Gæt synderen... Tidligere mistænkte er frikendt!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Gæt synderen... Tidligere mistænkte er frikendt!

Indlæg af MoG »

Nu har jeg siden jeg startede akvariet op i maj, haft en Acropora der kom i samtidig med vand og sten da den sad på en af stenene.. eller rettere sagt, resterne af en acro.. Jeg tænkte at en SPS nok ikke (som nævnt i en tidligere tråd) havde de helt store chancer for overlevelse i et helt nystartet akvarie.. nå, men den har utroligt nok klaret hele opstartsfasen og er endda vokset lidt i løbet af de sidste 4 måneder, trods de dårlige/hårde betingelser..! :wink: Jeg er jo selvfølgelig glad for at den har klaret den, men hvad ser jeg så da jeg kommer hjem igår!? :smart: en eller anden ny beboer i baljen har smagt på sagerne.... TYPISK!! overvejede lige et kort øjeblik om vi skulle ha' sushi til aften....

Hvem mon synderen er..?

Den stribede mistænkte der ses længere nede, er pga nye oplysninger, ikke længere mistænkt i sagen! :biggrin:
Vedhæftede filer
heldigvis kun nappet lidt
heldigvis kun nappet lidt
Hvem mon det er ?
Hvem mon det er ?
Yes.. her er banditten.. Som nu er frikendt!!
Yes.. her er banditten.. Som nu er frikendt!!
Senest rettet af MoG fre 21. sep 2012 09:49, rettet i alt 2 gange.
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Re: Gæt synderen...

Indlæg af PoulD »

Med mindre du ligefrem har grebet den, om jeg så må sige, med bukserne nede, tvivler jeg godt nok på det er pincetten der har gjort det der.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Enig med Poul, de skader Acroporaen har ligner ikke nogle fra en pincet fisk. De går kun efter polypper, og ikke resten af vævet.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hhmm.. Det virker bare mystisk .. Dagen efter pincetten er kommet i! :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Hhmm.. Det virker bare mystisk .. Dagen efter pincetten er kommet i! :wink:
Har intet med hinanden at gøre.

Den skade ligner mest skadedyr, eller transportskade - undersøg acroen for små krabber :y

Det er 100% ikke din pincet

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Okay.. Det var godt den ikke nåede at blive rullet ind i ris og nori-tang så..! :biggrin: Selvom det strejfede mig! :sneaky2:

Jeg har en sen aften set en krabbe luske rundt.. Men den flygtede hastigt da skæret fra lommelygten ramte den.. Men som sagt, det er da mystisk at det sker dagen efter pincetten ! Men jeg tror selvfølgelig på jer! :y
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Okay.. Det var godt den ikke nåede at blive rullet ind i ris og nori-tang så..! :biggrin: Selvom det strejfede mig! :sneaky2:

Jeg har en sen aften set en krabbe luske rundt.. Men den flygtede hastigt da skæret fra lommelygten ramte den.. Men som sagt, det er da mystisk at det sker dagen efter pincetten ! Men jeg tror selvfølgelig på jer! :y

Haha - god humor er dejligt.

Du har lidt for meget næring også i baljen, blot til din info.

Formentlig po4 og måske lidt no3, ikke meget - men tag det i opløbet :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja, der er lidt alger.. Da vi kom hjem fra thailand lignede det en græsplæne på stort set alle sten! Skummeren havde drillet lidt på de tre uger og 3 ud af 4 pumper var næsten lukket helt til af er tykt lag!? De var fine da vi tog afsted.. Nå, men nogen af de mere brune alger tror jeg skyldes en ekstra god fodring til de nye beboere.. :wink:
Men jeg må se om jeg kan få taget det! Hvad ville være det mest fordelagtige? Jeg har lige skiftet 10% vand i weekenden.. Tror jeg tager 10 mere i kommende weekend .. Men andre forslag? :biggrin:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Ja, der er lidt alger.. Da vi kom hjem fra thailand lignede det en græsplæne på stort set alle sten! Skummeren havde drillet lidt på de tre uger og 3 ud af 4 pumper var næsten lukket helt til af er tykt lag!? De var fine da vi tog afsted.. Nå, men nogen af de mere brune alger tror jeg skyldes en ekstra god fodring til de nye beboere.. :wink:
Men jeg må se om jeg kan få taget det! Hvad ville være det mest fordelagtige? Jeg har lige skiftet 10% vand i weekenden.. Tror jeg tager 10 mere i kommende weekend .. Men andre forslag? :biggrin:
Velkommn hjem fra Thailand,

