"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Meget at lære

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Meget at lære

Indlæg af Allan M »

Når jeg skal fodre, slukker jeg for returpumpen og cirkulationsumpen.
Dermed står vandet stille og jeg kan fodre diverse koraller.

For første gang nogensinde, oplevede jeg netop, at vandstanden i sumpen steg nok til at skummeren gik amok og skummede over - og tømte en god gang tjære lige ud i sumpen. Det lignede et boblebad.

Hvad gør I andre for at forhindre dette? Lukker I for kugleventilen efter returpumpen, så vandsøjlen bliver stående i rørerne?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Meget at lære

Indlæg af thni »

Slukker skummeren når jeg fodre og så tændes den automatisk 5 min efter retur og cirk pumpe . 30 min hvis det er koraller jeg fodre :)
Mvh Thomas
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 315
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Meget at lære

Indlæg af R.Munk »

Mit foder program slukker både retur, skummer og cirkulationspumper. Skummeren bliver tændt 10 min efter fodringen er afsluttet, så vandstanden i sumpen har normaliseret sig.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af MoG »

Det burde være rigeligt at slukke cirkulation...

Ved godt at en del slukker skummer og retur også, men kan ikke rigtig se fidusen i det?
Morten
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Meget at lære

Indlæg af Ryom »

Jeg slukker som regel ikke noget som helst når jeg fodre. Det er kun når LPS'erne skal have at jeg slukker for cirkulationen.

Specielt mine anthias kan ikke rigtig finde ud af at spise nok hvis ikke foderet bliver godt hvirvlet rundt :-)
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg slukker kun for cirkulationen når jeg fodrer med flagefoder. Men det er kun yderst sjældent jeg bruger den slags foder.
Hos mig står den stort set kun på frostfoder og når det er optøet i min lille kop med vand fra baljen så ryger det bare i mens cirkulationen får det til at suse rundt. Synes det ser ud til at fiskene kan lide at jagte det når det bliver blæst rundt. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Meget at lære

Indlæg af Bokelund »

Jeg slukker godt nok heller ikke noget som helst :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af MoG »

Enig med jer, Ryom og Mark.

Jeg oplever også at de går meget mere vildt til foderet når det bliver blæst rundt af cirkulationen ..
Førhen trykkede jeg lige på tunzecontrolleren når der skulle fodres, men har i lang tid nu bare smidt det i. Både frost og flage .
Dog hælder jeg en sjat i af gangen.
Morten
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Meget at lære

Indlæg af christiantt »

For at forhindre skummeren i at gå amok, så skal den selvfølgelig bare slukkes :)
Jeg sætter pumperne på foderindstilling når de får flagefoder. Dvs. 10 min med lav cirkulation. Når korallerne skal fodres bliver cirkulationen slukket helt, men returpumpen kører stadig.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af MoG »

Har aldrig prøvet at nogle af mine skummere er gået amok når der fodres..

Tværtimod plejer den lige at dø lidt , når der fodres eller hænder i baljen..
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af Mic4700 »

Allan M skrev:Når jeg skal fodre, slukker jeg for returpumpen og cirkulationsumpen.
Dermed står vandet stille og jeg kan fodre diverse koraller.

For første gang nogensinde, oplevede jeg netop, at vandstanden i sumpen steg nok til at skummeren gik amok og skummede over - og tømte en god gang tjære lige ud i sumpen. Det lignede et boblebad.

Hvad gør I andre for at forhindre dette? Lukker I for kugleventilen efter returpumpen, så vandsøjlen bliver stående i rørerne?
Allan , Hvilken skummer er der tale om bliver lige lidt nysgerrig :wink:
Har heller aldrig oplevet min Ati skummer har gået amok ved fodring , som flere andre er inde på sænkes vandstanden i skummerhals automatisk når der fodres her.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Meget at lære

Indlæg af Allan M »

Mic4700 skrev:
Allan M skrev:Når jeg skal fodre, slukker jeg for returpumpen og cirkulationsumpen.
Dermed står vandet stille og jeg kan fodre diverse koraller.

For første gang nogensinde, oplevede jeg netop, at vandstanden i sumpen steg nok til at skummeren gik amok og skummede over - og tømte en god gang tjære lige ud i sumpen. Det lignede et boblebad.

Hvad gør I andre for at forhindre dette? Lukker I for kugleventilen efter returpumpen, så vandsøjlen bliver stående i rørerne?
Allan , Hvilken skummer er der tale om bliver lige lidt nysgerrig :wink:
Har heller aldrig oplevet min Ati skummer har gået amok ved fodring , som flere andre er inde på sænkes vandstanden i skummerhals automatisk når der fodres her.
Det der sker, er at når returpumpen slukker, stiger vandstanden i sumpen - hvor skummere står. Den øgede vandstand gør, at vandstanden i skummeren stiger, så den pludselig skummer meget meget vådt og bliver oversvømmet. Det som allerrede er i skummeren bliver dermed presset ud af hullerne i toppen.
Giver det mere mening?
Life is a beach and then you dive.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Meget at lære

Indlæg af Mic4700 »

Allan M skrev:
Mic4700 skrev:
Allan M skrev:Når jeg skal fodre, slukker jeg for returpumpen og cirkulationsumpen.
Dermed står vandet stille og jeg kan fodre diverse koraller.

