"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea refraktometer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Red Sea refraktometer

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Jeg er løbet ind i lidt problemer med mit refraktometer fra Red Sea.

Det er lavet til at måle med vand på 25 grader.

Problemet er at der er stor forskel på om jeg opbevarer selve refraktometeret i mit skab ved ca. 25-30 grader, ved stuetemperatur eller i kælderen før jeg måler. Det svinger fra 1015 til 1025.

Jeg kan læse at der er flere fra udlandske fora der har droppet dette refraktometer pga svingede tal.

Jeg har desværre smidt mit kalibrerings væske væk, så jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad der er op og ned.

Er der nogen der har lidt input?


/Morten N
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea refraktometer

Indlæg af Bergenser »

Hvad siger den hvis du smider osmosevand på ved samme lokationer?
Svinger målingen tilsvarende?

Mvh Peter
Brugeravatar
SaltyWater
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 1. mar 2016 03:38
8
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Red Sea refraktometer

Indlæg af SaltyWater »

Som Peter skriver, så burde du have samme startværdi, såfremt du kalibrerer det inden brug. Hvis ikke, så skal du måske ud og investere i et nyt.. :/
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Red Sea refraktometer

Indlæg af FEM64 »

Gzus.dk skrev:Hej

Jeg er løbet ind i lidt problemer med mit refraktometer fra Red Sea.

Det er lavet til at måle med vand på 25 grader.

Problemet er at der er stor forskel på om jeg opbevarer selve refraktometeret i mit skab ved ca. 25-30 grader, ved stuetemperatur eller i kælderen før jeg måler. Det svinger fra 1015 til 1025.

Jeg kan læse at der er flere fra udlandske fora der har droppet dette refraktometer pga svingede tal.

Jeg har desværre smidt mit kalibrerings væske væk, så jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad der er op og ned.

Er der nogen der har lidt input?


/Morten N
Jeg ved godt hvad jeg vil gøre (og har gjort). Er du ikke sikker på dit resultat så find en anden måde at checke det på. Jeg har præcis samme udfordring som dig med temperatur. Har jo sump m.m. i et køligt kælderrum, så mit refraktometer er altid for koldt. Så måler det også forkert.

Jeg har derfor købt en DUPLA flydevægt. Den er dyr men passer ALTID. Det er min faste reference.

Desværre har jeg lige knækket det fordi jeg var uopmærksom men jeg skal helt sikkert have et nyt når jeg synes jeg har 400 kr. til saltmåling. Jeg har desuden en anden (billig) flydevægt men den er ikke præcis nok og GHL computer med saltprobe men den skal kalibreres med jævne mellemrum før du kan stole på det. Så DUPLA er "min gud" her.

VH Flemming
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Red Sea refraktometer

Indlæg af Gzus.dk »

FEM64 skrev:
Jeg har derfor købt en DUPLA flydevægt. Den er dyr men passer ALTID. Det er min faste reference.

Desværre har jeg lige knækket det fordi jeg var uopmærksom men jeg skal helt sikkert have et nyt når jeg synes jeg har 400 kr. til saltmåling. Jeg har desuden en anden (billig) flydevægt men den er ikke præcis nok og GHL computer med saltprobe men den skal kalibreres med jævne mellemrum før du kan stole på det. Så DUPLA er "min gud" her.

VH Flemming
Tak Flemming, det må blive det der bliver løsningen.

Kan læse at de brugere der har skrevet til Red Sea omkring problemet, har fået at vide at de skal kalibrere hver gang. Det gider jeg simpelthen ikke :/


/Morten N
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"