"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hinde på overfladen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Carsten »

Synes der er nogle lidt sjove valg af hardware i det akvarie.
2 små cirkulations pumper, og så en gyre, men ingen overløb og nok markedets dårligste skummer.
Hvad er det for et akvarie?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Godt nyt aar :party:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Synes der er nogle lidt sjove valg af hardware i det akvarie.
2 små cirkulations pumper, og så en gyre, men ingen overløb og nok markedets dårligste skummer.
Hvad er det for et akvarie?
Det tror jeg vi alle kan være enige om, men det hjælper jo ikke den stakkels unge mand der har lagt alle sine konfirmationspenge og en del mere, i projektet :wink: Det er et Juwel Lido 200
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af dyne »

Skummeren er nu bedere end det tunze lort
Men et overløb er nødvendig for den virker
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:
Marco R skrev:
Patrick158 skrev:Poul jeg tror ikke det kan lade sig gøre at bruge den boks som et overløb desværre, har du måske en anden ide ?
Hej Patrick,

Du skal da have en Tunze 9004 skummer, som passer perfekt til dit akvarie, og der er en herinde, som har en til salg: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 04#p737081" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg var rigtig glad for min, som jeg faktisk også brugte på et midlertidig Juwel LIDO 120 liters, og du behøver kun den, da den også tager overfladehinden :y
Men Marco, det er jo ikke et 120L trådstarter har. Tror du ikke 120L er aboslut max. for en 9004? Hvis man absolut skulle bruge en intern skummer ville jeg personlig i hvert fald vælge en noget større. Hvad med en Tunze 9012?
Jeg troede, at det var et LIDO 120 liters :beer: Men jeg har dog brugt en Tunze 9004 til mit forrige 200 liters, men jo en Tunze 9012 vil helt klart være bedre :y
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Jeg tror jeg vil prøve at se om jeg kan lave et overløb i min filter boks på en eller anden måde. og så sætte min skummer der i.

Men ved i hvordan jeg kan få lavet så vandet står laver inde i min filterboks, end i akvariet ?
Jeg har vedhæftet et billede af min filterboks.

Jeg er godt klar over at det ikke er det bedste setup jeg har, men jeg blev rådet til købe det her af forhandleren. Og derfor købte jeg det her i min bedste tro, og troede at det var mega godt.
Jeg så godt se nu at det ikke er så godt som jeg gik og troede. Men det jeg har givet for det får jeg aldrig igen, LANGT fra. Så jeg vil rigtig gerne prøve at se om jeg ikke kan få det op og køre selvom det ikke er det bedste. Så må jeg se om pengene bliver til at jeg kan få et med en sump på et tidspunkt.

Hvis i har nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at få det her op og køre så vil jeg heller end gerne høre dem.

Eller hvis jeres holdning er at jeg aldrig kan få det til at køre, så vil jeg også gerne have at i skriver det. For jeg er også træt at at bruge en masse tid på det hvis i kan sige nu at det ikke kommer til at virke.

De bedste hilsner
Patrick
Vedhæftede filer
dummy-accessories_tab-product-details2.jpg
dummy-accessories_tab-product-details2.jpg (30.08 KiB) Vist 4448 gange
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Väk med alt Filter pads,behold de sten der er i kurven gaar udifra det er noget denitrat som,seachem osv..Skift det naar Nitrat er for höj.efter kurven kommer du aktiv kul og rowa,fosfat fjerner.töm overlöbet for vand SAA det Laver et Lille,vand fald.skummeren smider du over skulderen Eller Modder den om Til en bong:)
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Det er hvad jeg har i min filter boks, først den store filter sok med de røde sten og så den sorte med det der Po4 fjerner og så et filter.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Gludoc »

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at få fat på en erfaren østjysk akvarist herinde fra SF og byde på en tår kaffe og kage og få en lang snak og måske endda fingrene lidt beskidte i samme omgang :-) ser ud som om der måske kunne være andre ting du kunne få svar på i samme omgang
Mvh Jeppe
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Mic4700 »