For første gang nogensinde, oplevede jeg netop, at vandstanden i sumpen steg nok til at skummeren gik amok og skummede over - og tømte en god gang tjære lige ud i sumpen. Det lignede et boblebad.

Hvad gør I andre for at forhindre dette? Lukker I for kugleventilen efter returpumpen, så vandsøjlen bliver stående i rørerne?
Allan , Hvilken skummer er der tale om bliver lige lidt nysgerrig :wink:
Har heller aldrig oplevet min Ati skummer har gået amok ved fodring , som flere andre er inde på sænkes vandstanden i skummerhals automatisk når der fodres her.
Det der sker, er at når returpumpen slukker, stiger vandstanden i sumpen - hvor skummere står. Den øgede vandstand gør, at vandstanden i skummeren stiger, så den pludselig skummer meget meget vådt og bliver oversvømmet. Det som allerrede er i skummeren bliver dermed presset ud af hullerne i toppen.
Giver det mere mening?

Ja det gir meget mening, det jo klart nok , men kan heller ikke forstå hvorfor returpumpen skal slukkes ? , det gir jo selvfølgelig kun problemer og for høj vandstand i sump. Her bliver der aldrig slukket nogle pumper ved fodring , det gør der næppe heller på revene rundt i verden , fiskene er jo vandt til og svømme efter og søge føden. :wink:
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Meget at lære

Indlæg af Allan M »

Hvis der er for meget strøm er det svært for Scolly, Acan og Blasto at spise - derfor slukker jeg al bevægelse.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Meget at lære

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kan heller ikke se fidusen i at slukke returen - hvorfor gør du det?
Jeg slukker hverken dit eller dat, hele møllen kører.

Kun i min fragtank, hvor der går en Mandarin, slukker jeg. Men kun for cirkulationen - for at give den mulighed for at få noget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Meget at lære

Indlæg af Wiinberg »

Nu ved jeg ikke hvilket akvarie det er, men hvis det f.eks. er et Edge som jo ikke er særlig stort, så betyder cirkulationen fra returen nok en del. Modsat 700+ liters akvarier.

Jeg slukker ikke selv for noget når jeg fodrer. Med mindre jeg spotfodrer LPS, så slukker jeg cirkulationen, men ikke returen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Meget at lære

Indlæg af crazy seahorse »


For første gang nogensinde, oplevede jeg netop, at vandstanden i sumpen steg nok til at skummeren gik amok og skummede over - og tømte en god gang tjære lige ud i sumpen. Det lignede et boblebad.

Det der sker, er at når returpumpen slukker, stiger vandstanden i sumpen - hvor skummere står. Den øgede vandstand gør, at vandstanden i skummeren stiger, så den pludselig skummer meget meget vådt og bliver oversvømmet. Det som allerrede er i skummeren bliver dermed presset ud af hullerne i toppen.
Giver det mere mening?
Nu så jeg dit næste indlæg om fodringen af Acan, Scolly mv.
Altså, hvis det er nødvendigt med helt ro så tror jeg, at jeg ville fjerne skummerkoppen mens det står på.
Så får du kun bobler ud i systemet og ikke alt det snask der allerede er skummet af. Det er ikke optimalt at få ud i hverken sump eller display.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Meget at lære

Indlæg af Mikki »

Allan M skrev:Hvis der er for meget strøm er det svært for Scolly, Acan og Blasto at spise - derfor slukker jeg al bevægelse.
Læste på et tidspunkt om en der når han skulle fodre de nævnte først fodrede fiskende, dette gjorde så at de nævnte koraller begyndte at folde sig ud og derefter kunne de punkt fodres. Jeg benytter mig nu af denne teknik og det virker os her. Det behøver ingen gang at være aften nat fodring.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Meget at lære

Indlæg af Marco R »

Allan M skrev:Hvis der er for meget strøm er det svært for Scolly, Acan og Blasto at spise - derfor slukker jeg al bevægelse.
Kan nok også købes færdig, men en lidt DIY-løsning kunne være, at du f.eks. skærer en ½ liters flaske (eller hvad der måtte passe over koralens diameter) over på midten, og borer et hul i låget til en luftslange, som er lang nok til at nå over vandoverfladen - eventuelt en stang fra en persienne eller PVS-rør stripset fast til flasken, så du nemmere kan holde den på plads. Derved kan du sænke flasken ned over korallen og så sprøjte foderet ned gennem luftslangen, og så på den måde fodrer du korallen. En anden fordel ved dette er, at fisk og rejer heller ikke tager foderet fra korallen, og du behøver så heller ikke at slukke noget cirkulation overhovedet = en win win situation :happy:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Meget at lære

Indlæg af Anden »

Nu bruger jeg ik rigtig skummer så tit men jeg slukker kun bælge pumpe og ik de andre pumper.
1 af 7 køre med skummer resten køre med vat vandskift og extra sten i men skummer slukkes arldrig.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"