"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Håber på en god debat Led/hqi/t5

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Thue »

Håber i alle er med på en god debat omkring vores lys over baljerne, både med fordele ulemper og hva man ellers har måtte opleve.

Man må jo sige at led lamperne udvikler sig hver dag da man hele tiden får mere erfaring med dem og i dag er der kommet mange flere farver i end da de startede. Så man er da nået langt inden for denne type lampe.

Men er folk stadig tilfreds med dem eller oplever i nogle trælse ting ved dem, jeg har ikke selv led lamper over mit akvarie da jeg altid er noget forsigtig med bare og springe ud i ting.

Jeg syntes når man læser mange indlæg rundt omkring, at man støder på feks at dem som kører med rent led har svært ved og holde lps og at de nærmest skal gemmes helt ind i skygge for ikke og blive brændt af. Det virker som om led lys bliver kastet meget hårdt ned på dem via linserne, men man kan jo se at maxspect feks har lavet nye linser så måske dette skulle kunne undgået i fremtiden.

Ting som jeg også har hængt mig lidt i er ved feks baljer med rent led, syntes det og ligne at nogen sps koraller ikke får nok lys over hele korallen at der opstår mange skygge sider på korallen hvor den er sårbar og mister farve/væv. Men ved ikke om dette er noget i oplever. Personligt syntes jeg bare at i de akvarier jeg har set med led, er lyset ikke spredt så meget ud, det virker meget skakbrædt agtigt i forhold til hqi og t5 lys som oplyser meget mere bredt og kommer bedre rundt omkring, i mine øjne.

Nu har jeg ikke set et akvarie med feks ghl mitras, men forestiller mig at den nok bedre spreder lyset ud over akvarie og fordeler lyset bedre en mange andre led lamper, men dette er kun et gæt så hører gerne fra folk med denne lampe om hvordan lyset rent faktisk er og om de evt holder lps, og hvordan de trives under denne lampe.

Det visuelle syn er jo også vigtigt, syntes jeg. Og her må jeg sande at hqi og t5 falder meget bedre i min smag, det virker for øjet at det er bedre oplyst og dette syntes jeg er flot. Men jeg ved godt man ikke kan skære alt over en kam, for da jeg så gino akvarie med radion over må jeg sige dette var flot oplyst lige som ved hqi. Har aldrig set en ghl lampe så tør ikke udtale mig her. Men har set maxspect og andre mærker og de giver i mine øjne et underligt lys. Men vi er jo alle forskellige.

Nå det var mine tanker, men ønsker gerne og høre jeres erfaringer, om i stadig er super tilfreds med jeres led eller om i er utilfreds med noget. Om i påtænker og skifte tilbage til de gamle typer lys. Eller i aldrig kommer tilbage.

Jeg er rigtig glad for mine hqi og t5 men ikke at det koster så meget hvert år og skifte rør og pærer, så jeg er meget nysgerrig for at komme over i led, men er rigtig glad for lps så ville være ked af hvis de ikke trives

Så lad os få en god debat i gang, hva lys er i til og hva lys er i fuldt ud tilfreds med.

Mvh Thue
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Macdoo »

Nu er radion lige udkommet med en gen3 af deres lampe. Jeg var rigtig glad for gen 1 lampen. Luge nu kører jeg med en hjemmelavet led lampe og fraverne på mine sps der var blå har ændret sig til grøn. Kunne rigtig godt tænke mig at prøve gen 3 lampen for at se hvad den kan. Jeg har ikke prøvet nogen anden model så dem kan jeg ikke udtale mig om.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Han$en »

Jeg har været forskellige LED løsninger igennem på et par år, og min dom er ene og alene faldet tilbage på at HQI er det eneste der dur for mig.

