"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dropsy - Corynebacterium sp.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Hej forum

Min balje er desværre ramt om noget skidt som kun kan identificeres som dropsy. Mine fisk har flosset skæl, oppustet mave og blodpletter.. Og de dør på stribe med maven opad.

De sidste 48 timer har jeg mistet 8 fisk og fortsætter udviklingen sig, bliver der kun invertebrater og koraller tilbage snart desværre. Jeg er magtesløs og vender mig nu til jer i et lille håb om at der er nogen her inde på forum der ved noget om bekæmpelse omkring denne sygdom.

Indtil videre har jeg lavet 600 liter vandskifte ud af de knap 1300 og har sat 2 ekstra UV på. Men det virker ikke til at give særlig virkning. Desværre virker det til at de fisk der ikke viser særlige symptomer på kroppen dør først? Vi har dissekeret dem for at finde andre muligheder, men de er tykke og har end da mad i maven fra sidste fordring. Fiskene virker heller ikke udmattet på nogen måde, men de er utilpas i og med deres skind flosser, de står i kø hos pudsefisken... Det er heller ikke tale om ICH, da jeg ved at nogle af jer måske vil forslå dette men den er udelukket. Har haft det på en tidligere balje og dette minder på ingen måde om ich.

Mine værdier er også ok..

Skal smide ind billede af næste fisk der ryger for at vise hvordan de ser ud, da det er svært at fange igennem glasset.

Gode råd er guld værd lige nu.

VH Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af trine... »

Jeg kan sende dig et par gratis Erythromycin piller hvis du ellers tør medicinere.??
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Tror du korallerne kan tåle det?

Evt kan jeg jo hive dem over i en anden balje og prøve. De dør jo på stribe uanset lige nu..
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af trine... »

Korallerne kan sagtens tåle det, har selv brugt det imod Cyano flere gange for år tilbage... Men derfor vil jeg stadig anbefale dig at køre medicineringen i en separat balje. Jeg kan ikke give dig nogen garanti for at det vil virke!
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Nej men det er da et godt bud. Lige nu er jeg blank og måske lidt i panik i og med at det går så stærkt, så tænkte mig ikke lige om vedr. medicinering direkte i baljen da jeg skrev det. Men det bliver svært at fange fiskene for de er friske nok til at afsky et net og fælle og der er rigeligt med plads til at lege gemmeleg.

Og så er det jo det scenarie om bakterien findes tilbage i baljen når de bliver smidt i igen... Men i hvilken målestok skal det doseres så? x pille i y liter vand..? Må prøve mig frem og jeg ringer til min læge i morgen og spørger om jeg kan få piller hos ham. Det er virkelig sødt at du tilbyder at sende, men det er jo store bededag og da kommer de nok ikke frem med posten før lørdag. Og tror ikke mange fisk har det til da. Kan jeg ikke skrive en pb i morgen tidlig hvis det ikke kan lade sig gøre?
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af trine... »

toni skrev:Nej men det er da et godt bud. Lige nu er jeg blank og måske lidt i panik i og med at det går så stærkt, så tænkte mig ikke lige om vedr. medicinering direkte i baljen da jeg skrev det. Men det bliver svært at fange fiskene for de er friske nok til at afsky et net og fælle og der er rigeligt med plads til at lege gemmeleg.

Og så er det jo det scenarie om bakterien findes tilbage i baljen når de bliver smidt i igen... Men i hvilken målestok skal det doseres så? x pille i y liter vand..? Må prøve mig frem og jeg ringer til min læge i morgen og spørger om jeg kan få piller hos ham. Det er virkelig sødt at du tilbyder at sende, men det er jo store bededag og da kommer de nok ikke frem med posten før lørdag. Og tror ikke mange fisk har det til da. Kan jeg ikke skrive en pb i morgen tidlig hvis det ikke kan lade sig gøre?
Selvfølgelig kan du det.. Det er dog måske ikke det foretrukne præparat til behandlingen, men man er jo nødt til at gøre et eller andet drastisk, som det nu engang er at ty til medicin, for i det mindste at prøve at begrænse sine tab. Men du skriver bare, så sender jeg hvis ikke du finder ud af noget andet i mellemtiden ;-).
Pøj Pøj med situationen.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Tak Trine, vender stærkt tilbage.

