"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Jeg render med mange tanker omkring mit næste (og noget mindre setup), men bliver ved med at komme i tvivl...
Var egentlig fast besluttet på at der på udstyrssiden skulle være mærker som Bubbleking , Red Dragon og den nye vortech QD.. MEN!
Jeg synes at mange roser deres skummer/retur med DC pumper, både for effektivitet og ikke mindst støjniveau!!
Selv kinøjser pumpen Jebao er folk begejstret for! Og man læser at mange betegner dem som værende meget støjsvage... Men nu er folks tolerance over for støj, jo meget individuel! :wink:

Nå, nu til spørgsmålet
Vil meget gerne have råd omkring støjniveauet på de pumper generelt . ER de virkelig så støjsvage? Eller brummer de og/eller har en høj hylende "turbinelyd"?

Hvis nogle gider, så kunne det være super fedt hvis de ydermere tog en stump video af deres sump, kun med deres dc pumpe kørende (på skummer eller retur)..

Når man ser på youtube , så ævle-bævler de så meget så man ikke kan høre en dyt.. Eller også er der smidt noget forfærdelig musik på, der gør at man ikke får en ide om hvor meget udstyret larmer..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Carsten »

Mon ikke det er langt lettere at køre forbi en med en DC pumpe, og så høre den live. Mobiltelefonerne er nok ikke det bedste medie at fange lyden med
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af bmh »

Jeg høre ikke min tunze returpumpe, men dog min skimz skummer lidt. Men som du ved rr jeg også en halvgammel stodder så mangler sikke lidt. :-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Carsten : jo da.. Men der findes jo en del forskellige! Den med video-stumpen var kun ment som en lille bonus!
Var ude efter at få en masse dc-pumpe-ejere til at komme med lidt input.. :wink: og tænker lidt at man godt kan få en ide om støjniveauet, såfremt alt andet er slukket ..

Bo: hahah! :biggrin: Jamen jeg er ikke døv nok til at køre med tunze silence! Har prøvet og synes den brummede lidt rigeligt den gang .. :wink:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Carsten »

Den Jebao jeg havde kørende, hørte jeg kun når den spandt op efter at have været slukket. Og så var det en svag turbine lyd, indtil den var i omdrejninger.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Men er det noget man hører når skabet er lukket ?
Morten
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af bmh »

Foresten diuna lampen har kørt i snart 14 dage uden problemer så tror at den er fixet nu :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Carsten »

MoG skrev:Men er det noget man hører når skabet er lukket ?
Så skal du have en hørelse som en af dem fra fortællingen om Baron Von Münchhausen.
Sagt på en anden måde, hvis din hørelse er extrem god, så kan du nok, men så er der også alle de andre lyde.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Super! Godt du fik styr på det Bo...


Carsten : ok. det lyder jo ellers fint.. Men det er da imponerende hvis en jebao nærmest slår RD!

En anden ting som jeg glemte at nævne i første indlæg er, at der tilsyndeladende skulle være forskel på dc og dct? Altså på støjniveauet..??
Morten
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Ryom »

Jeg har en dct 8000 kørende på lidt over halv kraft til at løfte op fra kælderen. Og vil sige at jeg er rigtig glad for at den står i kælderen. Den har sådan en turbinelyd. Som godt nok bliver mindre jo længere jeg skruer ned for pumpen. Men en ret træls lyd alligevel synes jeg. I samme sump har jeg en dc RD pumpe på min skummer. Og den er totalt lydløs. Hvis returpumpen slukkes er det kun boblerne fra skummeren der kan høres..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Carsten »

MoG skrev:Super! Godt du fik styr på det Bo...


Carsten : ok. det lyder jo ellers fint.. Men det er da imponerende hvis en jebao nærmest slår RD!

En anden ting som jeg glemte at nævne i første indlæg er, at der tilsyndeladende skulle være forskel på dc og dct? Altså på støjniveauet..??
Det kan da godt være at man kan høre den hvis der ingen anden støj er. Men vis mig lige det akvarie først.
Og igen, det er jo utroligt forskelligt hvad folk hører og ikke hører.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg havde en DCT4000. Turbinelyden var alt for tydelig for mig. Den eneste pumpe jeg kan acceptere mht. støjniveau, er Eheim. Dog hører jeg ikke pumpen i min Skimz skummer, det er er deres mini pumpe.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3758
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Morten. Det med støjniveau er IMO super subjektivt, så du bliver sgu nød til at tage rundt til lidt forskellige og høre selv. Jeg har pt. Skimtz dc skummer og jebao dc retur på. Da jeg havde SF træf herhjemme sagde alle "det er da godt nok et stille system" og dér kørte jeg med tunze 3000L retur. Nu er det endnu mere stille, men jeg syntes da at jeg kan høre det når sumpen er åben, så brummer skummer lidt og retur har en snert turbine lyd. Men kom dog forbi og hør selv : )

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Jeg kan da godt høre at det ikke er den vej jeg skal gå..

