"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Vand

Indlæg af Hyldager »

Emnet har været oppe flere gange før, men jeg er ikke blevet klogere på trods af en del søgning.
Hvilket vand skal jeg bruge til at lave vandskifte med?
Jeg har et lille fluval edge på 23 liter, og jeg har ikke plads til at have et osmose anlæg.
Skal jeg købe vand ved en forhandler og have stående til 1-2 mdr af gange (kan det holde sig så længe), eller kan jeg bruge destilleret vand? Destilleret vand vil være det nemmeste for mig, men er det okay at bruge i akvariet?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand

Indlæg af MoG »

hvis du har adgang til destilleret vand er der ingen problemer... det er blot lidt dyrt at bruge hvis det skal bruges i større mængder..
Morten
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Vand

Indlæg af TroJanRds »

Hyldager skrev:Jeg har et lille fluval edge på 23 liter, og jeg har ikke plads til at have et osmose anlæg.

osmose filteret skal ik sidde ved akvariet nødvendigvis mit sidder under håndvasken i badværelset og har et badværelse hvor man skal bakke ind når man skal på toilet :)

osmoses anlæg koster jo ik alverden for 190l og du behøver jo ik booster pumpe på :)
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

MoG skrev:hvis du har adgang til destilleret vand er der ingen problemer... det er blot lidt dyrt at bruge hvis det skal bruges i større mængder..
Super. Så bliver det nok en blanding. Har ofte adgang til billigt destilleret vand, og hvis ikke må det blive fra forhandleren.
TroJanRds skrev:
Hyldager skrev:Jeg har et lille fluval edge på 23 liter, og jeg har ikke plads til at have et osmose anlæg.

osmose filteret skal ik sidde ved akvariet nødvendigvis mit sidder under håndvasken i badværelset og har et badværelse hvor man skal bakke ind når man skal på toilet :)

osmoses anlæg koster jo ik alverden for 190l og du behøver jo ik booster pumpe på :)
Jeg har tværgående vandrør under min vask, så største ledige vægplads er ca 25x30 cm. Jeg har endnu ikke set nogen anlæg i den størrelse? Men ellers en fin ide. :)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Vand

Indlæg af mipe »

Du behøver jo ikke at havde osmose anlægget sat til hele tiden!
Jeg har mit til at stå inde i et skab i soveværelset og tager anlægget frem en gang om måneden, koblet direkte på vandhanen og brygger en omgang vand så der er nok til vandskift og fordampet vand i et godt stykke tid.
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand

Indlæg af den_ »

Jeg har heller ikke mit osmose anlæg fast monteret, indtil videre ligger det også bare i et skab og tages frem når det skal bruges og kobles på i brusekabinen også brygges der..

Hvis du stadig ikke har plads så bor du jo i kbh. og både hos Minizoo i tårnby og hos hos Carsten kan du købe RO vand lang billigere end destilleret vand
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Tak for buddene, men jeg har ikke plads til et anlæg. Det ville helt klart være den nemmeste løsning, men det kan ikke lade sig gøre. Med mindre det er et ultra kompakt anlæg.
Jeg er nok ude i at hente 5 liter demineraliseret vand eller osmose vand hos en forhandler hver 14 dage til vandskifte.
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Vand

Indlæg af JaizEdelmann »

Hyldager skrev:Tak for buddene, men jeg har ikke plads til et anlæg. Det ville helt klart være den nemmeste løsning, men det kan ikke lade sig gøre. Med mindre det er et ultra kompakt anlæg.
Jeg er nok ude i at hente 5 liter demineraliseret vand eller osmose vand hos en forhandler hver 14 dage til vandskifte.
Det ikke for at være efter dig men hvis du har en håndvask eller en brugser så der altså plads, du kan koble det direkte på hanen eller blandings batteriet i badet, og i længden er det meget billigere også du også sikker på du ved hvad for noget vand du starter ud på , demineraliseret vand er også helt fint det samme formål som osmose bare op noget på en anden måde. Men vil helt klart anbefalde dig et osmoseanlæg der eri kke noget værrer end hvis du kan se din tank har brug for et vandskifte også ikke have noget vand også man ude i vandhane vand i nødsituationen og det virkelig ikke sundt
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

JaizEdelmann skrev:
Hyldager skrev:Tak for buddene, men jeg har ikke plads til et anlæg. Det ville helt klart være den nemmeste løsning, men det kan ikke lade sig gøre. Med mindre det er et ultra kompakt anlæg.
Jeg er nok ude i at hente 5 liter demineraliseret vand eller osmose vand hos en forhandler hver 14 dage til vandskifte.
Det ikke for at være efter dig men hvis du har en håndvask eller en brugser så der altså plads, du kan koble det direkte på hanen eller blandings batteriet i badet, og i længden er det meget billigere også du også sikker på du ved hvad for noget vand du starter ud på , demineraliseret vand er også helt fint det samme formål som osmose bare op noget på en anden måde. Men vil helt klart anbefalde dig et osmoseanlæg der eri kke noget værrer end hvis du kan se din tank har brug for et vandskifte også ikke have noget vand også man ude i vandhane vand i nødsituationen og det virkelig ikke sundt
Jeg er udemærket klar over hvor nemt det er at koble et osmoseanlæg til. Men det ændrer ikke på at jeg ikke har plads til at have det stående nogen steder. Og ligefrem hænge det i brusekabinen er bestemt ikke noget jeg er interesseret i. Sådan et anlæg er jo ikke det kønneste at have hængende. Men du har helt ret i at det selvfølgelig var det nemmeste og mest praktisk at have det selv. Jeg må dog nøjes med at hente 5 liter vand hver anden uge. Og har jeg akut brug for vandskift, så har forhandlerne pæne åbningstider, og alternativt i et supermarked/matas og hente destilleret vand. 5 liter vand er trods alt et vandskifte på 25% i mit akvarie.
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
20
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Vand

Indlæg af Søren Ravn »

Nu kan man jo også bruge vand direkte fra vandhanen.

