"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hinde på overfladen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hej.

Jeg har en hinde på mit vand som jeg ikke kan få væk, untagen i miden af akvariet hvor min filter pumpe blæser ud ( eller hvad man nu skal kalde det, se evt. billede 2 ) jeg har prøvet 2 gange og ligge noget papir på indtid det forsvinder. Jeg får det også væk, men det kommer igen dagen efter.

Jeg har en skummer som hedder Berlin airlift 90 i mit akvarie, ( se evt. billede 1 og 2 ) og jeg har ikke nogle sump den sidder bare over i siden. Skal jeg have en overflade skummer eller kan jeg få min hinde væk på en anden måde så jeg kan beholde den skumme som jeg har nu ?

Hjælper det at jeg ligger papir i og fjerner hinden på den måde ?

Med venlig hilsen
Patrick
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hvis ikke du har en sump, og dermed et nedløb, er du nødt til at have en overfladeskummer.
Jeg har rigtig gode erfaringer med den her;
http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... uger-1293/" onclick="window.open(this.href);return false;
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af mipe »

Du får brug for en eller anden form for overløb, for at komme af med det.
Dannelsen af protein i overfladen er meget mere slem i saltvand end den er i ferskvand og det kan ikke bare klares med cirkulation i overfladen.
Papir er kun en meget midlertidig løsning, der kun holder få timer!

Rettelse: Kan se at du vist har et overløb, prøv at sænk vandstanden, så vandet falder ned på den anden side af kammen. Det er den der skal føre proteinhinden ned i vandet, så skummeren kan fjerne det!
Senest rettet af mipe lør 26. dec 2015 21:02, rettet i alt 1 gang.
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Set,dine pumper höjere op i akvariet det Burde klare det.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Okay, jeg kan se der er lidt blandet meninger om det.

Kan jeg klare det med mere cirkulation i overfladen ?

Gør det noget skidt for akvariet, eller er det "bare" træls at se på ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af bima »

Patrick158 skrev:Okay, jeg kan se der er lidt blandet meninger om det.

Kan jeg klare det med mere cirkulation i overfladen ?

Gør det noget skidt for akvariet, eller er det "bare" træls at se på ?
Du skal have skubbet dit overfladevand i overløbet.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Æhh måske tager jeg fejl, for mig ser det ud il at den Kenneth linker til, slet ikke er en skummer, men blot en skimmer som blander overfladesnavs tilbage i baljen. Det kan måske virke, men er formentlig meget langt fra en optimal løsning. Ideen er jo at komme af med snavset, ikke at blande det rund i vandet.

Tror det bedste vil være enten hvis du kan komme til at montere et stykke glas i et hjørne og på den måde få lavet et overløb /intern sump til din skummer, som snavset kan bliver trukket over i (den løsning kræver dog at baljen tømmes for vand) eller at du køber en skummer med indbygget overløb (bl.a. Tunze har sådanne).

Hvis du går efter den første løsning kan du selvfølgelig overveje om ikke du skulle få boret 3 huller i bunden til en ekstern sump, når baljen alligevel er tømt.

Jeg er ked af at sige det, men skal jeg være ærlig tænkte jeg, da jeg læste et af dine tidligere indlæg, at du nok kunne have sparet nogle penge og samtidig have fået en bedre løsning, hvis du havde researchet lidt mere eller fået en smule (bare lidt kvalificeret) rådgivning inden du investerede så mange penge.

Edit: Som jeg forstår det har du ikke noget overløb, korrekt? (Hvis du har skal din skummer over i det)
Senest rettet af PoulD lør 26. dec 2015 21:29, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af mipe »

Vi siger såmen det samme!
Kenneth mener bare overflade "skimmer" i stedet for skummer, men det har du jo allerede i den sorte boks til højre i akvariet, den skal bare justeres så den virker rigtigt, enten ved at hæve den eller sænke vandstanden.
Protein overfladen forhindre lys i at nå ned i akvariet.
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Okay, så du mener ikke at jeg kan få det til at køre som jeg har det nu ?

Jeg vil ikke tømme det for vand. Så bliver det for at sælge det hvis det bliver tømt.

Ja det kan jeg godt se nu, men gjort er gjort og jeg kan desværre ikke lave det om. Selvom jeg har ønsket at jeg kunne....
For jeg kan godt se at for de penge jeg har brugt på det her kunne jeg have fået noget bedre, men det kan jeg ikke gøre noget ved nu. Desværre.

