"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Syg Naso..

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Tror desværre vores Naso lituratus er blevet syg, vi har haft den i ca 1,5 år den har i den tid trives godt, den er vokset siden vi købte den og har altid spist godt..
Den seneste tid er den blevet tyndere, og man kan se "stregen" ned langs siden på den, den virker ikke så ivrig mere når vi fodre men tager dog lidt til sig.. Den blander sig ikke så meget med de andre fisk mere og holder sig lidt for sig selv i det ene hjørne.. Synes den gule plet ved halen for det meste er hvid, har det nogen betydning..???
Synes også den er tynd/indsunket ved bugen.. Er der noget vi kan stille op eller er det livets gang ???

Go påske alle sammen...
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Syg Naso..

Indlæg af micogmaj »

nu spørger jeg dumt, kan det være at i har haft den i et andet akvarie i noget tid og så flyttet den over i det nye?
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Det akvarie den går i nu har den været i siden feb 2011..
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Syg Naso..

Indlæg af micogmaj »

Mic & Cha skrev:Det akvarie den går i nu har den været i siden feb 2011..
nåh ok, god bedring med den :)
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har meget dårlige erfaringer med det I skriver om jeres Naso. Sorry
Jeg har mistet mange kirurger på nøjagtig samme måde, som det i beskriver.
Inden for det seneste år har jeg mistet 1 Naso, 1 Fowleri, 2 Pyrofeus, 1 Mata og 1 Olivenkirurg, samt 1 Guttatus. :G
Alle på samme måde.
Jeg har haft ferskvand i mange år og her kaldte vi det altid for "indvoldsorm"
Min teori er et det er det samme eller noget lignende her. For fiskene spiser og spiser og blive tyndere og tyndere.
Det virker som om de ikke får næring fra foderet. Det kan selvfølgelig også være en mangelsygdom. At der mangler et eller andet i det foder vi giver dem.

Held og lykke

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Øv det er trist at høre, du har sikkert ret det lyder som om du kender til problemet. Er det noget som smitter de andre fisk ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ved det faktisk ikke 100% men jeg tror det ikke. for så ville de andre kirurger jeg har også blive ramt og det ser ikke sådan ud.
Jeg købte samtidig med min A.Guttatus en A. Nigrifuscus og en A. Maculiceps og de er ikke ramt.
Min A. Maculiceps røg dog hurtigt videre da den var ved at blive slået ihjel af min C.Tominiensis, men den har det godt der hvor den går og har ikke problemer.

Hos mig virker det som sikrest at købe fisk, som det viser sig at jeg ikke vil have alligevel pga deres temperament :angry: .
Jeg vil forfærdelig gerne af med min C.Tominiensis, men den bliver ikke ramt af afmagring. Jeg kan ikke fange den, heller ikke i en fælde da jeg i det år jeg har haft den
aldrig har set den spise. Ikke en eneste gang har den åbnet munden uanset hvad jeg smider ned, men den græsser og er i god foderstand så noget får den ned :dizzy:

Jeg har lige læst tråden om de afmagrede kirurger igennem og der er mange ting som jeg selv har tænkt.
Jeg har også spekuleret på om de evt var fanget med cyanid, men jeg ved ikke om det ville betyde om de slet ikke ville spise, men det kan bestemt ikke udelukkes.
Som jeg skrev før/tidligere har jeg tænkt den tanke at det måske er en mangelsygdom, at de ikke får det de skal have.
Men så burde det ramme alle kirurger og ikke kun nogle.

Jeg har desværre ikke nogen bud på det. Jeg forsøger pt at fodre noget mere og flere gange om dagen og så varieret som muligt. Må se om det hjælper.

Er lidt tom for ideer lige nu, desværre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har tænkt lidt mere over det her og hælder mere og mere til at det må være en mangelsygdom.
Eller snarere resultatet af manglende næring eller vitaminer i foderet. Nøjagtig som søfolkene i gamle dage fik bugvattersot fordi de levede af saltet kød.
De fik jo vitaminmangel. Det modvirkede man jo med bla citrusfrugter så vidt jeg husker. Men i hvert fald med grønt.

