"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Grund til palet kirurgs død ??

Forum for generel snak omkring saltvand.
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

image.jpg
Hej
Kom hjem idag og fandt min smukke og elskede palet kirug død under nogen sten..
Den spiste og svømmende rundt igår aftes
Mine værdier er ok og ingen andre fisk virker syge..
Se evt billede kan det være pga de hvide pletter??
Tør jeg prøve med en ny eller er de dømt til at død??
Mvh
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af wtfdic_dk »

hej

du skal huske på "shit happends", livet ender altid og vi ved ikke hvornår.
hvis dine forhold ellers er iorden så ville jeg godt turde prøve med en ny ;)
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Ok men man bliver sgu lidt trist når det sker har haft den i ca 1 uge kun.
Og det eneste andet jeg kunne komme på er at min gule kirug jagede den lidt men ikke mere end at den spiste med den (noritang) og derudover går der en foxface deri, min datter havde set den svømme rundt ved kl 10 da jeg kom hjem kl 12 15 var den død..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af PoulD »

Hvis jeg husker rigtigt skrev du for et par dage siden, at du målte lidt NO2.
Bare for en sikkerheds skyld kunne det måske være klogt lige at vente indtil din NO2 er i nul inden du anskaffer en ny palet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Venter helt sikkert bare underligt at alle andre ikke viser nogen tegn på noget..
Er de så meget mere sarte end andre
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Og synes den har en stor hvid plet på siden
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af PoulD »

Dels er paletten nok en sart fisk, og hvis du kun har haft den en uge, har den jo - formentlig i modsætning til dine andre fisk - ikke haft samme tid til at vende sig til giften.

Jeg siger bestemt ikke det er NO2 der er dødsårsagen, men der sker bare ikke noget ved at vente med en ny til din NO2 er i nul.

Plamagerne kunne MÅSKE også skyldes NH3. Det er dog helt vildt gætteri, så der må du nok hellere høre hvad andre mener
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Bingocaller »

Ligner ikke alm parasit pletter det der - det er som om det er under skindet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Carsten »

Så snart en fisk dør, begynder farverne at falme. Den plet som fisken har er med stor sandsynlighed først kommet efter den er død.
Når jeg kigger på billedet, synes jeg at det ser ud til at fisken er tynd.
Især på bugen ser den udmagret ud.
Hvordan ser den ud hen over nakken?
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

En af de andre fisk var foxfacen og den klarer sig jo fint.. Men ja venter helt sikkert. Men kunne jo være i ville fraråde de blå kirurger og anbefale mere hårdføre af slagsen.
Den spiste RIGTIG godt så den var ikke tynd
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

De fik mad 2-3 gange om dagen
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Når jeg nu engang skal købe en ny skal jeg så gå efter en stor eller lille, min gule kirug jagter nemlig fisk på egen str og lader små gå?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Carsten »

soulflame skrev:De fik mad 2-3 gange om dagen
Paletkirurger er ikke for ingen ting kendt som pletkirurger.

Selv om du fodrede den flere gange om dagen, kan den sagens havde været så afmagret at den ikke stod til at redde under nogen omstændigheder.
Det er blandt andet derfor at man altid skal kigge på en kirurg forfra. Den skal være pænt afrundet og ikke
indfalden.
Kirurger skal have meget grønt at spise, og en nu indkøbt skal helst have noget at gnave i hele tiden, for at give den sul på kroppen. Når den har sul på kroppen er den også meget mere modstanddygtig mod parasitter.
kirurgene spiser også artemia og mysis og iøvrigt alt andet foder, men det er det grønne som er deres hoved ernæring, og det som de bedst kan optage næring fra.
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Den spiste virkelig meget nori og mysis artemia og flager
Den virkede meget grådig.. Men ok vi prøver igen men svært at finde palet kirurger herhjemme i en god størrelse
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er enig med både Poul og Carsten.
Har du No2 målbart i vandet kan det være årsagen. De andre fisk har haft længere tid til at vænne sig til det og det er måske kommet gravist.

Dernæst kan Kirurger være svære at tilvænne og det gælder alle Kirurger synes jeg.
Kan man ane det lange skeletben der går fra hoved til hale lige over midten på fisken, er det næsten umuligt at fede den op.
Er den indsunken i hovedet bag øjnene, så er det efter min opfattelse umuligt.

Jeg har den teori at de er fejlernærede, måske hos grossisten, måske på fangststationen, et eller andet sted i deres vej til slutaftageren.
Det kan man desværre ikke gøre noget ved, andet end at lade være med at købe dem.

