"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nedkøling i sommervarmen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
dakota
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 2. apr 2010 14:56
14
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2010

nedkøling i sommervarmen

Indlæg af dakota »

hej kom lige til at læse i en anden tråd med at korellern kan tage skade :G i sommer varmen hva nedkøler i jeres saltvandsakv. ned med anden med kølern og åben låget på akv kan man evt nedkøle med isterninger som man gør med ferskvandsakv.
Da der evt kan blive varm inde i ens stue ved godt at man ikk kan hele tiden putte is i evt
1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af mads-fisk »

Den billigste måde at køle akvariet på, er ved at øge fordampningen. Dette gøres effektivt ved at montere blæsere, der blæser tør luft over vandoverfladen. Den øgede fordampning kan naturligvis medføre andre konsekvenser, der er knap så hensigtsmæssige for hjemmet.

Hvis det drejer sig om en mindre balje, kan man evt. have en sodavandsflaske med is stående i sumpen mens en anden fryses ned igen. Således kan man rokere flaskerne rundt mellem akvarium og fryser et par gange om dagen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 664
Tilmeldt: ons 23. sep 2009 22:33
14
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af chris paarup »

jeg har købt en stor køler fra arcadia, som holder temp. inden for 1 grad fuld automatisk, den holder ihvert fald tmp. nede......
en nypris på den ligger mellem 4000 og 5000
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Ja der er flere måder. Har selv overvejet at investere i en køler, skønt udgiften er stor, og ikke mindst WATT forbruget!

Men jeg vil, som også nævnt, først prøve med at øge fordampningen. Tage et par plader af amaturet -
i dit tilfælde med RSM, lade låget stå åbent.
Jeg har også en 4 fags blæser siddende på min sump, som køler vandet ved at blæse på vandoverfladen,
mens amaturet er tændt, hvilket i mit tilfælde I DEN GRAD er med til at tilføje varme.

Håber dette kan afhjælpe mit problem.

Synes ideen med de frostne dunke ned bag i din sump lyder som en fin løsning.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af AndersGS »

Øg fordampningen.

Den med is er en gammel skrøne og fungerer ikke i praksis.

En 0,5L flaske med is ved -18 grader vil køle et 54L akvarie som er 32 grader, 0,45 grader.. Så det nytter ingenting.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af trine... »

nu hvor vi er ved snakken... var der forresten ikke en tråd engang med én der havde gravet pexrør eller haveslange ned i sin have og derved fik kølet sit akv??? og er der nogen der har erfaring med dette som alternativ til en køler og ville det være effektivt nok, hvis flowet er højt nok og "anlægget" har en tilstrækkelig volumen/meter slange??!!
dakota
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 2. apr 2010 14:56
14
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2010

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af dakota »

takker mange gange for jeres sva på dette
1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af leifkrarup »

Det med wattforbruget til en køler er ikke så slemt da en god køler typisk kun kører et par minutter af gangen.
Før jeg fik LED lys brugte jeg min køler og det kunne ikke tydeligt ses på det totale strømforbrug.
Jeg har også prøvet med ventilatorer men måtte opgive da fordampningen skabte alt for høj luftfugtighed ...men det varierer jo fra hus til hus.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af Carsten »

Det er vel ikke det store problem med at en ventilator skaber større fugtighed i huset/lejligheden.
Da det jo er om sommeren, står et vindue vel åbent? Og selvom der er lukket i de timer man er på arbejde, så lufter man vel ud når man kommer hjem.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af StarF »

har altid benyttet mig af en ventilator, virker super. og som carsten skriver, så er den øget fugt ikke et problem, da der normalt altid er et vindue åbent om sommeren.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af mads-fisk »

AndersGS skrev:Øg fordampningen.

Den med is er en gammel skrøne og fungerer ikke i praksis.

En 0,5L flaske med is ved -18 grader vil køle et 54L akvarie som er 32 grader, 0,45 grader.. Så det nytter ingenting.
Jeg havde en uge uden køler på mit 250 l., hvor jeg konstant havde 2 stk. 2 l. sodavandsflasker med is i sumpen + 4 i frysren. Ved at rokere disse 3 gange om dagen kunne jeg få temperaturen ned fra 30 til 28,5, hvilket er en betydningsfuld temperaturforskel, når man er oppe i den temperatur.
Carsten skrev:Det er vel ikke det store problem med at en ventilator skaber større fugtighed i huset/lejligheden.
Da det jo er om sommeren, står et vindue vel åbent? Og selvom der er lukket i de timer man er på arbejde, så lufter man vel ud når man kommer hjem.
Problemet er så bare, at luftfugtigheden mange gange er højere udenfor om sommeren, end den bør ligge indendørs.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
strandkrabben
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 22. apr 2010 06:07
14
Postnummer: 4130 Viby Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: nedkøling i sommervarmen

Indlæg af strandkrabben »

Den med is er en gammel skrøne og fungerer ikke i praksis.

En 0,5L flaske med is ved -18 grader vil køle et 54L akvarie som er 32 grader, 0,45 grader.. Så det nytter ingenting.
Det er nu nok tættere på 2 grader og 2 ville kunne sænke temperaturen 3-4 grader.

Det er derfor dine isterninger ikke forsvinder fra din drink på et splitsekund...

Se en tilsvarende udregning her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 32#p338232
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"