Hej Patrick.
Syntes du har fået mange fine råd efterhånden , problemet er bare du ikke har erfaringen endnu til og vælge hvilke råd der er bedst brugbar for dig og dit system , find en erfaren saltakvarist i dit nærområde og få en god snak om alt omkring dit system. (lidt som en Mentor.) :h
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3758
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af charlie saltvand »

Mic4700 skrev:Hej Patrick.
Syntes du har fået mange fine råd efterhånden , problemet er bare du ikke har erfaringen endnu til og vælge hvilke råd der er bedst brugbar for dig og dit system , find en erfaren saltakvarist i dit nærområde og få en god snak om alt omkring dit system. (lidt som en Mentor.) :h

Det er en RIGTIG god ide. :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

Patrick158 skrev:Jeg tror jeg vil prøve at se om jeg kan lave et overløb i min filter boks på en eller anden måde. og så sætte min skummer der i.

Men ved i hvordan jeg kan få lavet så vandet står laver inde i min filterboks, end i akvariet ?
Jeg har vedhæftet et billede af min filterboks.

Jeg er godt klar over at det ikke er det bedste setup jeg har, men jeg blev rådet til købe det her af forhandleren. Og derfor købte jeg det her i min bedste tro, og troede at det var mega godt.
Jeg så godt se nu at det ikke er så godt som jeg gik og troede. Men det jeg har givet for det får jeg aldrig igen, LANGT fra. Så jeg vil rigtig gerne prøve at se om jeg ikke kan få det op og køre selvom det ikke er det bedste. Så må jeg se om pengene bliver til at jeg kan få et med en sump på et tidspunkt.

Hvis i har nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at få det her op og køre så vil jeg heller end gerne høre dem.

Eller hvis jeres holdning er at jeg aldrig kan få det til at køre, så vil jeg også gerne have at i skriver det. For jeg er også træt at at bruge en masse tid på det hvis i kan sige nu at det ikke kommer til at virke.

De bedste hilsner
Patrick
Hej igen Patrick :)
Jeg vil på ingen måde påstå at jeg er specielt erfaren, men hvis du har brug for det, kan vi sagtens finde ud af at jeg kigger forbi en gang i den nye år, og får set på den overløbsboks. Jeg er sikker på at det godt kan lade sig gøre at ombygge den så den kommer til at køre.
Giv bare lyd hvis du skal ha' en hånd :)
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hej Jonas

Du er mere end velkommen til at kigge forbi en gang når det passer. Jeg kunne godt bruge en som de andre også skriver til at hjælpe mig lidt videre her fra, for jeg ved godt nok ikke lige hvad jeg skal prøve.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

Det siger vi bare.
Jeg er desværre på "juleferie" indtil nytår, så det bliver ikke før efter da. Men lad os lige skrives ved.
Det er nemlig super svært at vælge hvad man skal gøre, når der kommer så mange velmenende forslag. Jeg vil, som sagt, ikke påstå at jeg er nogen autoritet på området, men jeg vil da gerne gøre hvad jeg kan for at hjælpe :)

Vi snakkes
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Det lyder rigtig godt, vi snakkes bare ved engang efter nytår
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hej Patrik
Har både haft 120 og 180 juwel rio, begge uden sump og med juwel filter.

De har kørt okay synes jeg.
Da jeg kørte med juwel skummer brugte jeg den eheim overflade renser samtidig, men pt har jeg en tunze skummmer med overløb.
Vil mene at vandstanden i kassen ville blive lavere hvis pumpen var kraftigere. Måske du kan få plads til skummer pumpen nede i.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af bmvw »

Hej Patrick

Velkommen! Fint akvarie og det kan sagtens fungere.

