430L Hjemmelavet Saltbalje.
430L Hjemmelavet Saltbalje.
Efter at være blevet færdig med mit Deltec kopi som jeg solgte for 14 dage siden, har jeg fået blod på tanden igen og har denne gang bestemt mig for at starte mit projekt op i stedet for at sælge det som jeg gjorde sidst.
Jeg er blevet lidt forelsket i designet af red sea max 500 og købte forleden dag baljen der skulle bruges til mit kommende akvarie.
Målet er at lave en kopi af red sea max 500 da jeg ikke kan vente 6 mdr på det kommer i handlen.
akvariet som er indkøbt måler 120L 60H 60B så det er jo en 430L hvilket passer meget godt på orginalen da den indeholder 440L så vidt jeg kan huske. Nu kan man ikke se hvad gemmer sig bag i akvariet så det bliver noget af en opgave at få strikket sammen. Jeg har planer om en sump til skummer samt retur så den bliver delt op i 2 rum med en bobblefælde imellem.
Jeg er lidt i tvivel om hvordan jeg skal bygge overløbet bagerst da man jo ikke kan se noget på billederne fra messen.
Løsning 1 ville være bare at bygge det ud fra det man kan se og lave en alm overløbs kasse i midten og derfor ikke lave det som deres 130 eller 250L. så er det jo mere simpelt.
Løsning 2 ville være at smide en bagvæg op som de to forgående har og selv strikke noget samme bag. Da formålet med denne bagvæg er at skjule pumperne havde jeg lidt tænkt på at lave 3 overløbskasser. Den i midten skulle fungere som overløb til sumpen samt retur. De to ude i siderne skulle fungere som cirkulations kamre med 2 pumper i hver side. De skulle så være adskilt fra det i midten da de ville overbelaste den midterste overløbskasse hvis de skulle bruge vand kun fra denne.
Har du nogle gode råd til projektet så modtager jeg dem gerne. Når jeg har fået tegnet sump samt systemet bagi baljen smider jeg lige lidt billeder op af det.
Jesper
Jeg er blevet lidt forelsket i designet af red sea max 500 og købte forleden dag baljen der skulle bruges til mit kommende akvarie.
Målet er at lave en kopi af red sea max 500 da jeg ikke kan vente 6 mdr på det kommer i handlen.
akvariet som er indkøbt måler 120L 60H 60B så det er jo en 430L hvilket passer meget godt på orginalen da den indeholder 440L så vidt jeg kan huske. Nu kan man ikke se hvad gemmer sig bag i akvariet så det bliver noget af en opgave at få strikket sammen. Jeg har planer om en sump til skummer samt retur så den bliver delt op i 2 rum med en bobblefælde imellem.
Jeg er lidt i tvivel om hvordan jeg skal bygge overløbet bagerst da man jo ikke kan se noget på billederne fra messen.
Løsning 1 ville være bare at bygge det ud fra det man kan se og lave en alm overløbs kasse i midten og derfor ikke lave det som deres 130 eller 250L. så er det jo mere simpelt.
Løsning 2 ville være at smide en bagvæg op som de to forgående har og selv strikke noget samme bag. Da formålet med denne bagvæg er at skjule pumperne havde jeg lidt tænkt på at lave 3 overløbskasser. Den i midten skulle fungere som overløb til sumpen samt retur. De to ude i siderne skulle fungere som cirkulations kamre med 2 pumper i hver side. De skulle så være adskilt fra det i midten da de ville overbelaste den midterste overløbskasse hvis de skulle bruge vand kun fra denne.
Har du nogle gode råd til projektet så modtager jeg dem gerne. Når jeg har fået tegnet sump samt systemet bagi baljen smider jeg lige lidt billeder op af det.
Jesper
Senest rettet af jesper kristensen lør 23. okt 2010 14:36, rettet i alt 1 gang.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
Re: Red sea max 500 look a like.
hvor kan man se billeder af det nye rsm 500???
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
- Saltvand siden?: 2009
http://reefbuilders.com/2010/05/12/red- ... rzoo-2010/
og så er der en anden model s-500
http://reefbuilders.com/2010/05/17/red- ... fications/
Google er din ven
og så er der en anden model s-500
Google er din ven
Nogen der har en kommentar om løsning nr to? Er gået fra det med at lave dele rummet op i 3 men i stedet smide en overløbskam fra den ene ende til den anden. Jeg ved bare ikke over meget en overløbskam kan klare når den er 1200mm lang? returpumpen jeg vil bruge bliver en new-jet 4500 og har planer om de 4 pumper i overløbskassen bliver 4x2300L. Det er så cirkulation på 13.700L til 430L. Er det ok? Kan overløbskammen klare så mange litter på en time?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
1200mm er 120cm eller 1,2 M.. så den kan klare meget
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
hvis du sætter en kam på der er 1,2m lang.. der kan komme rigtigt meget, den kan uden problemer klare de 4500L
I know, men de 4 2300L new-jet skal den også kunne klare jo da de sidder i overløbskassen.
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
Hej jesper.
Sådan jeg har forstået det er det kun overløbet der sidder bag til, samt et kammer til returpumperne. Det skulle vist køre med seperat sump inde i skabet med deres C-Skim 1800. Det er jo også åbent i toppen hvor lyset bare er klikket på kanterne af baljen..
Se billede og link:
VH.
Mads Jensen
Sådan jeg har forstået det er det kun overløbet der sidder bag til, samt et kammer til returpumperne. Det skulle vist køre med seperat sump inde i skabet med deres C-Skim 1800. Det er jo også åbent i toppen hvor lyset bare er klikket på kanterne af baljen..
