"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ustabil strøm til vinter

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Engelquist »

Håber sandelig ikke det sker
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-09- ... tQS5tcrHYo" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af nielsk »

Vi skal have bygget os det atomkraftværk vi mangler for at blive selvforsynende med grøn strøm
SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1705
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af ttkthomsen »

nielsk skrev:Vi skal have bygget os det atomkraftværk vi mangler for at blive selvforsynende med grøn strøm
Fuldstændig enig!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Carsten »

Hvad så med at købe sådan en UPS, hedder den vist.

Og helt enig, lad os se at få bygget et par atomkraftværker. Der er jo idag en helt anden sikkerhed ved dem, end der var der omkring
1970 hvor man besluttede at der ikke skulle være atomkraft i i Danmark
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Seniorreefer »

Carsten skrev:Hvad så med at købe sådan en UPS, hedder den vist.

Og helt enig, lad os se at få bygget et par atomkraftværker. Der er jo idag en helt anden sikkerhed ved dem, end der var der omkring
1970 hvor man besluttede at der ikke skulle være atomkraft i i Danmark
Carsten, jeg er helt enig med dig i det. Vi skal bare have ham Dan Jørgensen til at indse at vindmøller er ikke løsningen på lang sigt.

Lad os komme igang med at bygge dem.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:Hvad så med at købe sådan en UPS, hedder den vist.

Og helt enig, lad os se at få bygget et par atomkraftværker. Der er jo idag en helt anden sikkerhed ved dem, end der var der omkring
1970 hvor man besluttede at der ikke skulle være atomkraft i i Danmark
Jeg har kørt mange år med forskellige ups og det er jo kun til kortsigtet brug og kun til meget få watt såsom retur og cirkulation.
Ellers skal der gigantiske ups til som ingen har råd til!
Eneste der er at gøre er at købe evt en brugt god generator og det gjorde jeg for en del år siden og har været i brug 3 gange hvor der var strøm afbrud! Selv mindre generatore kan generere ok strømforbrug 2-2.5 kW i timen og det er fint selv under kulde på de fleste akvarier
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Gino »

Køb en nødstrøms generator inden de er revet væk(dba eks) pga ovenstående mht ustabil strøm
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Engelquist »

Nu har jeg ingen forstand på nødstrømsgeneratorer, men sådan en her, burde vel være ok til at holde akvariet kørende?
https://www.harald-nyborg.dk/probuilder ... ronline.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Viborgrev
Reactions:

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Viborgrev »

Engelquist skrev:Nu har jeg ingen forstand på nødstrømsgeneratorer, men sådan en her, burde vel være ok til at holde akvariet kørende?
https://www.harald-nyborg.dk/probuilder ... ronline.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror helt ærligt ikke den er stor nok med alt det den skal kunne trække 720 W er ikke meget, men hvis den skal trække lys, retur og flow pumper samt skummer og varme / køle enheder tja måske
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af ViggoN »

Nu kommer der måske et dumt spørgsmål, hvis strømmen skulle forsvinde lad os sige i 5 timer, hvad ville der ske? Er det “kun” pga iltmangel og fiskene dør eller vil det påvirke andre ting i akvariet?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2058
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Stefan »

Altså ifølge artiklen kan det være afbrydelser af et par timers varighed. Så længe der er nødstrøm til noget cirkulation, så bør det være alt rigeligt - og ikke et problem at undvære fx lys og varme, når det ikke er over længere tid.

Jeg tror jeg køber sådan et kineserbatteri til min returpumpe:
https://www.fish-street.com/battery-cor ... mp-dc-pump" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af ViggoN »

Det var mere om man “bare” skulle slutte en luftpumpe til et batteri, så hvis strømmen afbrydes den slår til, men kan se hvis man har varmelegeme i sumpen dur det jo ikke hvid vandet ikke cirkulere.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Seniorreefer »

ViggoN skrev:Det var mere om man “bare” skulle slutte en luftpumpe til et batteri, så hvis strømmen afbrydes den slår til, men kan se hvis man har varmelegeme i sumpen dur det jo ikke hvid vandet ikke cirkulere.
Hvis det er korrekt som beskrives taler vi om et par timer, betyder det ikke meget. I US hvor der ofte er strømsvigt, har de selvfølgelig brug for generator.

Det er netop som du beskriver mange som kun anvender en batteridrevet luftpumpe med luftsten, som kan ilte vandet bare lidt.

Temperaturen er den vigtigeste faktor, som er dræberen, men med vores huse med central varme, brændeovn osv falder temperaturen ikke væsenligt. Det er værre med varmepumper, jordvarme osv som er afhængig af strømmen.

Amerikanerne bliver først nervøse når det er halve eller hele dage, uden strøm

Edit:

Jeg har set flere Amrikaner bruge en 12v/220v (US 110v) inverter til deres bil, og bruge den som generator, indtil strømmen vender tilbage.
Senest rettet af Seniorreefer fre 2. sep 2022 11:26, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Carsten »

Kom lige i tanke om, at der i starten af 00'erne var en monster stor strømafbrydelse på Sjælland og syd Sverige. Den varede i op mod 7 timer, og fakta er at ingen mistede hverken fisk eller koraller. Så ved ikke helt hvor "farlig" sådan en strømafbrydelse er.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Seniorreefer »

