"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Status efter 4 måneder

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Status efter opstart af en lille ekstra balje på 90 liter :-)

Systemet har nu kørt i 4 måneder, af levende er der kun 4 turbosmgle som kom i for 2 dage siden og en blå benet eremit krebs som har været der i næsten 2 måneder :-)
Mine vandværdier ser fornuftige ud, min MG ligger dog bare lige i den høje ende på ca 1550 og Ca lidt lavt på ca 350-360
Mit store problem er, at jeg har en "hinde" og små tøtter af alger på mine sten og bunden, jeg er nede og suge op ved hvert vandskift en gang om ugen, men det sidder virkelig fast og kan ikke bare siges op det hele
De lange "røde" alger plukker jeg manuelt når det er muligt, men det ser jo ikke videre kønt ud :-(
Jeg vil ikke putte nyt liv og koraller i før jeg har fundet en løsning? :be:
Jeg har overvejet om en søhare kunne få en ende på det, der bare ikke så meget mad til den, så den skal hurtigt videre igen for ikke at sulte, også er det jo ikke engang sikkert at algerne forbliver væk :-(

Er der nogen der sidder inde med nogle gode kommentar eller vejledning til hvordan jeg kommer i bund med det her?

Det ser sådan ud nu
Vedhæftede filer
IMG_2237.PNG
IMG_2236.JPG
IMG_2234.JPG
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af nbd »

En søhare er et godt bud.

Hvor stammer dine sten fra? Købet døde eller levende? De ser ud som om de rummer en masse næring..
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Levende sten
Købt hos klovnfisken i Kbh
-jeg har selv tænkt tanken, om at skifte stenene ud, men den kom jeg hurtigt fra igen af en eller anden årsag

Sådan her så stenene ud ca 10 dage efter opstart
Vedhæftede filer
IMG_1966.JPG
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Macdoo »

Det er dino du har ser det ud til.
Skriv alle dine værdier.
Hvor meget cirkulation har du?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Dino?? Hvad er det? :shout:
No2: 0
No3: 0
Ca: ca 460 (stigning siden sidste måling)
KH: 8,3
MG: 1560
Salt: 1,026-1,027
Dog vil jeg sige jeg havde et defekt eller ukallibretet saltmåler, så saltindholdeg har været helt oppe på omkring 1,039-1,045 den gik helt ud af skalaen, efter jeg fik købt en ny måler og målte vandet
Så i løbet af de sidste 2 uger ca har jeg sænket saltinholdet ved hjælp af vandskift og udskudt af vand fra tanken med ro vand
Så saltindholdet har været alt for høj i de 4 måneder akvariet har kørt, det ved jeg ikke om har haft betydning?

Af cirkulation har jeg en jebao rw-4 som står på bølgefunktiom altså w1 med næsten fuld styrke :-)
Alle test er lavet lige lavet og de er lavet med Salifert :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Carsten »

Dino, er lig med Dinoflagelatter.
Det er nu ret hurtigt at se om det er Dinoflagelatter. Forsvinder de i løbet af natten, og vokser frem i løbet af dagen, så er det Dinoflagelatter.
De bakterier der skal til for at indkøre akvariet, er ret ligeglade med saltholdigheden. den skal være virkelig høj for en de går til.
Hvad er dit fosfat indhold?? Saliferts test til fosfat skal du holde dig fra. Det duer ikke.
En søhare tvivler jeg på vil tage de røde alger, hvis det da er alger. Og den vil komme til at sulte meget hurtigt. Har kun set dem tage grønne alger, men dem er den også fantastisk til.
Turbosnegle og eremitter, er ikke altid en god blanding. Desværre har eremitterne ofte et behov for en større bolig, og der kommer Turbosneglene ofte til at holde for.
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Så er det ikke dino :-)
Jeg har ikke målt fosfat da jeg ikke har mere at måle med :-(
Jeg bruger ikke Salifert til fosfat :-)
Jeg troede i starten at det var døde alger, men det tvivler jeg på nu
Hvis jeg plukker dem manuelt her til aften, så er de røde lange alger tilbage igen imorgen aften eller næste morgen
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af trine... »