Sjovt nok - når jeg kommer hjem fra Thailand har min blaje oz alger, og min fisk er smækfede. Troede bare det var ham der passer baljen der overfodrede, men en statistikker ville gi Thailand skylden :y

Spøg til side. Du gør det helt rigtige, vandskifte (dillution is the solution to polution :y )

Du har så lidt, og baljen ser ellers flot ud - bliver det værre, så brug noget po4 fjerner.

Og det var ikke kritik af din balje - den ser flot ud, blot et høfligt vink/hjælp, inden det bredte sig :h

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen jeg bukker og takker, både for hjælp og ord! :biggrin:

Jeg havde sådan set tænkt at lave en tråd omkring spørgsmål til nedbringelse af fosfat, men nu kan jeg lige så godt tage den færdig her!
Hvad er det mest fordelagtige.. ? Har tænkt meget på at anskaffe mig noget, men der er jo en del muligheder? Ville aktivt kul i en filtersok være nok eller? Jeg synes ellers jeg forsøger at suge så meget viden til mig og søge på forum, men kan ikke rigtig blive klog på hvad der er det mest fordelagtige at vælge omkring dette..
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:Jamen jeg bukker og takker, både for hjælp og ord! :biggrin:

Jeg havde sådan set tænkt at lave en tråd omkring spørgsmål til nedbringelse af fosfat, men nu kan jeg lige så godt tage den færdig her!
Hvad er det mest fordelagtige.. ? Har tænkt meget på at anskaffe mig noget, men der er jo en del muligheder? Ville aktivt kul i en filtersok være nok eller? Jeg synes ellers jeg forsøger at suge så meget viden til mig og søge på forum, men kan ikke rigtig blive klog på hvad der er det mest fordelagtige at vælge omkring dette..
Hej igen,

God ide, skal nok svare dig i morgen - med mindre andre har hjulpet dig :y OK

Skal op 5:45 og må sove nu.....

Nat nat :f2:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen det lyder super! :biggrin: Sov godt da!
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Aktivt kul fjerner ikke noget fosfat. Dertil skal du bruge noget Rowaphos eller Deltec Crown, som er det samme.
Nyeste medie til fjernelse af fosfat er Lanthiumklorid
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af TimW »

Carsten skrev:Aktivt kul fjerner ikke noget fosfat. Dertil skal du bruge noget Rowaphos eller Deltec Crown, som er det samme.
Nyeste medie til fjernelse af fosfat er Lanthiumklorid
:GO
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok.. Det med kullet var da vidst lige en smutter! :oops:

Jeg har naturligvis læst om at folk bruger eks. Rowaphos.. Eller som du nævner Carsten, Lanthiumklorid.. Men er det den mest simple måde? Men jeg bliver jo pludselig i tvivl om fosfat udbruddet skyldes det jeg skriver længere oppe, eller om der er en permanent fosfat kilde jeg ikke har tænkt over?
Det virker nok som det mest sandsynlige, det med for meget foder og manglende cirkulation i de tre uger vi var på ferie. MEN jeg har lige et spørgsmål : i min sump er der bobbelfælde med filtersvamp og filtervat lige inden returkammeret. Jeg skifter filtervattet en gang om måneden ca. Men har endnu ikke haft filtersvampen oppe og renset? Har det nogen betydning mon? :smart:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

En stoppet filtersvamp kan være en kilde til nitrat, men om fosfat også kan komme fra den, skal jeg ikke kunne sige. Men rens den nu alligevel, det skader vel ikke.

