"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MostlyScoobi
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 15. jun 2021 20:21
2
Postnummer: 5300 Kerteminde
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Denmark

Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af MostlyScoobi »

Halløj, for omkring 1 år siden fik jeg et saltvandsakvarie, jeg bestilte et AIO akvarie fra mærket BLAU og fik en proteinskimmer med i købet. Jeg har læst op på skimmere og på hvordan vandhøjden den sidder i kan ændre på effektiviteten af den.

Derfor startede jeg ud med at justere rundt på hvor højt den sad og det virkede i en kort stund, men uanset hvad jeg gør nu, laver den alt for mange store bobler som gør at koppen konstant flyder over. Det skal så lige siges at jeg ikke har super meget brug for den, da jeg lige nu kun har en enkelt pudsereje i et 96 l akvarie, jeg ved ikke om det gør noget for hvorfor skimmeren opfører sig som den gør, det må i sige mig.

Jeg har prøvet at justere på hvordan den sidder men intet hjælper. Overser jeg noget eller skulle jeg bare se at få en anden skimmer? jeg vil gerne have flere fisk i akvariet så en der virker ville være dejligt...
Sendt fra 29 cu. ft. Smart BESPOKE 4-Door Flex™ Refrigerator with Customizable Panel Colors in Navy Glass
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af sydsjælland »

Det lyder som om at vandstanden er for høj i skummeren eller den får for meget luft.
Jeg kender ikke din skummer - men har du :
1 prøvet at skrue ned for luft mængden
2 skruet ned for vandgennemstrømnings mængden
3 set nogle youtube videoer fra folk med samme skummer :-)
læg et billede ind af den :-)
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af Barner »

Har du prøvet at rengøre nålhjulet inde i pumpen. Er den 1/2 stoppet kan det godt give større bobler.
Hvad hedder din skimmer? evt. et link til den. så er det måske nemmere at komme med forslag.
Brugeravatar
MostlyScoobi
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 15. jun 2021 20:21
2
Postnummer: 5300 Kerteminde
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Denmark

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af MostlyScoobi »

i forhold til hvilken skimmer det er så er der et link til den her: https://www.stattrand-aquaristik.com/BL ... anoaquaria" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg ved ikke om man kan justere på vandgennemstrømningen og luftmængden. jeg synes ikke jeg kan se at den har et nålhjul?
Sendt fra 29 cu. ft. Smart BESPOKE 4-Door Flex™ Refrigerator with Customizable Panel Colors in Navy Glass
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af crazy seahorse »

MostlyScoobi skrev:i forhold til hvilken skimmer det er så er der et link til den her: https://www.stattrand-aquaristik.com/BL ... anoaquaria" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg ved ikke om man kan justere på vandgennemstrømningen og luftmængden. jeg synes ikke jeg kan se at den har et nålhjul?
Kender ikke den skummer. Det ser ud som om du ikke kan regulere vandgennmstrømningen, men luften må du kunne regulere på slangen. Sidder der en hane på toppen måske.
Hvis der er et nålehjul, så må det sidde i den venturilignende hvide ting der sidder på pumpen. Det er der luft og vand blandes.
Det er ikke en specielt kraftig skummer, men luften skal formodentlig blandes/piskes ind i vandet og det er det nålehjulet skal sørge for.
Når den ikke er så kraftig (var det 150ml luft) så kan selv en lille snegl i nålehjulet gøre en forskel.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af sydsjælland »

Sorry to say - men de der bittesmå skummere til meget billige penge er generalt også der efter. Der ud over er effeken også nærmest = nul.
Har haft lignende skummer i tidernes morgen til et 60l akvarie = ingen effekt kun besvær irritation og ærgerelse.
Fik jeg sådan en skummer idag var det eneste jeg ville bruge den til være at bygge den på et 10-20 liters micronanoakvarie for at få det tilat se proff og hi-tech ud :-)
Men når nu du har den ogstadig kaster energi efter at få den til at virke - sidder der så ikke en luft skrue på luftslanfen et sted- start ,med at luk den helt, skulle gerne give 0 skum.
Og så åben den nærmest 2 kussehår af gangen + sikre at skruen ikke (rasler / flytter sig med flowet ) det er så fintfølende at man nærmest skal di den en lillebillt strimel gaffatape - så skruen bliver 99% sidende når den først er justeret rimeligt ind. men det er bare noget lort man kan slås med til evig tid - overvej en anden løsning (sump / større skummer) hvad ved jeg :-) God kamp.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af sydsjælland »

Så svaret er efter min mening : det er proteinskimmeren der er dum.
Slå den, med en hammer :-)
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Er det mig eller proteinskimmeren der er dum?

Indlæg af Barner »

sydsjælland skrev:Så svaret er efter min mening : det er proteinskimmeren der er dum.
Slå den, med en hammer :-)
:scream: ja så skummer den da ikke over.
Prøv at få renset nålhjulet eller hvad der eller blander luft ind i vande. Må være som crazy seahorse peger på. inde i det hvide hus på pumpen under bobbelkammeret
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"