"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Præcision af hanna-test?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

Jeg har et forholdsvis nystartet akvarium(se evt. link i signatur), og i den forbindelse har jeg haft lidt fosfat i vandet, hvilket nok er skyld i, at der er noget cyano i baljen. Jeg købte en hanna fosfat checker brugt herinde, da jeg var træt af farvekortet i rowa's testsæt. Jeg har siden målt rimeligt regelmæssigt for at holde øje med fosfaten.

De forrige gange jeg har testet, har jeg brugt den samme cuvette(måleglasset) hver gang, men da jeg så ville måle i dag, valgte jeg at bruge det andet. Jeg fik så en måling, der lå på 0,1 ppm, hvilket er det højeste, som jeg har målt overhovedet. Det undrede jeg mig over, og prøvede derfor at teste med den sædvanlige cuvette, og fik så resultatet til 0,00, hvilket er den bedste måling jeg har haft overhovedet! Inden jeg kommer cuvetten i checkeren afspritter jeg glasset, så der ingen fedtfingre er på.

Er der andre der har oplevet lignende ? Jeg har før testet to gange i træk i samme cuvette, og har i de tilfælde fået det samme resultat. Kan jeg regne med der er 0,00 i vandsøjlen? Kan se der er en lodret ridse i den anden cuvette, som jeg tror kan være skyld i måledifferencen? Har dog kun målt én gang i hver cuvette i dag. Mine tidligere måleresultater:
5/1 - 0,04 ppm
Der bliver tilført et par klovnfisk til baljen.
12/1 - 0,07 ppm (stigning skyldes sikkert de nye fisk - skiftede rowaphos)
14/1 - 0,06 ppm
21/1 - tjaaa?! Et sted mellem 0,00 og 0,10 ppm
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

En opfølgning. Jeg har netop testet for fosfat med den "sædvanlige" cuvette, og denne gang måler jeg 0,01 ppm, hvilket jeg er fint tilfreds med ;)
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 226
Tilmeldt: søn 10. jan 2010 19:03
14
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af bhansen »

Hej,

Jeg har selv oplevet meget svingende målinger med Hanna, så jeg droppede min Hanna måler.

Men det er selvfølgeligt meget fint, at man bare kan måle, til man har et resultat, som man er tilfreds med :-)
Hilsen
Brian


Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg har selv lige købt en Hanna tester fra ny.
Jeg har svært ved at nå at tilsætte alt pulveret fra brevet og derefter få det nogenlunde opløst, inden at den slukker igen. Derfor har jeg de sidste par gange haft akvarie vand i det ene glas og akvarievand+pulver i det andet, men nu når jeg læser om dine oplevelser med svingende resultater, så blive jeg meget i tvivl om, om min "metode" giver et brugbart resultat?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Dennis »

Bobbe88 skrev:Jeg har selv lige købt en Hanna tester fra ny.
Jeg har svært ved at nå at tilsætte alt pulveret fra brevet og derefter få det nogenlunde opløst, inden at den slukker igen. Derfor har jeg de sidste par gange haft akvarie vand i det ene glas og akvarievand+pulver i det andet, men nu når jeg læser om dine oplevelser med svingende resultater, så blive jeg meget i tvivl om, om min "metode" giver et brugbart resultat?
Hej, jeg har os hanna tester til po4, og havde os samme problem som dig, med at man dårligt kunne nå at opløse pulveret, så jeg gør os som du har beskrevet, men om det er korrekt at gøre det på den måde, er jeg os lidt i tvivl om. Mvh Dennis.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Erik N »

Er der nogen der kan beskrive den nødagtige måleprocedure?

Jeg mangler brugsanvisningen til min måler, Men plejer at gøre følgende :

tænder apparatet

fylder glasset op til stregen (10 ml)

Sætter glasset i og trykker igen, hvorefter der lige går nogle sek

Hælder pulver i glasset og ryster til pulveret er opløst

Sætter glasset i apparatet og venter 150 sek og trykker igen, Hvorefter den måler po4

Er lidt i tvivl om låget skal være på glasset når der måles?
og i tvivl om hvor vigtigt det er der går nødagtig 150 sek, Mit apparat slukker selv efter 180 sek, så som bobbe siger har man lidt travlt. Dog er der en funktion på min der gør at holder man knappen inde når pulveret er opløst, tæller den ned fra 180 sek inden den laver målingen. lidt dum når den burde tælle ned fra 150 sek, ved ikke om de 30 sek gør en forskel?
Brugeravatar
Svendsen74
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 11:52
11
Postnummer: 5462 Morud
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Svendsen74 »

Hvis det er en Hanna HI 713, så ligger der nogle film på youtube der viser hvordan man kan måle.

