"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ulle77
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 1. mar 2014 21:36
10
Postnummer: 7840 Højslev
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til sump

Indlæg af ulle77 »

hej her inde. jeg er ved at prøve saltvand igen, få 3 gang. akvariet bliver L 160*D 100*H 60. så er mit spørgsmål. jeg hade Tængt mig at lave de 30 cm i dybten om til sump. kan man bruge filtermåtter som skillevæg i sumpen eller skal det være glas. håber der er nogle der vil hjælpe med gode råd. tak.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hjælp til sump

Indlæg af bima »

Jeg tror ikke at du kan styre vandet igennem svampene.
Så det vil jeg ikke anbefale.

Og få lavet en ekstern sump.
Pladsen i dp skal efter min mening,bruges til koraller og svømmeplads.
Medmindre det er speciellavet xtra dybt.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
soffer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: lør 5. okt 2013 11:58
10
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til sump

Indlæg af soffer »

:wc:
bima skrev:Jeg tror ikke at du kan styre vandet igennem svampene.
Så det vil jeg ikke anbefale.

Og få lavet en ekstern sump.
Pladsen i dp skal efter min mening,bruges til koraller og svømmeplads.
Medmindre det er speciellavet xtra dybt.
Lige mine ord :)

Sådan ser min ud
Sådan i gove træk målene passer ikke er jo ikke helt frisk så tidlig om morgenen :)
sump.jpg
Vh
Søren
61 60 02 64

Min Byggetråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=66191" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til sump

Indlæg af ChristianJS »

Der er et par ting du skal tænke over ved at lave sumpen i akvariet, den mest oplagte er selvfølgelig at du mister dybde, men det er noget af det der virkelig kan give den lækre oplevelse. Noget andet er service, jeg ved ikke om du vil have det fritstående eller op ad en væg, er det det sidste vil du få masser af irritation, med mindre du har arme som en gibbon og øjne som en snegl :-) Bare det at suge detritus i sumpen vil blive besværligt, hvis du skal nå ind over akvariet for at nå sumpen. En ting til er lys, du vil risikere en del algevækst i skummer mv. hvis det står i lige så kraftigt lys som displayet. Jeg ved godt at mange har lys på sumpen, men de har mulighed for at lade være, mulighed for at køre det forskudt mv. Du vil heller ikke kunne have fisk der springer, uden at risikere de ender i sumpen.
Et plus er lavere løftehøjde og mindre strømforbrug...
ulle77
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 1. mar 2014 21:36
10
Postnummer: 7840 Højslev
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til sump

Indlæg af ulle77 »

hej igen. jeg er ikke så bange få at kunne komme til sumpen, da akvariet skal være i en væg med rum bag ved. sumpen ville jeg ha i akvariet pga. ikke at skulle løfte vandet op fra under akvariet,nu kan jeg nøjes med en tunze pumpe som ikke bruger så meget strøm.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Hjælp til sump

Indlæg af KimJ »

Jeg ville bare lade sumpen være et enkelt stort kammer. Det giver den største fleksibilitet, hvis du senere vil lave om på et eller andet.

Det bliver en meget stor sump du får, så du kunne jo evt. tage et stykke fra til ferskvandskammer. Jeg vil egentlig også mene, at "sumpen" (som jo egentlig bare er et stort overløbskammer) kan nøjes med at være 25 cm dybt. Det giver en display tank på 720L i klassisk kort mål.

Jeg har selv lavet noget lignende, blot med overløbskammer/ferskvandskammer taget fra længden af et 900L:

http://kim-jakobsen.dk/Marine/900L/Aqua ... g%20HP.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"