LED finder jeg som du selv er inde på en anelse for kunstigt at se på, og jeg har aldrig bemærket nogen form for fordel i øget lys intensitet / PAR værdier <- PAR er et fuldkommen ligegyldigt tal for mig personligt. Jeg har haft en LED lampe der smed 1100 PAR på 30cm vandhøjde med en koral der voksede præcis som den gjorde ved HQI, med 189 PAR samme sted.

Tilgengæld var der efter skift til LED ikke samme polyp udfoldelse på selvsamme koral, og den begyndte at vokse noget mere lodret end "busket".

HQI til mig! Det sparer jeg i sidste ende også strøm på. Senest havde jeg 160W LED + 250w varmelegeme. Med HQI kan jeg spare varmen væk det meste af tiden og derved spare strøm.

Da jeg i tidernes morgen skiftede fra HQI til LED i den tro at det halvverede lysforbrug sparede mig tog jeg fejl. Varmen gjorde at jeg steg 220,-/kvartal.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Raavig »

Hej
Til mit lille nano projekt, der bruger jeg LED floodlight.
Synes lyset minder meget om min gamle HQI.

Pt er der 20W over min 54L (som er i absolut opstart fasen), jeg påtænker dog at det skal være en 30watt i stedet. At finde dem i høje kelvingrader er ikke nemt, men har fundet en 30W med ønskede kelvingrader.
Hvis ikke jeg udbygger til en 30W så smider jeg lidt blå led til også og evt en 20W mere.
Kan smide et billede af lyset som det er pt.
image.jpg
Det kun lige fanget med mobil og svært at give en indikation af lyset styrke.
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 17:40
11
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af IAmNotGr33n »

Jeg har en Maxspect lampe, jeg synes det er fedt at:
- jeg skal ikke tænke på at skifte rør/pære
- stabil lav temperatur om sommeren
- fri mulighed for at justere farver i akvarie, med et tryk på en knap
- fylder ikke meget
- lampen ser lækker ud
- sikkert mere :-)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af AndersGS »

Jeg har været igennem HQI, T5 og nu LED.

Hqi giver det flotteste lys for øjet, meget naturligt. T5 giver klart de flotteste farve på korallerne, såfremt man bruger en god blanding af rør.

LED (maxspect p series) giver såmænd et fint lys, men jeg synes generelt at LED er et mere dødt lys at se på.

Nu er lys er meget svær størrelse, især for os mennesker fordi vores øjne er så gode til at tilpasse sig de forskellige lysforhold. Men som Hansen er inde på har jeg ikke bemærket nogen nævneværdig forbedret vækst ved nogen af de forskellige lyskilder.

Værd at bemærke er at koraller får en flottere og mere naturlig vækstform ved T5 lys, da det er mere diffust. Ved HQI og tildels LED ( afhængig af typen) kan man få en vækst vokser i retning op mod lyskilden.

Igen som Hansen er inde på er jeg meget skeptisk i forhold til det besparede elforbrug ved LED, da der ikke tilføres nogen nævneværdig varmeenergintil vandet og det således må opvarmes via varmelegeme istedet, så hvad der er sparet på lys må bruges på varme( måske endda mere til??). Jeg synes i hvert fald det kunne være spændende hvis der var nogen der gjorde forsøget og man fik kortlagt om der reelt set er nogen energimæssig besparelse, jeg tvivler!
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af KimJ »

Jeg har ikke selv prøvet LED, men de akvarier jeg har set med det, har i mine øjne set ret godt ud. Om det ser bedre ud end end HQI, synes jeg i høj grad er afhængig af hvordan lampen er placeret.

HQI lamper bliver jo af bitter nød hængt ret højt over akvariet, hvorimod LED kan placeres stort set som man ønsker, og det er her jeg synes at der er stor forskel; lyset fra lamper placeret lige over overfladen, ser (i mine øjne) ikke nær så godt ud, som lyset fra lamper der er placeret 30-40 cm over vandoverfladen. Jeg har selv planlagt LED til mit næste akvarium (en 300W Razor), og den bliver hængt op 40 cm over akvariet.

