"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Første saltvandsakvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Hej med jer derude! :beer:

Jeg er fuldstændig ny i denne verden. Jeg har dog haft ferskvandsakvarie for nogle år siden efter hånden og er nu på vej tilbage, blot i salt afdelingen istedet for. Jeg syntes efterhånden at jeg har læst mig godt og grundigt forvirret på nettet og håber at i måske kan hjælpe mig istedet for. Jeg har mellem 3-4000 kr at starte ud for, der kommer selvfølgelig mere til senere men det er til opstarten. Jeg har bla. Andet set på et boyu 128 til 1000 kr. Og et rsm 130 til 3000 kr. Men syntes lidt at når jeg læser rundt omkring at der er en tendens til at fraråde disse da de er for små, eller det faktum at de har intern sump og at der derfor er for få udvidelses muligheder når det kommer til det tekniske. Jeg har derfor også tænkt på at jeg jo kunne finde mig et fint akvastabil 200 liter til en 1000 kr. Og så selv gå i gang med en sump og div tekniske foranstaltninger. Dog er jeg bange for at mit start beløb så slet ikke er nok.

Som i kan høre er jeg ret langt ude efterhånden, og flere muligheder har simpelthen blot gjort det mere svært at skulle vælge en løsning. Jeg kunne godt tænke med et akvarie der var okay stort nok til at jeg havde nogle muligheder, dog ikke meget længere end 130 cm da jeg så for problemer med pladsen. Hvad er forresten jeres erfaringer med boyu og rsm? Og er mit beløb nok til at starte med? :(

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt hen imod en løsning. Fortsat rigtig god søndag!
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Tykki »

Ingen erfaring med de akvarietyper du nævner, men en ting er sikkert. De begrænser dig enormt i stensætning, valg af dyr osv. Køb så stort som muligt. Det er nemmere at holde, og holde ud. Mvh Dan
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Ryom »

Jeg vil mene, at som en start vil et RSM eller et boye være ganske fint. De kan jo ofte fås for meget små penge. Så kan man starte op og få et par klovne og lidt koraller. Hvis man så bliver hooked på det, kan man jo altid opgradere. Og sælge det andet igen. Til nok tæt på hvad man selv har givet.

Synes der er rigtig mange der starter op og bruger en farlig masse penge. For så at finde ud af at det ikke lige var så let som man troede.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af den_ »

Jeg startede selv med et rsm130 og det er et fint akvarie at starte med, men det har sine begrænsninger, efter et år skiftede jeg det ud med et aqua medic percula 90 som jeg klart vil anbefales hvis man ikke vil have ekstern sump, da den indbygget sump er noget større og lettere at få plads til udstyret( der er et tilsalg her inde hvor det hele vist følger med) du kan evt se billeder af det jeg havde og de muligheder der er med det i min signatur
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af MoG »

Er også med Dan/Tykki her...


Synes generelt man ofte ser folk der bliver fristet af de her små plug and play akvarier, for så at finde ud af at de ikke kan holde det vilde i den størrelse.. Og kort efter vil opgradere! Det er de færreste der får pengene hjem selv på et brugt rsm/boyu osv.. Når man regner alt med i opstarten, udstyr mv.. Du kan lige så godt tænke det igennem og læs på hvad du ønsker at holde.. Ønsker du kun to små klovne og en reje, så go for it med det 130l

Jeg vil mene at den optimale starter størrelse er 200-300liter. Du får en fornuftig størrelse , du vælger selv ud fra din pengepung hvad du vil have af udstyr.
Desuden tror jeg ikke mange "nye" tænker over at alle de fine fisk de står og savler over nede i forhandlerakvarierne slet ikke egner sig til et akvarie på 50- eller 130liter eks.

