"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hinde på overfladen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

Det er svært at sige. Jeg tror egentlig mest på at det er en blanding af flere ting. Men hvis du får styr på de ting der er skrevet om her i tråden, tror jeg bestemt at du er på ret kurs :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Patrick158 skrev:Er din Tunze 9004 meget lydsvag ?

Akvariet står på mit værelse, så det skal helst ikke larme.

Det ved jeg godt nok ikke lige så, det ville ikke gøre noget hvis jeg kunne slippe for at have 2 kasser i hver sin side af akvariet. Men hvis det er noget bøvl at få lukket hullerne og få lavet det overløb, så er det måske nemmere bare at købe en Tunze 9004 ?

Hvis jeg skal ud og bruge penge på en ny skummer så skal det også være den rigtige, jeg har indtil videre haft 2 skummer. Så hvis jeg skal ud og købe en mere så er det vigtigt at det er den helt rigtige, så den ikke skal skiftet en gang mere.

Men skal jeg ikke bruge mit filter, eller det faktisk ligemeget ?

De bedste hilsener
Patrick
Hvis du vil skifte skummer så ville jeg vælge en der er større end 9004 (måske 9012 hvis det skal være Tunze). Det kan måske godt være, at en 9004 lige med nød og næppe kan trække det, hvis du kun har ganske få og små fisk. Men efter min mening er det da dumt at underdimensionere skummeren (en gang til) hvis du skal investere i en ny.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Hareskov »

Måske at skyde gråspurve med kanoner at vælge 9012 som er rated til 1200L i et lille 200L akvarie :hehe: :hehe: .
Ifølge Tunze er 9004 rated til 250L sååå mon ikke det går, med en ikke for voldsom fiskebestand.

Sakset fra Tunzes hjemmeside
The large Comline® DOC Skimmer 9012 is designed for use in mixed seawater aquariums / soft coral aquariums from 200 to 1,200 liters
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

PoulD skrev:
Patrick158 skrev:Er din Tunze 9004 meget lydsvag ?

Akvariet står på mit værelse, så det skal helst ikke larme.

Det ved jeg godt nok ikke lige så, det ville ikke gøre noget hvis jeg kunne slippe for at have 2 kasser i hver sin side af akvariet. Men hvis det er noget bøvl at få lukket hullerne og få lavet det overløb, så er det måske nemmere bare at købe en Tunze 9004 ?

Hvis jeg skal ud og bruge penge på en ny skummer så skal det også være den rigtige, jeg har indtil videre haft 2 skummer. Så hvis jeg skal ud og købe en mere så er det vigtigt at det er den helt rigtige, så den ikke skal skiftet en gang mere.

Men skal jeg ikke bruge mit filter, eller det faktisk ligemeget ?

De bedste hilsener
Patrick
Hvis du vil skifte skummer så ville jeg vælge en der er større end 9004 (måske 9012 hvis det skal være Tunze). Det kan måske godt være, at en 9004 lige med nød og næppe kan trække det, hvis du kun har ganske få og små fisk. Men efter min mening er det da dumt at underdimensionere skummeren (en gang til) hvis du skal investere i en ny.
Poul, jeg er lige lidt nysgerrig, men hvad bygger du din vurdering af 9004 på?
Mit indtryk er, at den gamle 9002 var lige på grænsen til at kunne trække akvarier som RSM130 og lignende størrelse akvarier. Men 9004 er jo rated til 250 liter, så idet hans akvarie er på 125 liter, burde der vel ikke være noget problem? Jeg har ingen egen erfaring med skummeren, men når jeg søger på nettet virker det til at folk er godt tilfredse med med skummeren til den størrelse akvarier, så jeg tænker om du har noget andet at bygge din vurdering på? :)
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Mit akvarie er 200 liter :y

Der er vel så kun omkring 160 liter vand når jeg har sten og sand i :y
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Wiinberg »

Tunze 9012 fåes også med DC pumpe, så du kan justere ydelsen på skummeren.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

Patrick158 skrev:Mit akvarie er 200 liter :y

Der er vel så kun omkring 160 liter vand når jeg har sten og sand i :y
Godt. Det må jeg have overset :-)
Så tror jeg at Poul har ret i at en 9004 er lige i underkanten.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af dyne »

Jamen du får ikke noget mere lydløs end en luftskummer og de kan trække virklig godt hvis de bliver instillet rigtig og tror den passer godt i størrelse
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Hareskov skrev:Måske at skyde gråspurve med kanoner at vælge 9012 som er rated til 1200L i et lille 200L akvarie :hehe: :hehe: .
Ifølge Tunze er 9004 rated til 250L sååå mon ikke det går, med en ikke for voldsom fiskebestand.

Sakset fra Tunzes hjemmeside
The large Comline® DOC Skimmer 9012 is designed for use in mixed seawater aquariums / soft coral aquariums from 200 to 1,200 liters
Må indrømme, at jeg aldrig i mit liv har været på jagt og ikke ved en døjt om det emne, Hareskov :-), men ifølge dit eget citat er en 9012 rated af producenten "from 200L" og i så fald mener jeg ikke det er, at skyde gråspurve med kanoner.