Se billede og link:
VH.
Mads Jensen
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mads Jensen
Jeg regnede også med det var sådan de havde bygget det. Tror måske de har nogle grove filtersvampe eller lig bag i kammert, men du har nok ret i det du skriver. Har kigget en del på det billede du har smidt op og kan tyde en seriøst lang overløbskam på det. det vidner om at retur pumper samt cirkulationspumperne lever af vandet der kommer over kammen. Der var også en mulighed for 2-4 runde riste i bunden af bagvæggen så kammen ikke blev overbelastet mere end højst nødvendigt.
Jeg kan da se på billedet de har brugt den metode jeg hentyder til med risten. Eller er det bare mig der ikke kan se ordentligt? Er det ikke en rund rist der er i midten af billedet? Så er jeg ret sikker på der ligger noget filter af en slags bag ved. Hmmmmm
Så kom baljen endelig hjem og måler 120L 60H og 60B så det bliver på 432L ialt. Stellet er også kommet og det er larkeret i hvid højglans Min makker der byggede det overdrev så selve stellet vejer 75 kg og er bygget af 7m jern og kan bære 4 tons, dog kan man ikke se det når der kommer låger og sider på, men det er jo også vigtigt det ser godt ud indvendigt når man viser sin lækre teknik frem til folk. Billeder kommer senere i dag når jeg lige får taget nogen
Hvis nogen herinde fra lige ville give mig nogle råd kunne det være cool. Jeg skal til og i gang med min balje denne uge og har brug for tips.
Hele filtreringen bliver sat op som på rsm 250 og sumpen bag kommer til og lyde på 70l ca.
Cirkulationen skal styres af 4 pumper, som sidder i kammeret bag. Skummeren bliver sat i midten og sumpen bliver delt op i 3 rum. 1+2= pumper, altså 2 i hver og rummet i midten skal så være skummer rum.
Hvilken skummer vil i anbefale når baljen bliver på 430L inc sumpen bag.
Hvilke pumper vil i anbefale. Jeg vil gerne man kan ændre på retningen som i red sea max 250 dysserne, men vil bare gerne have mere skrald på. Der bliver lavet boblefælde på hver side af skummeren.
Hele filtreringen bliver sat op som på rsm 250 og sumpen bag kommer til og lyde på 70l ca.
Cirkulationen skal styres af 4 pumper, som sidder i kammeret bag. Skummeren bliver sat i midten og sumpen bliver delt op i 3 rum. 1+2= pumper, altså 2 i hver og rummet i midten skal så være skummer rum.
Hvilken skummer vil i anbefale når baljen bliver på 430L inc sumpen bag.
Hvilke pumper vil i anbefale. Jeg vil gerne man kan ændre på retningen som i red sea max 250 dysserne, men vil bare gerne have mere skrald på. Der bliver lavet boblefælde på hver side af skummeren.
Re: 430L Hjemmelavet Saltbalje.
Så kom jeg endelig igang med baljen. Regner med der kommer vand i om 1 måneds tid,
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
det ser godt ud, følger med, det hvide RSM500 er for fedt
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2004
Det ser sgu godt ud:), spændende projekt
Ja det er virkelig bare flot. Jeg regner med at købe et så snart det kommer på gaden.Nicki Henriksen skrev:det ser godt ud, følger med, det hvide RSM500 er for fedt
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
hvorfor det når du kan lave det selv, jeg tror deres rsm500 bliver for dyrt, du kan lave noget bedre selv for de penge
Nicki
Det kan godt ske det gør det ja. Tror man skal regne med 20.000 mindst.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
jeg det var også den pris jeg blev enig med folkene fra Mega Bonnie i Helsingør om.
også skal man sikkert selv smide noget ekstra cirkulation i som deres tidligere akvarier, og sådan som det ser ud nu sys jeg dit ser lovende ud som en "RSM500 copy" jeg ser frem til du bliver færdig
også skal man sikkert selv smide noget ekstra cirkulation i som deres tidligere akvarier, og sådan som det ser ud nu sys jeg dit ser lovende ud som en "RSM500 copy" jeg ser frem til du bliver færdig
Nicki
Mange tak. Jeg er bare lidt i tvivl om den lyskasse skal være der eller ej. Med den kan man jo skjule alt pvc samt overløbskassen, men så alligevel ser det jo godt ud kun med en lampe som orginalen.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
kan godt se hvad du mener men sys nu det er meget pænt med kassen på, har også selv en lyskasse på, måske det også har noget med hvilken lampe du vil have
Nicki
Ja jeg mangler bare listen rundt om som også sidder nederst imellem skab og akvarie. Regner med en ati sunpower på 1 meter. Det kommer lige til at passe med 11 cm over vandspejlet nemlig. Ville gerne have haft en i et nummer større, men den kan ikke være på de 116 cm jeg har og gøre godt med.
- Tonny
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4140 Borup
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
- Kontakt:
Det ser lækkert ud. har du nogle billeder fra da du byggede dit underskab?
Mvh.
Tonny Andersen
[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Tonny Andersen
[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Hej tonny. Jeg er ikke tilfreds med skabet så har valgt og bygge et nyt som jeg er gået i gang med i dag. Jeg smider billeder op løbende så du kan følge med. De første kommer i morgen søndag.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
det ser sgu godt ud! Du kan da åbne en akvarie bygge butik eller holder aftenkurser/weekender, Du har TALENT knægt!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905