Hos mig er det kun kirurger der rammes af afmagring. Ingen andre fisk får det.
I naturen lever kirurger jo af alger/grønt som de græsser. Måske er der ikke nok af de vitaminer som de får fra grønt i det foder vi tilbyder dem.
At producenterne af tørfoder påstår at der er alt det fiskene skal bruge i netop deres produkt, har vi jo ingen mulighed for at kontrollere.

For en del år siden havde jeg Discusfisk. Her lavede vi vores foder selv fordi der ikke fandtes noget på markedet der dækkede deres behov.
Vi hakkede oksehjerte og alle mulige former for grønt, for at dække behovet for proteiner og vitaminer.
Måske er det den vej vi skal. Problemet er at det sviner.

Tænker på at når man skal opdrætte både Fridmani og søheste - og vel at mærke skal have kuld af en hvis størrelse - så skal foderet fra første færd af været beriget.
Ellers får man i bedste fald kun få unger ud af det, i værste ingen. De dør simpelthen.

En anden tanke som kunne støtte denne tese: De fleste her ovre fra Kbh og omegn kender sikkert Thomas som arbejdede ind i mellem hos Klovnfisken. Han havde en flot samling af bla kirurger i sin tank. Jeg har aldrig set så flotte fisk - og de var velnærede. De var brede som udsmidere over ryggen.
Men han gav dem også 5 - 6 plader (hele plader, det er hulme meget) nori tang mindst en gang om dagen. Udover deres frostfoder selvfølgelig. Jeg vil tro han havde max 10 kirurger.

Måske er vi så bange for fosfat at vi påfører fiskene (kirurger) vitaminmangel, bla ved ikke at give dem det grønt de har behov for.
Eller også skal vi til at berige, det er jo også en mulighed. Men med hvad?

Det her er bare tanker jeg har gjort mig, men det kunne da være interessant at høre om I mener jeg er helt skævt på den.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Syg Naso..

Indlæg af joekill »

Mic & Cha skrev:Det akvarie den går i nu har den været i siden feb 2011..
Mit bud er at baljen er for lille.
Når nasoen vokser sig stor kan den ikke få så meget vand igennem sin lille munden og gællerne, da svømme pladsen ikke er den samme som da den var lille.
Mange kirurgfisk er afhængig af meget svømmebevægelse og stærk vandstrøm for at få ilt nok og er i konstant bevægelse.
Derfor lever bla Nasoen tæt på revkanterne hvor vandstrømmen er ekstra stærk og der er rigelig svømmeplads.

En ekstra pumpe i akvariet ku måske hjælpe lidt ?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Syg Naso..

Indlæg af pederrevnørd »

joekill skrev:
Mic & Cha skrev:Det akvarie den går i nu har den været i siden feb 2011..
Mit bud er at baljen er for lille.
Når nasoen vokser sig stor kan den ikke få så meget vand igennem sin lille munden og gællerne, da svømme pladsen ikke er den samme som da den var lille.
Mange kirurgfisk er afhængig af meget svømmebevægelse og stærk vandstrøm for at få ilt nok og er i konstant bevægelse.
Derfor lever bla Nasoen tæt på revkanterne hvor vandstrømmen er ekstra stærk og der er rigelig svømmeplads.

En ekstra pumpe i akvariet ku måske hjælpe lidt ?
Undskyld at jeg er uenig med dit bud her Joe :y

Jeg har som Erik set dette ske alt for ofte med Naso - de klarer den flot etårs tid, for derefter at dø.
Tror at årsag er mangel på "noget" vitalt for dem i foderet.

Jeg er dog ikke sikker........ :f3:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syg Naso..

Indlæg af Carsten »

Jeg hælder også meget til tesen om at det er en mangelsygdom.
Mange kirurger fodres kun af med noritang, og det vil vel svare til at vi andre kun fik kartofler at spise hverdag.
I naturen er det jo ikke kun en alge de lever af men rigtigt mange forskellige.
Det skal så siges at jeg aldrig fodrede mine kirurger med noritang. Jo selvfølgelig fik de tang, men måske et stribe 1 gang om ugen i snit, men ellers kun tørfoder.
Ingen der så mine fisk ville kunne sige at de manglede noget, og fiskene levede i akvariet i mange år. Min gulekirurg, havde jeg i omkring 10 år.

