"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rumdeler med pumpetårn

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 226
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 19:03
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af bhansen »

Hej,

Jeg er ved at planlægge mit næste akvarie, som skal være et 576L rumdeler akvarie, med udvendige pumpetårne og overløb. Jeg vil lave disse udvendige, for at undgå grimme pumper og overløb i display akvariet. De udvendige tårne og overløb vil blive skjult af akvarie møblet.

Jeg har tænkt mig at lave to pumpetårne, et på hver side af overløbskassen. Jeg påtænker at sætte to Tunze 6095 i hver pumpetårn. Jeg vil lave 3 huller i hver pumpetårn, dette gør at jeg kan flytte lidt rundt på pumperne, efter hvad jeg synes giver det bedste flow i akvariet og samtidig kan det frie hul fungere som vand indløb til pumpetårnet. Jeg planlægger at lave hullerne noget større end udløbet fra tunze pumperne, således at de kan vinkles i forskellige retninger.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at lave overløbskassen så dyb, så denne vil jeg lave ca. halvdelen af akvarie højden.

Pumperne vil blive styret af en GHL akvarie computer, således at de giver max flow, på forskellige tidspunkter.

Jeg er lidt i tvivl om de tre huller til hver tårn, er nok til at forsyne tårnene med vand. Der vil jo kun være et hul, som hvor der ikke sidder en pumpe i, men pumperne vil jo køre med forskelligt flow. Det vil jo være en mulighed, at lave et overløb ned i pumpetårnene, ligesom med overløbet til sumpen, men det ville jeg helst undgå. Hvad tror I?

Har I noget idé om, hvad man skal søge efter på RC, for at finde noget om pumpetårne? Jeg har prøvet at søge efter pump tower, men det hedder det vist ikke på engelsk :-)
Vedhæftede filer
Akvarie.png
Hilsen
Brian


Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af Carsten »

Mit akvarie har også overløb midt på, og 2x2 pumper i hver side.
Men jeg synes ikke at cirkulationen er optimal. Alt for meget sand bliver skubbet rundt. Og det uanset hvordan jeg stiller pumperne.

Angående pumpetårne, så snak med Flemming, han har sådan nogle på sit akvarie, han kan nok give nogle fif til dig.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af iceMD »

Umiddelbart synes jeg, at den måde du har tegnet pumpetårnene på på tegningerne virker som en lidt besværlig måde at gøre det på :) Dette kommer dog an på om du skal have lavet akvariet fra bunden eller om du har tænkt dig at montere denne overløbskasse og disse pumptårne på siden af et allerede eksisterende akvarie :)

I de akvarier jeg har set, hvor man har valgt at lave pumpetårne i, har man i stedet valgt at lave akvariet 10-15 cm længere, også i stedet for at lave overløbet/tårnene udvendigt, så lave dem indvendigt :)
Men igen, det kommer nok også and på, hvor meget man selv skal lave, og om man har akvariet allerede osv. :)
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af Niller »

Jeg har haft pumpetårne på de sidste to akvarie jeg har haft. Begge med to tårne og overløb som du har tegnet i begge sider af akvariet. Og skulle jeg skifte akvarie igen, vil det blive lavet på nøjagtig samme måde. Ingen grimme pumper at kigge på i akvariet er nu altså optimalt i mine øjne.
Jan
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af FEM64 »

Jeg går med præcis de samme tanker da jeg sikkert skal skifte akvarie inden længe. @bhansen: jeg forstår godt din tegning men hvordan skal vandet komme fra DT og ud i overløbet? Mangler der nogle huller på din tegning eller ....?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af FEM64 »

Mit nye akvarie bliver muligvis et cube. Det afhænger lidt af placering i ny bolig. Mål 80 x 60 og 75 cm højt (har det allerede stående). :y Tænker lidt på om pumpetårne egentlig vil virke på sådan et? Nogen som har erfaringer med det? Jeg har 2 stk. 6100 og 3 stk. 6025 (modded) så der kan godt komme blæs på, men jeg GIDER bare ikke se på dem. Den fejl har jeg lavet og det sker ikke igen. :(
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 226
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 19:03
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Re: Rumdeler med pumpetårn

Indlæg af bhansen »

FEM64 skrev:Jeg går med præcis de samme tanker da jeg sikkert skal skifte akvarie inden længe. @bhansen: jeg forstår godt din tegning men hvordan skal vandet komme fra DT og ud i overløbet? Mangler der nogle huller på din tegning eller ....?
Hej,

Overløb fungere jo ved, at der løber vand fra overfladen og ned i overløbet, så der bliver ikke lavet et egenligt hul ud til overløbet, som med pumpetårnene, men der bliver lavet et hak ned i bag glasset i hele overløb kassens længde, således at overflade vandet kan løbe ned i overløbs kassen.

Hvis det giver mening :-)
Hilsen
Brian


Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"