Ja, der er ikke meget tid til at få opløst pulveret, det kræver at man tager glasset ud lige så snart den viser C2 og man er klar med et åben pulver brev.

Jeg har selv tænk på at bruge 2 glas, man kunne jo evt. lave en test hvor man ikke kommer noget pulver i glas 2, så skulle den gerne vise 0.
Med venlig hilsen Lars Svendsen



Min hjørnebalje Juwel Trigon 350
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

bhansen skrev: Men det er selvfølgeligt meget fint, at man bare kan måle, til man har et resultat, som man er tilfreds med :-)
Arhh.. Jeg har kun målt en gang hver gang, undtagen da jeg fik en skæv måling (som jeg stadig giver skiftet i cuvette skylden - som jo havde en ridse!), der lavede jeg en ekstra måling med den første cuvette, og fik en total anden måling. Så jeg bliver ikke bare ved med at teste, indtil jeg har en tilfredsstillende måling!

I øvrigt er det jo kun en brøkdel af den mængde fosfat der rent faktisk er i vores baljer, som vi kan måle i vandet, da størstedelen af næringen er bundet i sten mv. Derfor bruger jeg kun målingerne til, at se hvordan mængden af fosfat ændrer sig, så når jeg kan se en faldende tendens over tid (bruger en app til at holde styr på målingerne), så ser jeg det som noget positivt.
Erik N skrev:Er der nogen der kan beskrive den nødagtige måleprocedure?
1. Du fylder glasset med 10 ml og skruer låget på (for en mere præcis måling afsprittes cuvetten for fedtfingre mv.)
2. Tænder checkeren, og sætter cuvetten i, når der blinkes C1 på displayet, og trykker herefter på knappen.
3. Når displayet blinker C2, så tømmer du et prev af reagensen i cuvetten, hvorefter du skruer låget på igen, og så opløser du pulveret uden at ryste for meget på cuvetten. Du skal blande i 2 min, og hvis der er mere pulver tilbage, så er det bare sådan det er (for en mere præcis måling afsprittes cuvetten for fedtfingre mv.).
4. Efter de 2 minutter sættes cuvetten i checkeren, og knappen holdes herefter inde indtil, der kommer en timer på med 3 minutters countdown.
5. Efter de 3 minutters countdown, så laver checkeren målingen, som vises på displayet.

Se evt.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Erik N »

Takker for linket :-) så er der styr på det ;-)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Bobbe88 »

Kunne nogen svare på, om det er skidt eller ligemeget om man bruger begge glas eller ej?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg har selv Hanna, men har nu målt fosfat med det 50 gange, og jeg må sige, at det svinger alt for meget ved samme prøve, til at jeg kan være sikker på det er rigtigt.

Jeg sparer nu sammen til Rowa:)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af MoG »

Jamen det er da super at man har investeret i en hanna. Specielt når man indtil for kort tid siden har oplevet at Mange folk har galpet op.. HANNA, HANNA, HANNAAAAA!!!!! Som værende det absolut mest præcise...!!? Så kunne man jo lige så godt have købt et rowa eller være fortsat med det nuværende... :rolleyes: hvis det alligevel ikke er så præcist....

Som jeg skriver, så har mit indtryk været at folk mente at hanna var den ultimative po4 tester.. Men er den virkelig så upræcis alligevel !? :smart: Eller er det få uheldige...
Morten
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

MoG skrev:Jamen det er da super at man har investeret i en hanna. Specielt når man indtil for kort tid siden har oplevet at Mange folk har galpet op.. HANNA, HANNA, HANNAAAAA!!!!! Som værende det absolut mest præcise...!!? Så kunne man jo lige så godt have købt et rowa eller være fortsat med det nuværende... :rolleyes: hvis det alligevel ikke er så præcist....

