"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken alge/bakterie?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Alexcpdk »

Hej alle. Her i løbet af en uges tid er der dukket en form for alge/cyano bakterie op i tråd form, som jeg aldrig har set før. Akvariet er rimelig nyt, og har en nitrat på ca. 5 og 0 i nitrit, der er fuld knald på cirkulationen især hvor emnet befinder sig i akvariet, og masser lys over baljen. Nogle bud på hvad det er? Jeg har ikke kunne måle fosfat, så måske det er her vi har problemet? Har lavet en del vandskifte på det sidste med ro vand.
Vedhæftede filer
image.jpg
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Benny »

Du har selv svaret på dit spørgsmål :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Alexcpdk »

Benny skrev:Du har selv svaret på dit spørgsmål :)
at det måske stammer fra fosfat er ikke svaret på mit spørgsmål. spørgsmålet lød på hvilken alge/bakterie det er.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis vi gaar udifra det röde slim er en Type cyano Bakterie SAA kan Organismen Enten kaldes Bakterie,Alge Eller begge dele
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg har også først i nyere tid stiftet bekendtskab med denne bakterie. Ved ikke hvad det er for én, men det akvarie jeg startede op i august fik dem efter tre måneder og en måned senere var alt dødt i akvariet! Troede på daværende tidspunkt at det var pga. rygning, men nu er mit nyopstartede (slut December) akvarie på samme vej :(
De samme bakterier!

Jeg skal selvfølgelig ikke male fanden på væggen, da jeg ikke ved med sikkerhed om denne bakterie har noget med sagen at gøre eller om den er ligesom "almindelig" Cyano, men har aldrig set den før og har mistet ét (snart to) akvarier hvor netop denne bakterie har været at finde :/

Andre der har kendskab til den møghund?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Carsten »

Kan det være dinoflagelatter? Er den væk om morgenen og blomster op igen i løbet af dagen?
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Det kan det godt. Mine er på retur efter heftige vandskift. Heldigvis.

Synes dog også at cyano-bakterier forsvinder i løbet af natten. Det har de i hvert fald altid gjort i mine akvarier. Det er selvfølgelig muligt at jeg aldrig har haft cyano og kun dino'er, men det er tvivlsomt :)
Vedhæftede filer
Cyano. Forsvinder også om natten
Cyano. Forsvinder også om natten
Bæsterne. Forsvinder om natten.
Bæsterne. Forsvinder om natten.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af KasperT »

Jeg har søgt meget på det her, da jeg selv kæmper med cyano og var i tvivl om det var dinoer eller en kombi.

Jeg har ikke kunnet finde nogle kilder som beskriver at dinoer kan være lilla/røde.
(Det er muligt de kan være det)

Dinoer er mere slimede i det og går helt i opløsning hvis du røre ved det.
Cyano kan danne tråde eller et helt træppe som du også kan se i dit akvarie, det hænger altså bedre sammen.

Det ligner du har to slags, noget brunt nederst og så de her lilla/røde tråde.

Så mit bud er at det lilla/røde er cyano af en slags og det brune kunne måske være dinoflagellater.

Jeg har ikke selv fundet nøglen til at få det helt væk i mit akvarie, men følgende observationer har jeg gjort mig.

Jeg fjernede jern og de øvrige metaller fra min balling, det havde en mærkbar effekt. (Kig evt. efter andre kilder til metaller i vandet hvis du ikke tilsætter noget)
Fjernelse af PO4 havde først effekt på cyano efter jeg havde gjort ovenstående.
Fjernelse af PO4 kan nemt gøre dino problemet værre, så pas på ikke at overdrive.

Mit cyano skrumper lidt ind, men forsvinder ikke om natten.

Har prøvet 4 forskellige indstillinger af mine lamper og ladet det køre over en måned med hver, men uden nogen særlig effekt.
Uden grøn/rød, uden royal blue/grøn/rød, lav intensitet og høj intensitet
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Det brune skyldes at de er ved at dø. De var lilla da de var friske. + at der er lidt diatomer hist og her.

Metaller var da et bud. Kan bare ikke regne ud hvordan de skulle komme. Bruger RO vand og De Jong salt. Tilsætter intet.
Har lige bestilt et Ammoniak og Nitrit testsæt da jeg har en mistanke om disse. Alle andre tests er udført (dog ikke metaller).

Bruger desuden Rowaphos.

Ja jeg har også leget lidt med lyset, men ser ingen forskel.
Men det er som sagt på vej retur. Dog har dyrene i akvariet aldrig haft det dårligere :/ Piller ca. ét fragment op om dagen.
Håber det vender nu. Flere Lps'er ser stadig fine ud og fiskene lider ingen nød.