/søren
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Søren Ravn skrev:Nu kan man jo også bruge vand direkte fra vandhanen.

/søren
Det kan man helt sikkert godt. Men jeg har bare dårlige erfaringer med det, med det vand der er i hanen her i København er ikke det bedste at bruge. Det er meget hårdt, og jeg har dårlige erfaringer med at bruge det direkte. Ser man på forum, er der andre der også oplever problemer med det.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vand

Indlæg af Bingocaller »

Brug du bare des vand når du har adgang til det og drop osmose anlægget når du ikke har flere liter

Job done :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Bingocaller skrev:Brug du bare des vand når du har adgang til det og drop osmose anlægget når du ikke har flere liter

Job done :)
Tak for det korte og konkrete svar. :) Jeg tror jeg holder mig primært til destilleret vand.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vand

Indlæg af Bingocaller »

Præcis - case closed :)

Gratis vand af høj kvalitet uden at skulle lave det selv - lækkert
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vand

Indlæg af Bingocaller »

Og forresten kan vand holde sig i 1000 år -hvis du bare sørger for at lukke lufttæt til - desti vand og osmose vand trækker supernemt stoffer til sig - tror alt vand gør det - men når det nu er super rent - så sørg for at lukke godt til :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Det lyder super. Hvad er forskellen egentlig på demineraliseret vand og destilleret vand? Jeg kan se at det matas har er demineraliseret til 35 for 5 liter. Og kan begge slags vand bruges?
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
15
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Jaku »

Hej Hyldager

- du kan også købe alm 2 L Vand - uden CITRUS :) i Fakta

- Natrium indholdet er lavt og det er i det hele taget bedre end postevand i KBH.

KBH vand kommer jo bla. fra Esrum sø ..... og 50 km GAMMEL vandledning .....

________________________________

Fakta kildevand hedder Denice - det er det samme som Aquador ...bare UDEN hydrogenkarbonat (kulsyre)

Se link til Deklaration:

http://www.aquador.dk/sider/naturligt-m ... d_173.aspx

Mvh.
Senest rettet af Jaku lør 29. dec 2012 17:35, rettet i alt 3 gange.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Jaku skrev:Hej Hyldager

- du kan også købe alm 2 L Vand - uden CITRUS :) i Fakta

- Natrium indholdet er lavt og det er i det hele taget bedre end postevand i KBH.

KBH vand kommer jo bla. fra Esrum sø ..... og 50 km GAMMEL vandledning .....

Mvh.
Ganske almindeligt drikke kildevand uden brus og citrus? Det havde jeg egentlig ikke tænkte på. Men når nu det er så små mængder, var den ide måske ikke helt tosset. :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vand

Indlæg af Carsten »

Hyldager skrev:Det lyder super. Hvad er forskellen egentlig på demineraliseret vand og destilleret vand? Jeg kan se at det matas har er demineraliseret til 35 for 5 liter. Og kan begge slags vand bruges?
Demineraliseret vand, er det man også kalder ionbyttet vand. Destilleret vand, er lavet ved en destilationsproces, læs kogning og den varme damp gennem et kolonne rør. Egentligt det samme som når du brænder alkohol
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Carsten skrev:
Hyldager skrev:Det lyder super. Hvad er forskellen egentlig på demineraliseret vand og destilleret vand? Jeg kan se at det matas har er demineraliseret til 35 for 5 liter. Og kan begge slags vand bruges?
Demineraliseret vand, er det man også kalder ionbyttet vand. Destilleret vand, er lavet ved en destilationsproces, læs kogning og den varme damp gennem et kolonne rør. Egentligt det samme som når du brænder alkohol
Og hvilken forskel giver det så i realiteten? Kan begge bruges?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Vand

Indlæg af Bingocaller »

Hyldager skrev:
Carsten skrev:
Hyldager skrev:Det lyder super. Hvad er forskellen egentlig på demineraliseret vand og destilleret vand? Jeg kan se at det matas har er demineraliseret til 35 for 5 liter. Og kan begge slags vand bruges?
Demineraliseret vand, er det man også kalder ionbyttet vand. Destilleret vand, er lavet ved en destilationsproces, læs kogning og den varme damp gennem et kolonne rør. Egentligt det samme som når du brænder alkohol
Og hvilken forskel giver det så i realiteten? Kan begge bruges?
Yes
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Vand

Indlæg af Birkefeldt »

Kildevand kaldes også mineralvand. Hvis du tager en TDS måler og stikker i mineralvand, så mindes jeg det ligger ret højt pga de naturlige salte der er deri (prøvede det engang, men hukommelsen er ikke så god). Demineraliseret vand, destilleret vand og osmosevand har det tilfælles at det er næsten, hvis ikke 100% rent H2O. Så de er bedre at bruge end mineralvand.

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Hyldager »

Sikke klog jeg bliver i dag. :D tak for svarene folkens.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"