Som jeg skriver, så har mit indtryk været at folk mente at hanna var den ultimative po4 tester.. Men er den virkelig så upræcis alligevel !? :smart: Eller er det få uheldige...
Haha :) forstår godt din forvirring, men med min relativt korte erfaring med hanna checkers, så er jeg stadig overbevist om, at det er den mest præcise og tilmed den nemmeste at aflæse! Jeg er sådan set blevet rimelig sikker i min sag omkring ridserne, da der ved nærmere eftersyn er en hel del små ridser. Jeg har nu skrevet direkte til hanna, og har fået en henvisning til, hvor jeg kan købe nye cuvetter ;)

Så vær du bare glad for din nye tester! Den letter testningen meget. Men man skal dog være rimelig hurtig til at blande pulveret i efter 'kalibreringen'. Jeg sidder derfor med en timer, og blander i 2 min og så over i checkeren igen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Bingocaller »

Ok jeg ved ikke hvad I drenge laver men nu har jeg målt med min Hanna i over 2 år og den har givet flotte målinger vær gang.

Jeg gør følgende:

# Skyller begge glas i akvarievand
# Fylder begge glas med akvarievand
# Hælder et brev ned i det ene glas - skruer låget på og ryster til pulveret er opløst. Så lægger jeg glasset på siden får at fjerne de luftbobler der måtte være.
# Sætte det ene glas i og nulstiller med C1
# Når den er færdig kommer glas 2 i og C2 programmet kører
# Job done!

Husk altid at pulveret skal være helt opløst - at skifte mellem glas hver gang (så det ikke er det ene glas der hele tiden bliver brugt til C2) og så tør glassene af for fedtfingre og andet smuds inden I smider dem i maskinen.

Det er sgu ikke raketvidenskab :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Carsten »

Jeg mener heller ikke at det er den større videnskab at tete for po4 med Hanna testeren.
Jeg gør fuldstændigt som Bingo.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

@carsten og bingocaller:
Der er vist heller ingen, der har nævnt noget om sværhedsgraden af udførelsen af testen? Tvært imod synes jeg (og garanteret også de andre), at det er det samme hvis ikke nemmere end rowa mv. Der problemet er, som jeg også skriver i starten, at jeg oplever svingninger i målingerne, og jeg giver ridserne i cuvetterne skylden.

Så jeres doktergrader behøver I ikke finde frem her ;)

Grunden til fremgangmetoderne bliver gennemgået, er fordi der bliver spurgt ind til dem. Desuden mener jeg ikke det er korrekt at bruge begge cuvette jf. hannas manual, når der testes. Så holder I vel øje med at pulveret er i cuvetten i 5 min før i tester i checkeren?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev: Grunden til fremgangmetoderne bliver gennemgået, er fordi der bliver spurgt ind til dem. Desuden mener jeg ikke det er korrekt at bruge begge cuvette jf. hannas manual, når der testes. Så holder I vel øje med at pulveret er i cuvetten i 5 min før i tester i checkeren?
Nej, så lang tid tager det da ikke at få opløst pulveret.
Pulveret er kun i ganske få sekunder længere end hvis du bruger samme glas.
Og selvom det ikke er den af Hanna beskrevne fremgang måde, så er den praktisk.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:
Schwensen skrev: Grunden til fremgangmetoderne bliver gennemgået, er fordi der bliver spurgt ind til dem. Desuden mener jeg ikke det er korrekt at bruge begge cuvette jf. hannas manual, når der testes. Så holder I vel øje med at pulveret er i cuvetten i 5 min før i tester i checkeren?
Nej, så lang tid tager det da ikke at få opløst pulveret.
Pulveret er kun i ganske få sekunder længere end hvis du bruger samme glas.
Og selvom det ikke er den af Hanna beskrevne fremgang måde, så er den praktisk.
Det tager 2 min at opløse pulveret, og så skal det yderligere have 3 min at reagere ? Det er vel derfor der er en 3 minutters timer på, inden den foretager den enlige måling?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Carsten »

Vil det sige at du mener at resultatet bliver forskelligt alt efter om pulveret i glasset 5 minutter som du siger, eller 5 minutter og 30 sekunder??

Nu prøvede jeg at gøre som jeg hele tiden har gjort og så som der står i brugsanvisningen.