Du kan sagtens finde noget fornuftigt til 4000kr som er 2-300liter..
Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Anden »

Hvis jeg skulle starte igen vil jeg skide på hvad alle de hoveder på nettet siger og så søger for et ordenligt osmose anlæg, saltmåler af en slags, kun købe ordentlige sten (helst Fiji),ordenligt lys,ordenligt salt, og så er du ved at have brugt dine penge så et hvilken som helst nano akv på en størrelse så du kan/har råd til at skifte 10-20% vand om ugen eller hver 14 dag så har du kun brug for et lille filter og og cirkulations pumpe når du så finder ud af om du bliver bidt så kan du samle/købe lidt af gangen når der er penge til skummer, støre akvarie, evt en lampe mere, sump, rør overløb, og koraller i dit nano akvarie som du kan flytte over i det store når det er samlet og indkørt.

Bare søg for de du køber til det lille kan bruges i det store her tænker jeg på lampe og pumper.
Men det kan jo være du lige som mig vil have saltvand for koraller og ik for fisk så er størrelsen ik så vigtig.

Jeg kan lige nævne mit første forsøg med salt (1,025)som var i et 500liters og efter et år men alger og andre problemer (35000kr) mistede jeg lysten og fem år efter alså i år prøvede jeg igen med et lille edge på 23liter købt brugt for 2000kr med en fed lampe til som nu er fuld af koraller (sps) en reje og en fisk og nu forstår min kone hvorfor jeg bliver ved med at købe koraller og hun er også ved af finde plads til det 500liters som hun syntes vi må prøve igen fordi det ser så godt ud når det lykkes.
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af MoG »

Anden skrev:Hvis jeg skulle starte igen vil jeg skide på hvad alle de hoveder på nettet siger og så søger for et ordenligt osmose anlæg, saltmåler af en slags, kun købe ordentlige sten (helst Fiji),ordenligt lys,ordenligt salt, og så er du ved at have brugt dine penge så et hvilken som helst nano akv på en størrelse så du kan/har råd til at skifte 10-20% vand om ugen eller hver 14 dag så har du kun brug for et lille filter og og cirkulations pumpe når du så finder ud af om du bliver bidt så kan du samle/købe lidt af gangen når der er penge til skummer, støre akvarie, evt en lampe mere, sump, rør overløb, og koraller i dit nano akvarie som du kan flytte over i det store når det er samlet og indkørt.

Bare søg for de du køber til det lille kan bruges i det store her tænker jeg på lampe og pumper.
Men det kan jo være du lige som mig vil have saltvand for koraller og ik for fisk så er størrelsen ik så vigtig.

Jeg kan lige nævne mit første forsøg med salt (1,025)som var i et 500liters og efter et år men alger og andre problemer (35000kr) mistede jeg lysten og fem år efter alså i år prøvede jeg igen med et lille edge på 23liter købt brugt for 2000kr med en fed lampe til som nu er fuld af koraller (sps) en reje og en fisk og nu forstår min kone hvorfor jeg bliver ved med at købe koraller og hun er også ved af finde plads til det 500liters som hun syntes vi må prøve igen fordi det ser så godt ud når det lykkes.
Er "alle de hoveder , hvis mening der skal skides på" , ment som de personer herinde på forum der netop er kommet med velmenende råd..??
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Tykki »

Anden: er det et råd du netop giver trådstarter her, eller er det dine egne frustationer over et mislykkedes forsøg du nu spytter ud? Man behøver sgu ikke bruge eks 35 kg på at starte op, overhoved ikke, det kan nemt gøres billigere. Det billigste, og nødvendigste er tålmodighed, iøvrigt ikke en dyd jeg selv besidder :h mvh Dan som pt er igang med den længste indkøring ever, støn!!!
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af FEM64 »

Modsat Anden, så vil jeg læse så meget som muligt og spørge tit. Det er kun dumme spørgsmål hvis du spørger om det samme flere gange eller ikke lytter efter de erfarne. De har muligvis en anden tilgang end du umiddelbart har men det er sgu svært at stikke års erfaring. Du skal drage dine egne erfaringer men lyt nu alligevel. :y

Jeg vil starte forsigtigt ud. Finde et komplet kit til små penge og få det bedste ud af det. Husk på at der er rigtig mange herinde med nano akvarier og er lykkelige for dem. Ja, de har begrænsninger men find nu ud af om du vil det her for man kan bruge RIGTIG mange på udstyr.