Jeg er af den overbevisning at alsidig fodring er vejen frem.
Hvis fisken er cyanid fanget, vil det vise sig ret hurtigt, for så spiser den ikke, eller spytter det ud igen.
spdiving
Reactions:

Re: Syg Naso..

Indlæg af spdiving »

Lyder måske underlidt men har nogle prøvet at skære en død fisk op. For at checke om de kunne være døde af cyanid fangst.

Men giver Carsten ret i at varieret foder er vejen frem til sunde fisk.

Steen
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Øv hvor er det ærgerligt at se den lige så stille sygne hend. Vil det sige at nori, frost plus div piller og flager ikke er en fyldst gørende næringe for kirurger i det hele taget. Vi har en del forskellige fodere former og mærker som vi bruger, for netop ikke at bruge det samme hele tiden. .
Senest rettet af Mic & Cha søn 8. apr 2012 15:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syg Naso..

Indlæg af Carsten »

Hvis man har haft fisken i længere tid end et par måneder er det stærkt usandsynligt at den er død på grund af cyanid.

Så er det snarere andre ting der spiller ind.

Fisken kan sagens have haft noget med i kroppen når den ankommer, og bliver den så svækket på grund af andre ting så som stress, kan de snylter osv.. få overaget og fisken dør.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har nu fulgt op på den akvarist jeg nævnte i det ene af mine skriblerier.
Jeg sendte ham en sms og spurgte til om han havde haft de problemer med afmagring som mange døjer med.

Har lige fået svar fra ham og han skriver i uddrag:
"ja, jeg havde aldrig problemer med kirurger... men de fik stort set alt den mad de kunne spise.. deriblandt noritang"

Så det kunne tyde på at en del af problemet ligger i foderet eller i fodringen. I hvert fald hjalp den kraftige fodring hos ham.
En anden fordel det havde var, at jeg aldrig har hørt ham fortælle at han havde problemer når han indførte nye kirurger.
Hos mig er det altid forbundet med en vis angst og bæven at sætte nye i og jeg sætter aldrig én i alene.
De gad vel ikke slås.

Men, og der er et stort men, han måtte på det sidste oftere og oftere ty til redningsaktioner i form af større vandskift pga for høje værdier, sandsynligvis
som følge af den kraftige fodring.

Jeg har også kigget på de forskellige typer af foder jeg bruger og på flere af dem står der direkte at de er fattige på fosfat, eller noget i den stil.
Der er sikkert ikke nok grønt i :smart:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Erik - Hvis man øger sin fodring, vil det så ikke kunne hjælpe ovis man "over " skummer ? Vi har fine værdier, og synes det er sjældent vi har behov for at lave vandskifte...

Go påske..
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Mic & Cha skrev:Erik - Hvis man øger sin fodring, vil det så ikke kunne hjælpe ovis man "over " skummer ? Vi har fine værdier, og synes det er sjældent vi har behov for at lave vandskifte...

Go påske..
Det hjælper ihvert fald på det. Både Thomas, som fodrede så kraftigt, og jeg selv kører med Bubble King (hedder den 200?, i hvert fald en af de store), så der er/var
meeget kraftig skumning på. (Thomas har ikke fisk pt)
Men som jeg skrev, så måtte Thomas regelmæssigt ud i større vandskift, sådan babuh babuh. Så det har en pris.

Jeg fodrer selv kraftigt på mine søheste og har også øget min fodring af kirurgerne og jeg skifter vand ca hver anden uge.
Alligevel har jeg mod min vilje måtte sætte mit fosfatfilter op, da jeg har Bryopsis alger ved pumper og overløb og de kommer jo af fosfat.
Jeg har ikke specielt høje værdier (fosfat), men jeg kan jo kun måle det der er tilovers. Det der er optaget kan jeg ikke måle. Så Bryopsis = fosfat = vandskift og fosfatfilter.

For mig er værdierne kun et retningsgiver. De er alligevel efter min mening ikke helt nøjagtige, specielt hvad fosfat angår, og kan derfor ikke bruges som sovepude.
I min verden er det ikke nok, at de værdier jeg kan måle er ok, "hvis fuglene falder af pinden".

