"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sandorm ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Sandorm ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Her ved 4 tiden imorges tog jeg en ca 25-30 cm sandorm lignende skabning på tur i overfladen af mit bundlag,den er hvidlig med nogle børstelignende geækster og så er der lige som en blålig streg rundt langs kanten af maven/undersiden på den,desværre tabte jeg tlf igår og kan ikke tage billede er der nogen der har et bud ?
Den er fanget op og går i en plastik bøtte i tilfælde det er en af de kedelige typer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sandorm ?

Indlæg af Carsten »

Det er en børste orm af en art, men hvilken skal jeg ikke kunne sige.
Men bladrer du dig gennem dette link, så er der en mulighed for at finde den
http://www.meerwasser-lexikon.de/katego ... ml#katID84" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Sandorm ?

Indlæg af Twinks »

http://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;
En af sandormene her måske ?
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Sandorm ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Hej og tak for 2 gode informations fyldte links,ud fra et billede i Twinks link gik jeg videre og er temmelig sikker på at det er denne her da jeg ikke kan se forskel på på de 2 store blå røde midt i bøtten og så den jeg har taget i mit akvarium,og den kommer ikke tilbage !
Nogen der vil have den kan den afhentes lidt uden for holstebro.
https://www.manhattanreefs.com/forum/pe ... anata.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sandorm ?

Indlæg af Carsten »

Hvorfor ikke?? Det er da ikke skadedyr.
At du så ikke skal have fingrene i nærheden af børsterne er så en hel anden sag.
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Sandorm ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg syntes bare ikke jeg har lyst til at risikere at træde på sådan en med bare tæer når jeg skal ned i akvariet,men måske smartest bare at begynde at bruge sko for er der en er der nok flere,og så er den måden den bevæger sig på den er konstant aktiv lige som søgende i den tid jeg har kigget på den i den bøtte jeg har stoppet den i,det synes jeg ikke siger salat spiser eller lignende fredelig affalds spiser som jeg læste i min søgen om den men nærmere lidt rov dyrs agtigt,når de så også skriver at man ikke skal håndtere den med hænderne og ikke kun af hensyn til piggende men også af hensyn til pinchers som jeg oversætter til kæber som de skriver kan gennemtrænge menneskehud,hvad kan den så ikke gøre ved mine stakkels små fisk og hvad skal den med dem til hvis den kun(jagter) affald,vi snakker 30 cm udstrukket og ca en lille fingers tykkelse,men må ærlig indrømme den ser lidt spændende og flot ud,og lidt ligesom med fisk retfærdig gør billedet i linket ikke dens farver.
Der er heller ikke meget akvarie beskrivelse af den når man google dens latinske navn men en del forsknings beskrivelser angående dens modstandskraft overfor kemikalier dens evne til at optage tungmetaller og kobber samt zink,hvilket giver mig indtrykket af at den måske er bedst som hvid rotte i et laboratorie fremfor muligvis at ligge langt oppe i fødekæden i mit akvarium ?
Er drænet for energi efter en hård flytning idag så udsætter beslutning til imorgen hvor jeg måske tænker mere klart og har googlet den noget mere,den ser ikke tilfreds ud i den lille 1 liter kartoffel salat bøtte men udviser heller ikke tegn på afmatning så den skal nok klare sig noget endnu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sandorm ?

Indlæg af Carsten »

Af de billeder i dit link er det kun den store sorte som kan være et problem. De andre er helt uskadelige. Det er helt klart at de fiser rundt i bøtten, de leder efter et sted at skjule sig. I akvariet er det sjældent du ser dem ud over når de kan lugte foder i vandet.
Den store sorte, er til gengæld en kedelig fyr. Fandt en i mit akvarie på omkring 60 cm, og senere dens lillebror på 40cm. De er aktive jægere
Vedhæftede filer
IMG_20160415_145414[1].jpg
IMG_20160415_145403[1].jpg
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Sandorm ?

Indlæg af Henrikorg1 »

Har også tænkt over at den skulle have chancen for den må have været i akvariet i mindst 1.5 år hvor jeg ikke har observeret problemer der kunne tyde på at det er den som har været synderen,må bare få anskaffet noget passende sikkerheds udstyr til hænder og fødder for jeg ved der er 2 andre typer orm i akvariet.
Men det er da nogle skumle typer du fandt,tog du dem med en foder fælde eller ?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"