Iøvrigt behøver man slet ikke at fodre når man er på ferie. Sidste år var vi 3 uger i Thailand og fiskene fik ikke foder i den tid, og de var ikke blevet mindre fede af det.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Gæt synderen... Tidligere mistænkte er frikendt!

Indlæg af MoG »

Jeg må lige korrigere.. Der blev ikke fodret under ferien, da det ikke var nødvendigt. 3 ud af 4 pumper var helt stoppet til ! Og derfor lignede det en græsplæne.. Plus Skummeren havde været lidt ustabil.. Jeg købte da vi var kommet hjem, nogle fisk som fik lidt ekstra foder.. Så de to ting kombineret med hinanden, er nok grunden, men blev alligevel i tvivl om der ligger en permanent kilde og lurer! Symtombehandle på en permanent kilde, er nok ikke holdbart! :wink: Hvad for et specifikt medie er at foreslå i denne situation? Hvad er det nemmeste at have med at gøre?
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kig bag og under dine sten. Det er enorme mængder slam der kan gemme sig der, og det kan komme langt hurtigere end man umiddelbart tror.

Grunden til at jeg skrev det med fodring, er at der er mange som kommer hjem til et akvarie hvor algerne helt har overtaget fordi der er blevet fodret alt for gavmildt af dem som har kigget efter akvariet. At det så ikke lige var tilfældet hos dig kunne jeg ikke udlede af teksten, især ikke når pumperne var stoppede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jeg må lige kigge en ekstra gang.. jeg har en tunze siddende der udelukkende blæser bag stensætningen og resten af pumperne skulle jeg mene dækker resten..

Hvis jeg nu skulle forsøge mig med lanthium klorid, hvor finder jeg dette i dk? jeg har netop siddet og søgt på forummet, men uden at finde noget konkret. Midlet bliver rost i alle tråde, men har ikke kunnet finde svar på følgende :

1) Hvordan bruges det bedst? altså hvor skal det tilføres? sumpen, direkte i skummer oder was?

2) Hvor finder man det i dk?
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du finder det ikke i Dk.
Jeg har forsøgt at komme det direkte i skummeren, og det ser ud til at fungere. Ihvertfald kommer der meget mere skum i tiden efter tilsætningen.
Mixtur
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mixtur »

Lanthanum chlorid er noget man skal læse en del om inden man begynder på det, da det kan gøre meget skade også, du kan tilføre det i skummer, du må ALDRIG tilføre det i akvariet eller hvor der er mulighed for det kommer igennem ufiltreret, hvor jeg har læst har de brugt 10μ filter sokker mener jeg det er, eller noget deromkring, jeg brugte filtervat, og meget af det som lanthanum chlorid skulle igennem, hvor det blev sprøjtet i indsugningen på en pumpe som kørte det direkte i det filtervat.

hvis du overdosere lægger der sig en tåget hinde på dine rude, og fiskene gisper efter vejret da det skulle tage en del ilt.

men hvis du har et 250L akvarie så brug rowaphos eller andet og så skal man jo huske som med så meget andet at meget hurtig nedsætning af værdier skader.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ja det er typisk.. nu står man igen i et dillemma.. nogle er for, andre imod! men sådan er det jo med de fleste ting inden for denne her verden.. :wink:
Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Mixtur skrev:Lanthanum chlorid er noget man skal læse en del om inden man begynder på det, da det kan gøre meget skade også, du kan tilføre det i skummer, du må ALDRIG tilføre det i akvariet eller hvor der er mulighed for det kommer igennem ufiltreret, hvor jeg har læst har de brugt 10μ filter sokker mener jeg det er, eller noget deromkring, jeg brugte filtervat, og meget af det som lanthanum chlorid skulle igennem, hvor det blev sprøjtet i indsugningen på en pumpe som kørte det direkte i det filtervat.

hvis du overdosere lægger der sig en tåget hinde på dine rude, og fiskene gisper efter vejret da det skulle tage en del ilt.

men hvis du har et 250L akvarie så brug rowaphos eller andet og så skal man jo huske som med så meget andet at meget hurtig nedsætning af værdier skader.
Enig med at man bør sætte sig ind i noget først.