Så det ville måske være en idé at overveje mere regelmæssige vandskift for jer også.

Kig lidt på jeres foderdåser. Det gjorde jeg og fandt ud af at derpå en af mine specifikt stod "Low Phosphorus" på. Det tolker jeg som at der ikke er så meget "grønt" i.

Håber det kan bruges.

God påske, den rest der er tilbage, til jer også.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: Syg Naso..

Indlæg af Mic & Cha »

Hvilke type foder bruger du Erik piller/flager og evt navnet på dem.. Vi bruger Ocean Nutrition og Omega One lige ledes disse to mærker i tang... :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syg Naso..

Indlæg af crazy seahorse »

Mic & Cha skrev:Hvilke type foder bruger du Erik piller/flager og evt navnet på dem.. Vi bruger Ocean Nutrition og Omega One lige ledes disse to mærker i tang... :)
Jeg bruger også Ocean Nutrition small pellets Formula one og Formula two, samt Ocean Nutrition Brine Shrimp Flakes (det er på den der står at den er lav på fosfat).
De to førstnævnte har jeg også i større pellets. Jeg skifter lidt.
Når jeg bruger tang er det ganske almindelig Noritang som jeg køber i Metro eller i den lokale kvickly. Der er 10 plader i sådan en pakke.
Men jeg giver det meget sparsomt. De får højst en lille strimmel af en plade en til to gange om ugen. Jeg nuldrer det ud i vandet så alle får. Ellers tager de store det hele.

Så har jeg fra Carsten (DecOcean) fået en prøve af New Era Marine Pellets. Det er de glade for og jeg giver det specielt til de store kirurger. Kan ikke se om det indeholder specielt meget grønt.

Mht skummer, så mener jeg at skummeren primært fjerner proteiner. (kan være jeg husker galt) Den gør ikke ret meget ved fosfaten.
Det kommer jo an på hvad man vægter. Er man til koraller (som jeg) så er fosfaten vigtig at være opmærksom på.
Det er en af grundene til at jeg har alger i mit refugie, hvor jeg også har mine søheste. Her kan jeg også se i hvilken retning min fosfat bevæger sig.
Nogen gange vokser det så hurtigt, at jeg må høste hver anden uge for at søhestene kan komme omkring. Så ved jeg at fosfaten er stigende for så er der noget algerne kan leve af.
Algerne er med til at holde min fosfat i ave.

Var forøvrigt ude at se et akvarie forleden. Her var der i en periode lagt mest vægt på fisk (sådan forstod jeg det). Her var alle fisk i fin foderkondition også kirurgerne, som ikke viste tegn på afmagring overhovedet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 11:03
12
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Re: Syg Naso..

Indlæg af Fiskivandglas »

Jeg har haft en palet som var fuldstændig nede og vende med pletter og afmagret og jeg overfodrede med noritang. Det hjalp dog kun til en vis grænse. Den gik på makroalger også og jeg tror at kombinationen fik den på benene igen. Den kom sig fuldstændig. Da jeg købte min naso var den udmagret og jeg fodrede den op med noritang og ligeså makroalger.. Den kom sig.
Min teori er at deres immunforsvar overfor sygdomme og andet er bedre hvis de har en fuld mave og varieret kost. På det felt er de vel ligesom os.

Jeg har en ven som havde en hvidbrystet og den kom ligeså på benene (finnerne) igen ved at han overfodrede en periode med nori og andet.. IKKE pellets, men mysis og artemia og noritang.

Det kræver lidt ekstra vandskift, men det er efter min mening det værd hvis fisken overlever.
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Syg Naso..

Indlæg af nesnej »

Hold Da helt op hvor er der mange gode råd og erfaringsdeling i denne tråd. En ren fornøjelse.

Når vi køber fisk aner vi jo som regel ikke hvor gamle de er, så en mulighed kunne måske være, at det er alderdom der får nasoen til at sygne hen. Andre gange dør fisk jo også i naturen uden det har sit udspring i ydre omstændigheder.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Sygdom"