M.h.t. om besparelsen ved LED bliver opslugt af forbrug til opvarmning, må jeg sige, at jeg ikke tror på det, hvis ellers akvariet er placeret i et normalt opvarmet rum. Her hos mig, har problemet altid været at holde temp. nede, så jeg ser da frem til at min LED lampe vil hjælpe til med at reducere problemet.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Det med besparelsen i strøm når man skifter til LED er ikke noget nævneværdigt, da man som flere er inde på, har et varmelegeme som kører hårdt på for at holde temp.
Det er i hvert fald det jeg oplevede herhjemme og som jeg har hørt fra flere andre også...

GHL Mitrax er i stand til at give et diffust lys, lidt ligesom T5, da lampen ikke har linser foran LED. Lampen er udstyret med reflektorer i stedet for linser, så der er en ens spredning af lys intensiteten. Lampen er dyr i indkøb, men det er ikke uden grund... Det er kvali vare hele vejen igennem og testet på kryds og tværs af vores tyske naboer. :-)

Hvis man efter min mening vil køre med ren LED og forkæle sine koraller, så er det Mitrax man bør vælge...

Hqi og T5 er det optimale lys, men synes nu det er dejligt at man kan justere på farverne osv osv gennem LED`en.

Alt dette er self en smagssag og op til den enkelte akvarist. Nogen kan li moderen og andre vil hellere have datteren. :-)

Jeg har personligt valgt T5 med LED. Lampen er fra ATI. Super fed lampe med masser af power. Der er hovedvægten lagt på poweren fra de 8 stk T5 rør, som så bliver krydret med ekstra farvespil fra LED. Det er fedt at kunne indstille farverne så man opnår præcis det farvespil man nu en gang ønsker. Der er desuden heller ikke linser foran LED på denne lampe, men i stedet reflektorer bagved som ved Mitrax lampen. Spredningen af LED er enorm.

Er man til LED med T5 bør man vælge en lampe fra Pacific sun. Der er hovedvægten lagt på deres fine LED som så bliver krydret med T5.

Jeg har før haft en Maxspect og synes det var meget svært at plassere korallerne så de fik nogenlunde ens intesitet overalt og ikke de berygtede skygger. Tænker problemet er blevet mindre efter de har fået deres nye linser. Dens lysstyrke er meget vild, men det er nu ikke derfor man bør købe lampen.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Engelquist »

jeg har også været hele vejen rundt: fra HQI til T5 til LED og tilbage til HQI.
Hqi er klart det flotteste lys i mine øjne og som flere er inde på, har jeg heller ikke oplevet besparelser på el regningen med LED, netop pga et varmelegeme der måtte arbejde næsten konstant for at holde temperaturen på 26 grader, som jeg foretrækker...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af pederrevnørd »

Som andre og Bo er inde på er jeg helt enig i at der ikke den lovede besparelse ved LED, kun watt ifht PAR er der plus på kontoen.

Jeg elskede HQI for stabilitet, men syntes at farvetemperatur var for ringe - og kombien med T5 synes jeg er mega unaturlig. Man kan jo decideret se de forskellige rør i baljen.

Er LED så den perfekte aflæser ?

Hos mig nej, ikke perfekt endnu - men en afløser Ja!

Elsker indstillingsmulighederne, og hvordan mine koraller trives.
Er skuffet over den besparelse man trodede man fik, reelt er væsentligt lavere end lovet.

Jeg er ikke til T5, men det er fordi jeg har et højt akvarie - og det giver ingen mening at bruge denne belysning her.

Kan måske forstå at folk bruger dem i et shallow reef....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Det med at T5 ikke leverer høj PAR er ikke korrekt. Jeg ved at Flemming fra Lejre har lavet test med en masse forskelligt lys og utroligt nok, så var T5 højest på PAR.