Problemet er bare at jeg kan jo ikke bare bytte det, jeg har desværre tabt en masse penge på det hvis jeg skal sælge det. ( jeg er kun 17 år, så pengene er ikke så store )

Men jeg tror jeg er kommet der til hvor hvis ikke jeg kan få det til at køre som det er nu så vil jeg have et andet akvarie med sump. Så starter jeg helt forfra.

Nej jeg har ikke noget overløb, jeg har min skummer i venstre side og det er en filterboks som er i højre side.
Senest rettet af Patrick158 lør 26. dec 2015 21:45, rettet i alt 1 gang.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis Han Ikke har en skummer og Ikke har en sump hvor vandet Falder ned i er flowet Enda mer vigtig.
Dog er Biofilm generelt NOK Lidt mer vigtige i de her baljer :biggrin:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Det filter der sidder i det ene hjørne kan måske bruges som overløb. Prøv evt. i første omgang, at tage alt filtermaterialet op, og se om du kan få vandstanden i filterkassen til at være et min. 2 cm. lavere end i selve akvariet.
Måske kræver dette, som Mipe siger, at du tapper lidt vand af
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Wiinberg »

Hvis ikke du allerede har læst denne e-bog, så synes jeg du skulle gøre det: http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Den, sammen med http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Teknik" onclick="window.open(this.href);return false; , vil give dig alt den information du burde have haft inden du startede. Det ville i hvertfald have sparet dig for de fejl du har lavet med dette akvarie.
I mine øjne bør du nok overveje om hobbyen er noget for dig, hvis du er parat til at sælge det hele, bare fordi du risikerer at skulle tømme akvariet for vand. Det kan sagtens blive et fint akvarie, og alt der kræves er at du laver et overløb hvor du har plads til skummer, en lille returpumpe, dit varmelegeme og en osmolator til ferskvand. Det er den hurtigste og billigste løsning.
Den bedste løsning vil nok være at lave et overløb, bore huller og få fat i en ekstern sump. Men der må andre med denne type akvarie springe til.
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Poul jeg er ikke helt med på hvad du mener, i min filter kasse der har jeg nogle sten som forhandleren anbefalere mig, du må ikke spørge mig om hvad det er. Men mener du at jeg skal tømme den og sætte min skummer ned i den ?

Wiinberg
Jeg har læst de 2 op til flere gange. Det jeg mener med at jeg vil sælge det er at jeg vil ikke til at tømme det for vand og bore hulle i det til en sump og risikere at glasset flækker. Så vil jeg hellere sige at så sælger jeg det og finder et som er lavet til saltvand fra starten af med sump og det hele.
Og jeg synes heller ikke lige jeg kan overskue at starte helt forfra igen med indkøring, det har nu kørt i knap 10 uger og jeg har stadig ikke noget levende i ud over en Hugo...

Så hvis jeg skal til at starte forfra, så bliver det i et andet akvarie som er lavet til saltvand fra starten.
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Patrick158 skrev:Poul jeg er ikke helt med på hvad du mener, i min filter kasse der har jeg nogle sten som forhandleren anbefalere mig, du må ikke spørge mig om hvad det er. Men mener du at jeg skal tømme den og sætte min skummer ned i den ?

Ja, men kun hvis det kan lade sig gøre at få vandoverfladen i filterkassen lavere end i resten akvariet. Dette er essentielt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Hmm, okay jeg kigger lige.

Synes du det ville være smartest at jeg får solgt mit akvarie og finder et med sump eller tror du jeg kan få det op at køre som det ser ud nu. Jeg vil ikke til at bore huller i bunden af mit ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Pröv som poul skriver.Eller Gör det du fölger er rigtig nu Ellers Bliver du bare Sur paa dig selv og Laver om senere.
Ellers vil jeg bare Sige hvis du Ikke har märket det Ennu er det en Fed Hobby.velkommen Til.
Du kommer langt Hvis du kan have en Masse Mad i akvariet og lavt med oplöst Näring.primärt noget som fosfat med en smule forhöjet CO3 specielt da det dykker sa hurtig,det,Flow og godt med lys er Vejen Til,succes IMO
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Okay, jeg må lige tænke over det en ekstra gang.

Jeg har haft det i lige knap 10 uger og kunne rigtig godt tænke mit at der snart kunne komme lidt liv i. Jeg har indtil videre kun en Hugo.
Vil du mene at jeg kan købe en fisk eller to og sætte i ?

Mine værdier ser sådan her ud, målt i onsdags:
Tempartur = 25.7
Saltindhold = 1.024
Po4 = Mellem 0.16 ppm - 0.36 ppm
No3 = 12.00 ppm
Ca = 390 ppm
Kh = 10.4 dKH
Mg = 1320 ppm
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Jeg ville give det en chance :-)

Hvis det viser sig, at det er umuligt at skabe et lille vandfald ned i filterkassen, er alt håb ikke ude af den grund. Men prøv nu lige det først. Lad os tage en ting ad gangen :-)

Prøv om du ikke kan vente lidt endnu med fisk.