(Det lyder måske som om jeg har overstocked et nyindkørt (hvis man da kan kalde det indkørt :/ ) akvarie men der er tale om få meget små fragmenter og to klovneunger i 360L.)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af KasperT »

Hvor meget Rowa bruger du og er det i reaktor?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Må indrømme at jeg sjusser, så har ikke et bestemt mål på det. Men det er samme mængde som jeg altid har brugt i det akvarie (for et par år siden og det kørte fint). Jeg bruger ikke reaktor. Nylonstrømpe i sump - metoden :)

Tænker du det kan have noget med det at gøre?
Synes ellers at have læst at man ikke kan ødelægge noget med Rowa udover at hive al PO4 ud af vandet.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af KasperT »

Du kan jo nemt hive for meget ud, hvilket kan slå koraller ihjel.
Men tror nu nærmere du har for meget.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Ja det har jeg også og er ved at fjerne det. Det var mere dit spørgsmål om mit Rowaforbrug. Læste det som at der kunne være andet galt når man brugte Rowa. Bruger nu en pæn slat, men vil da lige læse på, nærmere præcist, om jeg doserer den rette mængde. "Sjusserne" er baseret på hvad jeg i sin tid regnede mig frem til ifølge instruktionen.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

I forhold til mine problemtråde her på det sidste, har jeg tænkt så det knagede over hvad problemerne kunne skyldes og endelig dukkede en idé op!
Jeg har tidligere brugt Både Red Sea og De Jong salt og det har været fint begge dele. Men da jeg startede op igen i August åbnede jeg for en helt ny spand De Jong salt. Den har jeg så næsten brugt nu.
Jeg ar for en uge siden købt noget Blue Treasure salt og da jeg blandede saltvand (med det mærke) idag, blev jeg overrasket over hvor hurtigt saltet blev opløst og at der ingen "klumper/partikler" var at finde i vandet.

Jeg søgte her på forum og fandt denne tråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=69018" onclick="window.open(this.href);return false;

Bortset fra at mine Zoa'er ikke folder sig ud, så er dette præcis beskrivelsen af hvad der er sket for de sidste to akvarier jeg har startet op!
Jeg har ikke et Jod testsæt.. men det skal da købes!

@Alexcpdk
Hvilket saltmærke bruger du?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af KasperT »

Simon Lillebrohus skrev:Ja det har jeg også og er ved at fjerne det. Det var mere dit spørgsmål om mit Rowaforbrug. Læste det som at der kunne være andet galt når man brugte Rowa. Bruger nu en pæn slat, men vil da lige læse på, nærmere præcist, om jeg doserer den rette mængde. "Sjusserne" er baseret på hvad jeg i sin tid regnede mig frem til ifølge instruktionen.
Det var bare for at få en fornemmelse af om du overdosere, men det kan du næsten ikke komme til i en sok.
Så det er nok fint nok :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

KasperT skrev: Det var bare for at få en fornemmelse af om du overdosere, men det kan du næsten ikke komme til i en sok.
Så det er nok fint nok :-)
Det lyder godt :) Tak for alle svarene.
Har du læst mit ovenstående indlæg? Er det noget du kender til? Alt salt kan skabe en ubalance
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af KasperT »

Simon Lillebrohus skrev:
KasperT skrev: Det var bare for at få en fornemmelse af om du overdosere, men det kan du næsten ikke komme til i en sok.
Så det er nok fint nok :-)
Det lyder godt :) Tak for alle svarene.
Har du læst mit ovenstående indlæg? Er det noget du kender til? Alt salt kan skabe en ubalance
Nej, har altid brugt Red Sea salt, men ved da at flere har fået forhøjet jod pga. saltet.
Men tvivler på at det er der dit problem ligger.

Mit eget problem skyldes nok bare utålmodighed, selv om jeg synes jeg havde styr på det, så kom der åbenbart aldrig rigtig balance i tingene.
Og så skal der meget lidt til for at det tipper, i mit tilfælde en død kirurg på 12 cm som jeg ikke kunne finde.

Et sundt og stabilt niveau af NO3 tror jeg er vigtigt, mit ligger på ca. 5 ppm, kommer det over 10, så sørger jeg for at sænke det lidt.
På den måde er det nemmere at holde et fornuftigt niveau af PO4, mens at det er meget svært at styre hvis man ingen NO3 har.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken alge/bakterie?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Ja det er muligt at problemet ligger andetsteds. Har godt nok været mange teorier igennem nu :)

Sidste nye er mit bundlag.
Har oprettet ny tråd under "generel saltvandssnak"
Besvar

Tilbage til "Sygdom"