Til dit spørgsmål om den en vanskeligere end andre er det min erfaring, at den ikke er værre end andre.
Den er hysterisk og får hvide pletter på meget kort tid hvis den bliver stresset. Men er den indkørt smider den dem igen ret hurtigt.
Mine kan få pletter af at jeg roder i akvariet, for få timer efter igen er pletfrie.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Miwes »

Trist at du skulle miste en så smuk fisk.

Årsagen kan være mange og det vil komme til forskellige gæt.

Jeg tænker på en situation omkring flere palet kiruger, som døde uden en umiddelbar grund og dengang blev fiskene sendt ind til undersøgelse. Det viste sig at der var gået betændelse i deres tarmsystem grundet for meget animalsk foder.

Fisken kan godt til dels tilvænnes animalsk foder og har da selv haft kirugfisk der åd artemia, mysis, men også masser af alger og salat og fiskene levede fint mange år. Det er klart at du skal prøve en igen, det vil da være ærgerligt andet.

Mit råd er at akklimatiserer dine dyr over flere timer (gerne 5 timer) og selvom det lyder af meget, så vil det betyde færre dødsfald på sigt.

Når man får nye dyr, så vil man gerne at de skal spise hurtigst muligt og ofte forfalder man til at lige give lidt ekstra når de så begynder at gå til fadet, men her er det en god ide at begrænse sig og den skal nok hugge i sig ved næste fodring.

Det kan være lidt af en kunst at få foder til alle fisk og der vil være nogen som er specielt grådige, men så må man fodre i begge ender af tanken eller styre maden med en stor pipette.

I dit tilfælde er det ikke mangel på foder der har slået fisken ihjel er jeg ganske sikker på, men måske nærmest omvendt.

Nu kan du udlede hvad du vil af mine skriblerier og så held og lykke med fremtidige dyr.

Vh. Michael
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Ok hører godt hvad i siger men min foxface kom i samtidig med palet kirurgen. Men ok død er den så vi må op på hesten igen hvis i ser nogen kirurger i god størrelse må i godt sige til. Er det bedst at købe den stor eller lille? Synes min gule kirug tryner alle indtagen de små fisk. Og forresten de blev dryp akklimatiseret..
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Miwes »

soulflame skrev:Ok hører godt hvad i siger men min foxface kom i samtidig med palet kirurgen. Men ok død er den så vi må op på hesten igen hvis i ser nogen kirurger i god størrelse må i godt sige til. Er det bedst at købe den stor eller lille? Synes min gule kirug tryner alle indtagen de små fisk. Og forresten de blev dryp akklimatiseret..
Jeg tror da helt klart at du gør alt det man skal, men blot har været uheldig :h
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Ja måske :-(
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af crazy seahorse »

soulflame skrev:Ok hører godt hvad i siger men min foxface kom i samtidig med palet kirurgen. Men ok død er den så vi må op på hesten igen hvis i ser nogen kirurger i god størrelse må i godt sige til. Er det bedst at købe den stor eller lille? Synes min gule kirug tryner alle indtagen de små fisk. Og forresten de blev dryp akklimatiseret..
Min erfaring er, at større fisk har bedre chancer.
Jeg bruger sjældent mere end ca 30 min til at aklimatisere dem.
Og så sker det altid i mørke. Jeg har dem ofte stående i posen i en spand i den flamingokasse jeg har fået dem hjem i. Jeg lægger altid låget hen over.
Mørket nedsætter stressen og iltforbruget.
Det sidste for at modvirke at det bliver for koldt da kassen står på gulvet.

Men jeg er enig med Michael, det er bare op på hesten igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af MoG »

Michael/miwes.. Tror det er skidt at afklimatisere dyrene over så lang tid.. (jeg har lært) at der er en del erfarne akvarister herinde der ikke bruger mere end en halv times tid på det.. Jeg selv bruger ca 10-15 min hvor posen ligger i baljen og tilvænnes temp. Og derefter 30 min i spand med drypslange.. Bruger en sort saltspand, hvor jeg lægger låget på.... Desuden skruer jeg helt ned for lyset over balje. Tror det er en unødig stress faktor at bruge 4-5 timer! :wink:
Morten
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Ok tak for de opmuntrende ord gutter :-)
Tænkte på om palet kirurgen er specielt sky da den jeg havde gemte sig meget mellem stenene ?
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af Miwes »

MoG skrev:Michael/miwes.. Tror det er skidt at afklimatisere dyrene over så lang tid.. (jeg har lært) at der er en del erfarne akvarister herinde der ikke bruger mere end en halv times tid på det.. Jeg selv bruger ca 10-15 min hvor posen ligger i baljen og tilvænnes temp. Og derefter 30 min i spand med drypslange.. Bruger en sort saltspand, hvor jeg lægger låget på.... Desuden skruer jeg helt ned for lyset over balje. Tror det er en unødig stress faktor at bruge 4-5 timer! :wink:
Jeg har da heller ikke brugt mere tid førhen, men har hørt fra et par saltvands-gutter der har store flotte akvarier, som beskriver at de efter udvidelse af akklimatiseringen, ikke har mistet en eneste fisk....sååå!