Edit: Hvad måler du PO4 med?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Okay, jeg er bare også træt at bruge længere tid på det her akvarium hvis jeg alligevel ender med at jeg ikke kan få det op at køre som det er nu. Så vil jeg heller skifte nu.

Jeg måler min P04 med et test kit fra Red sea
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg vil godt have det:)
DIN Salinitet er närmest brakvand op med den 1.026
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Min Salinitet er jeg igang med at hæve den er på 1.025 nu.

Så du synes godt jeg kan købe en fisk eller to og smide i ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Det ville jeg ogsaa vente med
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 26. okt 2015 09:07
8
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Patrick158 »

Poul jeg tror ikke det kan lade sig gøre at bruge den boks som et overløb desværre, har du måske en anden ide ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

HVIS det er umuligt at skabe et lille vandfald ned i den kasse, ville jeg hive den helt op. I så fald gør den ikke ret meget gavn og den pynter jo heller ikke og tager plads og. . .

Hvis du ikke vil tømme baljen kan jeg se i al fald et par andre muligheder:
- En ekstern overløbskasse af en slags. Det kan være en DIY eller f.eks. sådan en her http://www.decocean.dk/da/shop/p/528" onclick="window.open(this.href);return false; og dertil en ekstern sump
eller
- Se om du kan få Bima, eller en anden glasmand, til at bygge en intern sump du kan sætte ned i baljen, i stedet for den der kasse, hvor der er plads til en ordentlig returpumpe og skummer m.m.
eller
- En større skummer der kan hænges uden på baljen som f.eks. en MCE600 http://www.deltec-aquaristik.com/englis ... e/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skal vide, at jeg ingen erfaring har overhovedet med hverken den ene eller den anden løsning og de eksempler jeg har nævnt er måske ikke de bedste. Kan sagtens være der findes bedre udgaver. Der må vi have andre på banen.

Tror også den skummer du har MÅSKE er lige i underkanten til din balje. Men den kan du nok sælge.

Her og nu kan du måske evt. prøve at flytte din gyre ned i den anden ende af baljen og se om det gør nogen forskel på overfladehinden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Anden »

Bare lav en overflade skimmer selv evt find noget inspiration på youtube.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Marco R »

Patrick158 skrev:Poul jeg tror ikke det kan lade sig gøre at bruge den boks som et overløb desværre, har du måske en anden ide ?
Hej Patrick,

Du skal da have en Tunze 9004 skummer, som passer perfekt til dit akvarie, og der er en herinde, som har en til salg: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 04#p737081" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg var rigtig glad for min, som jeg faktisk også brugte på et midlertidig Juwel LIDO 120 liters, og du behøver kun den, da den også tager overfladehinden :y
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af ole kekkonen »

Anden skrev:Bare lav en overflade skimmer selv evt find noget inspiration på youtube.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Heheheh det aandsvage filter vat :biggrin:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af PoulD »

Marco R skrev:
Patrick158 skrev:Poul jeg tror ikke det kan lade sig gøre at bruge den boks som et overløb desværre, har du måske en anden ide ?
Hej Patrick,

Du skal da have en Tunze 9004 skummer, som passer perfekt til dit akvarie, og der er en herinde, som har en til salg: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 04#p737081" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg var rigtig glad for min, som jeg faktisk også brugte på et midlertidig Juwel LIDO 120 liters, og du behøver kun den, da den også tager overfladehinden :y
Men Marco, det er jo ikke et 120L trådstarter har. Tror du ikke 120L er aboslut max. for en 9004? Hvis man absolut skulle bruge en intern skummer ville jeg personlig i hvert fald vælge en noget større. Hvad med en Tunze 9012?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Kenneth Jensen skrev:Hvis ikke du har en sump, og dermed et nedløb, er du nødt til at have en overfladeskummer.
Jeg har rigtig gode erfaringer med den her;
http://www.akvariebutikken.dk/product/e ... uger-1293/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har selvhaft sådan en i både 180l og 120l og den virker fint, man høre den kun hvis den sidder for højt til vandstanden, den er meget lille og ikke særlig dyr.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hinde på overfladen

Indlæg af dyne »

Hejsa Patrick har jeg ret hvis jeg gætter på et juwel akvarie i så fald kan kassen godt bruges som overløb og skummeren sagtens bruges
Du skal fjerne alt inden i den på nær pumpen og så skal skummeren der i
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"