"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overløb

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Jacob
Reactions:

Overløb

Indlæg af Jacob »

Er ny i "faget" - dvs. har ikke en gang et akvarie endnu, men er igang med de indledende øvelser såsom hvordan de forskellige ting fungere, teknik osv. Jeg har kunne læse mig frem til mange svar på mine spørgsmål, men jeg forstår vist ikke helt hvordan det 3´rør (nogle kalder det "sikkerhedsoverløbet") i overløbet fungere, hvordan det skal monteres, og forbindes i sumpen.

Jacob
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hej Jacob.

Mit fungerer med de 3 rør.

Jeg har 1 som går ind fra pumpen/sumpen. (blåt)
1 hovedrør hvor vandet kører retur til sumpen. (grønt)
og 1 sikkerhedsrør hvor vandet kører retur til sumpen. (rødt)

Jeg har 1 kuglehane på hvert retur til sump rør (2 stks), og også en kuglehane på hver side af pumpen. 1 mellem sumpen og pumpen, og 1 mellem pumpen og overløbet.

Jeg har gjort sådan at pumpen pumper en lille tand mere vand op end hoved retur røret (grønt) kan smide ned i sumpen. Man styrer det ved at justere på hoved retur rørets kuglehane.

Dvs. vandstanden stiger så meget langsomt i overløbet, og her kommer sikkerhedsrøret ind (rødt).

Sikkerhedsrøret skal være fuldt åbent., og når vandstanden stiger vil det falde gennem sikkerhedsrøret. Evt. kan man lave nogle huller øverst i siden på sikkerheds røret. Bare husk at vandstanden i sumpen styres af hvor vandet går ind i sikkerhedsrøret.

Da sikkerhedsrøret er fuldt åbent kan det håndtere hvis det andet rør bliver stoppet.

Se det vedhæftede billede. Vær opmærsom på at man kan føre retur rør gennem skummeren, og man evt. også kunne gøre plads til et ferskvands reservoir i sumpen hvis man vil køre det sådan.
Vedhæftede filer
setup_eks.jpg
setup_eks.jpg (25.67 KiB) Vist 16682 gange
Jacob
Reactions:

Indlæg af Jacob »

Hej mkr.

Så kom der gang i lystavlen :o)
Tak for dit uddybende svar og din flotte billed forklaring - en stor hjælp!!

Jacob
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ja, det var en godt nok en lidt kringlet forklaring, så jeg blev nødt til at lave en illustration. :)

Skummeren kan man tilslutte ved at sætte et T stykke på det grønne rør nede i sumpen, faktisk også på det blå, men så mister returpumpen kraft.

Her skal der så en kuglehane på, så du kan justere vandet der kommer ned i skummeren, og evt. en kuglehane igen på udgangen af skummeren. Flowet i skummeren behøves ikke at være hurtigt.

Husk at lime rørene med tangit og rens dem først der hvor de skal limes med acetone. Undgå at lime dem i overløbet... Lim kun de dele under dit akvarie.

Det er en god ide at tænke lidt frem, og se om der evt. i fremtiden skal sluttes mere udstyr til rørføringen. Her kan du lave yderligere udtag med T stykker som ender blindt.

Lav nogle tegninger, også af din sump, før du går igang med noget.

Og spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl om....
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa Jacob

Mkr har fat i det rigtige og jeg vil kun tilføje et par ekstra fif ud fra den måde jeg har lavet det på.

Det er en metode hvor man bruger noget kaldet Durso Standpipes. Denne form for rør opbygning i overløbet gør det muligt at holde lige netop den vandstand du ønsker - og jo tættere vandstanden i overløbet er på vandstanden i akvariet, jo mindre larmer det. Jeg er Durso i mit akvarie og min vandstand er vel max 1cm under den i akvariet og trods et flow på 6000 liter i timen er det HELT lydløst.
Du kan finde lidt mere info om mit setup her - http://www.coralreef.dk/DIY.htm#standpipe - hvor der også er et link til ham jeg fik ideen fra :D

Det er blot en anden måde at gøre det på - mkr`s er mindst lige så funktions dygtig :wink:
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Jeg kan så støtte mkr, har selv ca samme løsning, durso kunne jeg simpelthen ikke få til at være lydløst, men det er lykkedes med den anden løsning.