Og jeg må give mig. Der er markant forskel.
Jeg lavede 3 målinger.
Første som blev gjort som jeg plejede at gøre, viste 0,10
Anden blev udført som i brugsanvisningen, den kom frem med 0,03
Tredie og sidste var en kontrol med det glas som gav 0,10. Her var reference glasset selvfølgelig fyldt med friskt vand, den gav 0,12
Om det skyldes længere reaktionstid i glasset ved jeg så ikke.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af bima »

Jeg solgte min Hannah efter 5-6 forskellige målinger.
Købte herefter Rowa,det stoler jeg mere på.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Frank »

Skal nu selv ud at have investeret i noget ordentligt og nøjagtigt til at måle fosfat med , har søgt lidt

har hidtil brugt saliferts , og de er jo bare fuldstændig blanke og gennemsigtige også selvom der formentlig er en smule po4 , så

genopliver lige disse 2 tråde fra i januar 2013 , denne her

og http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=552408" onclick="window.open(this.href);return false;

der er lidt forskellige meninger om hannah po4 test , bruger i denne stadig eller rowa, red sea eller andet .

hører meget gerne opdaterede erfaringer :y ,
hilsen Frank
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Schwensen »

Jeg bruger det stadig. Har faktisk lige målt i dag, hvor jeg målte 0,01. Jeg målte dog 0,08 for bare fire dage siden, så jeg ved ikke helt. Bruger mere mine øjne nu her, hvor jeg har gang i akvariet. Har ingen alger, og nogenlunde fine farver på korallerne ;)
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Frank »

mange tak ,,, andre med opdaterede erfaringer med hanna po4 tester ? , duer / duer ikke ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg har brugt Hanna testeren det sidste halve år, og jeg synes mine målinger virker meget valide, ud fra værdien stigninger/fald og mine tiltag.
Men har intet at sammenligne med.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af PederP »

Jeg syntes jeg har lært at bruge den sådan at jeg får ens målinger hvis jeg tester flere gange i træk. Har brugt den i 2 år, og jeg stoler på den.
Men jeg syntes bestemt ikke det er et nemt værktøj.

Bruger samme glas til testen, pudser før nulstilling og berører det kun med papir derefter. Sørger for forinden at hælde pulveret fra posen over i en tragt, så det ligger klar til at smide i på få sekunder efter nulstilling.
Ved at vende glasset langsomt, så man bare holder pulveret svævende, bliver det alligevel opløst på præcis 2 minutter - Uden usynlige microbobler.

mvh.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af flzak »

Jeg er sku også glad for min hanna og jeg laver testen med 1 cuvette uden problemer.
Upcomming zeobalje
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 12:27
13
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af dennis_ler »

Hvis man bruger de 2 glas, så betyder det, at man kalibrere måleren til det første glas og derefter måler på det andet glas. Hvis der nu er forskel på glassene, grundet glas kvalitet eller andet under produktionen, vil dette have indflydelse på målingen.
En anden ting er, at hvis i ryster glasset vil der sætte sig små bobler på indersiden af glasset som også vil have indflydelse på målingen, da det er farven af vandet der måles ved at en lysdiode lyser ind i glasset.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Carsten »

flzak skrev:Jeg er sku også glad for min hanna og jeg laver testen med 1 cuvette uden problemer.
det er jeg også begyndt på. Men det er pi... irriternde at pulveret er så svært opløsligt, at testeren fra tid til anden slukker, fordi det tager for lang tid.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af Bingocaller »

Kan ikke forstå hvorfor de ikke laver dem i pille form istedet for pulver - det ville sgu gøre det meget nemmere

Jeg skifter mellem begge glas når jeg måler
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Præcision af hanna-test?

Indlæg af flzak »

Jeg gør alt klar inden jeg tænder måleren: fylder vand i cuvetten og pudser den, åbner brevet med pulver og tænder og så sidder jeg cuvetten i måleren og trykker.
Derefter tager jeg cuvetten op og fylder pulver i og holder glasset vandret imens jeg drejer imod og med uret (holder i låget) i 1 stykke køkkenrulle så jeg ikke fedter glasset til. Det gør jeg i ca et minut og derefter tester.
Det er ikke altid at pulveret er opløst 100% når jeg kommer glasset i måleren, men når jeg tager glasset op igen efter test er det helt opløst.
Upcomming zeobalje
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"