Et mindre akvarie evt. med intern sump er det nemmeste at gå til. Jeg vil så straks udvide med at nedlægge den interne sump og lave en under akvariet. Så stor som muligt så du får så mange liter som muligt. De koster ikke rigtig noget men hjælper med stabilitet.

En god skummer og osmose anlæg er i min optik det vigtigste. Lad være med at tilsætte alt muligt vidundermiddel og lav i stedet for et ugentligt vandskift på max 10%.

Og find tålmodigheden frem. Du får brug for den og mens du venter, så spørg og undersøg alle detaljer.

Glæder mig til at høre mere fra dig. :W
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Jones »

Jeg elsker små akvarier og har selv et 54 liter med fisk og koraller. Det kører altså fint og er billigt i drift, da pumper, lys osv ikke bruger samme mængde strøm som et stort. Jeg har selv lavet det hele fra bunden, mest købt brugt og sparet mange penge, hvilket er rart når man er studerende.
Slutteligt vil jeg pointere at alle akvarister har prøvet at miste koraller og fisk. Det rammer ikke økonomien så hårdt hvis et småt akvarie crasher. Og om du køber stort eller småt, så ender du alligevel med at opgradere hvis du finder det spændende.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Carsten »

At starte med et RSM eller Boyo, er ok, hvis man blot er klar over de begrænsninger der ligger i akvariet.
Ville selv skrotte den interne sump, og få lavet en under akvariet. Der er bedre plads til teknikken, og en bedre skummer.
Og det største problem er at folk generelt ikke kan vente til akvariet er modnet ordenligt.
Der kommer jævnligt nogle af de små akvarier til salg, og flere af dem er fordi folk opgraderer til noget større. for den største fare ved et lille akvarie er at man så gerne vil have fiks og koraller som slet ikke kan komme i betragtning til et lille akvarie.
Desværre er der en del ikke helt så seriøse forhandlere som kan finde på at anbefale alt for mange og alt for store fisk til akvariet.
Og spørg endeligt ind til de ting du ikke lige fanger i første omgang.
Regner med at du har kigget i den online bog om opstart som ligger under generelt --> artsbestemmelses sider
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Anden »

Jeg er da ked af nogle føler sig ramt det var da overhovedet ik det der var meningen men i finder vel den mening i et indlæg i vil, måske i skulle læse lidt langsommere.

Hvis trådstarter kan bruge mit indlæg til noget er det fint og hvis nogle andre føler sig trådt på er det øv.
Billede
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Tusind tak for at i vil dele jeres erfaringer ! Det er vildt fedt og helt klart en stor hjælp :-)

Jeg er blevet tilbudt et aqua medic percula 90 til 3700 kr. Det eneste der mangler er salt og en ordentlig omgang levende sten. Men så kommer jeg desvære langt over mit start beløb. Jeg kan dog forstå på jer at dette akvarie ville være en glimrende "startpakke" både str mæssigt og fremtids mæssigt. Problemet er lidt at jeg ikke helt er klar over hvilke fisk jeg kunne tænke mig og i hvor stort omfang. Ideen var at starte op og bygge stille og roligt på efterhånden som jeg erhvervede mig noget erfaring og fandt ud af hvad jeg helt præcist søger af fisk og koraller. Det betyder selvfølgelig at jeg er nød til at vælge et akvarie med nogle fremtidsmulighedder og som er lidt fleksibelt når det kommer til fiske muligheder. Jeg er ikke så nervøs for om det er en hobby jeg ville blive træt af da det ikke var kedsomhed der gjorde at jeg droppede mit ferskvandsakvarie, men derimod pga. Flytning, uddannelsesjagt osv. Men jeg er godt etableret og elsker en hobby hvor der er noget at lave jævnligt og så det faktum at et akvarie er et kæmpe afstresning middel (ihvertfald for mig personligt). Derudover er jeg igang med en uddannelse der kræver rigtig meget hjemmestudie og derfor ville det være super fedt med sådan en hobby, når man nu alligevel sidder derhjemme med hovedet i bøgerne :-). aqua medic percula 90 frister meget pga dens fleksibilitet men jeg er bange for at der så ikke bliver nok resourcer til sten og salt? Stenene skal jo helst i samtidig? Boyu var også en ide, udvide med en ekstern sump istedet for og opgradere teknikken. Men jeg ved bare ikke om jeg er ALT for ny på området til dette :-( men tusind tak for jeres indlæg indtil videre, det har givet lidt mere at tænke på! :-D
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Tykki »