Dennis
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

For at få det lydløst har jeg kommet en PVC slange ned i sikkerhedsrøret. Min løsning er ikke 100% lydløs, men det er så stille at man ikke lægger mærke til det.
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
20
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Brian jeg kan godt se fordelen ved at lave pips og overvejer at gøre det i mit nye akv. Men hvorfor er de lavet med t-styker og endepropper kunne de ikke lige så godt laves af 2 90 graders bøjninger.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Heros: Nej, det skyldes at man skal ha lidt luft ind, den hætte der stikker over vandet har et lille hul i sig, dette hul suger den lille bitte smule luft ind som er nødvendig for at det kan lade sig gøre efer hensigten.

Hvis hullet ikke havd været der, eller evt er for lille, så vil røret suge vandet i sig, det vil betyde at den ofte vil stå og slupre.

Dennis
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
20
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Nu kan jeg se at det er til et luft hul men hvad bruges det til ?
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
20
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

ok tak jeg tror jeg vil prøve at lave et par pips til mit nye akv.
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja der skal det kunne suge luft ind. Hullet skal passe til flowet gennem durso`en så start med et lille og lav det så større og større. Lav det evt. med en slange som jeg har gjort hvor du montere en lille hane - så kan du skrue lidt frem og tilbage til det passer.

Held og lykke :)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har sump i mit ferskvands akvarie! min sump er delt i to rum med et lille rum med filter vat imidten. Min Oceanrunner Or2500 pumpe virker fint.
Men efter et stykker (10minutter) tid "overhaler" den mit overløb så vandstanden ved pumpen synker under selve pumpen, som skal være under vand!

Hvad skal skal jeg gøre?
Tage filtervattet op?

Det hjælper jo ikke lige at slukke ned for vandstrømmen ned i pumpen!
Brugeravatar
Heros
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 03:03
20
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af Heros »

Enten skal du have et støre hul ned i sumpen eller så må du begrænse returen op i dit akv.

Hvor store huller har du i dit akv ?

Mit det gamle har to huller ned på 20 mm og et op igen og der kan min or 2500 ikke give så meget vand at overløbet ikke kan følge med
Er ved at samle udstyr til at starte igen . vil have et 250-300 liters med sump
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lukket det ene ud af tre huller! til sumpen-hulleet er 3,5cm og der fra sumpen er 2,5cm! Jeg tror jeg vil prøve at hælde mere vand i imorgen, jeg tror det er det der er ivejen...
Tak for svaret!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har endnu ikke fået tilbage vnad mængden til at pase med hvad der løber ud af akavariet! Jeg har en Oceanrunner 2500 (2500l/t).
Den presser vandet forhurtigt tilbage!
Hvor lang tid bruger I andre på at få det til at passe?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så må du justere noget mere på den hane som du har placeret mellem pumpe og akvarie!
Det burde ikke tage meget mere end 10 minutter ialt at få det nogenlunde i balence.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ok, så må jeg jo bare komme igang! jeg syntes bare lige jeg havde ramt plet, men så gik der to dage hvor pumpen langsomt hev mere tilbage i akvariet end der kom ned i sumpen... men det er nok bare mig der har begynder problemer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvordan er dit overløb lavet?? Det kunne jo også være at du skulle tage et kig på det, er der et eller andet som spærrer for for det??
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg bruger ca. 20 sekunder før mit passer, det er nok at ca. indstille det. Førhen skulle jeg have det millimeter korrekt, for efter to dage at skulle justere igen.