Et andet spørgsmål til forum:

Hvad vil I anbefale som den mest humane måde at aflive sine fisk på? Jeg vil ikke lade nogle pines til døde hvis det kommer til stykket, men hellere give en ende på deres lidelser.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Carsten »

Desværre er det ret begrænset hvad der er at gøre, når sygdommen er så fremskreden som det lyder til den er.
Fisk hvor skællene er begyndt at rejse sig, er ikke til at redde.
Kun fisk som ikke lige nu ser ud til at være ramt kan evt. reddes.

Det skulle ikke skade korallerne, for det var det stof som tidligere var i de forskellige kure mod cyano.

Der er et middel som hedder Aquafuran, som indeholder det aktive stof Nifurpirinol. Men det er dyrt, der findes så en anden udgave som hedder Furapond 2 som indeholder det samme stof, og fordi det er beregnet til have damme er det ikke så dyrt. Hvor man får meget mere til samme pris som Aquafuran. Der er dog et MEGET stort problem. Det må ikke sælges i Danmark, fordi det siges at være et lægemiddel.

Det største problem er nok at det skal importeres, og tiden derfor løber.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af trine... »

http://store.nationalfishpharm.com/NFP- ... .Item.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Carsten: +1
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Benny »

Hvis du skal aflive fisk, er en kniv nok det bedste, men du kan også lægge fisken i fryseren, det skulle også være en human aflivning.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Tak for jeres svar.

Som Carsten skriver, har jeg også læst på nettet at chancen for overlevelse er stort set lig 0.

Men derfor ville jeg alligevel gerne give det et forsøg ved at spørge jer med mere erfaring. I skriver det med Erythromycin, som også blev brugt til at forhindre Cyano i gamle dage.
Jeg har en pakke Chemiclean fra Boyds stående. Jeg har søgt på nettet efter hvilket aktivstof det indeholder, men kan ikke finde nogen indholdsdeklaration vedr. produktet. Jeg ved dette er et longshot, men kunne det tænkes at det aktive stof i Chemiclean er Erythromycin - og kan det bruges som medicin?

Hvad er jeres holdning til det? Er det forsøget værd?
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Carsten »

Efter hvad de (Boyds) siger, så er det ikke længere Erythmycin der er i pakningerne.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

På trods af firmaets mangelfulde deklaration fandt jeg selv ud af at det ikke indeholder Erythromycin. ØV

Tilbage til lægen.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Sorry Carsten. Jeg nåede ikke at se at du havde svaret.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har oplevet noget lignende i mit daværende killi hold. Fiskene døde også kollektivt.
Nu gik de i separate akvarier og den eneste fællesnævner vi kunne finde (havde flere eksperter inde over), var det frostfoder jeg brugte.
Har frostfoder været tøet op, et eller andet sted i "kæden", så kan det blive fordærvet. Jeg tror ikke, at det bliver giftigt når det har ligget for længe, så bliver det nærmest "tørt". Men har det været tøet op, så er sagen en anden - og det kan være svært at se om det er sket. Fiskeprodukter fordærves jo hurtigt, så det lød dengang som en plausibel forklaring.
Jeg smed alt mine frostfoder ud og købte noget nyt. Det standsede det hos mig.
Om det så var derfor er jo svært at sige. Det kunne være, at det var stoppet alligevel, men jeg havde det nu fint med at have fundet en mulig synder.

Jeg har ikke oplevet det siden, men har også været hurtig til at smide foder ud, som jeg har den mindste mistanke til.

Håber du finder en løsning.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Nu har jeg lige givet frostfoder inden jeg læste dette oplæg fra dig Erik.. typisk! Og stof til eftertanke.

Jakob havde tænkt tanken og det kan være et mulig alternativ. Men jeg fodrer max 2 gange om ugen med frost og mest med grøn og rød plankton til korallerne, men derfor kan det jo absolut være en mulighed.

