jo forventer tab på korallerne under flytning. Jeg har jo købt mine koraller, fordi jeg syntes de er flotte :biggrin:
Senest rettet af Jesper ØH fre 11. dec 2015 13:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En gyser

Indlæg af PederP »

Jeg forstår godt den umiddelbare logik i, at er en art i krise, så skal den beskyttes.

Men når man tænker på prognoserne for koralrevene, så bliver jeg noget i tvivl om de gør rigtigt i, at forbyde at handle eller eje en art.
Syntes logikken er fin i regnskoven. Væk med menneskelig indgriben, og lad tingene komme sig. Men det ligger jo ikke i kortene at koralrevene kan det på egen hånd.

Hvis man skulle kunne give naturen en hjælpende hånd i etablering af nye rev, hvor hav-klimaet i fremtiden er mere passende. Så tror jeg på at alverdens akvarister kollektivt vil have en meget bedre chance for at holde en kultur i live, end det er muligt hvis det kun er forbeholdt forskning og præservering.
Jesper ØH
Reactions:

Re: En gyser

Indlæg af Jesper ØH »

:GO
PederP skrev:Jeg forstår godt den umiddelbare logik i, at er en art i krise, så skal den beskyttes.

Men når man tænker på prognoserne for koralrevene, så bliver jeg noget i tvivl om de gør rigtigt i, at forbyde at handle eller eje en art.
Syntes logikken er fin i regnskoven. Væk med menneskelig indgriben, og lad tingene komme sig. Men det ligger jo ikke i kortene at koralrevene kan det på egen hånd.

Hvis man skulle kunne give naturen en hjælpende hånd i etablering af nye rev, hvor hav-klimaet i fremtiden er mere passende. Så tror jeg på at alverdens akvarister kollektivt vil have en meget bedre chance for at holde en kultur i live, end det er muligt hvis det kun er forbeholdt forskning og præservering.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: En gyser

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:Jeg forstår godt den umiddelbare logik i, at er en art i krise, så skal den beskyttes.

Men når man tænker på prognoserne for koralrevene, så bliver jeg noget i tvivl om de gør rigtigt i, at forbyde at handle eller eje en art.
Syntes logikken er fin i regnskoven. Væk med menneskelig indgriben, og lad tingene komme sig. Men det ligger jo ikke i kortene at koralrevene kan det på egen hånd.

Hvis man skulle kunne give naturen en hjælpende hånd i etablering af nye rev, hvor hav-klimaet i fremtiden er mere passende. Så tror jeg på at alverdens akvarister kollektivt vil have en meget bedre chance for at holde en kultur i live, end det er muligt hvis det kun er forbeholdt forskning og præservering.
Ingen har jo nok heller ikke noget imod, hvis private kunne hjælpe med at bevare truede arter (være sig koraller eller andre dyr). Men det er jo desværre sådan, at stærk truede og sjældne arter per definition er samlerobjekter, og derfor mange penge værd. Mange millioner af de mennesker der lever der hvor de udrydnings truede arter findes, er meget fattige mennesker for hvem det kan være meget svært eller umuligt, at finde en levevej. Tror ikke det er så meget anderledes med koraller og fisk end med elefanter og stødtænder. For sjældne arter har man ikke anden mulighed end at tilstræbe, at handel sker kontrolleret. For stærkt udrydnings truede arter er man da nødt til at forbyde al handel.
Hvis handel blev sluppet løs tror jeg roligt man kan regne med, at revene på ingen tid ville være totalt plyndret for enhver sjælden koral. Hvis der findes hver 50 af en bestemt art i hele verden og de bliver taget, går der måske 2000 andre slags til under plyndringen. Og af de 50 er det måske kun 25 der når levende frem til et akvarie. Og af dem er det måske kun 5 der er i liver når der er gået 1 år. Eller måske snarere 0, for det kunne jo meget vel være den er så sjælden fordi den kun kan overleve under ganske bestemte forhold.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En gyser

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
PederP skrev:Jeg forstår godt den umiddelbare logik i, at er en art i krise, så skal den beskyttes.

