"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Larmende overløb

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Larmende overløb

Indlæg af jesper/aarhus »

Jeg er ved at blive vandvittig af den larm, overløbet i mit nye akvarie laver.

Jeg har samme setup (returpumpe og sump) som på det tidligere akvarie, og det larmede ikke.
Men dette akvarie larmer. Meget.
Eneste forskel jeg umiddelbart kan komme i tanke om er, at det er større rørføringer der er brugt til det nye akvarie. Kan dette være årsagen? Med fuld flow gennem rørene, er de ikke fyldte (ved ikke lige hvordan jeg ellers skal formulere det) og jeg mistænker at dette kan være grunden til larmen.
Hvad siger i andre?

Påtænker at få skaffet nogle reduktioner og lime på, sådan jeg den sidste del af nedløbsrøret har samme dimensioner som forrige setup.
100 *100 * 50 cm cube
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Larmende overløb

Indlæg af Nicklossi »

Er der ikke nok flow på pumpen til, at den kan fylde rørene med vand, vil den trække luft. Så du er nødt til at montere en kuglehane på dine rør, eller en større pumpe - jeg hælder til det første :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Larmende overløb

Indlæg af FEM64 »

Jeg styrer mit med haner. Det er ret enkelt og virker perfekt.

Bor du i Århus eller Struer? Du er velkommet til et kig forbi.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3630
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Larmende overløb

Indlæg af nielsk »

Ellers kan jeg også anbefale en Jebao returpumpe fra fish-street. De kan reguleres rimeligt præcist så de passer til din rør dimension - og hvis det ikke kan blive helt lydløst så en kuglehane på
SPS : Stability provides succes
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Larmende overløb

Indlæg af Mic4700 »

nielsk skrev:Ellers kan jeg også anbefale en Jebao returpumpe fra fish-street. De kan reguleres rimeligt præcist så de passer til din rør dimension - og hvis det ikke kan blive helt lydløst så en kuglehane på
Enig. kører selv efter samme princip.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Larmende overløb

Indlæg af FEM64 »

Jeg kan se i en anden tråd (Jonas) at du kommer til Århus fredag og er i så fald velkommen hvis det kan passe ind. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Larmende overløb

Indlæg af jesper/aarhus »

Takker for input.

Jeg har kuglhaner på nedlød samt på sikkerhedsrør (hvor der pt lige akkurat pibler lidt vand igennem). På nedløb er hanen helt åben.

Larmen kommer ikke fra rørene i overløbskassen. Larmen synes primært at stamme fra den sidste del af rørføringen, der hvor vandet løber ned i sumpen. Her lyder der en vældig plasken (rør er ført under vandspejlet i sumpen). Jeg har på fornemmelsen, at denne plasken skyldes, at dimmensionerne på er så store, at rørene ikke er "fyldte".
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Larmende overløb

Indlæg af MortenL »

Hvis nedløbet starter med en dorso i overløbskassen, og dorsoen er under vand, samt nedløbet afsluttes i sumpen under vand, så skal der jo ikke være plasken derfra, da rørerne bør være fyldte med vand.

Kan ikke lige helt regne ud om der ved et for stort nedløbsrør kan skabes luft i røret. Det lyder ikke rart.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Larmende overløb

Indlæg af Nicklossi »

Er der nogen grund til at du har kuglehane på sikkerhedsrøret, når den alligevel altid skal stå åben? ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"