Her ses et par billeder af div målinger på T5 osv. http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 338&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Billedet nedenunder er taget fra tråden jeg linker til.... Tallet i parentes er hvor det kun er LED`erne som er tændt.... Ellers er det pure power from T5. ;-)
Vedhæftede filer
012-12_zps603149f3.jpg
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Hvam »

Jeg har også været turen igennem hqi, t5, diy led. t5 er for dødt til mig så den er udelukket.

Led fortrækker jeg da den har 3 fordele. spredning lige så godt som T5, den giver ikke varmeproblemer og så kan jeg lave et væsenlig laver amatur og det vægter meget i konens øjne. vækst og farvegengivelse syntes jeg at HQI og led ligger utroligt tæt.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Havde jeg penge nok, så var jeg klart gået efter ren GHL Mitrax over baljen. Lampen er simpelthen for blæret... :-) Og måske lidt T5 ved siden af. he he
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af StarF »

Personligt syntes jeg det flotteste lys kommer fra en god t5 lampe, sådan en ati powermodul gav et lækkert flot lys, og der var knald på.

Jeg køre dog selv med GHL Metris, og efter powermodul syntes jeg denne lampe giver det næst flotteste lys. Også pænere end den gammel model af pacific sun jeg havde.(jeg vil våge den påstand, at ghl mitras giver lys der minder meget om power modul, det er stadig den led lampe jeg har set, der giver det flotteste lys)

HQI har aldrig været mig, for dyrt, giver for meget varme, meget "spost belyst" så korallerne har det med at gro hen imod punktet, frem for ved en t5 lampe og led lampe, at gro mere busket..

Jeg har et lille varme legme i mit, men selv i vinter månederne er det begrænset hvor tit det køre, når huset konstant er omkring de 22.5 og akvariet er sat til 25. Der ud over er det altså billigere at varme sit akvarie op, end det er at bruge penge på at nedkøle akvariet. Så fortrækker jeg altså at have et varmelegme der køre lidt i vinter perioden, frem for at være nervøs for at varmen pludselig rammer, og akvariet ender over de 30..
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af KimJ »

Jeg skal ikke kloge mig på virkningen af LED i forhold til andre lyskilder, udover at jeg har set nogle ret imponerende baljer på nettet, som er belyst af det (og såmænd også lige så imponerende eksempler med andre typer af lys), men m.h.t. besparelser, mener jeg at der må foreligge nogle misforståelser, hvis ikke akvarierne er opstillet på steder der er meget kolde.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at se nogle konkrete målinger på at varmelegemet pludselig skulle gå amok, bare fordi man fjerner HQI lampen, til fordel for LED. Jeg har selv lige, i forbindelse med nedlægning af 7 akvarier, haft lejlighed til at lege lidt med hvad der sker når man kobler de forskellige ting i et akvarium fra, og det er forbløffende lidt der sker.

Jeg har ingen konkret måling på hvor meget varmelegemet kører ekstra, når man fjerner en lampe (i dette tilfælde 8x39W T5 i en lukket top) og lader akvariet stå uden afdækning), men jeg kan sige så meget, at temperaturen faldt med mindre end 3 grader! Rummet akvariet stod i, har en temperatur der ligger omkring 21 grader, og temp i vandet faldt til 23 grader. Varmeforskellen skyldes 3 kørende pumper, med et samlet forbrug på ca. 35 watt. Man tør nok formode, at der i et gennemsnitssaltvandakvarium i samme størrelse (900L) bruges væsentlig mere pumpekraft...

Jeg koblede efterfølgende et 300W varmelegeme på akvariet, og kunne konstatere, at det tog mindre end 3 timer at varme akvariet op til 27 grader igen.

Hvis man så gør lidt for at holde på varmen, vil jeg gerne vædde på, at akvariet kan køres uden varmelegeme, og grunden til at jeg tør sige det, er at jeg i lange perioder har kørt alle mine akvarier uden, og aldrig er kommet under 24 grader, selv nede ved gulvet. Dette har været med meget beskeden belysning af T5 eller T8 rør.

