uklart vand
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
uklart vand
hejsa forum
jeg har gennem længere tid haft problemer med uklart vand.
mine sten har jeg indkørt 4 måneder i et andet akvarie. og lige før påske i år kom stenene i det rigtige akavrie. så tog jeg til bornholm i påsken og kom hjem til baljen en uges tid efter. der var vandet begyndt at være uklart og der var selvfølgelig også lidt brune alger få dage senere var det meget uklart. algerne er helt væk nu. og jeg har gennem den sidste måned skiften 50 liter vand og det har hjulpet ca 50 procent på det uklare vand vil jeg vurdere. men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan se nogle forskel mere nu når jeg skifter vand. altså stadig uklart. ved ikke om det er bakterie opblomstring men kan de blomstre så længe?
akvariet er 130 liter
og sumpen er vel på en 50-70 liter
jeg har en maxpect razor 160 w over, der starter solopgang kl 12 og fra kl 15 til 20 køre den på 75 procent. også køre den solnedgang til kl 23 ingen natte lys.
jeg har refugie med masser af macro alger
og jeg køre med en skimz sm147 skummer.
køre med osmose vand tds måleren siger 0,07
og red sea salt.
mine værdier.
kh: 11,5
ca: 450
mg: 1500
no2: 2
po4: 0,03
bestæning:
scopas kriug xs
6 stribet gylte
1 turbo snegl
1 søpindsvin
1 eremit krabbe
plus krible krable fra stenene.
jeg håber i kan komme med lidt gode råd til hvordan jeg får mit vand helt klart som vi elsker det. så jeg kan begynde at købe lidt koraller
på forhånd mange tak
og god søndag
jeg har gennem længere tid haft problemer med uklart vand.
mine sten har jeg indkørt 4 måneder i et andet akvarie. og lige før påske i år kom stenene i det rigtige akavrie. så tog jeg til bornholm i påsken og kom hjem til baljen en uges tid efter. der var vandet begyndt at være uklart og der var selvfølgelig også lidt brune alger få dage senere var det meget uklart. algerne er helt væk nu. og jeg har gennem den sidste måned skiften 50 liter vand og det har hjulpet ca 50 procent på det uklare vand vil jeg vurdere. men jeg syntes ikke rigtigt jeg kan se nogle forskel mere nu når jeg skifter vand. altså stadig uklart. ved ikke om det er bakterie opblomstring men kan de blomstre så længe?
akvariet er 130 liter
og sumpen er vel på en 50-70 liter
jeg har en maxpect razor 160 w over, der starter solopgang kl 12 og fra kl 15 til 20 køre den på 75 procent. også køre den solnedgang til kl 23 ingen natte lys.
jeg har refugie med masser af macro alger
og jeg køre med en skimz sm147 skummer.
køre med osmose vand tds måleren siger 0,07
og red sea salt.
mine værdier.
kh: 11,5
ca: 450
mg: 1500
no2: 2
po4: 0,03
bestæning:
scopas kriug xs
6 stribet gylte
1 turbo snegl
1 søpindsvin
1 eremit krabbe
plus krible krable fra stenene.
jeg håber i kan komme med lidt gode råd til hvordan jeg får mit vand helt klart som vi elsker det. så jeg kan begynde at købe lidt koraller
på forhånd mange tak
og god søndag
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: uklart vand
Bakterierne kan vel blomste op, så længe de får næring til det. Men der er jo tilsyneladende intet som fodrer bakterierne.
Men synes nu der er mange watt du brænder af over akvariet.
Det er sådan ca 120 w til 130 liters akvarie. Ved ikke om det kan have en effekt på bakterierne.
Men synes nu der er mange watt du brænder af over akvariet.
Det er sådan ca 120 w til 130 liters akvarie. Ved ikke om det kan have en effekt på bakterierne.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
ja lampen er lidt voldsom. specielt fordi akavarie kun er 35 cm højt. skal jeg prøve at køre den på 50% men ville gerne kunne dække hele bunden af akvariet og det var jeg i tvivl om 120 w udgaven ville kunne. og købte den til en god pris brugt.
altså de bakterier man snakker om når man snakker bakterie opblomstring lever de af no2 og po4? for nej så burde de ikke ha meget at leve af. hmmm jeg er lidt på barbund.
altså de bakterier man snakker om når man snakker bakterie opblomstring lever de af no2 og po4? for nej så burde de ikke ha meget at leve af. hmmm jeg er lidt på barbund.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Har du filtersok/vat i?
Din kh ligger også meget højt, ikke at det er skyld i uklart vand, men den skal nok en anelse ned, inden der kommer koraller i.
Hvordan er saliniteten?
Din kh ligger også meget højt, ikke at det er skyld i uklart vand, men den skal nok en anelse ned, inden der kommer koraller i.
Hvordan er saliniteten?
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
ingen filtersok eller vat. men det er for fint til at være svæv.
hvordan får jeg kh ned?
den ligger på 1.025 men det er med flyde salimeter. har selv mistænkt den for at være for lav. men ja ikke noget jeg kan teste pt desværre
hvordan får jeg kh ned?
den ligger på 1.025 men det er med flyde salimeter. har selv mistænkt den for at være for lav. men ja ikke noget jeg kan teste pt desværre
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Få købt et refraktometer til at tjekke saliniteten. Indtil da kan du vel få tjekket dit vand hos Klovnfisken. Ligger den ikke på Frederiksberg?