For at få hinden væk fra overfladen skal du have lavet et overløb som du sikkert har forstået.
Dette kan du sagtens lave i Fluval kassen som allerede er i akvariet der er bare lige et par ting der skal ændres.
For det første skal kassen være tæt, dvs der må KUN kunne komme vand ind igennem gitteret for oven i kassen. Hvis kassen ikke er tæt kan du ikke sænke vandstanden der i.
Det du skal gøre er at tømme kassen helt inkl pumpe og alt. Herefter lukker du div huller i kassen, med prop, plastic eller andet du lige har.
Monter en slange på pumpen, lang nok til at du kan have pumpen i bunden af kassen og slangen stadig når ud af toppen af kassen.
Efter du har lagt pumpen i bunden af kassen flytter du din skummer over i kassen den vil nemlig rigtig gerne have fat i overfladevandet!
Der er jo så lige det lille problem med vandstanden i akvariet. Her er det vigtigt at vandstanden er lige netop så lav at overfladevandet løber i gitteret.
Jeg ved ikke hvordan højden på gitteret er ifht kanten på rammen på akvariet? Men jeg ved at det ikke er muligt at flytte med kassen så eneste mulighed er at flytte med gitteret!
Hvis du har behov for lidt højere vandstand end hvor gitteret sidder klipper du blot et lille stykke plast, i den højde det er nødvendigt og fletter i gitteret. På den måde kan du feks hæve vandstanden i akvariet med en centimeter, klip blot en strimmel plast på en centimeters højde og flet det i gitteret. Det skal selvfølgelig flettes i bunden af gitteret.

Go fornøjelse! Det er slet ikke så slemt som det lyder og det virker fint.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af bmvw »

Hov, glemte lige et par ting...

De røde sten du har købt til filtret er rigtig fine og det kan jo være at der er plads til dem sammen med skummeren? Drop det andet.

Syntes du skal droppe eller i det mindste flytte de 2 små pumper om bag ved så man ikke ser dem man Gyren ikke lave ballade nok?

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hej Sonny

Mange tak for en rigtig fin beskrivelse, det vil da være et forsøg være at prøve.

Men jeg er bare ikke helt med på hvordan jeg kan sænke vandstanden i kassen, Kommer det af sig selv når jeg gør de andre ting?

Hullet hvor vandet fra pumpen kommer ud skal vel ikke lukkes, skal det ?

Jeg ved ikke om jeg overhovedet har brug for de 2 små pumper, var bare bange for at min gyro ikke var nok. Men det kan godt være det er riligt.

Mvh Patrick
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af bmvw »

Hej igen

Det var så lidt!

Alle huller lukkes! Kun gitteret må være åben. Pumpen kommer jo ned i bunden af kassen og slangen fra pumpen føres OVER kanten på boksen.
Når du starter pumpen vil den begrunde at tømme kassen for vand ved at pumpe vandet igennem slangen ud af kassen og over i akvariet.
Vandstanden i akvariet er meget vigtig, vandet skal lige akkurat flyde igennem gitteret og ned i kassen.
Du kan styre vandstanden i kassen ved at tilføre eller fjerne vand fra akvariet.

Som du nok kan forstå så skal vandstanden være rimelig præcis så du kommer nok til at fylde lidt vand på et par gange om ugen mindst.

En anden og meget bedre løsning vil være at købe en lille osmolator men det kan altid komme senere. Hvis du ikke har et osmose anlæg så start med at ønske dig det.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Marco R »

Patrick158 skrev:Jeg tror jeg vil prøve at se om jeg kan lave et overløb i min filter boks på en eller anden måde. og så sætte min skummer der i.

Men ved i hvordan jeg kan få lavet så vandet står laver inde i min filterboks, end i akvariet ?
Jeg har vedhæftet et billede af min filterboks.

Jeg er godt klar over at det ikke er det bedste setup jeg har, men jeg blev rådet til købe det her af forhandleren. Og derfor købte jeg det her i min bedste tro, og troede at det var mega godt.
Jeg så godt se nu at det ikke er så godt som jeg gik og troede. Men det jeg har givet for det får jeg aldrig igen, LANGT fra. Så jeg vil rigtig gerne prøve at se om jeg ikke kan få det op og køre selvom det ikke er det bedste. Så må jeg se om pengene bliver til at jeg kan få et med en sump på et tidspunkt.

Hvis i har nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at få det her op og køre så vil jeg heller end gerne høre dem.

Eller hvis jeres holdning er at jeg aldrig kan få det til at køre, så vil jeg også gerne have at i skriver det. For jeg er også træt at at bruge en masse tid på det hvis i kan sige nu at det ikke kommer til at virke.

