VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Hjælp med kh tjek
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vest-sj
Hjælp med kh tjek
Ved ikke om der en en der ku hjælp med købt for længe siden 3 60liter dunke med ca kh og mg.
Som jeg så ville tage i brug af kh i dag men jeg syntes ikke det virket som kh og er nu bange for jeg er blevet snydt og han har erstattet det med vand. Hvordan kan man lige tjekke op på om det er som det skal være? For tænker det ikke duer at for søge på mit akv det ender jo bare med det køre helt skævt
Som jeg så ville tage i brug af kh i dag men jeg syntes ikke det virket som kh og er nu bange for jeg er blevet snydt og han har erstattet det med vand. Hvordan kan man lige tjekke op på om det er som det skal være? For tænker det ikke duer at for søge på mit akv det ender jo bare med det køre helt skævt
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Re: Hjælp med kh tjek
Tag lidt af Ca blandingen i et glas og hæld et par dråber af Kh blandingen i. Bliver det helt hvidt, kan du være rimelig sikker på at det er Kh.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Du men ren ca fra dunken?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Har lige prøvet der bliver lidt hvide gryn i. Men det fra min 5 liter dunk giver lidt mere Hvidt gryn i. Og begge dele sku komme fra Carsten af så det budt vel ha været det samme tænker jeg eller er det kraftigere det han sælger i 5 liter dunk
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
hvor meget har du haft tilsat? Hvad siger di værdier? hvor stort er dit akvarie? og hvor mange koraller har du i.? Har du købt det direkte fra Carsten?martinl skrev:Har lige prøvet der bliver lidt hvide gryn i. Men det fra min 5 liter dunk giver lidt mere Hvidt gryn i. Og begge dele sku komme fra Carsten af så det budt vel ha været det samme tænker jeg eller er det kraftigere det han sælger i 5 liter dunk
1000 l fra den 6/1-2019
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Hvis de begge kommer fra Carsten af, så kan du nok godt være sikker på at der ikke er vand i dunkene, ellers vil han nok få et meget stort problem med rigtig mange akvarister!
Der findes jo både almindelig Balling blanding og en Light blanding, men lige hvad Carsten blander i dunkene ved jeg ikke lige noget om.

Der findes jo både almindelig Balling blanding og en Light blanding, men lige hvad Carsten blander i dunkene ved jeg ikke lige noget om.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Må heller lige skynde mig at sige de store dunke kommer ikke lige fra Carsten. De store 60liter dunke har jeg købt privat. (Men sælger sagde han hade købt dem der)
De 5liter dunke har jeg selv hentet lige fra Carsten og de virker noget kraftigere og det har jeg kørt med ind til nu og mit akv køre fint
men doserings maskine er næsten Tom i dag da så ville jeg tage det i brug som jeg hade købt privat og syntes ikke de virket helt ens men noget tynd i det så derfor blive jeg lidt bange for om de sku være tyndet med vand af ham den private sælger ;(
For ved godt at det ikke lige er noget Carsten ku find på at gøre mod kunder der er altid 100% service hos ham
De 5liter dunke har jeg selv hentet lige fra Carsten og de virker noget kraftigere og det har jeg kørt med ind til nu og mit akv køre fint

For ved godt at det ikke lige er noget Carsten ku find på at gøre mod kunder der er altid 100% service hos ham

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Syntes mere det lyder som om at det er den almindelige Balling blanding du har fået købt Privat og det er Light blandingen som Carsten sælger nu.
Det forekommer mig også at han har skiftet opskrift på et tidspunkt, hvor mange pludselig ville havde Light versionen og derfor hans blandinger nu hedder "plus".
Nogen der ved om Carsten har skiftet opskrift på et tidspunkt?
Det forekommer mig også at han har skiftet opskrift på et tidspunkt, hvor mange pludselig ville havde Light versionen og derfor hans blandinger nu hedder "plus".
Nogen der ved om Carsten har skiftet opskrift på et tidspunkt?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Du kan blande lidt op i RO-vand og så måle hvor meget KH og Ca der er i.
Så kan vi finde ud af hvad det er du har købt.
Hvis du nu tager 3 ml af KH blandingen og blandet op i 1 liter RO-vand.
Så burde KH være omkring 8 dKH.
Hvis du tager 4 ml af Ca blandingen og blandet op i 1 liter RO-vand.
Så burde Ca ligge på 440 ppm hvis der er tale om balling light og 80 ppm hvis der er tale om den oprindelige balling opskrift.
Så kan vi finde ud af hvad det er du har købt.
Hvis du nu tager 3 ml af KH blandingen og blandet op i 1 liter RO-vand.
Så burde KH være omkring 8 dKH.
Hvis du tager 4 ml af Ca blandingen og blandet op i 1 liter RO-vand.
Så burde Ca ligge på 440 ppm hvis der er tale om balling light og 80 ppm hvis der er tale om den oprindelige balling opskrift.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
De ca lige så gamle de store dunke som de 5liter dunke jeg hade, så det må næsten være samme Balling medmindre der det så er en ligt jeg har fået i de store dunke som er er nær så kraftig. Elles må jeg lige spørge Carsten ad imorgen.
Kan se den 5liter jeg har står der også kh plus på
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Grunden til at der står plus på dunken er fordi at der både er plus og minus ioner i det forskellige balling, og man skal ikke tilsætte plus og minus ioner på samme tid. For så uligner de hinanden.martinl skrev:De ca lige så gamle de store dunke som de 5liter dunke jeg hade, så det må næsten være samme Balling medmindre der det så er en ligt jeg har fået i de store dunke som er er nær så kraftig. Elles må jeg lige spørge Carsten ad imorgen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da ikke 1 april idagkanstrup skrev:Grunden til at der står plus på dunken er fordi at der både er plus og minus ioner i det forskellige balling, og man skal ikke tilsætte plus og minus ioner på samme tid. For så uligner de hinanden.martinl skrev:De ca lige så gamle de store dunke som de 5liter dunke jeg hade, så det må næsten være samme Balling medmindre der det så er en ligt jeg har fået i de store dunke som er er nær så kraftig. Elles må jeg lige spørge Carsten ad imorgen.