Tripneustes gratilla pindsvin er temmelig effektivt mod de fleste alger, dog tager den også kalkalger. Den arbejder i døgndrift hvorimod eksempelvis echinometra mataei kun er nataktiv og er derfor ikke lige så hård ved kalkalgebestanden.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af trine... »

Derudover kan du hvis du har mulighed for det prøve at reducere mængden af blåt lys i en periode for at se om det har nogen effekt på den røde alge. Rød pigmentering kan være et tegn på at algen primært absorberer andre bølgelængder af lyset end de hvide, hvis det giver mening.
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Vil prøve at skære ned på det blå lys og se om det har nogen effekt :-)
-hvis ikke det har, og jeg ikke kan komme af med de alger, så kunne det jo være stenene der indholder for meget næring som der tidligere er blevet skrevet
Så overvejer jeg at skifte stenene ud, men... hvis jeg tager alle de nuværende sten op, og putter nogle andre levende sten i, som kommer fra et andet velkørende akvarie.. vil jeg så komme ind i en ny indkøringsfase? Eller er det bare en dum ide at skifte stenene ud :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Carsten »

Prøv at slukke lyset og dæk akvariet helt til i en uges tid, se om det hjælper
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Så vil der nok bare komme en masse brunalger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Carsten »

macc skrev:Så vil der nok bare komme en masse brunalger?
Hvorfor skulle der det? Ingen lys, ingen alger. Har for nogle år siden haft nogle underlige alger, som jeg ikke kunne få has på.
Valgte at totalt mørkelægge akvariet i 1 uge. Og pist væk var algerne og de dukkede ikke op igen. Og andre alger heller ikke.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Jesper ØH »

Dine store udsving i saltindhold og værdier, er klart ikke godt for noget, slet ikke dine pods. Kan se der ikke er antydning af kalkalger efter de 4 måneder ? Hold værdierne stabile. Cirkulation skal der også være nok af i akvariet. Mexicanske snegle er super gode til alger.
No3 og Po4 skal også være på plads.
Der kan være mange parametre der gør du ikke kan få sparket gang i akvariet. Rådfør dig med en der kan finde ud af at holde saltvandsakvarie, og brug ham eller flere. Det er både nemmere og så er man fri for at få 100 måder, hvor flere ikke hjælper en dyt tværtimod kan gøre det værre.
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af macc »

Jeg vil hurtigst muligt få vandet testet for po4, skal dog bare lige have fundet det mest præcise testsæt, vælger er enten rowatest, eller en hanna checker

Hvis værdien der ser fin ud, vil jeg prøve at møeklægge det i en uges tid og se hvad der sker :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Carsten »

macc skrev:Jeg vil hurtigst muligt få vandet testet for po4, skal dog bare lige have fundet det mest præcise testsæt, vælger er enten rowatest, eller en hanna checker

Hvis værdien der ser fin ud, vil jeg prøve at møeklægge det i en uges tid og se hvad der sker :-)
Gilbers fosfat test, skulle efter sigende være lige så præcis som Rowa, og til en helt anden pris.
Hanna checkere, kan være lidt problematiske at bruge, for det pulver som der skal opløses ikke er helt så nemt at få opløst
i den korte tid man har til det

https://www.aquapro2000.de/en/Water-Tes ... 10781.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Status efter 4 måneder

Indlæg af Jesper ØH »

macc skrev:Jeg vil hurtigst muligt få vandet testet for po4, skal dog bare lige have fundet det mest præcise testsæt, vælger er enten rowatest, eller en hanna checker

Hvis værdien der ser fin ud, vil jeg prøve at møeklægge det i en uges tid og se hvad der sker :-)
Jeg har forsøgt mig med flere Po4 test. Jeg vil klart anbefale rowa po4 test. Håber du finder grunden til dine alger, så du kan få baljen på ret køl igen :y
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"