Nu har jeg fået fat på piller jeg henter i morgen og så må jeg smide fiskene i behandling og se hvad der sker, uden at dræbe dem selv eller stresse dem for meget. Dropper frostfodret lidt indtil videre også-
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af nielsk »

Jeg føler med dig Toni men jeg har også lige Været igennem det samme med min søns akvarie og mit karantæne som indeholdt fisk på 2. Måned. Jeg købte så lidt nye fisk og oplevede at Alt blev strippet på 48 timer. 3000 kr i fisk i lokummet. Det er til at tude over.
Jeg er helt hysterisk med min fiskesamling nu og alt kommer i karantæne.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af nielsk »

Du skal ikke lede efter årsag i foder eller andet. Smitten kommer med nye fisk. Har du ikke sat nye fisk i systemet i 2 mdr. Kan du overveje alternativer som fx forgiftning
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af crazy seahorse »

Niels, jeg er enig med dig, i det med karantænen.
Men jeg mener stadig, at det er en god ide at kigge på foderrutinerne i forbindelse med fodring med frost.
Når man tør foderet op, er det efter min mening vigtigt, at man ikke lader det stå for længe i en bøtte.
Rejer får feks lynhurtigt en "tanke" efter optøning, hvis ikke de behandles forholdsvis hurtigt.
Når jeg tør frost op, sker det i et net under rindende koldt vand. Derefter bruges det umiddelbart og det som ikke bruges med det samme, smides ud.
Jeg lader det aldrig stå i en bøtte vand og fodrer med det senere - ikke engang i 15min.
Det kan godt være jeg er hysterisk, men jeg er også glad for mine fisk og tager derfor alle forholdsregler. Så kun frisk optøet foder der bruges umiddelbart.

Nu skriver Toni ikke, om der er kommet nye fisk i fornylig. Men hvis der ikke er det, så skal forklaringen muligvis/sandsynligvis findes i noget der er kommet i akvariet og her mener jeg stadig, at foderet er en af de ting der kunne være værd at kigge på.
Der kommer jo ikke bare en forgiftning ud af det blå.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af nielsk »

Det var bestemt Heller ikke for at tale nedsættende om dit synspunkt Erik. Du har ret i fordærvet mad kan Være farligt.
Men jeg ved den unge dame har shoppet fisk sidste måned
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af crazy seahorse »

nielsk skrev:Det var bestemt Heller ikke for at tale nedsættende om dit synspunkt Erik. Du har ret i fordærvet mad kan Være farligt.
Men jeg ved den unge dame har shoppet fisk sidste måned
Ja, det skulle ikke undrer. Kvinder og deres indkøbsgen :T
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af nielsk »

Der gik nemlig også 1-2 uger før mine fisk døde - også døde de som fluer
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Desværre har Niels ret.. Der har været tilført ny fisk indenfor de 2 sidste måneder desværre, og sjovt nok var det også den der stilte træskoene først. Og selv om den så "tilsyneladende" frisk nok ud.......

Det er underligt hvordan man kan stille 5 + år erfaring til side for et split sekund begær og grådighed og så risikere hele ens balje pga idioti... er lidt sur på mig selv i øjeblikket og dog lidt trist også, da det er mine små svømme venner som jeg har haft fornøjelsen at følge i mange år som nu har fået en mulig dødsdom pga af mig.

Heldigvis har jeg en ret positiv tilgang til tingene og har derfor været i konsultation med en dyrlæge der har speciale i fiskesygdomme og vandbårne bakterie og parasitter. Han har lige udskrevet en recept til mig som jeg skal behandle mine fisk i gentagne gange de næste 5 - 7 dage i separate omgivelser. Der er 50/50 lige nu for at de fungerer, men jeg vil gerne give mine fisk den 50 % chance.

Jeg starter behandlingen i morgen og vil holde denne tråd opdateret. Det kan være behandlingen giver værdifulde resultater. I får krydse fingre for mine fisk :pray:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Mic4700 »

Sikke noget møg , men vær nu ikke for hård ved dig selv, dette kan ske for os alle , det er jo altid en risiko og tilføre nye fisk i vores baljer man kan jo tit og ofte ikke se det på fiskene når man står hos div. forhandlere og vil købe sine fisk , har selv misted rigtigt mange fine kiruger pga. parasitter og indvoldsorm det er super ærgeligt. Jeg ville virkelig ønske forhandlerne tog deres del af ansvaret og indførte karantæne på alle importerede fiskesendinger men sådan bliver det nok næppe pga. økonomien i det. :h
Vh. Michael.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

En lille update på sygdoms forløbet i baljen.