Men hvad er din max pris på et set up?
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Det har jeg skrevet i mit første indlæg :biggrin: omkring 3 til 4000 til at starte med :f2: :f1: :f3:
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Tykki »

Jamen se lige i salgs annoncerne , der er sådan et percula med sten og hele lortet til en to tre kg. Fyren bor i det jyske vist nok. Ellers så brug tiden til at lurepasse og læse op på tingene. Kikke her på forum og del dine ideer. Det er et super fedt sted at lære en masse fra en masse helvedes dygtige folk med et tons erfaring . Du kan kun blive klogere og den vej også spare en masse penge og ærgelser. Mvh Dan
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Sådan! Tusind tak den havde jeg helt overset :-) vil prøve og se om jeg ikke kan komme i kontakt med sælger :beer:
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Hej igen alle sammen! Så lykkedes det mig sgu at få fingrene i et lækkert og "lige til at gå til" akvarie. Det blev et aqua medic percula 90 på 280 liter, er det ikke en okay starter størrelse? Samt et med nogle muligheder? Dog ser det ud til at jeg først vil kunne få det startet og i slutningen af denne månede da jeg lige skal have erhvervet mig et osmoseanlæg, en osmolator og div test sæt udover selvfølgelig ls. Men indtil videre tusind tak for jeres hjælp hidtil, jeg vender stærkt tilbage med flere spørgsmål! :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Carsten »

Kender ikke lige akvariet, men størrelsen lyder til at være ok
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Psyk-mads »

:wc: Jeg overvejer lige nu hvorvidt det ville være en god ide med en plastdunk af en slags med osmosevand til når vandet fordamper (og en osmolator selvfølgelig). Hvor stor en vandbeholdming tror i jeg skal op i før at det kan betale sig? Og et lille sidespørgsmål, hvor meget vand fordamper der i gennemsnittet fra jeres om dagen?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af MoG »

Jeg klarede mig fint med en 25 liters dunk på mit gamle 275liers.. Den kunne holde næsten 2 uger ..
Morten
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af thni »

Uh den er tricky den med fordampning . Det kommer an på så mange ting! På mit 145l, hvis jeg har glas top på, og ikke videre overflade bevægelse , er det ca 1 liter på 3-4 dage, men har jeg som nu, massere af overflade bevægelse , og åben top, er det ca 1-1,5 liter om dagen :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Mikkel E »

Jeg vil skyde på at der fordamper 4 liter vand om dagen i mit 300 liters, men jeg har heller ikke dækglas på hverken akvariet eller sumpen.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Ryom »

Vil tro der fordamper 6 til 7 liter om dagen fra mit system ( 500 liters display og 250 liters sump + 112 liters "vandskifte tank")
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Wiinberg »

Du kan købe nogle rigtig lækre dunke beregnet til f.eks. camping i Biltema. Der er et stort skruelåg og en lidt mindre hane der kan skrues af, så du nemt kan få osmolatorpumpen ned i dunken. Og det store hul er kanon til når du genopfylder. Sådan en bruger jeg selv pt, både til osmosevand og vandskifte :)
Claus Johansen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 11:17
10
Postnummer: 5871 Frørup
Saltvand siden?: 2014

Re: Første saltvandsakvarie

Indlæg af Claus Johansen »

Bruger det samme som Wiinberg og har 250 l rsm - der fordampet ca. 5 l pr. Dag

Dunk: http://www.biltema.dk/da/Fritid/Camping ... N96-37192/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilsen

Claus Johansen
5871 Frørup
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"