"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med Anthias.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Erfaringer med Anthias.

Indlæg af Erik1103 »

Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig antias. Formentlig Pseudanthias squamipinnis eller Pseudanthias bartelettorum. og nu vil jeg høre jeres erfaringer med anthias efter at blive frarådt at købe sådan nogle til mit akvarie af min fiske pusher :T Har 300L med 3 kirurger, 1 kardinal og 2 klovne lige nu, samt massere af blødkoraler, en bt-anemone og få SPS. :) hvad siger de kloge mennesker?
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
9
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Erfaringer med Anthias.

Indlæg af mathias6200 »

Hej

Er ikke ekspert, men ville mene det kommer and på hvor store dine kirurger er, hvilken skummer du har og om den kan klare den ekstra belastning som kommer fordi anthias skal fodres ofte og så hvordan dine vandværdier ser ud nu :)
Ellers er det i mine øjne en nem og flor fisk :)
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Erfaringer med Anthias.

Indlæg af Erik1103 »

De er ikke specielt store. De er omkring 10-15cm. skummeren er rated til 500-700L (bubble magus NAC7), og har desuden makroalger i refugium. Nitrat: 0,1ppm fosfat:0,025ppm nitrit: 0.
Hvor ofte og med hvad skal de fodres? og hvor stor en ekstra belastningen skal jeg regne med, vil det være skadeligt for mine koraller som min dyrehandler fortæller mig? :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Erfaringer med Anthias.

Indlæg af MoG »

Jeg har kun erfaring med anthias squamipinnis.

Jeg vil da mene at 3 kirurger på 10-15cm i 300l er en "sjat!" :wink:

Nu ved jeg jo ikke hvor mange anthias du havde i tankerne at købe, men det kommer uden tvivl til at belaste dit vand betragteligt. Om det er 3 eller 5.
De skal fodres ofte i starten, dvs. 4 gange om dagen med frost (mysis, hummeræg, artemia og specielt krill er gode, synes jeg). Når de så ivrigt tager foder til sig, så bør du blande flagefoder i, så de langsomt vænnes til dette.
Jeg startede med 4 gange om dagen, så skar jeg over måneder ned til 3 og så blev det til 1-2 gange dagligt . Til sidst åd de ren kelpflager! Og fik kun frost 2-3 gange om ugen..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med Anthias.

Indlæg af Carsten »

Kom din forhandler ikke med en grund til at han fra rådede dig at købe dem?

Jeg har også kun erfaring med Pseudoanthis squamipinnis, og fisken er som sådan rimelig let at have med at gøre. Indtil den er vænnet 100% til akvarie livet, så skal de fodres ofte. Fordi deres fordøjelse slet ikke er indstillet på at få foder en af 2 gange om dagen. Det kræver en fornuftig skummer.
Dine kirurger, vil formentlig være 100% ligeglade med Anthiaserne. men 3 stk i den størrelse som du skriver er nok lige store nok til kun 300 liter.

Anthias trives bedst i flok, og de skal altid købes samtidigt, og i ens størrelse. Den største af dem sætter så af til at blive en han og lede gruppen. Men nogle frafald må man altid regne med. Af den flok på 6 som jeg købte for omkring 3 år siden, er der i dag 3 tilbage.
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Erfaringer med Anthias.

Indlæg af Erik1103 »

ja han sagde at de ville svine for meget for mine koraller :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"