"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilke dyr tager glasroser?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg købte for et stykke tid siden en pincet fisk i str large samt en lille filfisk.
Filfisken har jeg ikke set tage nogle af glasroserne, men det gør nu ikke det store, da min nye pincet fisk tager for sig af retterne.
Min den gamle pincet fisk i str small tager åbenbart ved lære af den store mht at gå på de glasroser. :-)
Mit problem var efterhånden blevet så omfattende, at jeg havde glasroser i tusindvis spredt rundt i baljen. Pincet fisken har langt fra udryddet dem endnu, men de er da i tilbagegang, så det er jo bare så skønt. Kan slet ikke få armene ned over hvor glad jeg er for den pincet. :-)

God weekend. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Marco R »

MarkBruhn skrev:Jeg købte for et stykke tid siden en pincet fisk i str large samt en lille filfisk.
Filfisken har jeg ikke set tage nogle af glasroserne, men det gør nu ikke det store, da min nye pincet fisk tager for sig af retterne.
Min den gamle pincet fisk i str small tager åbenbart ved lære af den store mht at gå på de glasroser. :-)
Mit problem var efterhånden blevet så omfattende, at jeg havde glasroser i tusindvis spredt rundt i baljen. Pincet fisken har langt fra udryddet dem endnu, men de er da i tilbagegang, så det er jo bare så skønt. Kan slet ikke få armene ned over hvor glad jeg er for den pincet. :-)

God weekend. :-)
Det var da super, at de endelig har fået smag for dem, og den lille følger efter :W :W

Glad på dine vegne :happy:
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Allan M »

Har haft en lille filfisk i mit har i ca 1 måned og alle glasroser er stort set væk. Jeg ser den aldrig æde dem, men den svømmer altid rundt og nipper til ting.
Jeg har både Zoa og SPs og den har ikke rørt dem.
Life is a beach and then you dive.
danafreak
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 20:18
11
Postnummer: 7451 Sunds
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Sunds

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af danafreak »

Køb en filfisk, det er en sjov, anderledes fisk, jeg havde glasroser alle vegne, efter 2.mdr. Var de væk, jeg så den aldrig spise af dem men de er allesammen væk.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Jep min fil fisk renser også sten lige så pænt, men tager man sten op og kommer i et andet akvarie kommer roser igen, jeg kunne godt tænke mig at vide de også gør det med pinsetfisk eller er pinsetfisk lidt mere grundige selv om de måske er langsommere?
Billede
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Det lyder lidt sjovt med jeres observationer ang filfisken. Her hos mig nipper den også i alt muligt hele tiden.
Til at starte med gik den på mine grønne millepora men de er åbenbart ikke så interessante mere. Det er jeg nu glad for. :-)
Jeg har ikke set den tage glasroser, men måske den tager dem om natten? En ting er i hvert fald sikkert og det er at de langt om længe er på retur hos mig. Har kæmpet mod dem meget længe så det er godt nok en kæmpe lettelse. :-)
Jeg vil lave en opdate af min tråd den kommende uge og der kommer selvfølgelig masser af nye billeder. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
dyr200
Reactions:

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af dyr200 »

Jeg ved Fyns akvarie centrum har fået wurdumani rejer hjem og de tager dem også mark og filfisken, napper den ikke af dine montiporas??
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har prøvet med en god håndfuld wurdemani rejer desværre uden held.
Det er hos mig klart at filfisken kommer op så snart der er styr på de glasroser for den er lige lidt for nærgående overfor mine sps synes jeg. he he. Så ryger den ind i fragtanken. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af Anden »

Wurdemanni virker alså men det der er problemet er tit er det en rejer fra wurdemanni complex'et og der er 8 forskelige rejer i wurdemanni "gruppen" men kun en wurdemanni rejer der elsker glasroser uden at tager andet, men ud af de 8 er der 4 der tager glasroser og 4 der næsten ik rør glasroser.
I mellem de 8 er der så også en der tager alle former fra pest anemoner som ball mojano glass osv men de tager også små anemone babyer og andet som rørorme.

Nu er det så heldigt at vi næsten altid får de rigtige her hjemme men det kommer an på fangssted.

Jeg kunne ik lige finde et foto med alle på men her er det peppermint shrimp som de også bliver solgt som og her er det A der er den rigtig.
Vedhæftede filer
image.jpg
Billede
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Lille update på problemet.

Mine fisk har nu nakket over 80% af de glasroser. Jeg er simpelthen så glad... :-) De var hos mig i tusindvis så det har virkelig været en plage i stor skala. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af MarkBruhn »

Nu er alle glasroserne stort set væk. Det er helt vildt skønt. :-)
Min den lille pincetfisk spiser stadig ikke det foder jeg tilbyder, men den lever ellers i bedste velgående her efter over 6 mdr. :-)
Den store pincetfisk, som jeg har haft i et par måneder, spiser alt i frost. De har ellers ry for at være svære at holde, så jeg betragter det som en succes at de begge lever så godt. :-)

God aften
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvilke dyr tager glasroser?

Indlæg af StarF »

Hvilken filfisk var det? og hvor fik du den fra?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"