Har også overvejet en skummer med dc pumpe, men det hjælper jo ikke meget at købe en RD retur og så have hylende dc pumpe på skummeren.. (Men fabrikanten af dc pumpen må vel også formodes at have en del at sige..)

Wiinberg: den eheim, hvad er det for en? Sådan noget som http://www.shop-meeresaquaristik.de/Pum ... :3556.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du er jo ret kræsen med støjniveau på pumper kan jeg forstå! :wink:

Halløj Charlie!

Ja det har du ret i! :biggrin: havde bare en lidt naiv forestilling om, at man kunne få et indtryk af støjniveauet på video...

har heldigvis tid nu, til at overveje grundigt hvilket udstyr jeg skal have..
Havde som sagt bestemt mig (ret meget!) for at købe vortechQD , bubbleking skummer og Red Dragon retur.. Tænkte bare det var værd at undersøge om andre mærker kunne måle sig..
Morten
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Wiinberg »

Det er lige netop sådan en, den kan jeg varmt anbefale ;-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Hhmmm... Det kunne måske være en mulighed.. Koster jo kun 1/4 af en RD i den størrelse jeg skal bruge....
Morten
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af bmvw »

+1 på Eheim pumpen, den er virkelig støjsvag!

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af PederP »

Helt enig med eheim. Gode stabile støjsvage pumper, med god løftehøjde..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Hvordan er den nævnte eheim i støjniveau, set ifht. En RD 2500/3500 ? Nogen der kan give et svar på det?

Jeg har selv prøvet en del pumpemærker... Tunze, RD m.fl., Men har kun prøvet eheim på min grotech hcr200 kalkreaktor , som stod uden for sumpen..
Morten
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Gino »

Jeg har 3 stk ultra lydløse Deltec hpl 5250 til salg hvis det var noget, du skal ligge øret ned til den for at kunne hører den kører :)

Sorry for indblanding men kunne ikke dy mig :)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg ville helt klart holde mig til det du havde valgt i første omgang :y
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MoG »

Hej Jesper

Det ville jeg skam også allerhelst .. Men hvis man kunne spare eks. 5000kr sammenlagt på at købe en anden skummer og retur, end BK og RD.. Så ville det være værd og tage med!
På skummersiden er valget imellem BK 160vs12 og deltec 1351 med dc pumpe og elektronisk styring.. Returen er enten RD 2500 eller en anden tilsvarende .. Eks. Eheim, såfremt støjniveauet er acceptabelt. På de to skummere er der der i omegnen af 3000kr forskel og en eheim retur er 600kr ifht. 2400kr for en RD2500.
Morten
Jesper ØH
Reactions:

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Jesper ØH »

MoG skrev:Hej Jesper

Det ville jeg skam også allerhelst .. Men hvis man kunne spare eks. 5000kr sammenlagt på at købe en anden skummer og retur, end BK og RD.. Så ville det være værd og tage med!
På skummersiden er valget imellem BK 160vs12 og deltec 1351 med dc pumpe og elektronisk styring.. Returen er enten RD 2500 eller en anden tilsvarende .. Eks. Eheim, såfremt støjniveauet er acceptabelt. På de to skummere er der der i omegnen af 3000kr forskel og en eheim retur er 600kr ifht. 2400kr for en RD2500.
Jeg forstår dig godt. Men hvis du alligevel skal skifte de ting ud et år eller max 2 år efter, så vil jeg mene det er for dyrt. Royal exclusive er dyrt, men også i kvalitet du ikke kan få i NOGET andre mærker. Rotor er vild stor i forhold til andre pumper, så rengøring formindskes utroligt meget. Ang skummer så er luftindtag, helt anderledes og vil mene skummeren yder en del mere pga det. Jeg havde en rimelig dyr ATB skummer, og kan sige at rengøring og luftindtag stoppede konstant til, og efter jeg købte BK skummer, så skummede den meget af i starten, så det må jo betyde at RD er bedre. Ang vortech QD, så har jeg ikke haft den længe, men kan sige at jeg er tilfreds med den PT.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Wiinberg »