Det er svært at vide, hvad der kommer tæt på det optimale, men jeg var for en del år siden ansat i et firma (Reefco) der importere saltvandsfisk i lidt større stil og her var der opsat kar til meget langt tids akklimatisering, hvilket også havde en meget bedre overlevelses procent, men jeg kender som sagt ikke den endelige sandhed og man finder hurtigt sit eget system.

Vh. Michael
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af pederrevnørd »

Nye fisk har en højere dødelighed pga stress og fangstmetoder, intet andet at gøre end at give dyret bedst mulige forhold i vore baljer. Og acceptere dette.

Grossister fodrer yderst sjældent fisk op - de er der ofte i få timer, inden næste shipment.

Derudover er No2 totalt ugiftigt for saltvandsfisk(modsat ferskvand) til gengæld har ser formentlig været ammonium tilstede oz, og det er giftigt.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Har testet for ammonium og den er på 0.
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af soulflame »

Men er palet kirug mere sky end andre kirurger da min gule ikke Gemmer sig overhovedet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af crazy seahorse »

No2 er altså ikke totalt ugiftigt for saltvandsfisk.
No2 er en del af kvælstofcirklen (hvis jeg husker rigtigt) ammonium - nitrit - nitrat, med ammonium som det giftigste.

Det er ikke så giftigt som i ferskvand, men giftigt er det. Det er klart der er grænseværdier og det er ikke sikkert det har noget med dødsfaldet at gøre.
Man bør tilstræbe at have 0 i No2.

Jeg synes ikke paletten er mere sky end andre Kirurger, men den har et sart gemyt. Sikkert derfor den så let får pletter pga stress.
Desuden har sløje fisk tendenser til at søge skjul, hvilket måske kunne indikere at din var sløj.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af pederrevnørd »

Læs denne, der er fakta om hvor høj den kan være ifht ferskvand

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af KimS »

crazy seahorse skrev:No2 er altså ikke totalt ugiftigt for saltvandsfisk.
No2 er en del af kvælstofcirklen (hvis jeg husker rigtigt) ammonium - nitrit - nitrat, med ammonium som det giftigste.

Det er ikke så giftigt som i ferskvand, men giftigt er det. Det er klart der er grænseværdier og det er ikke sikkert det har noget med dødsfaldet at gøre.
Man bør tilstræbe at have 0 i No2.

Jeg synes ikke paletten er mere sky end andre Kirurger, men den har et sart gemyt. Sikkert derfor den så let får pletter pga stress.
Desuden har sløje fisk tendenser til at søge skjul, hvilket måske kunne indikere at din var sløj.

Erik
Enig, Erik :GO ... havde engang et væg akvarium på en 30L tror jeg det var. Fodrede for kraftigt og det "tippede" (som det blev kaldt i gamle dage) og nitrit kunne ikke måles - langt over skala. Alt døde bla. 2 fisk og en reje. Så nitrit er giftigt for saltvandsfisk. Angående 4-5 timers tilvænning af fisk syntes jeg er ALT for meget - bruger selv en halv til en hel time som jeg satser på er nok til fisk, rejer og søanemoner. Jeg tror på at fisken som tråden handler om har været svækket efter for mange flytninger fra fangst til køber og palet kirurg er i den sarte afdeling hvad det angår.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Grund til palet kirurgs død ??

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Læs denne, der er fakta om hvor høj den kan være ifht ferskvand

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-06/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for det Peder :GO Jeg forsøger at lære noget hver dag, og det har jeg betemt gjort med den artikkel.
Min tanke var iøvrigt også, at hvor der er NO2 er der oftest også NH3, og akvariet er så vidt jeg kunne se, relativt nystartet. Tænkte, at det måske kunne overbelaste det biogiske filter at tilføre både en kaninfisk og en palet på en gang, kort tid efter en anden kirurg.

Har iøvrigt hørt at grossister bevidst sulter fiskene fordi de dør hvis de sviner vandet under transporten.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"