Jeg var "lidt" stresset bogstaveligt talt i forrige uge, da mine fisk begyndte at dø på stribe. Dog virkede 2 store vandskift, samt tilføjelse af 2 stk UV ekstra på returen fra sump. Jeg har (næsten) fanget alle overlevende fisk og sat de over i karantæne i en af mine fremtidige koraløer. Og så har jeg fået udskrevet Enrofloxacin i flydende form, til behandling af bakterieangrebet. De har kun fået et enkelt dyb, da jeg afventer på at fange de små sataner der er tilbage i DT, som også gerne skulle have turen samtidig for at forhindre spredning eller op blusning af bakterien. Der er et par klovne, en enkelt kirurg og nogle kardinaler der forpester min fremgang nu...

Men nu er der ikke andet at gøre end at se hvordan det går. Regner med at jeg lader dem gå i karantæne en lille måned efter endt behandling og derefter sælger jeg måske nogle stykker. Kan se lidt forbedring på korallerne i DT efter jeg har fjernet årsag nr. 1 til forurening. Men det bliver svært at vælge hvem der skal ryge videre så... Dog må jeg nu fodre meget i DT for at korallerne ikke skal gå i minusnærings chok.. En balance gang :wink:

Så snart kommer der en 2 års update på baljen, og da må den vel deles på to steder.. Koralbalje og fiskebalje :wink:

Her er fiskenes nye midlertidig hjem :) Har dækket over med bobbel plast for at forhindre meget varmetab og springere :)
20150502_192117.jpg
De har i alt 900 liter og virker til at de trives :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Anden »

Er der ik noget med furan2 tager dropsy? Men så er der lidt fare for koraller mister lidt eller alt farve hvis man er upræcis med dosis og vandskift som jeg var, det var dog kun zoa og en montypora der mistede farve og det var heller ik mod dropsy.
Billede
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af Thue »

Hej Toni

Dejligt og se du har fået de fleste fisk sat i behandling, og rigtig dejligt at du kan se bedring.

Jeg syntes det er rigtig flot at du gør et så stort arbejde for dine fisk det skal du have ros for. Og syntes det er rigtig flot du deler det med os andre, helt klart noget vi alle skal have i baghovedet hvis vi en dag skulle være så uheldig som dig og få denne sygdom. Så ros herfra med dit arbejde og at du deler det med os

Mvh Thue
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Der er heldigvis ikke fare for koraller nu, da de er i separat akvarium i karantæne. Behandling foregår i plasttønder, hvor de dyppes i en time, for så at komme over i karet igen. Har ikke hørt om Furan2, så har ingen erfaring med det.

Nu tager jeg tiden til hjælp og der gør fiskene også :)

@ Thue:

Tak for det :) Tror dog at rosen skal gå til min "ikke så interesseret i fisk eller koraller" halvdel. Han har virkelig hjulpet mig her. Det tog tid at rydde plads til karet som måler 1,5 x 2,5 meter, få brygget vand, lave saltvand og ikke mindst varme det op og fange fisk. Jeg har ovenikøbet været på forretningsrejse fra mandag til sent i går, hvor han har siddet flere timer foran akvariet og fanget fisk i fiskefælden :) Så fantastisk af ham.

I forhold til behandlingen, så skal jeg nok smide mere info herinde i forløbet. Det var også bare held at min dyrlæge til hunde, kendte en der er specialist i fisk og fiskesygdomme. Og de knappe 1200 i medicin kontra tab på 15000 i fisk, er noget man selv må vurdere om man gider at bruge tid på. Personligt synes jeg at vi som "caretaker" har et ansvar for de fisk vi bringer hjem. Specielt når man er "torsk" og springer over karantæne... Det sker nok ikke igen....
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af nbd »

Træls situation :-( (kender en normand udtrykket 'træls'?)

Men se det fra den lyse side - du har nu medikamenter til at behandle fisk fremover. Og brug karantæne som nielsk, så oplever du næppe kollektivt dødsfald igen :h
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Dropsy - Corynebacterium sp.

Indlæg af toni »

Jepp rigtig nordjysk træls .-.
Normalt bruger jeg karantæne, men havde et svagt øjeblik .. .

Ikke andet at sige : det var dumt :BA Sker ikke igen
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Sygdom"