Mht. til kH, så er den ikke faretruende høj. De fleste saltmærker har en høj kH, så det med at du skulle få den ned før der kommer koraller i, det skal du slet ikke spekulere på. Når korallerne kommer skal den nok falde af sig selv.
Mht. til kH, så er den ikke faretruende høj. De fleste saltmærker har en høj kH, så det med at du skulle få den ned før der kommer koraller i, det skal du slet ikke spekulere på. Når korallerne kommer skal den nok falde af sig selv.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- C-Breum
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Kan ikke lige svare på det uklare vand.
Men lampen er skruet alt for højt op, havde selv razor 120 watt over mit RSM 130 liters, og ved 75% brændte den hjernekorallen af og flere af de andre koraller der stod i det.
Men lampen er skruet alt for højt op, havde selv razor 120 watt over mit RSM 130 liters, og ved 75% brændte den hjernekorallen af og flere af de andre koraller der stod i det.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
ja skal ha et refraktometer men det bliver næsten gang der kommer guld i krukken
fino så gider jeg ikke bakse med at få den ned. de andre værdier passer jo nogenlunde så tænke også selv det ville fikse sig selv med et forbrug.
jeg vil skrue lampen ned på 50% og se om det har nogen indvirkning.
fino så gider jeg ikke bakse med at få den ned. de andre værdier passer jo nogenlunde så tænke også selv det ville fikse sig selv med et forbrug.
jeg vil skrue lampen ned på 50% og se om det har nogen indvirkning.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Uklart vand kan skyldes flere ting, men jeg gætter på , når du har en NO2 på 2 er det nok alligevel lidt for tidligt du har kommet fisk i. Det giver NH3 og bakterier der kan omdanne det til NO2 (nok dem du ser nu). Senere kommer der bakterier som omdanner NO2 til NO3.
Måske en god ide at holde øje med enten ORP elller pH (helst med en elektronisk måler)
Lad skummeren køre på fuld kraft 24:7 og sørg for god vandbevægelse i overfladen
Måske en god ide at holde øje med enten ORP elller pH (helst med en elektronisk måler)
Lad skummeren køre på fuld kraft 24:7 og sørg for god vandbevægelse i overfladen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Kasper er du helt sikker på at det er No2 som er på 2 og ikke NO3?
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
hehe rookie mistake. det er no3.
skummeren køre på fuld skrue
fiskene har kun været i en uge. men det kan godt være det har været tidligt nok. stenene er flotte og alge fri og cuc har haft det fint længe. begge fisk spiser både flage foder og nori. de svømmer begge rundt og ser sunde og raske ud på trods af det hvide vand.
skummeren køre på fuld skrue
fiskene har kun været i en uge. men det kan godt være det har været tidligt nok. stenene er flotte og alge fri og cuc har haft det fint længe. begge fisk spiser både flage foder og nori. de svømmer begge rundt og ser sunde og raske ud på trods af det hvide vand.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Jamen så kan du se bort fra mit indlæg.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Prøv engang at slukke alt cirkulation i nogle timer og se om det ændrer noget. Fisk og andet liv tager ingen skade af den manglende cirkulation
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Jeg prøver at slukke cirkulationen i dag når jeg er kommet hjem fra arbejde. Skal jeg også slukke returen?
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
mit vand er begyndt at klare lidt mere op efter jeg har skruet ned for lampen. så går ud fra der har været for meget smæk på og det er det der har gjort vandet hvidt. dog er det ikke helt klart endnu men håber det kommer efter en uges tid eller to.
mange tak for svar
mange tak for svar
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
prøv evt at smide en sok med aktiv kul, det kan også hjælpe
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det var nok en plankton bloom
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej Kasper.
Bare lige for at være sikker da du skriver du har mange makroalger i refugiet. Det kunne ikke bare have været lidt caulerpa nedsmeltning eller lign.?
Har selv haft et refugium med blandede caulerpa typer, hvor det godt kunne forekomme lidt skjult når de forskellige havde overvokset hinanden.
Det giver uklart vand og nitrat..
Bare lige for at være sikker da du skriver du har mange makroalger i refugiet. Det kunne ikke bare have været lidt caulerpa nedsmeltning eller lign.?
Har selv haft et refugium med blandede caulerpa typer, hvor det godt kunne forekomme lidt skjult når de forskellige havde overvokset hinanden.
Det giver uklart vand og nitrat..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Jeg har faktisk haft caulerpa i nedsmeltning. Den første omgang ville ikke rigtigt sætte sig fast og noget gik til. Men det er der dog styr på nu:)
skal ikke kunne sige hvad det er der har gjort det. Nok en blanding af det hele. Er bare glad for det begynder at se klart ud
skal ikke kunne sige hvad det er der har gjort det. Nok en blanding af det hele. Er bare glad for det begynder at se klart ud
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Men det er jo bare ikke kun et par dage det har været hvidt. Det er siden påske.
Så tror det er en blanding af flere ting. Umiddelbart tror jeg det er lyset. Razor lampen er dog ny. Har haft en 30 w diy led lampe over indtil jeg fik razoren for ca 14 dage siden. Så det er stadig lidt et mysterie men jeg kan da næsten se retur røret nu så noget gør det går den rigtige retning.
Så tror det er en blanding af flere ting. Umiddelbart tror jeg det er lyset. Razor lampen er dog ny. Har haft en 30 w diy led lampe over indtil jeg fik razoren for ca 14 dage siden. Så det er stadig lidt et mysterie men jeg kan da næsten se retur røret nu så noget gør det går den rigtige retning.