"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planarier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Planarier

Indlæg af Engelquist »

6 uger efter opstart er den første plage dukket op: flatworm eller planarier :BA
Tilsyneladende findes Salifert Flatworm exit ikke længere på hylderne hos danske forhandlere, eller tager jeg fejl?
Hvad er altetnative behandlingsmetoder hvis flatworm exit ikke kan købes i DK?
Jeg har suget en del op i dag og vil finde en scooter blenny til at holde dem nede…
Hvad er der ellers af muligheder?
88DA0E00-BE0D-45EB-AF01-B09363C93DC9.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Planarier

Indlæg af Seniorreefer »

En af de onder jeg også har kæmpet med

https://www.oceanreef.dk/shop/360-alger ... atworm-rx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den tog mine, efter 2 kasser flatworm exit.

Tag fat i Carsten i Decocean og forklar ham problemet :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Planarier

Indlæg af SamuelChristensen »

Det er tidligt at bruge kemi imod noget, der bare tilføjes igen og igen med nye tilføjelser. Synes jeg. :)
Mine populationer stiger og falder efter forholdende, i lange perioder er der ingen at se, og så kommer de igen frem på glasset i sæsoner.
De er jo ganske harmløse og er en del af næringscyklussen, så jeg siger; lad dem være det.
Sandsynligheden for at de holder uønskede mikroalger nede, fx som diatomeer og dinoflagellater er ganske reel.

Ellers kan man også bruge andre produkter imod dem. Fx lanthanum chloride mener jeg. Jeg kan godt undersøge det nærmere hvis der er interesse. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier

Indlæg af Mikas »

Jeg havde købt nogle skiver en gang. En stor sten fra nollersurfer da han lukkede ned.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at de var fyldt med flad orme. De hvide af slagsen. Købte 2 gylter og de var væk meget kort tid efter. Prøv at vent og se om den regnbue gylte ikke vil tage dem :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Planarier

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Jeg havde købt nogle skiver en gang. En stor sten fra nollersurfer da han lukkede ned.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at de var fyldt med flad orme. De hvide af slagsen. Købte 2 gylter og de var væk meget kort tid efter. Prøv at vent og se om den regnbue gylte ikke vil tage dem :)
Umiddelbart er det også den metode jeg hælder mest til- en gylte og en scooterblenny som naturlig bekæmpelse.
Jeg sugede ca 15 stykker op i dag og vil gøre det samme de kommende dage for at holde det lidt nede, indtil jeg får fat i en rainbow gylte og en blenny...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Planarier

Indlæg af Engelquist »

SamuelChristensen skrev:Det er tidligt at bruge kemi imod noget, der bare tilføjes igen og igen med nye tilføjelser. Synes jeg. :)
Mine populationer stiger og falder efter forholdende, i lange perioder er der ingen at se, og så kommer de igen frem på glasset i sæsoner.
De er jo ganske harmløse og er en del af næringscyklussen, så jeg siger; lad dem være det.
Sandsynligheden for at de holder uønskede mikroalger nede, fx som diatomeer og dinoflagellater er ganske reel.

Ellers kan man også bruge andre produkter imod dem. Fx lanthanum chloride mener jeg. Jeg kan godt undersøge det nærmere hvis der er interesse. :)
Helt enig med dig og vil også helst undgå at bruge det.
Jeg har endnu ikke om Lanthanum chloride som bekæmpelse af planarier-det må du meget gerne undersøge nærmere hvis du gider- der er sikkert flere herinde der gerne vil vide mere og det :y
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Planarier

Indlæg af Seniorreefer »

Flatworms exit og den fra blue er som sådan ikke kemi, men ormekur som anvendes på hunde også :)

Tages ud ved hjælp af skummer og aktiv kul
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3616
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Planarier

Indlæg af Tykki »

Min mandarin æder dem! Har stået og set det! Der var en hel del på et tidspunk, men gylten og mandarinen holder dem væk!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Planarier

Indlæg af Engelquist »

En interessant observation i aftes- to planarier blev overset da jeg sugede dem op i går.
Da lyset dæmpede sig, skrumpede de ind og lige før lyset slukkede var de kun en lille rød prik på ruden.
Det fik mig til at studse over at de først er dukket op i løbet af de sidste par dage, efter jeg hævede lysstyrken med 10 % midt på dagen.
Er de udelukkende fotosyntetiske og behøver en vis mængde lys for at blomstre op?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier

Indlæg af Jerslev »

Jeg prøvede i mit karantæneakvarium med en scooterblenny samt en seksstribet gylte. Jeg har før haft succes dermed, men ikke denne gang.
Jeg købte så et produkt fra Blue V’et: flatwormRx.
Første gang fulgte jeg nøje vejledningen, men intet skete.
Efter nogle dage og aktivt kul gentog jeg behandlingen, men denne gang med større dosis. Intet resultat. Så doblede jeg op og efter et par dage var ormene væk. Men det samme var alt liv: koraller, pods, rørformede med videre. Tror også alle mikrober gik til. Og så tog cyano over. Alle fisk overlevede samt rejerne. Jeg har nu besluttet at starte forfra. Og købt et par kg nye levende sten. Tømmer akvariet for sten og grus samt fisk. Renser bundlag og sten og starter dermed forfra
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Planarier

Indlæg af Seniorreefer »

Jerslev skrev:Jeg prøvede i mit karantæneakvarium med en scooterblenny samt en seksstribet gylte. Jeg har før haft succes dermed, men ikke denne gang.
Jeg købte så et produkt fra Blue V’et: flatwormRx.
Første gang fulgte jeg nøje vejledningen, men intet skete.
Efter nogle dage og aktivt kul gentog jeg behandlingen, men denne gang med større dosis. Intet resultat. Så doblede jeg op og efter et par dage var ormene væk. Men det samme var alt liv: koraller, pods, rørformede med videre. Tror også alle mikrober gik til. Og så tog cyano over. Alle fisk overlevede samt rejerne. Jeg har nu besluttet at starte forfra. Og købt et par kg nye levende sten. Tømmer akvariet for sten og grus samt fisk. Renser bundlag og sten og starter dermed forfra
Det var vildt. :(

Ked af at høre, du har været så uheldig. Jeg går selvfølgelig ud fra du ved, når de dør udskiller de giftstoffer, som det eneste, jeg som sådan evt kan se, kunne årsagen til dit pludselig døds fald.