Men når man tænker på prognoserne for koralrevene, så bliver jeg noget i tvivl om de gør rigtigt i, at forbyde at handle eller eje en art.
Syntes logikken er fin i regnskoven. Væk med menneskelig indgriben, og lad tingene komme sig. Men det ligger jo ikke i kortene at koralrevene kan det på egen hånd.

Hvis man skulle kunne give naturen en hjælpende hånd i etablering af nye rev, hvor hav-klimaet i fremtiden er mere passende. Så tror jeg på at alverdens akvarister kollektivt vil have en meget bedre chance for at holde en kultur i live, end det er muligt hvis det kun er forbeholdt forskning og præservering.
Ingen har jo nok heller ikke noget imod, hvis private kunne hjælpe med at bevare truede arter (være sig koraller eller andre dyr). Men det er jo desværre sådan, at stærk truede og sjældne arter per definition er samlerobjekter, og derfor mange penge værd. Mange millioner af de mennesker der lever der hvor de udrydnings truede arter findes, er meget fattige mennesker for hvem det kan være meget svært eller umuligt, at finde en levevej. Tror ikke det er så meget anderledes med koraller og fisk end med elefanter og stødtænder. For sjældne arter har man ikke anden mulighed end at tilstræbe, at handel sker kontrolleret. For stærkt udrydnings truede arter er man da nødt til at forbyde al handel.
Hvis handel blev sluppet løs tror jeg roligt man kan regne med, at revene på ingen tid ville være totalt plyndret for enhver sjælden koral. Hvis der findes hver 50 af en bestemt art i hele verden og de bliver taget, går der måske 2000 andre slags til under plyndringen. Og af de 50 er det måske kun 25 der når levende frem til et akvarie. Og af dem er det måske kun 5 der er i liver når der er gået 1 år. Eller måske snarere 0, for det kunne jo meget vel være den er så sjælden fordi den kun kan overleve under ganske bestemte forhold.
Der skulle selvfølgelig kigges på hvorfor hver art var registreret truet.
Jeg tænker især på de arter som fredet fordi de er endemiske, og registreret truet fordi deres økosystem er i fare.
Dem der er registreret truet kun fordi der kun er et fåtal individer fra f.eks "overfiskeri", trawl og lign. er jeg enig med dig i.
Jeg mener stadig at når vi i nær fremtid står med lokale økosystemer over for kollaps, så ville det være et fedt for naturen om der blev givet grønt lys til plyndring.
Ved godt det lyder kynisk.
Der er i mine øjne en konflikt mellem den ideologi, at tingene har det bedst med at blive hvor de er, og så de overvældene beviser vi får på at "den store balje" er ved at vælte.
"Udrydnings truet" kan være på vej til at blive til "udrydnings garanteret" for koraller. :(
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En gyser

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg Syntes det er utroligt trist
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: En gyser

Indlæg af Jones »

opgraderer du akvariet ved flytning Jesper? ang. truede koraller og en endelig plyndring af revene, hvis enden er nær, så er det nødt til at foregå systematisk, så korallerne ender hos forskere eller store firmaer, der kan sikre deres fremtid. Jeg kunne da godt kaste penge efter nogle af de koraller, men kan samtidig garantere at de er døde inden der er gået to måneder. Jeg er IKKE kompetent til at holde den slags og det er der også mange andre, der ikke er. Derfor nytter det ikke at alle bare får adgang til dem. Jeg håber at naturen får en hjælpende hånd og indtil da vil jeg nyde den slags koraller ude på revene når jeg er heldig at komme der. Eller når jeg besøger dygtigere akvarister end jeg selv :)

Mht køb og salg, så er jeg glad for at vi kan handle på forum. Jeg har købt mange koraller af sitets brugere gennem tiden, men handler også i butikkerne. Både her på fyn, Sjælland og hjemme i Jydeland ;) Så det med at stikke hinanden uden grund...... Det er dårlig stil !! Hvis gerningsmanden læser med, så skam dig. :D Og glædelig jul
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"