De bedste hilsner
Patrick
Hej Patrick,

Det kan sagtens lade sig gøre, da Jakob (Crown-of-thorns) herinde fra har gjort det med nøjagtig samme skummer, og det var rigtig flot :y

Se her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=26792" onclick="window.open(this.href);return false; på side 1 - det er meget nemt og lave med noget silikone, som du kan købe i enhver dyrehandel - god fornøjelse og husk endelig billeder :happy:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Ja Patrick,FAAr,noget,at,leve,op,tii
Der her er Tapios minireef:
Et Juwel 120 der kun Bruger det interne Filter uden skummer
http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://haaga.aqua-web.org/Nano/" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hej.

Hvis jeg så laver min filterkasse til et overløb, så bliver jeg nød til at tage det op som er i kassen. Og det vil jo så sige at jeg ikke har noget filter, skal jeg ikke bruge det?
Eller er det nok bare med min skummer hvis jeg kan få lavet det overløb?

En anden mulighed er at købe en Tunze 9004 skummer, hvad vil i så anbefale.
Vil det være bedst at prøve at få lavet det overløb og sætte min nuværende skummer der i, eller vil det være bedst at købe en Tunze 9004 skummer ?

Hvis jeg vælger at beholder min skummer og lave et overløb i min filterboks, så kunne jeg også købe sådan en her end til jeg har fået overløbet til at virke måske ?
http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... uger-1293/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sidste ting.
Hvis jeg nu vælger at lave et overløb i min filterboks, så skal jeg have lukket hullerne i kassen. Er det muligt at gøre det uden at tømme akvariet for vand?

De bedste hilsener
Patrick
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af bmvw »

Pumpen fra Eheim er super god, eneste minus er at overfladevandet ikke kommer direkte i skummeren.

Jeg bruger selv en Tunze 9004 og den er fantastisk! Har været super godt tilfreds med den.

Hvis du vælger løsningen med udskiftning af skummer kan du jo beholde dit filter.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Carsten »

Den filterkasse som du skriver om, er den sat fast i akvariet?

Den skummer du har er ikke særlig god. Den bruger luftsten og de har det med at rådne i løbet af kort tid. Og når de begynder at rådne, så falder ydelsen på skummeren markant. Luftstenen skal så skiftes, og det tager ikke lang tid, men betyder at du hele tiden skal holde et skarpt øje med skummeren, hvorimod en motor skummer ikke kræver nær så meget opmærksomhed.

Der burde ikke være behov for noget andet filter end det der er i stenene og så skummeren. Det er meget få som kører med mere end det.
Filtre har det med at udvikle sig til næringsbomber ret hurtigt.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Er din Tunze 9004 meget lydsvag ?

Akvariet står på mit værelse, så det skal helst ikke larme.

Det ved jeg godt nok ikke lige så, det ville ikke gøre noget hvis jeg kunne slippe for at have 2 kasser i hver sin side af akvariet. Men hvis det er noget bøvl at få lukket hullerne og få lavet det overløb, så er det måske nemmere bare at købe en Tunze 9004 ?

Hvis jeg skal ud og bruge penge på en ny skummer så skal det også være den rigtige, jeg har indtil videre haft 2 skummer. Så hvis jeg skal ud og købe en mere så er det vigtigt at det er den helt rigtige, så den ikke skal skiftet en gang mere.

Men skal jeg ikke bruge mit filter, eller det faktisk ligemeget ?

De bedste hilsener
Patrick
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hej Carsten, ja den filter kasse kan man ikke bare lige få af så skal akvariet tømmes for vand.

Så du siger faktisk at det bedste er at finde en anden skummer, også fjerne mit filter ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Carsten »

Ja ud fra hvad jeg ved om akvariet.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af jonas _sandager »

Enig med Carten. Hvis du har levende sten i akvariet, og det har du jo, er et filter med vat i ikke til nogen nytte. Tvært imod, da der hurtigt samler sig skidt, som kan give næringsproblemer.
Man KAN dog godt køre et nano med sådan et filtersystem. Der er bare ikke mange herhjemme som gør det. Og det kræver meget regelmæssig vedligeholdelse.
Så som andre skriver; levende sten, kraftig cirkulation og en skummer, så er du godt kørende.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hmm, okay er der en mulighed for at det faktisk er det som har været mit problem ?
altså med høj NO3 og PO4 ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"