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det er da ikke 1 april idag
[/quote]
Hehe nej det håber jeg sgu ikke Carsten for så har jeg siddet og lavet juledekoration med tøsen til ingen verdens nytte.!
Men det var nu altså den forklaring jeg fik inde i Decocean (sådan ca!) men det var forklaringen på hvorfor der stod plus på en eller to? af de tre dunke. Og også derfor at man skulle forskyde doseringen af de to forskellige.

Hehe nej det håber jeg sgu ikke Carsten for så har jeg siddet og lavet juledekoration med tøsen til ingen verdens nytte.!

Men det var nu altså den forklaring jeg fik inde i Decocean (sådan ca!) men det var forklaringen på hvorfor der stod plus på en eller to? af de tre dunke. Og også derfor at man skulle forskyde doseringen af de to forskellige.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Alle 3 forskellige dunke fra Decocean hedder da "plus". Er det ikke bare fordi de er tilsat sporelementer? Eller måske bare en salgsgimmick? Jeg har da ihvertfald aldrig hørt om Ca minus.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Jeg kan ikke huske hvilke der var plus og hvilke der minus? Hvordan skulle det kunne være en salgs gimmick???Wiinberg skrev:Alle 3 forskellige dunke fra Decocean hedder da "plus". Er det ikke bare fordi de er tilsat sporelementer? Eller måske bare en salgsgimmick? Jeg har da ihvertfald aldrig hørt om Ca minus.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det ER vidst pga sporeelementer de sporeelementer der er i ballingen? Jeg har f.eks også nitrat på flaske. Og det er bundet i plus molekyler eller ioner eller hvad det hedder? Men jeg kender en kemiker, så jeg må lige få hende til at forklare mig det helt præcist.
Mht at der står plus på alle tre dunke nu skriver : mipe jo at det kan være fordi han har ændret navn på hans balling? Jeg ved bare at dengang jeg købte balling der var det kun en eller to af dunkene der stod plus på. Og der fulgte den forklaring jeg kom med.
Mht at der står plus på alle tre dunke nu skriver : mipe jo at det kan være fordi han har ændret navn på hans balling? Jeg ved bare at dengang jeg købte balling der var det kun en eller to af dunkene der stod plus på. Og der fulgte den forklaring jeg kom med.
- decocean
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4370 Store Merløse
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Store Merløse
- Kontakt:
For at undgå eventuelle misforståelser:
Ca +, hedder + fordi der er calcium + en del forskellige sporeelementer i. Alle er plus ladede ioner.
KH +, hedder + fordi der er natrium-bi-karbonat + en del forskellige sporeelementer i. Alle er minus ladede ioner.
Mg, hedder kun Mg, fordi der kun er magnesium i.
De ting jeg har ændret igennem årene, er mængden og typerne af sporeelement. Koncentrationen af henholdsvis calcium og natrium-bi-karbonat, har været den samme i alle årene. Om min koncentration er den samme som Balling eller Balling-light, aner jeg ikke. Jeg har fra start af lavet blandingen som jeg mente den skulle være. Hvad de andre gør, har jeg ikke haft interesse i.
Det er rigtigt at man skal undgå at tilsætte Ca og KH samtidigt, men det er ikke derfor de har de pågældende navne.
Ca +, hedder + fordi der er calcium + en del forskellige sporeelementer i. Alle er plus ladede ioner.
KH +, hedder + fordi der er natrium-bi-karbonat + en del forskellige sporeelementer i. Alle er minus ladede ioner.
De ting jeg har ændret igennem årene, er mængden og typerne af sporeelement. Koncentrationen af henholdsvis calcium og natrium-bi-karbonat, har været den samme i alle årene. Om min koncentration er den samme som Balling eller Balling-light, aner jeg ikke. Jeg har fra start af lavet blandingen som jeg mente den skulle være. Hvad de andre gør, har jeg ikke haft interesse i.
Det er rigtigt at man skal undgå at tilsætte Ca og KH samtidigt, men det er ikke derfor de har de pågældende navne.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det var da noget med ioner, så min hjerne har minimum husket "noget".!decocean skrev:For at undgå eventuelle misforståelser:

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kunne det evt være dunkene skulle rystes lidt, hvis de har stået længe?
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Så fik jeg testet kh. Blandet 3ml kh op i en liter vand. Men der måt hele 2ml til for at få mit test sæt til at skifte farve som brudt være en kh på 30. Vildt nok. Prøvet så også den jeg hele tiden hade kørt med det var det sammen så det må vel være iorden.
Bare mærkeligt når jeg dryppet det op i ca opførte det sig ikke helt ens. Plus det jeg hele tiden hade brugt virket lidt gulligt iforhold til det anden men det må vel så være grundt måske forskel af sporeelementer eller noget eller noget helt 3ting
Bare mærkeligt når jeg dryppet det op i ca opførte det sig ikke helt ens. Plus det jeg hele tiden hade brugt virket lidt gulligt iforhold til det anden men det må vel så være grundt måske forskel af sporeelementer eller noget eller noget helt 3ting