Bortset fra det, er der, som andre er inde på, også andre besparelser; Det er jo ikke ligefrem gratis at skifte 3 x 150 W HQI pærer, og de 2-4 supplerende T5 rør der hører til en gang om året.

De mest reelle ulemper, som ikke har med personlig smag at gøre, ved at anskaffe LED nu, er vel at teknikken udvikler sig med en sådan hastighed, at selv dyrt udstyr bliver overhalet af nyt isenkram i løbet af meget kort tid, med et stort værditab til følge.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Hvam »

hehe efter skift til LED bruger jeg kun køling om sommeren ellers ligger min temp på 26c uden varmelegmer :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af AndersGS »

MarkBruhn:

Kan du ikke forklare hvad reflektorer i LED lamper skal gøre godt for? Jeg forstår det nemlig ikke helt?

Så vidt jeg har forstået, er lyset retningsbestemt og så ser jeg altså ikke logikken i at sætte en reflektor bag ? Eller det er måske bare mig der glipper en detalje?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft dækket akvariet af med acryl plader, for at nedsætte fordampningen. Ikke kun af varmehensyn men på grund af dug ved vinduerne.
Det var en blandet succes. Fordampningen faldt drastisk med pladerne, men det gjorde også den lysmængde der kom i akvariet.

MarkBruhn:
Det billede er ikke repræsentativt.
Der er 432w T5 og kun 150W led, så det er vel naturligt at der er mindre blus på led'erne end T5

Da jeg lige havde fået mit PAR meter, var jeg en tur hos PederRevnørd, Flemming og Crazyseahorse og måle lidt på deres lys.
Husker ikke lige de præcise tal, men hos Peder var tallet lige under vandoverfladen over 1000 PAR og et stykke over 200 ved bunden af akvariet, og det er noget højere end det på billedet
Senest rettet af Carsten søn 23. feb 2014 19:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

AndersGS:

Her er et link, hvor de beskriver det: http://www.dreamcorals-shop.de/product_ ... ilber.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat fra linket:

Speziell beschichtete Hochleistungs-Reflektoren mit einem Reflexionsgrad von 99% bringen das Licht auch in die Tiefe, daher gibt es keine unnötigen Streuverluste des Lichtes zur Seite. Zusätzlich wird das Licht leicht diffus zurückgestrahlt was einen homogenen und natürlichen Lichteindruck schafft, das ist gerade bei der Mischung verschiedenfarbiger LEDs sehr wichtig.

Her er lidt fra ATI: http://www.atiaquaristik.com/en/led-t5-hybrid" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat fra linket:

Phenomenal Optics are achieved by the use of silver reflectors used to focus the light with an reflection rate of 98%. An important fact which differs silver reflectors from other optics like aluminium reflectors or lenses which have an efficiency of around 80-90%

Man bør ikke undervurdere tyskernes brug af reflektorer bag LED. Det giver en meget bedre og ensartig spredning af lysintensiteten, som ikke fåes ved hjælp af linser.
Dvs man får meget nemmere ved at plassere sine koraller rundt i tanken da lyset udnyttes fuldt ud. Teknologien er under kraftig udvikling, så det er spændende at følge. :-)

Håber i kan bruge det til noget.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Carsten:

Ved godt at du ikke kan få alle de oplysninger gennem billedet, men skriver at billedet er taget fra det link jeg også lægger op. Så man kan kigge der hvis der er interesse for mere info. Lampen er med 8 x T5 rør.

Man bør også huske på at selvom man fx har en lampe som kan levere 3000 i PAR, så bør man ikke forvente mere vækst på korallerne end fx en kvalitets HQI alligevel. Mere PAR er ikke altid bedre.

Det som gør de forskellige lamper så forskellige er deres måde at udnytte lyset på og sprede det ensartig. Måske er Maxspect høj i PAR, men ved at med deres tidligere linser, så var det kun direkte under de var så kraftige. Går ud fra det er blevet betydeligt bedre med deres nye linser. Spredningen er altafgørende... :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

En ting som kunne være yderst spændende, var hvis man kunne finde en person som måske havde tiden til at lave en stor test af alle lamper.