Som Carsten siger er det pumpen der skal nedjusteres (eller der skal mere gennemstrømning i dine retur til sump rør)

Har du sikkerheds rør? Det skal være helt åbent, og det er kun primære retur til sump rør du skal justere på. Hvis du åbner begge retur til sump rør helt, og lader pumpen fosse for fuld skrue... hvad sker der så? Hvis overløbet ikke kan følge med, skal du lade det stå helt åbent og skrue ned for pumpen.

Jeg vil også tilføje at jeg også havde mine problemer og søvnløse nætter i starten af frygt for oversvømmelse.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lukket sikkerheds hullet helt med en plade! Mit overløb er sat i hjørnet og med en overløbskam i toppen, det ser fint ud.
Jeg kan vidst ikke installere på min Oceanrunner i pumpe-formåen. Det ser ud som om det passser nu.

Jeg må jo bare blive ved med at justere vandflowet så det kommer til at passe tilsidst!
Men det er rart at høre, at jeg ikke er alene med mine frustrationer!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Du skulle overveje at åbne det sikkerhedshul igen. Jeg har lavet mit overløb sådan at hovedrøret er helt dækket med vand ca. 10 cm under kanten fra kassen. Sikkerhedsrøret er ca to cm fra kanten. Jeg justerer på hovednedløbsrøret således at vandet lige netop løber ned i sikkerhedsrøret også. Øverst i overløbskassen har jeg skåret en skumsvamp til, der tager alt skidtet og samtidig fjerner plaskeriet. Det er en fuldstændig lydløs løsning. Samtidig behøver jeg ikke at ligge søvnløs af frygt for kassen skal løbe over, da sikkerhedsrøret vil tage vandet ved uregelmæssigheder.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Det lyder som en fornuftig løsning også med lyd reduseringen!
Det kræver så bare at jeg skal tømme for vand og nok også flytte akvariet ud fra det hjørne det står i!

Men det vil helt sikkert være en rigtig god løsning... nu må jeg se tiden lidt an, så kan det jo være, jeg gør som dig!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Kan du ikke nøjes med at tømme overløbskassen- normalt kan man godt, omend med lidt besvær, få en arm ned i kassen.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

så er jeg tilbage!
Jeg har lavet akvariet om til salt og har lavet mit overløb med alle 3 huller!
Jeg har mit hoved udløb næsten ved bunden og mit sikkerheds rør 1 cm fra vandkanten.

Nu er mit problem at, når jeg næsten lukker for hovedrøret, for at vandet skal løbe igennem sikkerheds røret, så gurler det ned isumpen. Jeg har sat noget filtersvamp (ret groft) i itoppen, resultet er at vandet "suges" ud som en dukker med et defekt bidestykke!

Jeg kan ikke få det til at være stille, hvad kan jeg gøre?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ARGH!!!
Den lille svamp jeg havde sat i toppen blev langsomt men sikkert suget ned for øjenene af mig i sikkerheds røret!!! (jeg gjorde alt men den var noget for dybt ned).
Kan jeg tage en kloak wire og proppe ned så svampen vil komme ned i sumpen?

Jeg er alt hvad der kendetegner en NEWBIE!!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis den er ren så vel ikke noget problem, men ellers et bambus rør/blomsterpind alt efter længden.
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

et stykke slange ned i kan gøre underværker, det lader luftn komme ud hvis der kommer noget med ned, men ellers så juster flowet igennem røret.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4712
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har nu fået overløbet stille ved en lidt større svamp end den første...
Jeg prøvede en slange i men den slubrede endnu mere end uden noget i... jeg prøvede med nogle forskellige tykkelser jeg havde liggende.
HVor tyk skal slangen være i forhold til røret?

Jeg brugte min kloak wire efter at have kogt den!
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

JEg har en slange i som er ca ½ diameter af røret, og så ha jeg justeret vandflowet så vandstanden står ca 1½-2cm over røret
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"