"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer i opstartsfasen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
tonnyploug
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 3. nov 2015 09:53
8
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2015

Problemer i opstartsfasen

Indlæg af tonnyploug »

Hejsa

Vi har nu opstartet et lille sødt saltvandsakvarium på 120 liter.

Vi lavede osmosevand og kom salt i og alt virkede perfekt.

Efter en uges tid var der begyndt at komme brunalger, og vi fik at vide at vi godt kunne komme lidt krible krable i. Vi tog til vores saltvandsbutik, desværre var der ikke mere krible krable. Vi endte i stedet med at købe nogle små fragtmenter da forhandleren fortalte at det kunne man godt. vi købte desuden en søstjerne og tre snegle.

Det gik rigtig godt den første uge, vi måtte fjerne en enkelt glasrose og alt virkede ok. MEN - nu døde vores søstjerne i forgårs, og den ene af korallerne er begyndt at miste farve og er bare hvid.

Vi besluttede så at måle værdierne, og salinitet er 0,027, NH4 er cirka 0, det samme NO2 (0,1) men NO3 er 10.

Der er begyndt at komme grønalger allerede, så brunalgefasen var ikke særlig lang.

Er det meget skæve værdier for et opstartsakvarium???
Sådan så korallen ud da vi købte den
Sådan så korallen ud da vi købte den
Sådan ser den ud i dag, den har tabt farven
Sådan ser den ud i dag, den har tabt farven
Oversigts billede
Oversigts billede
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Tutter »

Syntes det et alt for tidligt med koraller. Dine værdier vil svinge meget her under indkøringsfasen og det kan korallerne ikke lide. Giv det noget mere tid.

Er det nye sten eller keramik du har i?
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Bokelund »

Hej :)

personligt synes jeg ikke du behøver måle (andet end for sjovt) i opstarts fasen. Giv det en måneds tid, uden at tilfører noget liv. Det betaler sig bedst både med hensyn til penge og frustrationer.
Står din keramik op af en rude og den anden op af bagvæggen?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Anden »

Kig forbi og hent lidt forskelligt krible krable som stjerner pods snegle og andet kravl.

Hvad har du på af lys?
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Carsten »

Synes lige som de andre at det måske var lige tidligt nok at komme koraller i.
Men der er nu andre ting som man bør måle for. Ikke noget som man normalt behøver bekymre sig for, så længe akvariet er under opstart. Men når du nu har kommet en koral i, bør du også være opmærksom på KH.
Har selv været ude for at akvariet uden koraller sugede enorme mængder Kh i sig. Hvor det blev brugt aner jeg ikke. Og værdier der svinger er bestemt ikke noget koraller tåler ret godt, læs meget dårligt.
Og så skal der slet ikke være noget nitrit i vandet. Har du podet akvariet med en levende sten?
Jesper ØH
Reactions:

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Jesper ØH »

Vil give de andre ret, det er alt for tideligt med liv efter en uge. Tålmodighed i saltvand lønner sig :) Jeg plejer at sige at alt under 1 år i indkøring, kan man ikke regne med :) Det er jo nok lidt meget :) Men 3-6 måneder skal det stå, hvis ikke man vil miste for meget.
tonnyploug
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 3. nov 2015 09:53
8
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2015

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af tonnyploug »

Hej alle

Takker for alle jeres fine svar, og det har jo udledt et par spørgsmål til mig/os og har kommer følgende svar:

Alle: Ja - det er jo ikke første gang jeg høre at man skal have tålmodighed, og jeg skal vente, så jeg/vi må væbne os med tid og tålmodighed.

Tutter: Nej - ikke nye sten, men brugt keramik som jeg har købt i vores saltsvandsbutik

Bokelund: Ja den store står op af bagvæggen, men rører kun ruden øverst, og de to andre står helt frit.

Anden: Du skriver "kig forbi og hent" hvor? hos dig? - lyset er det lys som følger med det Juwel ferskvandsakvarie, som det var til at starte med, og der er et alm. lysstofrør og et blåt rør.

Carsten: Du skriver at vi skal måle KH, og at der ikke må være Nitrit i vandet, hvordan får man koncentrationen af Nitrit ned? og nej, ingen levende sten.

Jesper Ø: Vi/jeg synes jo nok at 3-6 måneder er lang tid, og så kan jeg godt se min tålmodighed kommer på en stor prøve, hvis jeg skal høre efter dit råd med "alt under 1 år - kan man ikke regne med" - smiler stort -

Tonny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Carsten »

Du får nitriten ned, ved at lade tiden gå, og få fat i et par levende sten.
I stenene er der de bakterier som er grundlaget for det hele.
De bakterier der starter nedbrydningen af næringsstoffer og affaldsstoffer i akvariet. Inden det er på plads er det et NO GO at komme noget levende i.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af dekoin »

Tillykke med akvariet..
Mit råd vil være at tjekke og læse op samt surfe rundt herinde mens du venter. Korallen du har valgt er en stenkoral og en sps af slagsen, de skal typisk have rigeligt med lys hvilket jeg ikke tror følger med som standart til et ferskvands akvarie . Det vil spare dig for mange penge hvis du dobbelt tjekker de ting du kommer i baljen
VH dekoin alias Claus
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Gulkan »

Få korallen passet eller indse at den skrider i svinget og slå koldt vand i blodet. Du er nød til bare at lade det passe sig selv indtil værdierne tillader liv ellers bliver det rigtig dyrt for dig. Lyset du har vil jeg heller ikke mene er nok Slet ikke til sps koraller som du har valt at starte med..

Mvh.
Esben :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af PoulD »

Tillykke med baljen og velkommen til :-)

I mine ører lyder 3- 12 måneder også voldsomt, men 4-8 uger skal du i hvert fald regne med. Indkøringen ser typisk ud som følger :
Billede

Du kan ikke regne med antal dage og værdier i grafen, da det svinger, efter forholdende, fra balje til balje. Du må måle dig frem.
Som en tommelfingerregel bør man vente med at tilsætte fisk til både NH3 og NO2 er rent 0 og man bør vente med koraller til NO3 er tæt på 0 (som i 0,2 - 1). Når engang du kommer dertil, er det en god ide ikke at tilføre flere fisk på en gang. Gerne et par uger eller mere imellem så det biologiske filter kan nå at følge med

Der skal NH3 til for at starte processen. Til det formål kan man f.eks. bruge en frisk rå reje. Nogle gør ganske vist det, at de sætter en meget hårdfør fisk i fra starten, det virker men grænser nok til dyrplageri. Det kræver nok også at det ikke er den første balje man har. Det er næsten forfra igen hvis en fisk (eller andet) dør under indkøringen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Problemer i opstartsfasen

Indlæg af Anden »

Jep jeg mener kig forbi og hent lidt liv og en sten til at pode dit system med.
Husk nu der er mange måder at holde saltvand på men kun en der virker hos dig.

Du kan jo også lige se om der er en reefer/saltvandsakvarist i dit nær område der vil hjælpe lidt og evt pode med en lille sten, jeg syntes da at have set et par gode folk med Næstved under deres navn.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"