Ved ikke om det bare er ønsketænkning eller realistisk. Men da vi her i landet har så mange forskellige lamper, så ville muligheden jo være der for at besøge folk og teste og dokumentere målingerne på billeder. Lidt ligesom det billede jeg fandt på reefcentral og så lægge det ind i denne tråd.

Kunne være super fedt hvis der var mulighed for at se PAR værdierne rundt omkring i baljen på billeder fra de forskellige lamper, så evt brugere herinde kunne bruge dette når de skal investere i lys. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Carsten »

Enig i at det ikke altid er lykken med alt for mange PAR. Der er bare en større risiko for at brænde korallerne af.
Da jeg målte på Peders akvarie var det med de gamle linser, men hans lamper hænger meget højt over akvariet, så spredningen er meget bedre end når lampen står på det medfølgende stativ.

Det med en lampetest, er nok mere en ønsketænking.
For at kunne lave en ordentlig test, skal det være det samme akvarie der bruges for at få et retvisende billede.
Med mindre det blot skal være en konstatering af lyset styrke og farve.


Da jeg fik mit PAR meter, tilbød jeg at komme rundt og måle lyset i folks akvarie, men selvom jeg blot skulle have for bændstoffet, var det meget få som var interesseret. Så muligheden har været der.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg synes det er et super af dig at du engang har tilbudt det. Men som du selv nævner så er det sikkert ikke let at få folk op fra sofaen.

Jeg ville sagtens kunne bruge målingerne selvom det er fra forskellige baljer. Bare der oplyses afstand til vandspejl, samt målene på baljen. Så kan man hurtigt danne sig et billede af hvor effektiv lampen er.
Ideen er især god fordi at det gøres privat og der ikke er nogen firmaer som prøver at pynte på deres produkt.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af AndersGS »

MarkBruhn skrev:AndersGS:

Her er et link, hvor de beskriver det: http://www.dreamcorals-shop.de/product_ ... ilber.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat fra linket:

Speziell beschichtete Hochleistungs-Reflektoren mit einem Reflexionsgrad von 99% bringen das Licht auch in die Tiefe, daher gibt es keine unnötigen Streuverluste des Lichtes zur Seite. Zusätzlich wird das Licht leicht diffus zurückgestrahlt was einen homogenen und natürlichen Lichteindruck schafft, das ist gerade bei der Mischung verschiedenfarbiger LEDs sehr wichtig.

Her er lidt fra ATI: http://www.atiaquaristik.com/en/led-t5-hybrid" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat fra linket:

Phenomenal Optics are achieved by the use of silver reflectors used to focus the light with an reflection rate of 98%. An important fact which differs silver reflectors from other optics like aluminium reflectors or lenses which have an efficiency of around 80-90%

Man bør ikke undervurdere tyskernes brug af reflektorer bag LED. Det giver en meget bedre og ensartig spredning af lysintensiteten, som ikke fåes ved hjælp af linser.
Dvs man får meget nemmere ved at plassere sine koraller rundt i tanken da lyset udnyttes fuldt ud. Teknologien er under kraftig udvikling, så det er spændende at følge. :-)

Håber i kan bruge det til noget.
Det er meget muligt jeg stadig misforstår noget, men en LED er vel bygget op som nedenstående billede? Dem vi bruger til akvariebelysning er mere kompakte.