Jeg aner heller ikke om 9012 er den rigtige skummer, og har heller ikke anbefalet den. Men jeg mener, at en 9004 er lige i underkanten. Det er vist almindelig kendt i branchen, at næsten alle skummer producenter rater deres skummere til dobbelt så meget som de i praksis er anvendelige til. Så i min optik er en 9004 lidt som at skyde en grizzly med en kaliber .22. Dette er muligt - på en god dag i medvind. Personlig ville jeg bare hellere give et par kroner mere for en kaliber .308 for det tilfældes skyld at bamse rykkede hovedet en millimeter til siden lige når jeg trykkede af :wink: .

Jeg ved (fra mig selv) at det er frygtelig svært for os med små baljer, at holde fiskebestanden nede på de 4 små fisk baljen faktisk kan bære. Man vil så forfærdelig gerne have bare lige den der ene flotte gule fisk også, uanset om den skider noget der ligner en karamelstang om dagen. Og så er det pludselig en dårlig ide med en underdimensioneret skummer.

Og det stopper måske ikke engang der. Når der er gået er gået et år vil man gerne have endnu en fisk. Så indser man - måske, at man nok er nødt til at opgradere baljen en smule og så er det da rart, at man ikke skal investere i en ny skummer også.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Kan jeg sætte min skummer over i filterkassen som den er nu. Altså hvor der stadig er huller i kassen, så jeg kun bruger kassen til at skjule min nuværende skummer.
Eller kommer der så ikke nok vand ind til skummeren ?

Min ide var at jeg kunne sætte min skummer over i den kasse så jeg slap af med den, og så sætte en overfladesuger i også
Evt. sådan en her http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... uger-1293/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror i det kunne være en god ide ?

En anden ide som jeg har gået og tænkt over er, jeg tror det bliver meget svært at få lukket alle hullerne i min filter boks 100% så jeg tænkte at jeg kunne lave en lukket kasse i pleksiglas som passer ned i min filterboks. Og så lave den lidt lavene i fronten der hvor jeg har gitteret på min filterboks så vandet stadig kan komme ind der.

Eller jeg kan bestille en Tunze 9012 skummer

Hvad for en ide synes i lyder bedst, hvis der overhovedet er nogle af dem som lyder gode ?



De bedste hilsner
Patrick
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Jeg tror det måske ville være en god ide, at vente med en beslutning til Jonas har været forbi og kigge på det.

Du kan godt flytte skummeren over i kassen som det er, men der vil ikke været vundet noget ved det (udover det visuelle) hvis du ikke kan få overfladevandet til at løbe ned i kassen.

Det snavs vi gerne vil af med tiltrækkes, populært sagt, af flader mellem luft og vand. Det er derfor at snavset samles i overfladen. Derfor skal der et overløb til at få netop overfladevandet ned til skummeren. Skummeren fjerner så snavset ved igen at udnytte det at snavset tiltrækkes af fladerne, nu bare fladerne på hundrede tusindevis af luftbobler

Det er, efter min mening, ikke en optimal løsning, bare at blande overfladesnavset længere ned i baljen igen. Det er vel det eneste sådan en overfladesuger gør.

Den billigste løsning vil være, at få tætnet den kasse, hvad enten det sker ved at du bygger en ny kasse indeni, eller du lapper den, eller bygger en helt ny i stedet. Hør hvad Jonas mener NÅR han har set hvorfor den ikke er tæt. NÅR du er kommet så langt kan du (og Jonas) prøve om den skummer du har nu, ser ud til at være tilstrækkelig. Hvis den kan slæve an er der jo ingen grund til at investere i en anden på nuværende tidspunkt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Jeg har prøvet at låne sådan overfladesuger idag, det er en fra tunze og der er en svamp i men kan godt se hvad du mener at den måske bare blander det ned i akvariet igen.

Den fik ellers min hinde væk.

Men så må jeg se om jeg kan få lavet det overløb nede i min filterboks.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Vores ven Ole er en af de mest erfarne og klogeste akvarister her på forum. Nogle gange taler han lidt i gåder (for den uøvede kan det måske endda ind imellem lyde som en Finne på koskenkorva :biggrin: ). I hvert fald er det ikke altid lige nemt at forstå hvad manden siger, men lykkes det at dekode det, er der som oftest en del visdom at hente.

Ole sagde i starten af din tråd, at den helt optimale balje har du, hvis du kan have en masse mad i vandet og næsten nul opløst næring. Mad og næring er - mere eller mindre - det samme. Organisk materiale, dødt eller levende :wink: Forskellen ligger hovedsageligt i om det er i opløst form eller ej.

De filtersvampe du har i filterboks (og i en evt. overfladeskimmer) er fantastisk gode til at fange mad men mildest talt elendige til at fjerne opløst næring. Hvad værre er, de vil hurtigt lave mad om til opløst næring, hvis de ikke bliver rengjort dagligt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Anden »

Jeg har juwel filter box og det virker fint nok her hjemme uden tunze eller andre skummere men nu bruger jeg jo heller ik skummer da jeg altid skimmer syntes jeg ik en skummer er nødvendig.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"