"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af akvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn 10. okt 2010 11:28
13
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Havndal -DK

Opstart af akvarie.

Indlæg af Pedersen8970 »

Hejsa,
håber på i kan hjælpe mig lidt her. Har netop lagt vores 5kt. 450L om til saltvand. der er fysisk kun 420L + 1pose levende sand og 23kg. levende sten.
Med de levende sten viste der sig og være lidt "bonus guf", dette fandt vi først ud af da vi havde lagt dem ned i akvariet.

3krabber af varierende størrelser
2 krebs/hummer lignende dyr på ca 2cm, 1sort & 1lys.
2 snegle der mindede om en konkylieart /hvide.
1 musling.

Samt en hvad jeg tror er koral af en art, grøn, i opbygningen minder den om en november kaktus blad gror på blad.

Mit spørgsmål, de her "bonus guf" ting, er det godt eller skidt? :envy:

Og hvis det er godt hvordan skal jeg forholde mig, næringsmæssigt skal jeg vel have fat i et eller de kan leve af? Har ikke andet end ligeeee startet baljen op.

:pray: håber i vil hjælpe mig :biggrin:

- 420L/23kg levende sten / 1 Pose sand / Airskimmer fra sanden / 2 power heads Maxi jet MP900 / 400W HQI._____ Glæder sig til det er kørt ind :K -
Bedste hilsner,
Sergej
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af micogmaj »

velkommen til :) .... først for fremmes syntes jeg at 23 kg ls til 420 liter er lidt for lidt ... jeg tror du skal op på 14 kg pr liter med midre du vil lave et lavt reef som jeg har gjort...
En gang saltvand, altid saltvand ......
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 396
Tilmeldt: man 27. sep 2010 13:43
13
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af andersen2009 »

14 kg pr liter.?????? Det er jo 5.9 tons levende sten.!!
Mon ikke der er sneget sig en skrivefejl ind :wc:


Kenneth
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2057
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af Stefan »

De fleste krabber betegnes ikke som værende reefsafe - altså at de holder sig fra at æde eller ødelægge koraller og andre levende væsener.

De krebs/hummerlignende dyr er nok søknælere. Prøv at lave en søgning på dette eller på "mantis shrimp". Hvis det er tilfældet, så skal de ud, medmindre du kun vil holde dem. De burde også få taget livet af dine krabber som tiden går.

Mht. sneglene så prøv at skyde et billede. Dem vil jeg dog ikke være så nervøs for, da de fleste snegle er reefsafe.

Muslingen er også svær at sige noget om uden et billede, da de kan have ret forskellige behov.

Udover alt dette, så mener jeg også, at du skal have nogle flere levende sten og ikke mindst noget mere cirkulation. De to powerheads er ALT for lidt!
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 400
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 19:12
16
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af AndersBaun »

du skal regne med 15% - 25% sten i dit akvarium.

Så hvis du har 450 L vand er det cirka 90 KG (20%)
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

jeg er mere eller mindre enig,mht. sneglene så ville jeg få dem identificeret da mange er rovdyr samt der findes giftige slags også for mennesker,bare rolig det er kun 12 rapporterede dødsfald linket til snegle.. :smart:
ægte rejer er ti benede krebs dyr,dem du har kan være "klotanglus" (tanaidacea) eller tanaider de bliver optil 20mm men for det meste er de meget mindre.
de har en pinset lignende klemme til at tilbage holde bytte som er meget stor i forhold til resten af kroppen,amphipoda og mysidacea eller mysis har dem ikke!
peracarida (pera= næsten,carida= "rejer")
her er link til nogen rejer > http://www.chucksaddiction.com/Caridean.html
Senest rettet af ole kekkonen man 11. okt 2010 11:02, rettet i alt 1 gang.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

korallen kan være pavona kaktus,velkommen til forresten :happy:
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af mipe »

Hvis du siger at korallen ligner en november kaktus, så tror jeg mere på at det er den alge som kaldes Halimeda, den ligner ihvertfald en november kaktus.
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af ole kekkonen »

jeg skal ikke klogeåge mig mere i det men halimeda er da en plante..
OK har den grønne dims rødder eller ikke??
spdiving
Reactions:

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af spdiving »

AndersBaun skrev:du skal regne med 15% - 25% sten i dit akvarium.

Så hvis du har 450 L vand er det cirka 90 KG (20%)
90 Kg levene sten i et 450L så er der heller ikke plads til hværken fisk eller koraller.

Vi kan hurtigt blive enige om at jo flere sten jo bedre men der skal så også lige være plads til andet. Men husk hvis i køber lidt flere sten skal de helst i fra starten af. Grunden er at alle sten lige skal afgasse og dette giver næring til alger. Det samme sker selv om de er indkørte men måske ikke lige så slemt hvis de er ny impoteret fra revet af.



Steen
Brugeravatar
Pedersen8970
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: søn 10. okt 2010 11:28
13
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Havndal -DK

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af Pedersen8970 »

Hejsa,
Tusind tak for alle de godee feedbacks, man får herinde.

Levendesten, jeg valgte 23kg som startpunkt af hensyn til opstart og økonomi, herefter var det meningen at hvergang jeg købte en fisk eller en koral, skulle vi så også købe minimum 2kg. levende sten, som add on. Det kan godt være at det ikke var så smart, igen, kan jeg læse men ja alt har sin start. og med de mange liter vand, skulle der være en chance for at biobalancen ikke tipper helt sindsygt.

Krabberne, er pist væk har gemt sig, og ikke til at finde... så snart jeg finder dem ryger de op og bliver aflivet. :devily:

Hummer/krebs kræene, er hermed identificeret som hhv. car24 og NS001 på dette link:

http://www.chucksaddiction.com/Caridean.html
tak for det :biggrin:

Med hensyn til koral/alge tingen, ligner den ikke rigtig halimeda eller pavona, og nej ingen rødder :-) jeg må tage et billede en dag. :dizzy:
ditto for snegle tingen.

Mht. powerheads hvad vil i så forslå hvor meget skal der til? Fik det indtryk at de 2 powerheads var ok til at starte på, så kunne jeg udvide med andre muligheder senere hen, når jeg købte den styreskinne til powerheads.

Muslingen, er afgået ved døden tror det er krabberne, kom hjem til at den lå bunden med skallen flået
Bedste hilsner,
Sergej
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 400
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 19:12
16
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Re: Opstart af akvarie.

Indlæg af AndersBaun »

spdiving skrev:
AndersBaun skrev:du skal regne med 15% - 25% sten i dit akvarium.

Så hvis du har 450 L vand er det cirka 90 KG (20%)
90 Kg levene sten i et 450L så er der heller ikke plads til hværken fisk eller koraller.

Vi kan hurtigt blive enige om at jo flere sten jo bedre men der skal så også lige være plads til andet. Men husk hvis i køber lidt flere sten skal de helst i fra starten af. Grunden er at alle sten lige skal afgasse og dette giver næring til alger. Det samme sker selv om de er indkørte men måske ikke lige så slemt hvis de er ny impoteret fra revet af.



Steen
Jeg havde da 25 Kg i mit RSM130, der er da også omkring 20%? og det var der ingen problemer med
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"