At sætte en reflektor bag dette er IMO nyttesløst da alt lyset er ensrettet i "parabolen".. eller der er måske netop denne de hentyder til som reflektoren?
images.jpg
images.jpg (9.88 KiB) Vist 3588 gange
Jeg opfatter deres beskrivelse af reflektor som dette?
imagesCA6F5OGD.jpg
imagesCA6F5OGD.jpg (23.49 KiB) Vist 3588 gange
Er jeg bare helt tabt bag LED vognen eller?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af pederrevnørd »

Ja kære Anders,

Denne gang er du "lidt" forkert på den.(må hellere notere datoen :beer: )

Se billede på de nye 120 graders linser fra Maxspect, som reelt er reflektorer - blot for at gøre forvirringen total :T
Vedhæftede filer
image.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Det billede Peder har lagt op er en reflektor.

Det er kvaliteten af reflektoren, som afgør hvordan lyset udnyttes og spredes.
Ved GHL og ATI bruger en slags sølv coat, som reflekterer lyset super. Vist op til 98% udnyttelse efter deres beskrivelse...

Her er et billede af en ATI reflektor. Synes ikke billedet er så godt med det er en spejllignende overflade inde i reflektoren.
Vedhæftede filer
ati-led-powermodul-t5-hybrid-5.jpg
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Han$en »

Reflektor = Reflektere tilbagesendt / opadvendt lys, som på fx en HQI eller T5 hvor der lyses hele vejen rundt.

Reflektor på en LED er idioti i praktis - Men oftest omtalt for at mindre tekniske forstår hvad der menes. Der er oftest tale om en optik.

En LED lyser kun i 120 graders spredning og kan derfor pr fysik ikke drage nytte af en reflektor. Tilbagesendt lys fra vandets spejling kan reflekteres endnu engang retur - Og her gavner en reflektor en smule.

Peder - Lille rettelse/tilføjelse/whatever:
Maxspect's nye kaldes en 120 graders linse - Uden at være det. 120 grader er hvad LED'en selv spreder når den er nøgen. Det eneste disse nye "linser" gør er at beskytte printet omkring LED'erne. De store huller tillader blot dioden at lyse uforstyrret og uden koncentration ned til fx 80, 60 osv. grader.

Men nedkogt - En decideret reflektor på LED, virker for mig mærkeligt, så her er jeg enig med Anders. Det virker for mig spildt.

Når lys reflekteres på vandets overflade hvilket sker, ryger allerede der omkring 20% intensitet - Når dette så skal reflekteres retur endnu engang er der ikke meget tilbage at komme efter, og næppe noget der giver nogen form for effekt.

Grunden til man benytter reflektor på HQI og T5 er jo af den simple årsag at 50% af pærens/rørets udsendte lys rettes op af - Dette reflektere vi ned således at vi får 90+% nytte ud af vores lyskilde i stedet for max 50% nedad rettet effekt.

Giver det mening?
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af Han$en »

MarkBruhn skrev:Det billede Peder har lagt op er en reflektor.

Det er kvaliteten af reflektoren, som afgør hvordan lyset udnyttes og spredes.
Ved GHL og ATI bruger en slags sølv coat, som reflekterer lyset super. Vist op til 98% udnyttelse efter deres beskrivelse...

Her er et billede af en ATI reflektor. Synes ikke billedet er så godt med det er en spejllignende overflade inde i reflektoren.
Det er ikke helt korrekt. En reflektor reflektere et lys / Laver en spejling.

På LED's bruges optik / linse til at indsnævre den standard 120 graders spredning hvorved man intensivere diodens kraft markant. Den reflektere intet - Lyset er allerede i forvejen rettet 100% ned af.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af AndersGS »

Ok, tak for forklaringen drenge :beer:

Men kan vi blive enige om at det optimale ville være ingen reflektor? Som i Giesemanns nye lampe?

Jeg mener LED har vel de 120 graders spredning fra fødslen? det er vel i bund og grund dårlig konstruktion der gør det nødvendigt at have en reflektor?

Den nye giesemann: http://giesemann.de/427,2,LED,.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Håber på en god debat Led/hqi/t5

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg tænker lidt at der må være en grund til at der er gjort så meget ud af reflektorerne fra tyskernes side. Noget lys må de da opfange??
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"