Personligt og den erfaring med produkterne jeg har og andres erfaringer på diverse sociale medier, har jeg brugt fladworms exit og blue flatworms RX uden problemer.

Som sagt gør det mig ondt , det har ramt dig :heartbreak: :heartlove:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier

Indlæg af Carsten »

Engelquist skrev:En interessant observation i aftes- to planarier blev overset da jeg sugede dem op i går.
Da lyset dæmpede sig, skrumpede de ind og lige før lyset slukkede var de kun en lille rød prik på ruden.
Det fik mig til at studse over at de først er dukket op i løbet af de sidste par dage, efter jeg hævede lysstyrken med 10 % midt på dagen.
Er de udelukkende fotosyntetiske og behøver en vis mængde lys for at blomstre op?
Jeg havde i sin tid et ganske stort udbrud af de røde planarier. Kunne suge dem op i uendelige mængder. Ved et tilfælde opdagede jeg at de trækker mod lys. Og at de faktisk bevæger sig langt hurtigere end jeg havde forventet. Så jeg slukkede lyset og lod kun en enkelt lommelygte lyse et stykke af bunden op. I løbet af ca 30 minutter havde der samlet sig en del, som kunne suges og processen gentages.
Om de er afhængige af lys for at overleve ved jeg ikke.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Planarier

Indlæg af Seniorreefer »

Carsten skrev:
Engelquist skrev:En interessant observation i aftes- to planarier blev overset da jeg sugede dem op i går.
Da lyset dæmpede sig, skrumpede de ind og lige før lyset slukkede var de kun en lille rød prik på ruden.
Det fik mig til at studse over at de først er dukket op i løbet af de sidste par dage, efter jeg hævede lysstyrken med 10 % midt på dagen.
Er de udelukkende fotosyntetiske og behøver en vis mængde lys for at blomstre op?
Jeg havde i sin tid et ganske stort udbrud af de røde planarier. Kunne suge dem op i uendelige mængder. Ved et tilfælde opdagede jeg at de trækker mod lys. Og at de faktisk bevæger sig langt hurtigere end jeg havde forventet. Så jeg slukkede lyset og lod kun en enkelt lommelygte lyse et stykke af bunden op. I løbet af ca 30 minutter havde der samlet sig en del, som kunne suges og processen gentages.
Om de er afhængige af lys for at overleve ved jeg ikke.
Det er sjovt du siger det. Jeg gjorde det samme, samt jeg havde et siderude som kunne få sollys :wink: de elskede det sted

Når man har så mange kan de dræbe koraller eller udsulte dem pga af manglende lys

They enjoy dining on micro flims, algaes and copepods, but their main source of energy comes from light, they are photosynthetic. They are prolific breeders, and you can soon find your tank over run with them.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 355
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Planarier

Indlæg af SamuelChristensen »

Engelquist skrev:
SamuelChristensen skrev:Det er tidligt at bruge kemi imod noget, der bare tilføjes igen og igen med nye tilføjelser. Synes jeg. :)
Mine populationer stiger og falder efter forholdende, i lange perioder er der ingen at se, og så kommer de igen frem på glasset i sæsoner.
De er jo ganske harmløse og er en del af næringscyklussen, så jeg siger; lad dem være det.
Sandsynligheden for at de holder uønskede mikroalger nede, fx som diatomeer og dinoflagellater er ganske reel.

Ellers kan man også bruge andre produkter imod dem. Fx lanthanum chloride mener jeg. Jeg kan godt undersøge det nærmere hvis der er interesse. :)
Helt enig med dig og vil også helst undgå at bruge det.
Jeg har endnu ikke om Lanthanum chloride som bekæmpelse af planarier-det må du meget gerne undersøge nærmere hvis du gider- der er sikkert flere herinde der gerne vil vide mere og det :y
Jeg har lavet et skriv til dig:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 62&t=95769" onclick="window.open(this.href);return false;
:)
Tropic Marins danske repræsentant.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Planarier

Indlæg af Mortenbruun »

Havde i foråret mit refugium fyldt af røde planarier, men ingen i selve baljen.
Den gule gylte og mandarinen har taget sig af dem.
Refugiet blev tømt, renset og Chaeto skiftet og jeg har ikke set noget til planarierne siden.

Det er ikke nødvendigt at bruge ormekur.
For nogle år siden havde jeg +10000 i baljen. De blev suget (skulle ha' vidst det med lys..) og jeg satte en gul og en seksstribet gylte til at ordne resten. Den seksstribede kom til at ligne en kuglefisk, men blev en satan senere og måtte ud. Den gule har jeg endnu, den er så over 6 år gammel
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Planarier

Indlæg af Jerslev »

Sjovt. Har før haft held med scooterblenny, aldrig den seksstribede. Fik en blenny men den gad ikke røre dem: Opdræt?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Planarier

Indlæg af Anders månsson »

mine antias og chromis æder min planarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"