Jesper ØH skrev:
MoG skrev:Hej Jesper

Det ville jeg skam også allerhelst .. Men hvis man kunne spare eks. 5000kr sammenlagt på at købe en anden skummer og retur, end BK og RD.. Så ville det være værd og tage med!
På skummersiden er valget imellem BK 160vs12 og deltec 1351 med dc pumpe og elektronisk styring.. Returen er enten RD 2500 eller en anden tilsvarende .. Eks. Eheim, såfremt støjniveauet er acceptabelt. På de to skummere er der der i omegnen af 3000kr forskel og en eheim retur er 600kr ifht. 2400kr for en RD2500.
Jeg forstår dig godt. Men hvis du alligevel skal skifte de ting ud et år eller max 2 år efter, så vil jeg mene det er for dyrt. Royal exclusive er dyrt, men også i kvalitet du ikke kan få i NOGET andre mærker. Rotor er vild stor i forhold til andre pumper, så rengøring formindskes utroligt meget. Ang skummer så er luftindtag, helt anderledes og vil mene skummeren yder en del mere pga det. Jeg havde en rimelig dyr ATB skummer, og kan sige at rengøring og luftindtag stoppede konstant til, og efter jeg købte BK skummer, så skummede den meget af i starten, så det må jo betyde at RD er bedre. Ang vortech QD, så har jeg ikke haft den længe, men kan sige at jeg er tilfreds med den PT.
Jeg har en RD retur, og den siger nu ligeså meget som Tunze, Nyos osv. Så mit indtryk af RD er at det ikke er pengene værd. Om den bare er gammel og slidt, ved jeg ikke. Derudover er Eheim vel kvalitetsmæssigt i toppen, og ligeså er Deltec. At BK er god kvalitet er der vist ingen tvivl om, men det er Deltec også, så den med at skulle skifte skummer ud efter 1-2 år holder altså ikke i dette tilfælde. Så er BK heller ikke bedre.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg syntes bestemt royal exclusive er pengene værd, og hvis de larmer er det højst sandsynligt fordi rotor er færdig, eller nærmere betegnet, det leje der er på pladen. Hvis man tager rotor ud på RD og på tunze, deltec og andre pumper, vil man hurtigt se både på størrelse på rotor og kvali, at det er klasse for sig. Og ydelsen falder heller ikke så meget på pumperne med hensyn til skidt, når rotor er en ordentlig klippert :)
Jeg er så tilfreds med RD at jeg skifter til det på reaktorene når jeg kan, så kan den vild larmende tunze komme ud over altanen :)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har kørt med en bk mini 160 skummer i lidt over 3 år og den skummer jeg har kørt med i længst tid. Jeg synes skummeren er af en super kvalitet og den ser stadigvæk ud som ny.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige pumper.

DC pumper er vejen frem....

Jeg har på min bobbel king supermarin en adjustable Red Dragon® 3 Mini Speedy pump 50 Watt 2.000 l/h. Den er super lydløs og kører bare.

På min retur er jeg kommet frem til at Jebao er den bedste spiller til prisen. Min er en Jebao DC 6000 og den er jeg vildt imponeret over. Før havde jeg en Red dragon mini 5000 og den røg videre pga resonans og brummen....
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Kasper j. »

Hvor lang tid har din jebao kørt ? Det er jo interessant at se om den også holder og kører godt efter 3 - 4 år. De fleste pumper og skummere er jo super gode det 1. Og 2. År men så begynder de at virker slidt.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af MarkBruhn »

Min jebao har kørt halvandet år og bliver renset en gang halvårligt. Det er en stor rotor i super kvalitet. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Til jer med DC pumper (retur, skummer osv.) støjniveau?

Indlæg af Carsten »

Vil ikke benægte at RD er kvalitet. Men den er alligevel alt for dyr.
Jebao kommer ikke op på samme niveau, men de vinder stort på prisen.
En almindelig RD 6500 koster € 530,- og en Jebao 6000 står til € 117,-
Og Jebaoen bruger kun 2/3 så meget strøm som RD. 42W mod 65W.
Man kan få 4,5 Jebao for en RD pris
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"