Carsten skrev:Kom lige i tanke om, at der i starten af 00'erne var en monster stor strømafbrydelse på Sjælland og syd Sverige. Den varede i op mod 7 timer, og fakta er at ingen mistede hverken fisk eller koraller. Så ved ikke helt hvor "farlig" sådan en strømafbrydelse er.
Jeg er helt enig, vi skal ikke overreagere :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Kom lige i tanke om, at der i starten af 00'erne var en monster stor strømafbrydelse på Sjælland og syd Sverige. Den varede i op mod 7 timer, og fakta er at ingen mistede hverken fisk eller koraller. Så ved ikke helt hvor "farlig" sådan en strømafbrydelse er.
Jeg husker godt den strømafbrydelse tilbage i 00'erne. En eller anden havde gravet et kabel fra Sverige over i Øresund. Det varede omkring 6 timer. Problemet var mest, at det var vinter og det frøs en million grader. Så temperaturen var det største problem. Jeg sad under hele afbrydelsen nede ved akvariet og læste. Havde samlet alt vi havde af bloklys, så jeg sad omgivet af Ca 20 tændte bloklys. Tror faktisk ikke temperaturen faldt så voldsomt. Mener at strømmen vendte retur omkring kl 02.00. Da jeg havde tjekket at alt kørte, daffede jeg til køjs. Mistede intet.
Så 6 timer er intet problem.

Edit: Problemet med sådan en omfattende strømafbrydelse er jo, at varmen i huset også ryger og det afkøles hurtigt. Derfor blev der hurtigt ret koldt i hele hytten.
Så med lukket dør og masser af levende lys kunne jeg holde temperaturfaldet minimalt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:Kom lige i tanke om, at der i starten af 00'erne var en monster stor strømafbrydelse på Sjælland og syd Sverige. Den varede i op mod 7 timer, og fakta er at ingen mistede hverken fisk eller koraller. Så ved ikke helt hvor "farlig" sådan en strømafbrydelse er.
Jeg husker godt den strømafbrydelse tilbage i 00'erne. En eller anden havde gravet et kabel fra Sverige over i Øresund. Det varede omkring 6 timer. Problemet var mest, at det var vinter og det frøs en million grader. Så temperaturen var det største problem. Jeg sad under hele afbrydelsen nede ved akvariet og læste. Havde samlet alt vi havde af bloklys, så jeg sad omgivet af Ca 20 tændte bloklys. Tror faktisk ikke temperaturen faldt så voldsomt. Mener at strømmen vendte retur omkring kl 02.00. Da jeg havde tjekket at alt kørte, daffede jeg til køjs. Mistede intet.
Så 6 timer er intet problem.

Edit: Problemet med sådan en omfattende strømafbrydelse er jo, at varmen i huset også ryger og det afkøles hurtigt. Derfor blev der hurtigt ret koldt i hele hytten.
Så med lukket dør og masser af levende lys kunne jeg holde temperaturfaldet minimalt.
Den strømafbrydelse jeg tænker på, var nu om efteråret. Og startede omkring kl 1230, og varede til omkring kl 19.
Om København fik strøm tidligere end andre steder ved jeg ikke noget om, var jo i København. Hvor et kæmpe kaos herskede
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Mikas »

Frygt frygt frygt . Vær bange for corona . Vær bange for abekopper. Vær bange for at gå på gaden.
Politikerne elsker at skabe frygt så de kan frelse os for alt. Super Mette der reddede Danmark fra corona.

De kan jo bare lade vær med at slukke vindmøllerne fordi tyskerne betaler en halv milliard for at undgå deres tynde kabler ikke brænder over.

Jeg tror ikke på Danmark får lukket for strømmen.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Frygt frygt frygt . Vær bange for corona . Vær bange for abekopper. Vær bange for at gå på gaden.
Politikerne elsker at skabe frygt så de kan frelse os for alt. Super Mette der reddede Danmark fra corona.

De kan jo bare lade vær med at slukke vindmøllerne fordi tyskerne betaler en halv milliard for at undgå deres tynde kabler ikke brænder over.

Jeg tror ikke på Danmark får lukket for strømmen.
Nu skal der nødigt komme politiske holdninger snigende ind i debatten (det kommer der kun uvenskab og mudderkastning ud af) og så er det jo altså Energinet der melder ud at det kan blive aktuelt og ikke et parti på borgen!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Mikas »

Nu var det heller ikke for at blive politisk men mere bare min holdning til at der på det sidste bliver sendt dommedags pofetier hele tiden.

Jeg tror ikke på det ender som man siger.

https://finans.dk/okonomi/ECE14372384/n ... c_2xCbfiF0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Mikas »

Engelquist skrev:
Mikas skrev:Frygt frygt frygt . Vær bange for corona . Vær bange for abekopper. Vær bange for at gå på gaden.
Politikerne elsker at skabe frygt så de kan frelse os for alt. Super Mette der reddede Danmark fra corona.

De kan jo bare lade vær med at slukke vindmøllerne fordi tyskerne betaler en halv milliard for at undgå deres tynde kabler ikke brænder over.

Jeg tror ikke på Danmark får lukket for strømmen.
Nu skal der nødigt komme politiske holdninger snigende ind i debatten (det kommer der kun uvenskab og mudderkastning ud af) og så er det jo altså Energinet der melder ud at det kan blive aktuelt og ikke et parti på borgen!
Ud over det så er Energinet jo også stats ejet sååå :D
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af Marco R »

Gino skrev:Køb en nødstrøms generator inden de er revet væk(dba eks) pga ovenstående mht ustabil strøm
Må man bruge en nødstrømsgenerator, hvis man bor i lejlighed? Tænker, at den larmer, og derved eventuelt generer naboer? :rolleyes:
funzie
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 12. apr 2013 15:14
11
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2013

Re: Ustabil strøm til vinter

Indlæg af funzie »

:GO
nielsk skrev:Vi skal have bygget os det atomkraftværk vi mangler for at blive selvforsynende med grøn strøm
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"