Hvis man laver en od af det billige pulver kan fisk dø. Brugistedet Seaklear - mere sikkert, og mindre risiko(personlig erfaring)
Od giver tåget vand som vsv etc, ikke en hinde.

Det er en gammel skrøne at man ikke må forbedre en po4 værdi hurtigt(personlig mening)

Har ofte set skader ved od af fx Rowaphos - og jeg tror ikke det er pga hurtig sænkning af fosfat, men pga alt det lort som Rowa frigiver.

Når jeg giver lidt vel rigeligt Seaklaer, så er detveneste jeg ser at polypperne kommer endnu mere ud på mine sps.

Beklager at jeg er uenig, og detver ikke mangel på respekt overfor dit indlæg Mixtur - jeg har blot en anden mening :y
Håber det er ok.

Mvh
Peder
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Altså.. Nu er forvirringen for mit vedkommende total!? :dizzy:

Lanthium, rowa, seaklear..?? Hvad skal jeg bruge? :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Altså.. Nu er forvirringen for mit vedkommende total!? :dizzy:

Lanthium, rowa, seaklear..?? Hvad skal jeg bruge? :wink:
Jeg vil da gerne bidrage til forvirringen ved at sige, at jeg ville tage udgangspunt i en måling af fosfat niveauet.

Det er jo rart at vide om man i det hele taget har et problem, og i givet fald i hvilket omfang, inden man man begynder at udtænke den mest optimale løsning.

Alt efter dit nitrat niveau kunne det måske også være en mulighed at bruge vodka, og derved fjerne både nitrat og en mindre fosfatmængde alene ved at afskumme bakterier.

Næsten ked af at sige det, men der er faktisk flere muligheder :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Jeg vil så godt hjælpe lidt, Lanthanum chlorid og Seaklear er det samme, så er en forvirring væk! :-) Seaklear er bare et mærke. Jeg er selv lige begyndt at bruge det...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Poul--> Jeg ville såmænd også måle div. værdier, for at se problemets omfang (selvom det rent visuelt er ret tydeligt at der er noget, der ikke er som det skal være! ) er i disse dage bare lige lidt hæmmet af en skulderoperation tidligere på ugen :wink: så det er begrænset hvor meget man lige kan kravle rundt og lave med en arm og rode med akvarie! :biggrin: men smider lige resultaterne ind, en af dagene.

Christian--> Jo tak! :biggrin: Jeg er igang med at få skaffet noget Lanthanum chlorid.. så har jeg det da!
Morten
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Alternativt har jeg Lanthanum Chlorid, du kan købe en flaske af her og nu...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvor kan man få seaclear?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Bingocaller skrev:Hvor kan man få seaclear?
Tror kun det fåes i US. Nok billigst hos Swimming Pool folket http://www.intheswim.com/shopping/produ ... word=Y4855

Men som nogle allerede har nævnt bør man nok sætte sig lidt ind i det. Her er f.eks. lidt læsestof: http://aalso.org/2009presentations/Zhan ... lPaper.pdf

De bekymringer der er om det, går bl.a. på ukendte langtidseffekter f.eks. p.g.a at PO4 ikke eksporteres fra bajlen, men bliver i bundlaget (det meste kan self. filtreres ud med et tæt filter). En anden negativ sideeffect er lavere pH i baljen.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"